Hjælp? Raid med hybriddiske

HDD/SSD/RAM d.  05. september. 2014, skrevet af Zero_x
Vist: 2456 gange.

Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2014 00:13:40
Svar/Indlæg:
306/54
Jeg skal til at skifte mine efterhånden aldrende lagerdisk ud (og øge kapaciteten lidt)

Og så begynder man jo at drømme lidt 😛

Men.. Jeg har bygget et par PC'er til ungerne her i foråret, hvor jeg, med stor fornøjelse, har anvendt
Seagate Desktop SSHD 2 TB, som lagerdisk i begge.

Nu er det så jeg overvejer at købe 2 stk af disse og sætte dem op i raid for at få de 4TB lager jeg gerne ville have, men hvordan virker det lige nu hvor det er hybrid diske, vil den kunne udnytte cachen på begge diske eller vil jeg ende med samme 8GB cache, som hvis jeg bare købte en 4 TB disk fra starten?

Jeg har forgæves forsøgt at finde nogle tests af raid med hybrid drev, men dem findes der vist ikke mange af 😩

Håber der er nogen af jer herinde der ligger inde med noget viden på område.
donnii
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2014 14:18:59
Svar/Indlæg:
435/39
Så vidt jeg ved så understøtter SSHD ikke RAID :)


Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 15:10:52
Svar/Indlæg:
306/54
Det jeg har kunne læse mig frem til er at de understøtter raid, men jeg kan bare ikke finde ud af om det giver et bedre resultat at bruge 4x1TB 2x2TB eller bare bruge 1x4TB disk, får jeg nu 16 eller 32 GB SSD cache ved at bruge raid, så begynder det jo at ligne et rigtig fornuftigt lager til prisen 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
07-09-2014 17:09:15
Svar/Indlæg:
6368/477
Diskene ved jo faktisk ikke hvad der foregår udover at der skal læses eller skrives noget data, det er controlleren der bestemmer hvad der skal lægges hvor.

Så i realiteten får du mest SSD plads ved at smide 4x1TB sammen, eller 8x500GB.

Men at bruge hybrid diske som lagerdisk er noget jeg ikke forstår ret meget af, for lager er vel ting som film og billeder der ikke tilgås ret ofte. En hybrid disk er god hvis man har Windows på disken, så kan den starte hurtigere på grund af alle de små filer der skal indlæses.


Zero_x
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 17:13:29
Svar/Indlæg:
306/54
Det er helt rigtigt til film og billeder, men en del skal også anvendes til alle de spil der ikke spilles så ofte, hvor jeg stadig gerne vil have nogle rimelige loadtider i spil :D

Men så tror jeg bare jeg går efter 2 eller 4 stk, så jeg kan få den store cache, hvor hele spillet kan loades på en gang 😎

Desuden skal mine tegneprogrammer osv også ligge på diskene, men de ting jeg bruger (næsten) hver dag ligger på min SSD partition.

(grunden til sshd er også at merprisen er stort set ikke til stede)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zero_x d. 07-09-2014 17:16:03.