Computer vil ikke starte - fejlfinding

Gigabyte - Bundkort d.  07. oktober. 2014, skrevet af Yoshidk
Vist: 7031 gange.

Yoshidk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
07-10-2014 18:40:19
Svar/Indlæg:
4/1
Hej
Min computer ville pludselig ikke starte her til morgen
Der sker intet når jeg trykker på startknappen, ingen blæser, ingen lyde!

Har fjernet alt på nær bundkort, PSU, CPU og den starter stadig ikke

Satte et par blæsere til, tog 24pin stikket af og kortsluttede det grønne ben på PSUen, og så startede den fint op, dens egen blæser kører og den sender spænding til de andre blæsere som begynder at køre.

Kan det stadig være PSUen der ikke kan levere nok power, og derfor slet ikke vil starte, eller er det bundkortet der er død?

Hvordan kan jeg ellers teste det? Jeg har desværre ingen ekstra computer, bundkort eller PSU. Men har lavvolts måleudstyr

En anden note: selvom computeren er slukket, kunne jeg køre en svag "kluk kluk kluk" lyd fra både højttaler og headset..

Specs:
Budkort: GIGABYTE GA-Z68-XUD3H-B3
PSU: NorthQ - Model: NQ-4775-500BU2
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2014 19:01:27
Svar/Indlæg:
3799/43
Tag alle dine stik ud af din strømforsyning.

Når det er gjort så tager du og tilslutter en blæser eller noget andet som kan trække lidt strøm.

Så tager du og laver en kortslutning på dit 24pins Bundkorts stik, som kommer fra strømforsyningen.

Kortslutningen skal du lave ved at putte en ledning i den Grønne pin og i en af de sorte.
Som på billedet.



Hvis at den starter så er det muligvis dit bundkort, som fejler, men starter den ikke op så er det din strømforsyning, som er stået af.





Yoshidk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
07-10-2014 19:07:00
Svar/Indlæg:
4/1
Går ud fra det er et standardsvar, for har netop beskrevet i indlægget at den procedure er udført og at den starter fint.. Så må det vel være bundkort..


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2014 19:24:57
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg burde gå i seng med det svar som jeg gav dig.. (har også kun sovet 3 timer) Skulle måske lære at læse det hele, før at jeg svarer.

Det er yderst sjældent at det er strømforsyningen, som fejler når at du kan tænde den ved at kortslutte det 24pins Atx stik.

Med det som at du beskriver, så lyder det til at der et et komponent eller to som har givet op.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-10-2014 20:04:54
Svar/Indlæg:
2045/273
Som en test bare for en sikkerheds skyld så tag lige og start systemet ved at kortslutte powerbutton pindene på bundkortet .... det kunne jo være selve startknappen... har set det før. 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 07-10-2014 20:05:55.


Yoshidk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
07-10-2014 20:36:31
Svar/Indlæg:
4/1

Som en test bare for en sikkerheds skyld så tag lige og start systemet ved at kortslutte powerbutton pindene på bundkortet .... det kunne jo være selve startknappen... har set det før. 😀

Renissen2 skrev d. 07-10-2014 20:04:54

Det er også prøvet, det har ingen effekt :)


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-10-2014 21:59:51
Svar/Indlæg:
2045/273
#5

Ja ok så må du vist lave en ny tråd der må da være en i Århus der kan låne dig en PSU, for lige at prøve det af. 🙂


GIGABYTE_Ted
 
Newbie
Tilføjet:
08-10-2014 11:20:16
Svar/Indlæg:
45/0

Hej
Min computer ville pludselig ikke starte her til morgen
Der sker intet når jeg trykker på startknappen, ingen blæser, ingen lyde!

Har fjernet alt på nær bundkort, PSU, CPU og den starter stadig ikke

Satte et par blæsere til, tog 24pin stikket af og kortsluttede det grønne ben på PSUen, og så startede den fint op, dens egen blæser kører og den sender spænding til de andre blæsere som begynder at køre.

Kan det stadig være PSUen der ikke kan levere nok power, og derfor slet ikke vil starte, eller er det bundkortet der er død?

Hvordan kan jeg ellers teste det? Jeg har desværre ingen ekstra computer, bundkort eller PSU. Men har lavvolts måleudstyr

En anden note: selvom computeren er slukket, kunne jeg køre en svag "kluk kluk kluk" lyd fra både højttaler og headset..

Specs:
Budkort: GIGABYTE GA-Z68-XUD3H-B3
PSU: NorthQ - Model: NQ-4775-500BU2

Yoshidk skrev d. 07-10-2014 18:40:19

Hi Yoshidk,

I see that you have done some testing already and there is just a few more tests that may be useful to run before sending the board to your retailer for RMA.

Please short the PSU like you did before and then try to recover the Main_BIOS from Backup_BIOS as described in the following "guide":
http://www.gigabytenordic.com/...

Only connect PSU, CPU and a single memory module.

You can also check if the motherboard has a short circuit.
You do this by metering as shown in the image I linked below, this is just a fast way to tell but I cannot go into all metering points as this post would be to long and this way is the most common if there an issue.
https://www.dropbox.com/s/abl2...

If you still cannot get it to work then please contact your retailer and they will either handle it or send it to us for testing.

Good luck and have a nice day!

Best regards,
Ted Olsson


Yoshidk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2014 19:15:45
Svar/Indlæg:
4/1
Opdatering:
Jeg købte et nyt bundkort men oplevede samme fejl!

Jeg testede derfor igen PSUen med 1 blæser og den kørte da jeg kortsluttede "det grønne ben", dog anede jeg den kørte svagere end før. Jeg satte 3 blæsere til og så kørte den rigtig langsomt og sagde mærkelige lyde. Så jeg havde åbenbart testet med for lidt effekt første gang.

Jeg fik lov til at bytte bundkortet til en ny PSU og nu virker det hele igen.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2014 19:34:07
Svar/Indlæg:
3340/386
#8, hvilken butik var det?

Det var da god service.


GIGABYTE_Ted
 
Newbie
Tilføjet:
13-10-2014 10:21:29
Svar/Indlæg:
45/0
Glad to hear that you solved the problem.

Have a great week!


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2014 10:28:33
Svar/Indlæg:
755/6
det gad jeg også godt at vide hvilket butik det var! 😲


Yoshidk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
15-10-2014 18:32:09
Svar/Indlæg:
4/1
Det er "Århus Pc lager", de er rigtig gode og kan helt sikkert anbefales! 🙂