Udarbejdelse af websider i Joomla, samt server til domæner. hvilke?

Diverse d.  09. september. 2014, skrevet af IT-man
Vist: 2433 gange.

IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
09-09-2014 14:29:58
Svar/Indlæg:
95/41
Hej. Jeg sider med mit lille firma hvor jeg gerne vil til at udarbejde Websider til små firmaer og private (klubber m.m.)

jeg er åben for ideer men jeg foretrækker at arbejde i joomla da det er hurtigt og nemt!

det jeg søger er, et sted hvor jeg kan have tilgang til en server hvorpå jeg kan oprette (pege) domænerne ind på så jeg kan navigere/redigere i dem og udarbejde en hjemmeside til dem som har brug for det!

jeg er ny på området så jeg ved ikke så meget om hvad der kræves for at kunne gøre det fuldblodigt!

det jeg vil er:
-købe/leje en server.
-oprette domæner og pege dem til min server.
-selv administrere mine domæner som er på serveren.
-udarbejde en webside i Joomla.
-kunne oprette ubegrænset domæner på serveren
-arbejde i et program eller på nettet
-give kunderne deres eget login så de selv kan redigere i tekst.
-lave administrator retigheder så kunderne ikke kan lave fejl på websiden.

Håber i vil hjælpe mig. Tak!

ps. jeg er også åben for andre ideer end joomla men, det skal bare være simpelt og nemt at bruge!
@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
09-09-2014 16:06:40
Svar/Indlæg:
4033/364
lidt forvirret når du skriver "pege dem til min server"

Hvis du har egen server, så skal du da bare administrerer DNSen selv fx quickDNS eller gratisDNS.

"det jeg vil er:
-købe/leje en server."


Hvad er det du skal lave for at det kræver egen server (når det er Joomla) - du kan f.eks. på gigahost.dk oprette flere domæner / databaser / FTP adgange

"-oprette domæner og pege dem til min server." Det klares via quickdns eller en host der har DNS tool (fx Gigahost)

"-selv administrere mine domæner som er på serveren." ?? hvad betyder det?

"-udarbejde en webside i Joomla." Det kræver at du har PHP /MySQL eller hvad Joomla kræver

"-kunne oprette ubegrænset domæner på serveren
"
Det kræver enten opsætning i serversoftwaren (hvis du har egen server) eller en host der har frit antal domæner.

"-arbejde i et program eller på nettet"
? Du skal vel bare lave det i Joomla - og CSS etc. skal laves i codelobster, notepad++ eller lign. og så uploades til siden.

"-give kunderne deres eget login så de selv kan redigere i tekst."

Det kan de jo bare gøre via Joomla - da der er en brugerstyring der

"-lave administrator retigheder så kunderne ikke kan lave fejl på websiden. "

Det kan vel sættes op i Joomla. Det er nok bare vigtigt at sætte sig ind i hvordan filbrowseren i joomla fungerer - så en kunde ikke får adgang til andre kunders filer. Så skal de selvfølgelig heller ikke kunne installere plugins selv.

Der findes mange hosts med det du søger - Gigahost bruger jeg selv, men de har desværre ikke backup , men da man kan lave cronjobs (periodiske PHP filer) så kan man lave lidt der - men backup af både site og database er et MUST.

Du kan selvfølgelig også vælge at leje en server eller have din egen - det kræver formodentlig en del administration selv.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af @ngler d. 09-09-2014 16:10:07.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2014 16:30:11
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg kan på inden måde anbefale at have egen server. Overlad det til større selskaber. Det kan gøre det billigere end du kan (tænk på forbrug såsom strøm bare).

Og efter som de køre med virtuelle servere, så kan de altid flytte det over på en anden, skulle en af deres servere gå ned. Alt det gør de uden du eller kunden bemærker det.


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-09-2014 09:03:55
Svar/Indlæg:
95/41
#1 -selv administrere mine domæner som er på serveren." ?? hvad betyder det? det jeg mener er at jeg self. skal kunne redigere, slette eller andet, i mine domæner/kunder som ligger på serveren. men det kommer nu nok af sig selv kan jeg se. :)

#2 det lyder godt!


men hvor får jeg fat i joomla og hvordan får jeg startet?
1.leje af server
2.køb/hentning af joomla? (eller hvad man nu gør)?
3.oprettelse af første domæne på den lejet server?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af IT-man d. 10-09-2014 09:04:44.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
10-09-2014 09:23:09
Svar/Indlæg:
2826/100
#3

Hvis du ikke har rodet med det før ville det nok være en idé at du starter med at lege med en side til dig selv først ;)

1 & 3) til test køber du et domæne (45,-) og lejer dig ind på et webhotel (eks. https://www.unoeuro.com/ ) koster omkring 10 kroner om måneden.. så at komme igang for 165,- er vel fair? :)

vælg PHP webhotel

2) download og installer joomla fra deres officielle side:
http://www.joomla.org/



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
10-09-2014 11:05:50
Svar/Indlæg:
4033/364
#3

Du skal holde domæne og webhotellet lidt adskilt.

Domæne er egentlig bare navnet - fx hwt.dk
Der er så forskellige firmaer som håndterer dette, som enten kan registrerer det for dig ellers skal du selv købe det direkte.
Det er klart nemmere at lade andre sørger for det, så skal du ikke ud i at ændre DNS for at få det til at virke.

Det er jo ikke sikkert at dine kunder giver dig rettighed til at administrere deres domænenavn (da det er deres domæne) - de skal bare få lavet det sådan at de peger på din server/webhotel

Webhotellet (eller serveren om man vil) der kan man købe et hvor man kan lægge flere domæner ind, så de får deres
"egen mappe" - så viderestiller den automatisk til mappen der hører til domænet.

I hver af de mapper der laver uploader du joomla installationen (som du har hentet fra Joomla) kører installationsscriptet hvor du bl.a. skal give navnet til databaseserveren etc. Vær OBS på prefix til tabelnavnene i installationen for hvis du kun har 1 database, så ligger alle tabeller samlet i den også selvom de er på forskellige domæner!

Du skal også være opmærksom på at om der er adskillelse, så en kunde ikke kan se den andens mappe.

som #4 skriver, så kan det være en nem måde at komme igang - og faktisk har unoeuro.com (mener også gigahost.dk har det) en et klik installer af joomla - så du via administrationsmenuen kan installere joomla nemt.. om det så kan lade sig gøre med flere domæner ved jeg ikke.


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-09-2014 15:11:48
Svar/Indlæg:
95/41
#4 & #5. det ser spændende ud. der er nok at tage fat på når man er ny ;) men jeg tror og håner på at jeg lære det hurtigt. jeg har ikke arbejdet med joomla før men jeg har lidt erfaring indenfor andre CMS metoder!

jeg vil lige høre gigahost, om hvad der er af muligheder også.

jeg vender lige tilbage snarest :) foreløbig tak!


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
10-09-2014 16:15:34
Svar/Indlæg:
4033/364
np - gigahost er dyrere end unoeuro (koster 29kr pr md) , men har mere plads (ca 35GB) , flere Databaser og muligheden for at ændre visse indstillinger i php.ini filen.. men ingen automatisk backup :(

Det er nok design/template delen (CSS)som er udfordringen ved et CMS.. og så er administrationen og logikken bag også anderledes i de forskellige CMS systemer. Så er der selvfølgelig hvis de forskellige ønsker specielle funktioner (PHP) der skal koden.. men ellers er der de sædvanlige sikkerhedsopdateringer som der skal laves


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-09-2014 19:47:11
Svar/Indlæg:
95/41
Men har jeg taget fejl når jeg mener at, Joomla er et "form for program" man opbygger sin webside i (på nettet)?

jeg har før arbejdet i DNN (Dot Net Nuke) CMS og der er det meste jo forprogrameret, så man bare skal trække og slippe de opsætninger/ting man vil have på ens side. såsom kontakt formular, billeder, tekst, slidesshow m.m.

eller skal jeg så over i noget helt andet, end Joomla, for at få disse funktioner?


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
11-09-2014 20:48:30
Svar/Indlæg:
4033/364
Opensourcecms.com der kan du prøve forskellige cms'er.

Det er rigtigt nok at rigtig mange ting kan joomla etc son standard.... Men jeg har lavet to cmser til to foreninger i cmsmadesimple og der skulle jeg bruge en del tid på css til design (da de ikke ville bruge standard tema/design) plus noget tid med kode nogle ekstra funktioner som ikke lige var standard.


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-09-2014 23:14:10
Svar/Indlæg:
95/41
#9 okay :) jeg har lige bestilt to bøger om Joomla! Joomla for begyndere og Udvidelser i Joomla. så burde jeg nok være godt kørende?

jeg har skrevet med Gigahost, de siger at jeg godt kan nøjes med at oprette deres abonnement til 29/mdr. og så kan jeg oprette alle de domæner jeg vil! det lyder til at være en god løsning?


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
12-09-2014 01:12:00
Svar/Indlæg:
4033/364
Jeg har selv gigahost og dem er jeg generelt tilfreds med (har 5 domæner og vil tro ca 20 subdomæner)
Jeg ved ikke om unoeuro er lige så god (men de er noget billigere).

Det er nok en god start med joomla bøgerne, men kendskab til php, css,html og sql kan være vigtigt.


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-09-2014 10:22:51
Svar/Indlæg:
95/41
#11 okay det lyder godt. men hvad er subdomæner?

jeg vil lige se om jeg kan finde noget på "kære" google om php, css, html og sql :)


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
12-09-2014 14:49:41
Svar/Indlæg:
4033/364
Subdomæne er hvor der står noget foran

Fx mobil.rejseplanen.dk , der er mobil et subdomæne (til rejseplanen.dk).


IT-man
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-09-2014 17:12:24
Svar/Indlæg:
95/41
#13 nååh okay :D takker