Redaktør
Tilføjet:
05-09-2014 14:02:15
Svar/Indlæg:
6368/477
En lille historie med en anbefaling til sidst, så posten bliver lidt lang...
Jeg har pt. 7 Z97 bundkort i kø til test her på HWT, og 2 X99 bundkort med CPU'er til, så lige i tiden er jeg ret presset hvad angår HWT, så tiden var den absolut værste da min NAS valgte at dræbe en harddisk.
Alle mine test resultater, benchmark programmer og personlige ting der skal gemmes bliver gemt på min NAS der kører RAID 1.
Jeg sad og streamede en film fra NAS'en, hvor jeg pludselig table forbindelsen til den. Det viste sig at den lukkede ned fordi den ene harddisk stod af.
Nå, skidt med det, jeg købte en anden harddisk som kom dagen efter. Jeg satte den i og satte NAS'en til at rebuild RAID 1.
Den vælger så at FORMATERE begge diske inden den rebuilder RAID, som faktisk også mislykkedes, så jeg kunne slet ikke få forbindelse til mine delte mapper på den, kun via FTP hvor jeg fik mappen "Array1" som var tom.
Så jeg kan ikke komme til mine filer, og jeg skal bruge dem til mine tests som jeg også er bagud med.
Jeg kigger lidt på google og finder ud af at jeg bestemt ikke er den eneste der har prøvet det med lige præcis min NAS, og flere har haft held med programmet USF Explorer. Jeg henter gratis udgaven og bruger 5 timer på at søge den nye harddisk igennem, den finder en mistet partition hvor der faktisk er data, men det er ikke ret meget, og ikke noget jeg ikke kan få fat i igen.
Jeg tager fat i den gamle harddisk, og igen efter 5 timers søger finder jeg faktisk alt mit data. Gratis udgaven kan dog kun hente 768KB filer, så jeg kunne faktisk ikke hente noget tilbage, men jeg kunne se dem, og jeg hentede en tekst fil som jeg kunne læse.
Programmet koster 99 dollars, og generelt bruger jeg ikke penge på værktøjer til Windows, da der ofte er en gratis alternativ, men denne gang gjorde jeg en undtagelse.
Jeg har nu fået hentet alt relevant data tilbage, og skal have fat i en NAS der ikke formaterer inden et RAID skal genopbygges.
Jeg gemmer så alle mine data på et RAID 0 på min hverdagsmaskine. Lidt risky men den har kørt lige siden AMD's FX-8350 udkom.
Mit Crosshair V Formula bundkort vælger så at blive ustabilt på VRM modulerne, jeg kan se at strømmen til CPU'en vakler op og ned. Volten til kernen står til 1.575, men jeg ser den droppe helt ned på 0.3 nogle gange.
Det gav selvfølgelig en BSOD der mærkeligt nok fik ødelagt mit operativ system.
Jeg forsøger at installerer på mine RAID 0 harddiske, men så snart jeg forsøger at starte fra mit USB stik får jeg at vide at der er sket en fejl og Windows ikke kan startes, og under opstart af Windows får jeg at vide at Windows er korrupt og ikke kan starte, men jeg kan prøve at sætte CD'en (USB stikket) og reparerer Windows.
Så nu ligger mine filer på et RAID 0 som jeg ingen steder kan læse.
Det skal lige siges at jeg stadig kan hente mine filer fra harddisken fra min NAS, men på mit RAID 0 har jeg ikke fået lavet backup af mine mails og test resultater. Test resultater kan jeg få igen, men mine mails vil jeg være lidt træt af at miste.
Jeg finder så USF Explorer frem igen, da jeg så en knap der hed "Build RAID". Programmet kan åbenbart bygge et virtuelt RAID, både 0, 1, 5 og 10.
Så igen redder USF Explorer mig, endnu en gang er jeg glad for at have brugt 99 dollars på et stykke værktøj.
Jeg er nu på vej ud for at købe mig et ekstern harddisk, som skal indeholde mine vigtige filer sammen med min kommende NAS, hvorefter jeg skal have sat et dagligt backup system i gang.
Så herfra blot en lille beretning om hvor galt det faktisk kan gå hvis ikke man sørger for at have en ordenlig backup.
Jeg har faktisk altid foretalt at man skal sørge for at have sine filer 2 steder hvis det skulle gå galt, men jeg endte alligevel her.
PT. roder hele huset med et nyt system jeg er ved at bygge med MSI's Z87 XPower og en 4770K CPU med vandkøling på VRM, chipset, CPU og begge grafikkort, og har desuden fået lavet et vindue i mit Cosmos II kabinet side, men det betyder desværre at jeg må holde en lille pause med mine tests, selvom jeg er bagud i forvejen.