Jeg er enig med begge
Men lad mig lige starte med at sige: På moderne arkitektur er det rimeligt overflødigt. Hvis du bare vil have et OK stille system så køb god luftkøling og hvis det ikke er nok, så opgrader det med super blæser som eks Noctua. M.ht. om det er en god investering så er alle CPU'er og GPU'er bare blevet koldere og koldere gennem de sidste 10 år. Det er en trend der forsætter, nvidia har f.eks. ændret stil og laver nu ikke blot en super GPU og scalere den ned. Dvs at selv gamer GPU producenterne er begyndt at fokusere at lave så optimal en chip så mulig = lavere strømforbrug = lavere varme udledning.
Med det sagt; så eksitere der ikke en bedre løsning til at holde et ultra-high-end multi-GPU system stille, kold og overclocked-to-the-max ❤
Jeg har selv både et low-end kølehoved og et high-end til min gamer. Selv med en i5-3570k@4,7GHz-1,22v er der ikke særlig stor forskel. Ved stresstest er der 6-9 grader i forskel, men m.ht. spil er der ikke meget, det er jo sjældent den får lov at strække benene.
Der dog en ting #1 og #2 glemmer. Der er stor forskel på kvalitetten af tingene. Ting som gevind, overflade, overfladebehandling er ikke noget der er taget særligt meget højde for på de billige. Indtil videre har jeg kun hørt om en enkel produktion fra EK hvor overfladebehandlingen begynde af falde af i flager. Det kan give et tilstoppet system/filter/kølehoved-sprederist og betyder i få tilfælde skader på PC'er. Billige kølehoveder bære større risiko for overflade afskalning og koreision(der leder til utætheder).
M.ht. pumper: Du skal du vælge mellem højt yderne (og lamene) eller stille. Du kan nemt vælge en stille pumpe eller en D5 og indstille den på low. Lad være med at tror på det de fleste vandkølings folk skriver. Langt de fleste er OC'er og jagter de sidste 100-200 mhz der skiller dem fra flokken. PT køre jeg selv med en mellem ting. Har en EK-DCP 4.0, der er justeret så meget ned, at jeg ikke kan aflæse RPM (aflæsning mindst 1650, køre 2400 ved 12v). Performance forskellen ved gaming er ikke eksisterende, kan kun se det ved stresstest. Nårh ja så er den pakket ind i 30mm skumgummi, så den siger ikke noget mere. M.ht. vandmodstand er der ikke meget modstand i moderne GPU hoveder, men der er stadigt et par CPU hoveder med høj modstand, disse er designet til max OC og kræver en kraftig pumpe ellers risikere man at de yder dårligere end de billige komponenter.
Hvis du vælger at smide nogle penge efter vand, så kan du jo spare lidt på hardware; eks. vælge en i5 i setedet for i7, R9 280x i stedet for 290. Pga. den gode køling er de almindelige "max safe voltage" nemlig ikke farlige længere, man kan enda tilføje lidt ved højt ydende vand, også ellers bare OC ydelsen op forbi det bedste hardware 🤡
MVH Waszipa
P.S. Husk at beregn radiator størrelsen. En alm 360mm yder ca. 300-600w alt efter blæser hastighed. En OC'ed R9 290x + i7 kan godt ramme 500w TDP. Hvis du vælger AMD så husk at placer radiatoren lige før GPU'en for at opnå det bedste resultat.
Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Waszipa d. 12-10-2014 14:00:16.