Hjælp til ny SSD

HDD/SSD/RAM d.  11. september. 2014, skrevet af frankthorn
Vist: 1107 gange.

frankthorn

Overclocker
Tilføjet:
11-09-2014 09:49:28
Svar/Indlæg:
61/7
Begge mine OCZ SSD valgte at checke ud med få dages mellemrum, henholdsvis Vertex2 60GB og Vector 128GB.
Den ene er forhåbentligt omfattet af garantien (afventer Computersalg).
Men, efter at have læst en del på nettet, viser det sig, at OCZ har en ret høj return rate på deres SSD. Og da jeg vendte øjnene mod Samsungs EVO 840, viste det sig, at Samsungs SSD har det bed at tabe pusten efter et stykke tid. De taber hastighed betragteligt. Så nu har jeg brug for nogle real life erfaringer med jeres SSD. For jeg gider ikke flere kunstige test på SSD, der har kørt en time hos en anmelder.
Hvilke SSD har I, og hvilke har I bedst erfaring med mht. IRL hastighed, holdbarhed etc.
IStealUnderwear

Overclocker
Tilføjet:
11-09-2014 09:59:42
Svar/Indlæg:
105/1
Altså min 840 pro har sgu ikke tabt pusten ;)

Ellers har haft gode efferinger med Crucial nye. Selv når den er rimelig proppet da jeg bruger den i min benchmark maskine

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
11-09-2014 16:21:28
Svar/Indlæg:
2309/846
Har både Corsair, OCZ og Samsung SSD'er, og har ingen problemer haft med nogen af dem.

OCZ konstruerer specifikt deres SSD'er så de ikke taber ydelse over tid. Det gælder Vector 150 serien og den nye ARC100 serie. Med ARC100 får du i øvrigt en byt-til-nyt garanti, så OCZ sender dig en ny SSD hvis den gamle dør. Uden omkostninger for dig.

/Polarfar

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2014 20:44:37
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har en Samsung 830 og en Samsung 840 EVO (Begge ca. 256Gbyte), og selv 830'eren som er flere år gammel har stadig sin hastighed som da den var ny (inden for 2-3%).
Eneste krav fra Samsung er, at man lader en del af den være tom uden drev, så den har noget plads at arbejde på ved trimning.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2014 20:56:43
Svar/Indlæg:
2516/381
har en samsung 840 evo 250gb tror jeg det er, ca et år gammel, ingen problemer her, stadig fin fart

Keld

Enthusiast
Tilføjet:
19-09-2014 05:35:47
Svar/Indlæg:
23/0
Hej Frankthorn

Alle SSD drev taber ydelse hvis de er konfigureret forkert - ellers ikke !

Det er ganske enkelt. Du har, som jeg ser det, valget mellem :

1 Samsung - alle modeller, men gå efter den nye 850 Pro - DEN er altså lækker, og med 3D VNAND, hvilket betyder at man "Stakker" NAND kredsene ovenpå hinanden, i stedet for at lægge dem horisontalt i enkelte lag. (enkelt forklaret)
Har haft en del 850 Pro igennem allerede - og de kører bare.

Samtidig har 850 Pro den fordel, at levetiden pr. celle er fordoblet i forhold til 840 Pro - det plejer at være omvendt, så det er en god trend.

Samsung giver 10 års garanti på 850 Pro - det bør også borge for kvaliteten.

Samsung garanterer at : 840 EVO tåler 1000 skrivninger pr. celle, 840 Pro tåler 3000 skrivninger pr. celle, mens 850 Pro tåler minimum 6000 skrivninger pr. celle. I virkelighedens verden har det vist sig, at dette er absolut minimumsværdier. Man har testet flere af disse SSD drev til 10* det opgivne. At dette kan lade sig gøre skyldes, at Samsung selv står for produktionen af alle halvfabrikata - NAND, Controllere, RAM, print m.v. De skal altså ikke "I byen efter dele", men kan kontrollere kvaliteten, og score de bedste komponenter til deres egne drev, og så sælge de mindre perfekte NAND kredse m.v. til 2´nd tier.

At Samsung skulle have ydelses problemer på sigt, er heldigvis noget pladder. Det skyldes fejlkonfigurationer, forkerte indstillinger, manglende TRIM kommandoer, mangel på Over Provisioning o.s.v.

Har skovlet disse SSDer igennem, og har ALDRIG haft en defekt. Benytter mig ikke af 840 EVO - så her er jeg uden den fornødne erfaring.

En anden og ikke uvæsentlig fordel ved Samsung er deres "Samsung Magician" software, som efterhånden har udviklet sig til noget af det mest anvendelige på markedet. Indbygget benchmnark, funktion til manuel TRIM, både på Win 7-8, og et Hit for dem, som eks kører XP stadigvæk. XP understøtter ikke TRIM, men med Magician kan du alligevel køre TRIM på SSD drevet. Rapid Mode er da sjovt at lege med - og kan i situationer fordoble ydelsen - men mest legetøj. OP (Over Provisioning) kan du også lege med derinde - samt få udlæst SMART værdier, tilpasse dit OS til maksimal nytte af SSD drevet. Og meget meget mere.
Samtidig checker Magician om programmet ur up-to-date hver gang det startes, og lader dig opdatere firmware på SSD-drevet problemfrit, uden alt det bøvl man er vant til fra de fleste SSD-drev.

Du kan trygt købe en Samsung 840-850 Pro SSD - den bliver du svine glad for (Undskyld sproget) - og den taber IKKE ydelse hvis du husker at reservere 15-20% af diskpladsen til Over provisioning, samt sikre dig at TRIM fungerer optimalt. Dette gælder i øvrigt for alle SSD drev, ikke kun Samsungs.

2) Corsair Neutron (Seagate SSD600)

Fremragende SSD drev, har set mange af dem, ikke én eneste defekt. Hurtigt og pålidelig, ikke noget bøvl overhovedet, men desværre er den medfølgende software ikke optimal og driftsikker nok. Firmware kan opdateres, men jeg får nerver på hver gang - igen da softwaren ikke er optimal.

3) Intel

Ikke altid de hurtigste, men meget driftsikre generelt. Intels Toolbox er yderst anvendelig. Kan i sjældne situationer have kompatibilitetsproblemer, men generelt ikke på Intel chipsets. Et fremragende, men ofte lidt for dyrt valg - det afhænger dog af modeller. Intel fremstiller sine egne NAND kredse (Endnu).

4) Crucial

Crucial har altid leveret kvalitetsprodukter, deres RAM er top-notch, og deres SSD drev er ikke langt bagefter. Fin holdbarhed og driftsikkerhed, god ydelse, rimelige priser. Check deres nyeste modeller (MX100 / M550) - de er med hvor det sker.

5).Sandisk

Sandisk er én af verdens største producenter af NAND kredse, og har derfor, ligesom Intel og Samsung, en fordel i kvalitetsstyringen. Modsat Samsung benytter Sandisk sig af udefrakommende controllere, eks. Marvell 9xxx serien - og det er en mindre ulempe.
Har kun set relativt få Sandisk drev, men de senere år har de generelt virket som tilsigtet.
Største ulempe - mangelfuld software (Eller helt manglende software), samt ry for elendig support på firmware siden. En nødløsning.

Mærker du ikke bør røre med en ildtang :

OCZ - Men det ved du allerede - efter deres konkurs og følgende salg til Hitachi (Eller var det Toshiba?) er situationen måske på vej til det bedre - hvem ved.

Kingston og PNY bør du holde dig helt fra i øjeblikket - de er snuppet med fingrene nede i kagedåsen, har sendt drev til test hos diverse Hardware testsites, hvorefter de har ændret specifikationerne på deres SSD drev, således at kunderne købte drev, som var langt ringere end de testede.

Håber du kunne bruge ovenstående til noget !

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Keld Duracell d. 19-09-2014 05:39:10.