Jeg skal lige forstå dig ret..
Du har en Asus RT-N66AC stående et sted i huset, og fra den har du trukket et kabel ned til en switch i kontoret hvor du så har din NAS og PC koblet til?
Prøv at tjekke kablerne, og netværksindstillingerne på netkortet. I stedet for "Auto" prøv at tvinge den til 1Gbit. Nogle gange kan netkortet godt have lidt svært at finde ud af hvilken hastighed den kan køre med.
Er det stik i væggen eller "bare" kabler du selv har trukket? - Der er også en risiko for at at det er i vægdåsen fejlen er. Det er bare pisse svært at fejlsøge på uden udstyr.
Synes tit der er problemer med NAS'er. Nonig havde samme problem med sin, for nogle år siden.
Godt, så kan du allerede udelukke de første par småting.
Jeg går ud fra din NAS og Pc er på samme subnet?
Hvis ja betyder det at din pc og NAS kommunikere på L2 via din switch.
Dvs. du har 3 mulige fejlkilder, din switch, din pc eller din NAS. Ud af de 3 tror jeg (i hvert fald lige nu) at det er din switch der laver noget den ikke burde.
Men videre til lidt fejlsøgning. Er din NAS sat op så den laver channeling af dine netkort? Eller benytter den kun ét? Hvilken switch er den sluttet til?
PRoblemet kan ligge i, at din PC skal sende via samme kabel, fra kontor, til kælder retur til kontor, hvis routeren vil have at den skal have data igennem sig, og ikke kan finde ud af at sende data direkte igennem switchen fra PC til NAS.
For forsøgets skyld, så sæt det igang med PC'en, så den kun flytter de få MB/s, og så forsøg fra en anden maskine, andetsteds i huset, at flytte til NAS'en samtidigt.
Har du overvejet hvorvidt det måske "bare" er den hdd i PC'en du flytter fra, der er sløv?
De 5GB er det én stor fil eller MANGE små? Det har jo også noget at sige.
#14 Du skrev i post #7 at der var et eller andet program installeret der begrænsede din hastighed til 100/30 på netkortet. Ud fra det jeg læser med en hastighed på 11,2 MB/s er det næsten de 100/30 den er sat til. Prøv derfor om du kan gøre noget ved indstillingerne på din maskine. Ellers er det måske den "Defekt-Link" switch.