Det er længe siden, at jeg har prøvet det over 10 år.
Sidste gang var en AMD XP1800 sokkel 462 på et Abit NF8 bundkort for at få den over de 3400Mhz på en lille Zalman køler, det kunne den godt nok ikke holde til 🤣 .
Siden er de jo begyndt at lukke ned selv inden det bliver kriminelt.
Min oplevelse med moderne cpu'er er at der skal noget udefrakommende til, for at de står af. -eller en ekstrem overclocker som ligefrem prøver at tage livet af den 😛
Derfor forventer jeg ihvertfald 5 års levetid, og nok nærmere 10 år.
Sjældent, meget sjældent.
Ved normalt brug, og også med et moderat OC er det så godt som umuligt at slå dem ihjel:)
Hvad jeg lige hurtigt kan finde på google, er det mellem 1/1000-1/10000 der failer.
Selv har jeg dræbt 1 CPU, det var egentlig bundkortets skyld, en mosfet gav op ved lidt over 2 volt, CPUen kørte 7.5GHz under ln2.
Bundkortet lever igen efter jeg loddede mosfeten af..
På nyere systemer er det nemmere at slå dem ihjel, da der er flere volt indstillinger, hvor nogle har lav tolerance overfor høj volt, eller forkert ratio til en anden spænding.
-Som udgangspunkt kun folk der leger med ln2 der bekymre sig om det :)
Som slaske også nævner er det oftest bundkortets skyld.
#17 Det du lægger ud med, er ret præcist hvad jeg har gået og forestillet mig.
Det vil så sige at du faktisk ikke kender grænser for den naturlige levetid for en CPU. Naturlig, opfattet som alm. brug uden OC.
"Jeg har faktisk aldrig hørt om en CPU som var DOA"
Dit 3. indlæg her, står i dyb kontrast til det som slaske oplever, hvor CPU'er popper som popcorn, hver dag verden over.
Jeg har heller aldrig oplevet en død CPU, men mit udsyn er begrænset. Derfor tråden her selvfølgelig.
Mit væsentligste kendskab til sagen er negativ. Forstået på den måde, at jeg ikke i det daglige her på forum, og hvor man ellers kunne forestille sig den slag oplysninger dukke op, hører om svigtende CPU'er særlig tit, d.v.s faktisk meget sjældent.
Sidder der nogen lurepassere derude, der ikke fortæller om deres døde CPU?
#18 Du forudsætter at jeg har fingeren på pulsen, hvad AMD's udgivelser angår. Det har jeg ikke. Kan du lokkes til at oplyse årstallet? 😉
Jeg bliver nødt til at indrømme at jeg heller ikke forstår den præcise betydning af næste sætning. 😳
Den sidste går rent ind, uden alligevel at give, bare et vink om fakta. 😀
Hvor længe har den forpulede CPU kørt freak_master, og er det med eller uden OC. 😎
Ja, det er jo også min fornemmelse Mose.
Bruger du den dagligt?
#16 "På firmaet, har vi en computer med en 386, fra intel, den er vel omkring de 20år, køre fint ned, endda med orginal hdd, som også kun er 680mb."
Det her passer helt godt på de forestillinger jeg går og gør mig om CPU'er, men hvad angår HDD'en er jeg imponeret, og tvivler på at det er gennemsnit for HDD'ers levetid. Det var nok heller ikke det du mente. 🙂
386 var den chip der sad i den PC, jeg byggede som første opgave, på et kursus i 1994, på Teknisk skole. Det syntes jeg var en ret cool måde at starte at kursus på. Kan det passe at vi fik hele 2Mb RAM, og at stængerne kun var cirka 5 - 6 cm lange.