Er min windows i brug

Software d.  25. september. 2014, skrevet af busser
Vist: 2909 gange.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2014 12:19:43
Svar/Indlæg:
1626/507
Hej jeg har været uheldig at havde fået stjålet min computer, havde origin konto som idioten har brugt i Polen....men nu skal jeg samle ny computer, og vil bruge min Windows, men hvad nu hvis han bruger den, min Windows er lovlig, er dog købt herinde, hvor jeg fik et link så jeg kunne downloade windown, men kan jeg finde ud af om han stadig bruger den,
comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2014 13:51:13
Svar/Indlæg:
2131/173
Hvis banditten er snu, har han allerede ændret windows' key hos Microsoft - hvis ikke, ville jeg bare gå igang med installationen og få koden verificeret via Microsoft, så bliver bandittens kode automatisk blacklistet.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2014 14:48:59
Svar/Indlæg:
1626/507
Okay takker ??

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-09-2014 18:46:50
Svar/Indlæg:
4033/364
Hvis det er OEM så er den teknisk set låst til den stjålet PC :(

Jeg formoder at serielkoden står på et klistermærke på PCen , eller?

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2014 20:45:47
Svar/Indlæg:
2131/173
Det er en udbredt misforståelse at en OEM-udgave er låst til computeren, vi har haft den oppe at vende talrige gange i forum - og nej, en OEM er ikke låst til hardwaren.

Du kan installere den lige så tosset du vil, så længe den kun er installeret på én pc.
Sådan er dét.
Jeg er klar over at visse folk praler med retail og er glad for at bruge de ekstra penge, fred være med det, det ændrer bare ikke at OEM er nøjagtig lige så fin.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af comicsdk d. 25-09-2014 20:49:16.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-09-2014 22:14:50
Svar/Indlæg:
4033/364

Låst er nok et forkert ord at bruge, det er licensen som ikke lovligt kan flyttes.

Ja det har været oppe at vende mange gange - og det er derfor at HWT har bl.a. spurgt Microsoft Danmark, herunder chefen for OEM har været inde for at bekræfte hvad vi har hørt fra en stor forhandlers licensafdeling.

Licensen er låst til hardwaren.

Ja man kan godt installere det på en anden pc, sålængde der kun er én der bruger licensen og ja det vil sikkert ikke give problemer, måske kun et opkald til ms.. Men i forhold til licensen er det ikke lovligt.

Ligesom man også kan køre 138km/t på motorvejen uden det har konsekvenser indtil den dag en lettere irritabel politimand i en bil, der til forveksling ligner en Golf GTI, laver lidt hastighedsmåling... ☹

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 02:24:44
Svar/Indlæg:
2131/173
Tja..
Vi prøver igen.
Licensen kan sagtens flyttes, og nej, den er ikke låst til hardwaren, og det er heller ikke afhængigt af antal brugere, licensen kan aktiveres på én maskine af gangen.
Og jo, det er fuldt ud lovligt.
Microsofts udmeldinger er misvisende for at sige det mildt, de formulerer et regelsæt der grundlæggende bakker din fortolkning op, samtidig med at de tillader forhandlere at sælge OEM-udgaver til private, mens de på deres egen hjemmeside gør opmærksom på OEM'en ikke må sælges til private.

I praksis betyder det at en OEM-udgave er fuldt ud lige så funktionel som en retail, forskellen er at den gratis support ikke tilbydes OEM-ejeren.
I øvrigt havde jeg en Microsoftmedarbejder i røret, der fortalte mig at jeg kunne installere min OEM lige så åndssvagt jeg ville - så længe jeg kun havde den installeret på én maskine.

I praksis fungerer det fint, men rent juridisk er budskabet dobbelttydigt.
Du kan selv tage den den op med Microsoft hvis du gider..

Summa summarum - teoretisk burde du vinde den her, men hvad Microsoft praktiserer er en helt anden sag.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2014 02:45:14
Svar/Indlæg:
2131/173
Nu glemte vi også at besvare det egentlige spørgsmål - jeg aner ikke hvordan man kan se om en licens er i brug, busser.
Hvis jeg var dig, ville jeg installere OS'et og dermed linke det til din nuværende hardware, det vil i tilfælde af at taberen der huggede din pc, ikke har din licenskode, betyde at du får en ny kode genereret og taberens erklæres ugyldig.
Men som nævnt, han kan sagtens aflæse maskinens licenskode, eksempelvis med magical jelly bean - men har du dit originale cover med licens og key, burde du ikke rende ind i problemer.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-09-2014 11:21:03
Svar/Indlæg:
4033/364
Du kan prøve at installere den, tror ikke en polak har super meget lyst til at bruge en dansk Windows som potentielt kan spores...

Selvfornægtelse er en slem ting. Så medmindre du er en dommer med speciale indenfor immateriel ret og du kan fremvise specifikke sager der danner præcedens omkring retten til at flytte en OEM licens , så ser jeg intet i dit indlæg som understøtter din påstand om at det er fuldt ud lovligt.

Nu ved jeg ikke hvilken Microsoft medarbejder du har snakket med og hvilken afdeling vedkommende kommer fra - men jeg formoder at chefen for OEM kender licenserne noget bedre..

At forhandlere sælger OEM det ser jeg lidt som bilfabrikanten og bilforhandleren der sælger en bil der kan køre mere end den tilladte hastighed, det er brugerens ansvar. Med Windows 8 er der også kommet consumer oem til alle hjemmebyggere, bootcamp brugere etc. Så MS har endeligt indset at der er et marked.

Når det er sagt, så er vi enige om i praksis fungerer OEM som retail med den lille finte at der evt skal ringes ind hvis man skifter hardware og installerer igen. med undtagelse af virksomheder som får licensrevision så er der formodentlig ikke nogen konsekvenser... Det er bare ikke det samme som det er lovligt..

Vi stopper den her da det er OT

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af @ngler d. 28-09-2014 11:22:29.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2014 23:25:14
Svar/Indlæg:
2131/173
Selvfornægtelse?
What the fuck..

Næ, jeg er ikke dommer, jeg læser bare en masse pis på nettet, og som jeg også skrev tidligere, er beskeden fra Micrososoft noget tvetydig.
Set med juridiske briller, giver det ikke meget mening.. Det synes jeg i øvrigt heller ikke det gør i praksis.
Så jeg køber bare OEM som jeg plejer.

Anyway "vi" lukker den da bare her, jeg kan ikke overskue alle de der mærkelige bil-algoritmer alligevel.

Monberg75

Moderator
Tilføjet:
29-09-2014 06:37:12
Svar/Indlæg:
1194/156
Din origin og steam osv osv. burde du kunne få tilbage, de kan jo spore dine køb osv.

Bare henvend dig til kunde support, de kan ændre koden efter dit ønske, så du kan reclaim den.