Ny server/HTPC

Media Center d.  17. september. 2014, skrevet af carlsen0202
Vist: 1863 gange.

carlsen0202
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-09-2014 21:44:51
Svar/Indlæg:
0/1
Godaften alle sammen

Jeg har nu besluttet mig for at opgradere min nuværende server/HTPC til noget ordentligt.
Det skal være hjemmebygget, primært fordi jeg altid godt har kunne tænke mig at prøve dette.

Maskinen skal køre VMware, med minimum 2 maskiner. Én til backupserver af de andre computere i husstanden, og én til mediecenter. Der kommer sikkert til at blive tilføjet flere, til at "lege" med.

Da jeg aldrig har bygget selv før, har jeg ingen anelse om hvad der passer godt sammen og sådan, men har prøvet at sætte noget sammen. (se listen herunder). Så snart det hele er købt og samlet, begynder jeg at kigge på vandkøling til den. Planen er at alt skal vandkøles, så den bliver så lydløs som muligt.

Her er den nuværende indkøbskurv.


[IMG]http://i.imgur.com/NjuQGlq.png...

Skriv meget gerne kommentarer med forslag eller andet!

På sigt kommer der nok 2 harddiske mere (om et års tid), og så kommer alle 4 over i et seperat kabinet.

Har i øvrigt et bluray drev som jeg sætter i, derfor er der intet optisk :)

Spørgsmål 1: Får jeg meget mere ud af at skifte til en Intel Xeon E3 processor, den koster ca 1000,- mere.

Spørgsmål 2: Hvad skal jeg bruge af ting som kølepasta, skruer (hvis de ikke er med), kabler osv. Gå ud fra der er de kabler med der skal være, eller hvad?

Spørgsmål 3: Kan en PSU vandkøles, synes ikke der er nogen "standard" ting til dette?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af carlsen0202 d. 17-09-2014 21:45:41.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2014 00:08:21
Svar/Indlæg:
2246/14
Du kommer ikke til at være cpu-constrained. Medmindre du skal køre zfs så er det ligemeget med xeon.
Hvordan vil du få hdmi ud af dit vm ? Jeg antager at det er esxi du vil køre som hypervisor ?

1: Nej (kun hvis du skal køre zfs- så er ecc et must)
dog koster en xeon kun lidt mere:
http://www.edbpriser.dk/proces... (de yder ca det samme). skal du bruge gfx'et koster det yderligere et par hundrede kr: http://www.edbpriser.dk/proces...
2: der er kølepasta med på std køleren. køber du en aftermarket køler er der kølepasta med dér.
3: ja, men så skal den være forberedt til det. så vidt jeg husker er der kun en eller to modeller der kan det. ( se feks. http://www.watercoolinguk.co.u... ) IMO er det en dårlig idé.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2014 08:25:19
Svar/Indlæg:
979/49
#1 Der er kun en mulighed og det er at få bygget et setup, som understøtter "PCI-Express passthrough", så kan man tilknytte (og dedikere) sit grafikkort direkte til den virtuelle maskine.

#0 1: Ikke rigtig noget til dit behov.
2: Alt er med som standard bundle i de pakker du har valgt.
3: Det skal du slet ikke spekulere i 🙂

I forhold til at lave en HTPC, har du overvejet at lave en mere dedikeret media server som du så kan streame fra, eksempelvis til en Chromecast?

Eksempel:
Du installere Plex Media Server som vil være din media server hvor dine film ligge på, du vil have mulighed for at kunne se Youtube, streame fra DR mm.
Så har du din klient, hvilket vil være dit TV med en Chromecast påmonteret hvor dine film vil blive streamet til og du vil bruge din mobil som fjernbetjening med en Plex klient installeret på, som starter og stopper din afspilning.
Når filmen først er i gang, har du ikke brug for din telefon mere da filmen blive streamet fra din Plex Media Server direkte til din Chromecast.

Anden løsning kunne være en fil server som streamer til en Western Digital WD TV Live som er tilkoblet dit TV.

Eksempel:
Windows 8.1 er din fil server (blot for at holde det meget simpelt), hvor du har delt nogle mapper med dine film. Fra din Western Digital WD TV Live tilknytter du så dine delte foldere fra din fil server og streame igen, direkte fra din fil server til dit TV.

Dette er blot nogle eksempler på hvordan et moderne "hjemme-streaming-media-center" kunne se ud. Begge dele har fordele og ulemper som så meget andet.

Kører selv med den første løsning, hvor jeg streamer til min mobil over 3G, hjemme fra mine forældre på deres internet og hjemme ved mig selv, via wifi.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 18-09-2014 08:26:10.


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2014 10:18:23
Svar/Indlæg:
804/29
Nu skriver du backup? Hvor vigtige er de data? Med 2 diske kan du køre et raid 1 setup (mirror).
Som andre skriver, kræver exsi noget mere af din hardware. Gad vide om du ikke er bedre tjent med en alm. win8 maskine med dit media center i virtualbox?

BTW, det er ikke kun Xeon, der understøtter ECC. Min g3220 kører fint med ECC på mit SuperMicro X10SLM-F