Hvornår kan det svare sig at køre diesel?

Hyggehjørnet d.  04. oktober. 2014, skrevet af jmose
Vist: 8563 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-10-2014 15:34:27
Svar/Indlæg:
3863/538
Hej,

Konen og jeg har 2 biler. Den ene er en KIA picanto, som er 3 år gammel. Den kører omkring 20Km/ltr.

Vi sad her til morgen over rundstykkerne, og snakkede om biler - og jeg sagde at næste gang vil jeg have en diesel. (jeg kører i Picantoen på job)

Jeg har ifølge Krak.dk 43Km på job hver vej. Altså kører jeg omkring 86 km pr dag.

Men vi kunne ikke blive enige om hvornår det var rentabelt at skifte til diesel.

Nogen der ved lidt om emnet?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 04-10-2014 15:35:09.
Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
04-10-2014 15:37:58
Svar/Indlæg:
949/9
http://www.fdm.dk/bilkoeb/benz... 🙂

http://www.bilpriser.dk/analys...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 04-10-2014 15:40:53.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-10-2014 15:38:34
Svar/Indlæg:
3863/538

http://www.fdm.dk/bilkoeb/benz... 🙂

http://www.bilpriser.dk/analys...

Pelinox skrev d. 04-10-2014 15:37:58


WOOT! 😲

Thanks!


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-10-2014 15:47:28
Svar/Indlæg:
3863/538
Nå, men jeg blev da lidt klogere.

I følge FDM´s beregner skal jeg finde en Dieselbil til omkring 100.000 som kører 28Km/ltr - så sparer jeg omkring 2500 om året.



gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
04-10-2014 16:49:16
Svar/Indlæg:
1001/5
#3 Hvilket vel betyder, at det ikke kan betale sig?

28km/l, er meget højt tænker jeg (realistisk set).

1) 100.000kr giver ikke plads til en sprit ny bil - hvilket har den nyeste teknologi og derfor har størst potentiale til at kunne køre længst på literen.

2) 28km/L, kræver som sagt en bil af nyere dato. Den moderne udgave at udregne forbrug på, er altid "lidt for" positivt i dens tal der bliver opgivet fra Fabrikken.

Fx så er en moderne VW Golf 1,6 TDI (med aut. gear) opgivet til 25,6 km/L men kører realistisk set kun 17,3 km/L.

Kilde: http://www.hvilkenbil.dk/rappo...

Kilde: Egen erfaring (påviser samme mønster).

OG det er ikke kun VW. Det er generelt i industrien. Læs: http://www.hvilkenbil.dk/se-10...

Derved vil jeg næppe mene det er realistisk


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
04-10-2014 18:13:32
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #4

Jeg læste også #2´s link til bilbasens analyse. Det var ret interessant.

Vores lille KIA er opgivet til 22-24 Km/ltr. Men jeg kan ikke presse den over 21, uanset hvor pænt jeg kører.

Så bliver det jo nok en benziner igen - men dog aldrig en KIA igen. Tror jeg vil have en "bedre" model. VW polo, Ford Fiesta eller lign.

Fravalget af KIA´s skyldes dog ikke bilen, men den lokale forhandlers behandling af os.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 04-10-2014 18:16:29.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2014 19:20:10
Svar/Indlæg:
4112/53
én ting er hvad "analyserne" siger, men husk også at kigge på hvilken model (benz. vs diesel) der koster mindst i afgift.
Den er opgivet til 23km/l, men effektivt kører den kun 18, hvilket er ud fra kørercomputerens beregninger, og bykørsel.

En diesel bil skal mindst en gang i måneden have en sammenhængende kørertur på mindst 40km, hvilket du så ikke har nogle problemer med at overholde, for at holde partikelfilteret rent.

Nu har jeg en Dacia Lodgy (ja, en budget bil, indkøbsmessigt, men har 5 unger, så der skal jeg bruge en MPV), hvor benzin modellen koster højere miljøafgift end Diesel modellen, som oven i hatten har flest heste.

For at få din bil til at komme tættest muligt på den opgivne kørsel, skal du MAX ramme 2500rpm, og ikke kører hurtigere end 80km/h og accelererer meget langsomt.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 01:45:26
Svar/Indlæg:
3233/128
Og, dieselbiler må ikke køre korte ture da tolerancerne i motoren gør at den slides hurtigere når den ikke er varm.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 04:12:37
Svar/Indlæg:
5874/1287
Efter at have ejet en Yaris 1,4D årg 2002 i ca 4 år gav jeg op. Den kørte (med mit kørselsmønster) ca 23,2 km/liter (kørebog haves). Den kostede 50.000 i indkøb og gav 20.500 ved salg efter de 4 år, så værditab var minimalt i forhold til ny bil. (skal også regnes med) Havde kørt 143256 km ved køb og 221399km ved salg hvilket giver ca 2.65 kr pr km i værditab. Samlede udgifter til reservedele på denne toyota var 12,50kr (ny pære til loftslampen), og derudover alm vedligehold (olieskift, syn sprinklervædske mv)

Det der ødelagde det var dels diesel"vægt"afgift og dels strafafgift for mang. partikelfilter.

I dag savner jeg at have en diesel, dels pga moment (der skal en ret stor benzinmotor til at have samme nm ved lave omdr!!), og dels pga en diesel altid er meget mere stabil mht omdr i tomgang, pga en diesel har direkte brændstofindsprøjtning, hvor en benziner (bortset fra dyre, uopnåelige biler) har inddirekte indsprøjtning. Jaja, jeg ved godt jeg er sær 😎

Edit: Stavebøffer, selv jeg er ikke ufejlbarlig 😢


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 05-10-2014 04:13:52.


MBodilsen
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
05-10-2014 05:52:02
Svar/Indlæg:
72/4
Det nemmeste er bare at købe den bil man gerne vil have og så lade værre med at tænke på hvad km/l er.
Et par liters forskel ville aldrig påvirke mit køb hen imod den mere "økonomiske"
Det vigtige er pålidelighed og køreglæde/komfort.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 06:25:53
Svar/Indlæg:
1300/30
#9 Ja jeg er også ved at være godt træt af det økonomisnak, med alt respekt for dem der vælger at gå op i det selvfølgelig 🙂

Har selv en Seat Altea på papegøjeplader, 140HK 2,0 TDI, ingen partikelfilter, 10500,- om året i afgift, ca. 800km på fuld tank (55 liter) og jeg er FANDME en lykkelig ejer 🙂


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2014 08:59:03
Svar/Indlæg:
1500/79

Det nemmeste er bare at købe den bil man gerne vil have og så lade værre med at tænke på hvad km/l er.
Et par liters forskel ville aldrig påvirke mit køb hen imod den mere "økonomiske"
Det vigtige er pålidelighed og køreglæde/komfort.

MBodilsen skrev d. 05-10-2014 05:52:02


#9 Ja jeg er også ved at være godt træt af det økonomisnak, med alt respekt for dem der vælger at gå op i det selvfølgelig 🙂

Har selv en Seat Altea på papegøjeplader, 140HK 2,0 TDI, ingen partikelfilter, 10500,- om året i afgift, ca. 800km på fuld tank (55 liter) og jeg er FANDME en lykkelig ejer 🙂

AliasGus skrev d. 05-10-2014 06:25:53


Jeg er enig med jer begge 2. Jeg spurgte også til råds herinde omkring bil og folk har så mange forskellige menninger 🙂 jeg fandt ud af at køreglæde også spiller en stor rolle, så jeg bestilte en helt ny Ford Fiesta Ecoboost igår 😛 og gik 80.000 over budget 😛


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 14:38:04
Svar/Indlæg:
786/83
#6
Det var slet ikke tilstrækkelig, dengang jeg havde en diesel (Mazda 3 2,0). Jeg kørte ikke i den hver dag, men når jeg gjorde, var det ture på ca. 80 km. Jeg kørte ca. 250 km i ugen i gennemsnit. På trods af dette havde jeg gentagne gange problemer med mit partikelfilter, der ikke kunne rense sig selv.

#9
Enig. At eje bil er en stor udgift uanset hvad. Jeg vil også hellere købe den bil, der giver mest køreglæde og så ikke gå op i benzinøkonomi og gensalgsværdi.

Jeg er dog også så heldig, at jeg ikke behøver bilen hver dag for at komme på arbejde. Jeg er derfor ikke så hårdt ramt af de meget høje priser på brændstof.

#10
Det var godt nok ikke meget. Min benziner med 250 HK kører næsten lige så meget på en tank (lidt over 700 km i snit pr. tank). Det er endda ved at være en gammel sag (2006).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 05-10-2014 14:41:31.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 15:20:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
Fra #12


Da jeg stod i lære kostede 1 liter benzin 6,05Kr, og smedene og maskinarbejderne havde en timeløn på 50,50kr, dvs de kunne købe 8,35 liter benzin for 1 timeløn.
Der er nok ikke mange smede/maskinarbejdere i dag der vil arbejde til en løn der giver 8,35 liter benzin i timen!

Til det med køreglæde vs økonomi er jeg helt enig i at køreglæde er det vigtigste, men at økonomi også spiller ind. Derfor har jeg ingen V8'er længere (har haft Mustang Cobra 5.0, Camaro 5.7, Falcon 4.7, Fiero 2.8 V6, Camaro 6.5).

Gik dog fra tidligere omtalte Yaris 1,4D til en Mazda 6 2.3, netop pga mere "luxus" og køreglæde, selvom Mazda'en koster ca det dobbelte pr km i brændstof.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 19:56:17
Svar/Indlæg:
1300/30
#12 Har heller aldrig påstået den er økonomisk. Det kunne dog være langt værre 😀

Min er dog også fra 2006


#15
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2014 21:37:55
Svar/Indlæg:
4657/53
Fordelen ved diesel er at man kan få mere power for de samme udgifter.

Jeg har en Alfa 159 2.4 ( 232hk/510Nm) diesel som jeg bruge når jeg skal køre 30+ km.
Og så en Alfa 156 1.8TS (140hk) som jeg køre i når jeg ikke skal så langt.

Begge køre mellem 12-14km på en liter ved normal kørsel, men det er meget sjover og fyre 159 af.

159 koster 7200 kr i afgift og 156 ligger på 4300kr forsikring er det samme, da jeg er elite.

Forskellen er når man kommer på motorvejen og skal til og køre hurtigt, det koster i en benzinmotor især når man har bremset op for en minibil i den "forkerte bane" og skal op i fart igen.

Skal du ha noget så find en benzinmotor med turbo, den har lidt flere Nm ved lave omd.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
05-10-2014 22:45:57
Svar/Indlæg:
3863/538
Sikke en masse liv i tråden!

De ca 30 km af turen på 43 km per dag, foregår på motorvej. Og det er også der jeg mærker at den lille KIA får åndenød ret hurtigt.

Jeg har fået lidt at tænke over. 🙂


Hartz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2014 00:02:12
Svar/Indlæg:
70/4
Mini/micro bil, så ville jeg vælge en benzin. Større bil så ville jeg uden tøve tage en diesel. Kører selv ca 25000 om året i min Ford Focus stc. 1,6tdci fra 2010 og jeg er smiler når jeg ca hver 14 dag tanker for 450kr 🙂 Før havde jeg en Mondeo stc. 1,8 benzin fra 2000 og den åd nemt for en plov om ugen.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2014 19:17:04
Svar/Indlæg:
5474/39
piver folk over benzinpriserne. Mindes dengang literkostede 14 kroner i Esbjerg. Dengang var dyrt, men prisen på liter benzin er under 12 kroner. Tider nede i 11,50 kr/l.

Du køre 10.000 km om året er klart benzin er billigst. Forsikring, service, afgifter er større post på en bil end forbruget. Du skal op kør mange km før kan svare sig kigge alene på km/l.

dejligt nok kunne fylde tanken for under 400 kroner på benziner. Vide, at man kan køre 700 km, før den skal tankes igen.

Forsikringsposten koster vejl. 10.000 kroner alene om året er under 25. servicen koster eller vedligeholdes af bilen.
du betaler næsten dobbelt i vægt/græntafgift på diesel.

Jeg startede selv ud med Mazda 323 1.3I. Købte nu, da jeg ville have en ny bil. Det måske var eneste chance i mit liv for eje en fabriksnybil. Tja, Jeg har så ikke noget arbejde mit behov for have en bil forsvandt.

Tidligere arbejdes giver ville ikke udbetale løn.


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Shadowhunter d. 06-10-2014 19:24:47.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2014 19:43:21
Svar/Indlæg:
5474/39
ejet jordens dejligste Vw Up. Jeg kan stadig låne den, selv om ikke ejer den. 😀

Det blev bare for dyrt have bil i Danmark desværre, når ikke havde nogen indkomst. Staten ikke kunne gøre noget før brugt mine penge, så ejet egen bil i 2 år.
tja, jeg bare havde brugt mere energi på min skole. Jeg bilen i dag, så havde tingene været anderledes. Jeg magtede bare ikke mere.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
06-10-2014 20:10:24
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #19

Nu er jeg så 41. Så hvis mit forsikringsselsskab præsenterede mig for en bilforsikring til 10.000 om året, ville jeg spørge dem om de havde gledet i en lort og slået hovedet!!! :yes:



Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2014 20:11:32
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg en dag igen kommer til penge, så bliver nok andet end Vw up. Behov skal også være til have en bil.

Bil har jeg ikke lige her og nu behov for at have. 🙂

Gamle bekendte, igennem tiden har ikke så meget gøre med efter flyttede til Roskilde og Midtjylland.

#20
suk... du kan selv undersøge markedet priserne er anderledes efter fyldt 25 år. Da du ofte har kørt bil osv. Du kan også lave diverse Paragrafbøjninger osv...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 06-10-2014 20:13:10.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
06-10-2014 20:34:37
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #21

Jeg kan også sige det med ro i sindet. Jeg har haft bil og tilhørende bilforsikring siden jeg var 21 - så jeg ved godt at man starter langt oppe. Min første forikring kostede 15.000 om året, men jeg har alle dage været skadefri.

Det er også derfor at jeg siger, at hvis de præsenterede en forsikring på 10.000 efter nuværende forhold, så har de helt sikkert slået hovedet!


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-10-2014 20:46:19
Svar/Indlæg:
2826/100
#21

øhm... har givet under 4000,- for fuld kasko på min 2013 Seat Leon 1,4 TSI (122 HK) de sidste 2 år.

Jeg er i dag lige akkurat blevet 25, så at du ikke kan få en billig forsikring før du runder 25 er noget vrøvl.

Ja, du skal gå til forsikringsselskabet, du skal bruge tid på hver af dem, og du skal undersøge priserne hvert år, men de penge bliver hurtigt tjent hjem igen..

Giver i dag 3800,- mener jeg det er, og jeg blev 25 den 12/9.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2014 09:51:59
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
Det er også ekstremt meget billigt efter priser har i Jylland.
Du cirka lige så meget, som de gamle gav for rent ansvar på gammel Mazda 323 Lx 1.3I ved Jydsk Forsirkingsfirma. Det er godt handlet.

Være du glad for det. 😀

4 grunde til, jeg ikke har bil i dag.
1. Indkomst (prøvet på få arbejde igennem kommunen lykkes ikke. Arbejdsgiveren ville ikke give mig løn for mit arbejde.)
2.Behov for have en bil forsvandt. (kørte til start cirka 9.000 km første år. 2 året kørte kun 6000 km. Jeg har tid nok, eftersom ikke har noget job med løn)
3. Større fordel ikke have en bil, da kunne låne den tanke den nogle gange. tank er trods alt under 35 liter. 😀 😀
4. tag hen overhovedet var desværre nødt til af med bilen. 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 07-10-2014 09:53:04.