Hej alle, jeg har to problemer med mit nye build som jeg håber i kan hjælpe med.
1. Når jeg tilslutter en SATA-300 disk med et SATA-600 kabel, fryser computeren. Er det kablet der bestemmer hastigheden?
2. Når jeg enabler Raid vil maskinen i ikke boote, har en SSD med styresystem og to 160GB diske som skulle køre Raid 0. Men lige så snart jeg ændre SATA mode fra AHCI til RAID vil maskinen ikke boote. Boot rækkefølge et sat til "DVD drev-> SSD"
Moderator
Tilføjet: 10-10-2014 18:16:24
Svar/Indlæg:
5039/109
Kablet er det samme uanset hastighed. Hastigheden bestemmes af laveste enhed, er disken langsommere end porten, så er det hastigheden på disken der bestemmer.
#6 ikke flere, man får ikke alt for under DKK 1000, sikkert "prisen" man må betale for et micro-ATX kort. Køber en SSD i stedet. Den er sikkert hurtigere end to HDDér i raid 0.
Har selv fundet svaret, man kan ikke. Har nærlæst manualen 😲 :no:
"Due to chipset limitation. When SATA port are set to RAID mode, all SATA ports run at RAID mode together"
Jeg mener at du skal ind i RAID controller under opstart (så vidt jeg husker er det CTRL+I eller CTRL+F) og sætte din SSD til JBOD, og dine 2 160GB diske til RAID 0. Så kan du finde SSD'en i BIOS efter du har genstartet og boot fra den.