Persefone, du har ret - den bør absolut levere meget mere. Der er da noget rivende galt.
Prøv at checke SMART-status for disken, brug speedfan (freeware) eller tilsvarende.
Check om der, udfor diverse poster, er problemer.
Tryk evt. på knappen "Perform an in-depth..." for at sammenligne din disks SMART værdier med andre tilsvarende - men vær opmærksom på, at der en gang i mellem er diskrepans mellem base-data på selv identiske diske.
Check lige "Load cycle Count" når du er i gang. Visse WDC Green modeller er lige lovlig "Green" - og parkerer hovederne i tide og utide - det kan slide dem op på rekordtid..
Load Cycle Count skal ikke have væsentligt højere værdi end "Start/stop Count" eller "Power on Count" (Max.
2-3 gange større normalt)
Der findes en utility til visse Western Digital diske, benævnt enten WDidle2 eller 3. Desværre omfatter det ikke alle deres diske. Her går WDIDLE ind og roder med firmwarens time-out indstillinger - det kan være du, med henvisning til freak_masters post skal undlade at rode med lige præcis det.
Hvor stort problemet er med de nyere Green diske ved jeg ikke, da den seneste jeg havde fat i, var en 15EADS. Efter diverse tweaks, bl.a. de her nævnte, gik transfer fra ca. 4 MB til over 50 i gennemsnit.
Prøv HDDScan ver 3,3 (Freeware)fra HDDGURU. Starter den ikke op, så kør i kompatibilitetstilstand "Windows XP SP3".
Vælg "Features" - "IDE Features" og slå Power management fra (Disable) - det plejer at hjælpe.
I HDDscan kan du ligeledes checke, hvorvidt disken kører optimalt m.h.t. transfer mode.
Check i iRST softwaren(Intel Rapid Storage technology) hvorvidt Disk data cache samt NCQ er enabled, samt transfer rate etc. er som du forventer. I den danske version hedder NCQ vist "Kommandoer sat i kø"
Check ligeledes Event Viewer (hændelseslog) i Windows for evt. controllerfejl eller diskfejl.
Som andre har nævnt - kør et par benchmarks (hastighedstest) på disken. Du kan bruge ATTO, HD-Tach (I kompatibilitetstilstand "Windows XP SP3"), HD-tune, m.fl. som alle kan hentes gratis fra nettet.
Hvis du gider oplyse præcis hvilken WD green model du har, ville det være en hjælp.
God fornøjelse - spørg hvis der er noget i mit indlæg du ikke forstår, så skal jeg uddybe.