lydløs pumpe

Køling d.  10. september. 2014, skrevet af Viking
Vist: 5327 gange.

Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2014 18:04:24
Svar/Indlæg:
249/12
Hej sider og overvejer at skifte mine
EK-DDC 3.2 PWM ud da de larmer og bliver ret varme
ha rprøvet at køre med 7v men så går det ud over mit flow og vandet begynder at varme op efter 1 times tid med load.

jeg har leget med vandkøling i ca 10 år men har altid holdt mig til DDC modlen når det gælder pumpe. er DD5 mere lydløs?
Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2014 19:00:17
Svar/Indlæg:
463/62
Pumper er generelt ikke lydløse på bar metal, du kan investere i flere forskellige muligheder som kan gøre det bedre, fx noget med noget skumpude eller lign.

det som der er med D5 er den PWM som er på selve pumpen den er vildt lækker at have.


MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
10-09-2014 19:30:58
Svar/Indlæg:
96/4
Man kan købe en ny bund i alu med køleprofil.
Eller hæve pumpem med en bundplade od et par afstands rør og et par skruer.
Jeg har selv lavet en ny bundplade, af 3mm acryl, 15mm rørstykker, og et par selvskærende.
Købte en skumpide fra alphacool.
Og monterede det på en større 3mm acrylplade ca. hdd størrelse, på noget indpaknings skum.
Monterede hele skidtet bag en front blæser.
Og jeg kan næsten ikke høre pumpen ved 12v.
Ved 9v. larmer resten af computeren mere.
Selvom systemet kører i tomgang.

MVH
Morten


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2014 01:34:34
Svar/Indlæg:
249/12
Mine pumper er monteret med 4 små gummi dæmper!
hvordan for køre du med 9v ?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2014 08:56:42
Svar/Indlæg:
3100/53


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2014 15:29:04
Svar/Indlæg:
249/12
tror slet ikke at jeg kan få plads til det skumgummi og slet ikke et heatsink

http://i224.photobucket.com/al...

http://i224.photobucket.com/al...


MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
11-09-2014 18:38:15
Svar/Indlæg:
96/4

Mine pumper er monteret med 4 små gummi dæmper!
hvordan for køre du med 9v ?

Viking skrev d. 11-09-2014 01:34:34

Jeg bruger en seperat styring da jeg ikke har en PWm pumpe.
Den her http://www.coolerkit.dk/shop/a...
Men hvorfor styrer du ikke pumpe hastigheden, og dermed voltene til pumperne med dit motherboard, og bios ?
Det ser ud som du har oceaner af plads hvis du flytter begge pumper ned i bunden af kabinettet.
Et af dine billeder viser at du suger vand direkte fra radiatoerene.
Alt hvad jeg har læst siger res-pumpe- og resten af systemet, og det giver faktiisk ganske god mening
Hvis man sætter sig lidt ind i hvordan væsker flyttes i et system, med meget varierende trykfald over de enkelte komponenter.
Dine pumper karviaterer sandsynligvis i denne opsætning, med støj tilfølge.

MVH
Morten



Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2014 20:54:56
Svar/Indlæg:
249/12
mine pumper er skam i bunden af kabinettet, det er en XSPC cube case jeg har
http://i224.photobucket.com/al...

ved skam godt at man siger res - pumpe forde at pumpen ikke må løbe tør, jeg køre res - rad pumpe, og mine pumper holder 5-6 år
skal ærlig indrømme at jeg ikke har læst meget om varierende trykfald, men min logik siger mig at vandet vil løbe lige hurtig rundt i systemet lige meget hvor du måler flowet, forstået sådan at den samme mængde vand der kommer ud af pumpen også kommer ind i pumpen


MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
12-09-2014 19:16:22
Svar/Indlæg:
96/4
Du laver en falsk bund i noget 3mm plexiglas, som passer imellem kølerer og HDD, på denne plade monterer du dine nuværende pumpeløsning.
Pladen med pumper monteres i kabinet bunden, med et støjdæmpende mellemlæg.
Mere enkelt kan det ikke laves.
Mængden af vand bestemmes af hvor kraftig pumpen er, og hvor stor modstand resten af systemet giver.
Trykket i systemet varierer.
Højeste tryk er på pumpens udgang, mindste tryk er pumpens sugeside.
Største modstan er cpu blokken, mindste er res.
Res virker som en luftudskiller, og som et sted vandet kan falde til ro, således at pumpens sugesige kan få en stabil, og ikke turbolent vandstrøm.
Det har måske ingen praktisk betydning, men du er ikke tilfreds med din pumpe støj.
Og er den første jeg har set der suger igennem radiatorene.

MVH
Morten


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2014 07:54:36
Svar/Indlæg:
4112/52
Kigger vi på fysikkens love, så kan du på sugesiden MAX (Minimum om du vil) opnå absolut 0 tryk (bedre kendt som 100% Vaacum= ca. -1 Bar tryk), mens du på afgangs-/tryk siden kan opnå uendeligt højt tryk (i teorien).

Det betyder at det at du har din radiator foran pumpen, forøger modstanden i sugeledningen for pumpen, resulterende i den skal skabe det mere undertryk på sugesiden.
Jo tættere på vaacum, des større risiko for kavitation. Denne risiko reduceres dog igen i dit tilfælde, grundet det er din radiator, og dermed afkølet væske der kommer til pumpen.

Reservoiret har fri væskeflade, og da 90% af reservoirs ikke holder helt og aldeles lufttæt, betyder det at reservoiret er det sted i systemet hvor du har atmosfærisk tryk.


Alt efter typen af radiator, er der mere eller mindre modstand i denne, men summa sumarum er, at din pumpe skal lave sit differens tryk fra et lavere "start tryk" end hvis den havde direkte forbindelse til reservoiret.
Dette resulterer i at trykket over alle køleblokke bliver mindre, da de fleste pumper kan lave/opnå et større differens tryk ved "højt sugetryk" end ved "lavt sugetryk".
Dette er oftest også udtryk for, at pumpen flytter mindre volumen, om end det ikke altid er tilfældet.

Tilbage til dit spørgsmål i #0:
For at opnå "lydløs" eller tættest muligt herpå, så skal du have fat i en dyk-pumpe, og et tilpas stort reservoir, så din pumpe kan være nedsænket i reservoiret, og vandet i dette så absorberer størstedelen af lyden, vibrationer og varme fra pumpen.

Dog kan du stadigvæk risikerer at vibrationer forplanter sig til reservoiret, videre ud i kabinettet.


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
13-09-2014 16:47:42
Svar/Indlæg:
249/12
Tak for de mange svar, det er sgu lækkert at se et forum som ikke er total dødt.

desvære for mig ser det ud til at jeg må starte forfra med mit case mod som jeg started på for over 2 år siden, og som er basseret på 2 cylinder res, med så kort slange så mulig 😢



Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
14-09-2014 15:47:17
Svar/Indlæg:
249/12
Har siddet og leget lidt med med mit set op
vil det være ok at køre res pump rad rad gpu gpu /
res pump rad rad chipset cpu ram vrm ram ?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2014 07:55:07
Svar/Indlæg:
4112/52
Kører du 2 parallelle loops på samme reservoir + radi, eller kører du 2 helt uafhængige loops?

Princippet er det én fed hvilken rækkefølge du smider blokkene i, da det er begrænset hvor meget vandets temp. stiger, selv hen over CPU/GFX, med mindre du er oppe i 295X2 e.l. med full-cover blokke, hvor der er lidt temp. forskel.


#13
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2014 08:55:18
Svar/Indlæg:
3100/53
Du har da monster meget plads til overs i det skrummel af et kabinet... Få monteret pumperne ordentligt på en stor klump skum, og så hører du ikke mere til dem. De vil altid støje lidt når de sidder direkte forbundet til kabinettet.


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2014 16:45:31
Svar/Indlæg:
249/12
#12 køre 2 helt uafhængiege loops med 2 trible rads i hvert loop
"4 trible rads ialt"

#13 ja der er meget plads, men hvis man vil have det til se rimlig pænt ud, så dur det ikke hvis 5 meter slange der ligner noget der er smidt ind med skovl, det om nogen ved du jo alt om :)

hvis du kikker her http://www.coolerkitlab.dk/gal... på side 4 er der en der samme kabinet som mit, så vil du helt sikkert se hvad jeg mener




#15
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2014 17:22:19
Svar/Indlæg:
3100/53
Pladsen i det kabinet er jo også absurd dårligt udnyttet. Jeg vil stadig mene der er rigeligt med plads til at lave en ordentlig montering af pumperne. Hell, jeg har monteret 2 D5 pumper, et 250 ml reservoir, 2x280 radiatorer, en aquaero + 4 blæsere i den her:





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 15-09-2014 17:22:39.


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
18-09-2014 19:32:50
Svar/Indlæg:
249/12
#15 ved godt du har ret, "vil bare ikke indrømme det"

jeg har siddet og leget lidt med det, det bliver jo ikke letter af at det er min eneste pc og ikke gider at skille vandkøling af hver gang man skal flytte lidt rundt for at se om det kan være der, fandt dog noget 20mm neorpren som jeg planlægger at lægge under pumpen, skal bare lige finde ud af om jeg skal bruge noget double klæbene tape eller jeg skal sætte skruer i gemmen det til at fast gøre det,
hvis man køre hardtube fra pumpen af, risikere man så ikke at får vibrationer fra pumpen til at forplante sig ?
jeg ledder osse efter noget hardtube i farve og slange med samme farve, det eneste jeg kan finde er primochill men det er ½" od og bitpowers fittings er til 12mm od så jeg er ikke helt sikker på om det passer sammen



Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-09-2014 19:57:02
Svar/Indlæg:
1194/156
2 nye Phanteks kabinetter Evolv og Luxe har begge pumpe beslag der medfølger. Disse er beklædt med vibrationsdæmpende gummi.


#18
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-09-2014 10:05:39
Svar/Indlæg:
96/4



#16 Ingen skruer, da du skal isolere pumperne fra kabinettet.
Et rør vil overføre flere vibrationer, end en slange.
Det er simpel logik.
Men monteret korrekt så har røret kun kontakt, med gummi oringene, og ikke selve metal fittingen.
Plus de bliver tilsluttet to tunge komponenter, Rad og Res der ikke så nemt går i selv sving.














Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
21-12-2014 14:51:35
Svar/Indlæg:
249/12
håber at det virker nu http://i224.photobucket.com/al...