i5-4690K stock køler?

Bundkort / CPU d.  06. september. 2014, skrevet af soedfyr12
Vist: 3935 gange.

soedfyr12

Nørd
Tilføjet:
06-09-2014 21:57:46
Svar/Indlæg:
159/58
Jeg har netop erhvervet mig en i5-4690K CPU. Er stock køleren på den tilstrækkelig? Eller burde jeg finde en anden?

Og burde jeg generelt få fat i nogle yderligere kølere?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af soedfyr12 d. 06-09-2014 21:59:04.
dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2014 22:31:06
Svar/Indlæg:
1864/156
Personligt synes jeg den blev for varm med stock, men alle har jo sin egen mening.

Hvis du har pladsen og mønt ville jeg købe en Noctua NH D14, skal det være AIO ville mit bud være Corsair H105 (har den selv og er yders tilfreds, har dog smidt Noctua blæser på for "Silence" 😀

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 00:03:21
Svar/Indlæg:
2155/123
vil også mene at stock køleren er rimelig larmende og elendig, men det kan da lade sig gøre.

Sidder selv med en NH D15 som jeg er glad for, det eneste minus er bare at jeg syntes fansne summer når der kommer tryk på så jeg har skiftet dem ud med en AP141 som sidder i midten, og den holder den ved lav hastighed på 60 grader under game med et overclock på 4.2 så det syntes jeg er fint.

En coolermaster 212 evo er også en god køler til billige penge, men lige 5-7 grader "dårligere" end min noctua

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 08:33:58
Svar/Indlæg:
2011/185
Stock køleren er i mine øjne noget være skrammel hvad enten vi snakker AMD eller Intel. Jeg bruger altid kun after marked køler. Stock kølleren er som regel kun lige dimensioneret til at holde CPU inden for de sikre parameter for temperatur og ikke rigtig meget mere end det. Hvilket vil sige at overclock med stock køleren er no go. Er du støj følsom eller skal overclokke så bør du helt sikkert få en bedre køler, men vælg en ordentlig en.
Hvis igen af dele for oven, så kan en stock køler gå men, men selv da vil en bedre køler stadig være sjovere da en bedre køler holder CPU kølligerer og støjer mindre. En bedre køler vil også specielt være en god ide, hvis dit kabinet har dårligt airflow.

Så en bedre køler, vil gige dig disse fordele:
cpu er kølligere, det støjer mindre og er ganske enkelt nødvendigt hvis du har planer om at overclokket (din CPU er tråsalt en unlocked K model).Ulempe: det koster lidt ekstra. men er det værd at offer det.

soedfyr12

Nørd
Tilføjet:
07-09-2014 09:09:01
Svar/Indlæg:
159/58
Ville du også mene en cooler master 212 evo ville være et fornuftigt valg?

Air flowet i kabinettet er afhængig af hvad? Cable management eller blæsere?
Har et zalman 9plus case med 4 blæsere i, er det helt skidt eller hvordan er det?

Det er den første rigtige gamer pc jeg nogensinde har bygget, så jeg har ikke rigtig nogen ide om hvordan man overclocker, men så vidt jeg kan forstå på hvad internettet fortæller så er det i BIOS muligt at aktiverer noget "præ-installeret" overclock
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af soedfyr12 d. 07-09-2014 09:17:22.

Funcky

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 09:49:21
Svar/Indlæg:
645/33
#4 - 212 evo er vist best bang 4 the buck indenfor kølere. så den kan du vist roligt købe hvis du ikke vil ofre mere.

Airflow er afhængig af både cabel management og blæsertype (airflow vs. støj). hvis kablerne fylder meget der hvor luften skal gå igennem kabinettet, så vil det bremse airflowet. se evt. nogle YT videoer. så får du hurtigt en føling og tips til hvordan det kan gøres.

blæsere: her går langt de fleste efter mest airflow med laveste støj. her går man typist efter 120mm blæsere og gerne mere hvis ens kabinet tillader det.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 10:25:39
Svar/Indlæg:
2011/185
#4 cooler master 212 evo er bestemt bedre end stock køler og hvis du ikke har de vilde planer om at overclokke, vil den køler være ganske fin.

Vil lege med seriøst overclock, ville jeg personligt dog offer lidt mere og få en god dimensioneret køler til overclock. cooler master 212 evo kan også bruges til overclock, men du vil hurtigerer rende på de kritiske temperatur eller sagt på en anden måde, med en cooler master 212 evo vil du ikke kunne overclokke nær så meget som med en bedre og dyre køler.

Vil du nå de høje clcok skal du enten have en god stor luftkøler eller have noget vand på dyret.

Bedre køler kunne være en af de her:

https://www.komplett.dk/noctua... #!tab:extra

Skal det virkelig være noget som klare et godt højt OC:

https://www.komplett.dk/noctua... #!tab:extra

Airflow er bestemt af flere ting. Cable management og blæsere som du selv er inde på men også hvordan dit flow er ind og ud (i fronten, på siden og evt. i bunden bør blæser suge ind mens i toppen og bag på kabinet bør blæser suge ud. Husk på varm luft stiger op ad). Blæser har også forskellige specifikationer. Som f.eks. hvor meget luft de kan flytte, hvor mange omdrejninger der kan max kan køre med og støj.

Har du en masse ledninger som står i vejen for blæserne, får du stadig et dårligt airflow da ledningerne virker som skjolde hvor luften bare bliver skudt tilbage mod blæserne igen. Og have så mange ledninger ført om bag kabinet som muligt vil altid være bedst. Det ser både pænere ud og giver bedre airflow (der er selvfølgelig måske nogle ledninger som ikke kan nå, hvis de føres om bag kabinet også må man prøve og få dem sat så de sider mindst muligt i vejen). Som f.eks. her på billed, det airflow er ret dårligt:

Mens på det her billed, er airflow i forhold til ledninger optimale:

Dit kabinet er fint nok. Men et full Tower vil altid være bedre specielt hvis du skal køre med multi GPU setups. Full tower koster og fylder selvfølgelig også mere, men giver det bedste airflow. Har du planer om at køre med multi GPU setup i SLI/crossfire ville jeg selv til en værd tid vælge et full Tower kabinet frem for et mid Tower dit kabinet er.

Overclokking er ganske rigtig noget som for går i bios. Men der lidt mere i det. Dit bundkort skal understøtte overclock først og fremmest også skal CPU være OC venlig (det er din CPU da den er unlocket). Men overclock forgår også lidt forskelligt fra CPU til CPU og det er også forskelligt hvor højt en CPU kan overclokket selv hvis modellerne som samlignes med er helt ens. Hvor meget volt den enkelte CPU skal have kan også være forskelligt.

Overclock på cpu for går enten via bussen (min egen i7 920 f.eks. er en locket CPU og kan derfor ikke skrues op i multiplier, så alt OC forgår via bussen på min) , multiplier (din egen CPU f.eks. den er på grund af den indbyggede GPU i selve CPU låst på bus siden, nogle enkelte bundkort tillader dog at øge bussen meget lidt. Men gennerelt for går alt overclock her på multiplier alene. Multiplier oc er dog også den nemmeste måde at oc på) eller bægge dele (Cpu som f.eks. de nye Haswell E har igen indbygget GPU og kan derfor også oc på bussen, men de er samtiddigt også K eller extreme model, de er multiplier unlocked så multiplier kan også skrues op her). Det er forskelligt fra CPU model, hvordan oc for går.

Det vigtigste når du overclokker er at holde øje med temperatur og aldrig lade Vcore stå på auto når du overclokker. Varme og for højt volt er det som tager livet af hardware. Auto volt under oc har det med at overvolte alt for meget. For højt volt har flere dårlige ting: mere slid på cpu, den køre varmere, bruger mere strøm og din køler vil larme mere også. Og i værste tilfælde kan dte riste din CPU. Så lad ikke volt stå på auto.

Ellers med OC så sæt volt på max standart volt (det kan du nok finde info om her på siden eller på nettet gennerelt og søg specifikt på din CPU, da det er forskelligt hvor meget volt en CPU køre med stock eller intels devil canyon som er kode navnet for din CPU og find/læs nogle guides om OC af din CPU. Der efter skruer du frekvnes lidt op af gange og prøver dig frem. Når du begynder af få fejl som kan være BSOD, frysen, boot fejl og ligene symtomer, har du nået hvad CPU max kan klare. Der skal så enten skrues op for vcore eller du må skrue ned igen for frekvens/multiplier. Husk også at langtids stres test dit OC med f.eks. prime95 i mindst 12 timer i træk (nogle anbefaler op til 24 timer) men vil mene 12 timer burde være nok. Der ud over så test CPU i din normale brug også. Nogle gange kan det være det mindst ventede som afsløre en ustabil CPU. Jeg har selv opblevet min CPU under OC var klippe stabil i prime95 men stadig var ustabil i crysis warhead dengang.

Læst og prøv dig frem samt test. Det er nøgle ordene til OC. Samt et bundkort som vil tillade OC, god kølling samt airflow.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 07-09-2014 10:27:12.

skaterpete

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2014 14:23:23
Svar/Indlæg:
124/8
stock køler er udemærket ellers ville de nok ikke levere den! alle de der fjolser ved bare ik en skid om computere fordi de er brianer der burde ha købt sig en knallert!

hvis du ik skal clocke din cpu så bare brug stock køler!

noaim

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2014 16:52:38
Svar/Indlæg:
2155/123
#7 dummeste kommentar længe. Selvfølgelig overholder den kriterierne for at holde CPU'en på en temp så den ikke tager skade, men det betyder ikke det er en "udemærket" køler da temp + støj level er i den høje ende af hvad man får for at ligge 200 kroner til en ordenlig CPU køler.

Men du må gerne beholde din stock køler som larmer som et jetfly det ok det gør du bare tsssss

#0 syntes klart du skal ligge bare en lille mønt eller 2 efter en aftermarked køler. Du behøver skam ikke ligge 500-600 kroner efter den største og fineste CPU køler, men både temp og støj mæssigt er det klart at anbefale en aftermarked køler.

Gik selv fra Corsair h50 til stock og der røg i hvert fald 25 på graderne + en helveds masse støj

soedfyr12

Nørd
Tilføjet:
08-09-2014 12:50:09
Svar/Indlæg:
159/58
Så er cooler master 212 evo også bestilt, jeg er meget glad for hjælpen 🙂