Vandkølings dele, review site..

Vandkøling d.  11. oktober. 2014, skrevet af Galahat
Vist: 5136 gange.

Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2014 17:12:02
Svar/Indlæg:
206/31
Hej hwt..

Er begyndt at kigge en hel del på lidt vandkøling.. Sys det der en jungle af producenter, og det virker ind i mellem som om der går lidt religion i det, når man spørger folk hvad der er godt..

Findes der en side hvor der bliver lavet reviews af forskellige rads, kølerhoveder, osv? Eller flere?
Hvis folk har kender andre gode side hvor man kan blive klogere på vandkøling..

Vh
noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2014 18:15:52
Svar/Indlæg:
3321/21
http://martinsliquidlab.org/

Hvis du vil bruge nogle tusinde på vand, så er det få grader vi snakker om, om du vælger det ene eller det andet..


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2014 04:08:33
Svar/Indlæg:
5750/124
De "store" forskelle, ligger måske mest i hvor restriktive de forskellige kølehoveder er, hvilket har størst betydning for larm fra pumpe/valg af pumpe, og hvor mange ting der skal køles. Af hvad jeg ved (jeg garanterer ikke for det er korrekt, jeg er lidt rusten!), så kan der muligvis vindes lidt på temp med et restriktivt hoved.

Men ellers som #1 linker til, martinsliquidlab.org er vejen frem 🙂


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2014 13:42:48
Svar/Indlæg:
184/11
Jeg er enig med begge

Men lad mig lige starte med at sige: På moderne arkitektur er det rimeligt overflødigt. Hvis du bare vil have et OK stille system så køb god luftkøling og hvis det ikke er nok, så opgrader det med super blæser som eks Noctua. M.ht. om det er en god investering så er alle CPU'er og GPU'er bare blevet koldere og koldere gennem de sidste 10 år. Det er en trend der forsætter, nvidia har f.eks. ændret stil og laver nu ikke blot en super GPU og scalere den ned. Dvs at selv gamer GPU producenterne er begyndt at fokusere at lave så optimal en chip så mulig = lavere strømforbrug = lavere varme udledning.

Med det sagt; så eksitere der ikke en bedre løsning til at holde et ultra-high-end multi-GPU system stille, kold og overclocked-to-the-max ❤

Jeg har selv både et low-end kølehoved og et high-end til min gamer. Selv med en i5-3570k@4,7GHz-1,22v er der ikke særlig stor forskel. Ved stresstest er der 6-9 grader i forskel, men m.ht. spil er der ikke meget, det er jo sjældent den får lov at strække benene.

Der dog en ting #1 og #2 glemmer. Der er stor forskel på kvalitetten af tingene. Ting som gevind, overflade, overfladebehandling er ikke noget der er taget særligt meget højde for på de billige. Indtil videre har jeg kun hørt om en enkel produktion fra EK hvor overfladebehandlingen begynde af falde af i flager. Det kan give et tilstoppet system/filter/kølehoved-sprederist og betyder i få tilfælde skader på PC'er. Billige kølehoveder bære større risiko for overflade afskalning og koreision(der leder til utætheder).

M.ht. pumper: Du skal du vælge mellem højt yderne (og lamene) eller stille. Du kan nemt vælge en stille pumpe eller en D5 og indstille den på low. Lad være med at tror på det de fleste vandkølings folk skriver. Langt de fleste er OC'er og jagter de sidste 100-200 mhz der skiller dem fra flokken. PT køre jeg selv med en mellem ting. Har en EK-DCP 4.0, der er justeret så meget ned, at jeg ikke kan aflæse RPM (aflæsning mindst 1650, køre 2400 ved 12v). Performance forskellen ved gaming er ikke eksisterende, kan kun se det ved stresstest. Nårh ja så er den pakket ind i 30mm skumgummi, så den siger ikke noget mere. M.ht. vandmodstand er der ikke meget modstand i moderne GPU hoveder, men der er stadigt et par CPU hoveder med høj modstand, disse er designet til max OC og kræver en kraftig pumpe ellers risikere man at de yder dårligere end de billige komponenter.

Hvis du vælger at smide nogle penge efter vand, så kan du jo spare lidt på hardware; eks. vælge en i5 i setedet for i7, R9 280x i stedet for 290. Pga. den gode køling er de almindelige "max safe voltage" nemlig ikke farlige længere, man kan enda tilføje lidt ved højt ydende vand, også ellers bare OC ydelsen op forbi det bedste hardware 🤡

MVH Waszipa

P.S. Husk at beregn radiator størrelsen. En alm 360mm yder ca. 300-600w alt efter blæser hastighed. En OC'ed R9 290x + i7 kan godt ramme 500w TDP. Hvis du vælger AMD så husk at placer radiatoren lige før GPU'en for at opnå det bedste resultat.


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Waszipa d. 12-10-2014 14:00:16.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-10-2014 14:52:46
Svar/Indlæg:
2084/124
Det afhænger MEGET af blæserne.....

Derudover er der ikke noget 'alm' de kan fås i mange tykkelser og forskellig afstand mellem finner....

Sidst men ikke mindst; Er sikker på at noxon vil give mig ret i; Nej, det er ikke bedste løsning til at overclocke til det maximale....


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2014 20:27:51
Svar/Indlæg:
184/11
#4 Ja det er da også det jeg skriver 😛

Jeg kan ikke finde den test jeg læste en gang, med det var en vandkølings entusiast der have fået både doneret og købt en masse 360mm. Han havde lavet et lille test setup, med et "hus" til radiator, pumpe og en tank med varme lemme i. Der var selvfølgelig adskillige temp målinger og en tryk + flow måler. Der var ikke særlig stor forskel på dem. Han kom frem til at det i sidste ende afhang af blæserne og kom men en tommel der var 300-600w.

Definationen af almindelig og normal er vist tæt. Med andre ord ca. en 30mm tyk radiator (fine tykkelse)

Man skal selvfølgeligt bruge sit hoved. Det er klart at hvis man vælger silent, low RPM blæsere vil de kræve 12v for at opnå 300 watts effekt. Han bruge nogle halv hissige blæsere, mener de ramte lidt over 2000 RPM ved 12v

Hvis ikke vand er bedst til at OC med hvad mener du så er bedst? Her må du gerne tage strømforbrug med i dine overvejelser, så ikke noget "Single Stage kompressor" svar 😉

MVH Waszipa

P.S. Man regner effekten ud ved at måle delta temp på ind- og udgang af raditor, i forhold til flow. 300w effekt er ikke det samme som at sige at den kan holde en i7-3770K @ 5,0GHz / 175w TDP på under 30 grader.


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Waszipa d. 12-10-2014 20:46:35.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2014 21:02:49
Svar/Indlæg:
184/11
#4 LOL!!! Det er da fra den side der, som der bliver linket til


Husk at vandkøling ikke er noget ny teknologi. F.eks. er TT's radiatorers indmad fra motorsport, mener det er gokart eller cross. Vi kommer ikke til at se noget reel forskel i radiatorene, da alle de bedste fine designs allerede var lavet, da PC vandkøling dukkede op. Du kan også finde både et/to kanals og langsomt sivene radiator i gokarts, cross, scooter, biler osv. Det eneste procenterne kan konkurrer på er markedsføring, så som "FULL Copper!!" (som igen ikke rigtigt giver noget mærkbart) 😉


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Waszipa d. 12-10-2014 21:20:02.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2014 21:30:25
Svar/Indlæg:
184/11
#4 Her er lidt light, overhoved ikke super nørdet og teknisk info 🤣

http://martinsliquidlab.org/20...

Det er meget lang tid siden jeg læste hans første shoutout i et forum, jeg kan se han har ændret hans test og udregnings metode lidt, men det er mere forstålig og måske også en smule mere virkeligheds nært

Her er også spændende en jeg selv lige sidder og læser. For mig er den ny. Godt at se at han har lavet en så god side 🙂

http://martinsliquidlab.org/20...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 12-10-2014 21:32:46.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-10-2014 21:56:07
Svar/Indlæg:
2084/124
#1) He
#2) 4/5 stage
#3) N
#4) 3 stage
#5) 2 stage
#6) CO2
#7) SS
#8) Afkølet vand
#9) Vand med TEC
#10) Luft med TEC
#11) Vand
#12) Luft
#13) Passiv

Bare sådan en hurtig oversigt.

30mm er generelt opfattet som tynde radiatore, 45mm som de tungere, 60mm er de tykke.

For 30 betyder airflow ikke så meget som på 60... På 60 kan jeg garantere dig for at 150 CFM blæsere giver dig langt mere på en 360. :yes:

Når det er sagt bruger jeg udelukkende 30mm til normal drift, da det tillader lave RPM og giver ok ydelse der... Jeg har tidligere brugt 60mm rad til at teste....


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
14-10-2014 12:38:47
Svar/Indlæg:
184/11
#8 har du overhoved set på de links jeg har postet? De beviser nemlig det stik modsatte.....
Tykkere er ikke bedre ved højtydeene blæsere, faktisk viser martins test at den tykkeste radiator (NexXxoS serien) er absolute bedste ved lav luft flow, hvor de langt tynder slå den med flere procent ved højt luft flow.

1-10 = extrem kølling. Med andre ord; langtfra normal!!

1-10 = Hjernedødt strømforbrug, kan aldrig nogensinde betale sig. Så skift heller din CPU og GPU ud hvert år og sælge de gamle stumper, det vil give dig langt bedre økonomi, bedre performance (altid det nyeste) og et system der ikke bliver ustabilt efter et år eller når vi har en solskins sommerdag

Det svare til at du siger at en lastbil motor er stærkere end end bil motor. Det er da også rigtigt, men hvem gider ombygge hele bilen, betale for det + et 4 gange så højt brændstofforbrug, bare for at få 10 km/t mere på toppen??

MVH
Waszipa

PS. Ja 30mm radiator bliver opfatted som tynde da det er de tyndeste der sælges...... Det betyder ikke at de er mindre normale af den grund. Tjek samtlige vandkølings sælgere, udvalget af 28-35mm radiator er stort. Også fristes man jo til at bruge det gamle mundhæld "udbud og efterspørgsel". Dvs. der ville ikke være så mange 30mm hvis ikke det var den mest solgte størrelse.


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Waszipa d. 14-10-2014 12:57:37.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-10-2014 19:26:23
Svar/Indlæg:
2084/124
Top Performance ($ is no object)
Slow Speed Performance = Alphacool ST30, HWlabs SR-1, and the neighboring top 6 are all really really close.
All Around Performance = Alphacool UT60 & EK XTX are both really good all around performers
High Speed Performance = Swiftehc MCR320-XP, Alphacool UT60, and the EK XTX are all great higher speed performers

Præcis som jeg skrev, bortset fra at voldsommere giver endnu større forskel.

Angående reviews; Søg efter bundymania, han forstår hvordan man laver en seriøs test.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2014 04:30:54
Svar/Indlæg:
184/11
#10 Ser vi virkeligt på den samme side eller sidder du med pipen for munden?? For der er da et eller andet galt!

på den side jeg kigger på står der ellers:

Conclusion

Well 16 radiators done and as usual with most watercooling, the differences between radiators is also very small. When only 6 watts separates the top 11 radiators at 600RPM, testing error alone does become a problem. On the little bit of error checking I've done on a few radiators I am seeing in the neighborhood of 2-3 watt error present in my trendline results. You should also consider the scale of those 6 watts when a very small thing like switching out your pump from a D5 to DDC could likely yeild you that 6 watts reduction in heat.

Og hold nu dine meninger nede på jorden! For de fleste af os, der arbejder og tjener vores egen penge, er økonomi noget man tager med ind i ligningen. Noget helt andet er at blæsere plejer at begynde at larme allerede ved 1000 RPM. Så hvad er det lige sandsynligheden er for at folk indstiller dem på 2200 RPM?....... Men så igen eftersom $ ikke er noget problem ved dig, har du vel købt et ekstra hus, så din mini jet's larm ikke genere dig....

M.ht. Bundymania's review så kan jeg simpelthen ikke tage det seriøst. Der er ingen info om hvordan han tester = resultatterne er ubrugelig! Den slags info ville enhver seriøs review'er have inkluderet, så alle os hardware nørder kan sammenligne og evt. forbedre. Det eneste hans test viser er hvordan radiatorene ville klare sig i hans test miljø, som åbenbart ikke er noget han føler skal med i et review 😴


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Waszipa d. 15-10-2014 04:52:53.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2014 05:17:22
Svar/Indlæg:
184/11
Nej nu fandt jeg da hans metode:

Testing procedure:

I used Prime95 in the latest version for stress-testing the CPU (Small FFTs). All temperatures were logged with the "Aquasuite" from the "Aquaero 4 Control-Unit". All measured values were taken after 60 minutes of stress-testing.

The most interesting value in my comparison is the difference (Delta T) of the room temperature according to the water temperature of the Radiator. The Delta T shows the cooling capacity of the Radiator according to the difference of the room and water temperature. Therefore the conclusion is very easy: If the difference between the two temperatures is very small, it shows the good cooling performance of the Radiator. I think the Delta-T, the flow-rate and the different fan speeds are the most interesting values, so I would like to focus this values in my scales for an easy understanding of them.


Kan kun sige LOL!!! Så indgangs temp er ikke ens, ej heller luft temp og mangler også stadigt ALT info om opbygning. Men hey det er da sikkert nok for ukritiske teens 🤣


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 15-10-2014 05:27:21.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-10-2014 17:44:21
Svar/Indlæg:
2084/124
1) At du ikke kan tage det seriøst er ikke så relevant.
2) Det er citat fra link som du skrev.
3) Du citerer vedr. lav omdrejning, og emnet var et helt andet.

http://martinsliquidlab.org/20...
Dit link, forhold dig til det, og prøv at opfør dig lidt mere moden, det andet er spild af din såvel som min tid - der er ikke yderligere energi til din uforskammede attitude.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2014 01:31:06
Svar/Indlæg:
184/11
#13 Kig nu lige på dety shotout der igen. De 2 radiator der ligger i top ved 2200 RPM er: Ja en 60 OG en 30mm; hvilket betyder at tykkere finner ikke scaler anderledes end de tynde. Hvorfor er det du er så insisterende på at de tykke er bedre?

1) LOL!!! 🤣 Min useriøse uforskammede tone?? Prøv lige at høre her, det er dig der vil rette på mig. At rette på folk når de ikke tager fejl er vist meget uforskammed.

Det afhænger MEGET af blæserne..... Ja som skrevet bagefter, var det også det jeg skrev

Derudover er der ikke noget 'alm' de kan fås i mange tykkelser og forskellig afstand mellem finner.... Det er så din definition af alm. der ikke stemmer

Sidst men ikke mindst; Er sikker på at noxon vil give mig ret i; Nej, det er ikke bedste løsning til at overclocke til det maximale.... Nævnte i posten lige bagefter at du skulle tage strømforbrug med i dine overvejelser, hvilket du valgt at total ignorere og forsatte med at forsøge at rette på mig.

2) Måske lige skriv "citat" eller kursiv, i stedet for at starte din post som du har skrevet det, også bare regne med at jeg kan huske hvert et ord fra martins test. Din fejl, ikke min.

Ja det er netop det link jeg referere til, så læs dog konklusionen! Ja da han er en seriøs review'er udvælger han da naturligvis også nogle som vinder af testen også enda på forskellige blæser niveauer. Jeg ved ikke hvordan du definere "konklusion", men her er lidt hjælp. (4. gang jeg beder dig læse siden, men du mener jo at det er mig der ikke tager tingene seriøst...)

Det er vejledning til skriftlig eksamen på gym:
http://suneweile.wordpress.com...

3) Nej du tager fejl. Emnet har hele tiden været radiator, da det var der, du lige synes du skulle rette på mig til at starte med. Jeg fokusere på lave RPM da det er det nivue folk køre på. Det 2. gang jeg skriver det nu også mener du ikke jeg tager det seriøst ROFL 😀

PS. Tror du virkeligt du er den eneste med en håndfuld radiator i forskellige tykkelser?? Ja det har jeg også og de test jeg har fortaget har kun været for mig, da de er tilpasset mit lydløse system. Men de resultat jeg har fået ligger op ad martins. Min NexXxoS Monsta (ja ved godt jeg glemte Monsta før som er vigtigt eftersom både de tynde og tykke hedder NexXxoS hos Alphacool) NexXxoS er ikke meget bedre end min 1-rørs 35mm Aquacomputer radiator (af lidt ældre dato). Der anser jeg den tyndeste for værende den bedste, da 1: den yder ca. ens, på ½ så store finer 2: den koster mindre 3: den vejer mindre (m.ht. transport eller når PC skal ind i hobby værelset og sprættes op.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Waszipa d. 16-10-2014 01:46:51.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2014 02:00:38
Svar/Indlæg:
184/11
Har frasten allerede postet ½ af konklusionen, jeg poster bare det hele i stedet for:

Conclusion

Well 16 radiators done and as usual with most watercooling, the differences between radiators is also very small. When only 6 watts separates the top 11 radiators at 600RPM, testing error alone does become a problem. On the little bit of error checking I've done on a few radiators I am seeing in the neighborhood of 2-3 watt error present in my trendline results. You should also consider the scale of those 6 watts when a very small thing like switching out your pump from a D5 to DDC could likely yeild you that 6 watts reduction in heat.

.

With that I would say generally the thermal performance differences are relatively small, but there are some generalities:

**Copper Tubes are better than Brass Tubes
**Thicker radiators generally can be tuned for a broader range of RPMs than thinner
**Thicker radiators can perform better than thinner radiators, but the difference is not more than 5-10% typically
**Flat tubed radiators perform better than round tubed radiators
**Slim 30mm radiators can be tuned to perform extremely well in specific areas, but generally that means loosing more in the opposite area (ie a high speed tuned slim radiator won't perform well at slow speeds)
**Build quality does vary and here you do get what you pay for.
**In performance, you don't get what you pay for.

Som jeg læser det anbefaler han kun de tykke til variable blæser hastighed som man må antage er 600-1400+, da han jo starter ud med af lægge vægt på den manglende performance forskel ved 600 RPM. Hans test viser jo stort set det samme ved 800 RPM. Langt de fleste blæser jeg har oplevet begynder deres lydløse område ved -800 RPM (eller omdr. hvis vi skal være danske :P ). Så hvis man går efter det lydløse nivue er der overhoved ikke en eneste grund til at bruge penge på en dyr tyk radiator i forhold til en billigere tynd.

Og ja jeg mener stadigt ikke der er noget grund til vand på en moderne PC udover at gøre dem stille. Hvis man er ligeglad med støj bruger mange review sider da "bare" de store noctua luft køler, også til nogle af deres reviews af ulåste intel CPU'er (AMD's 8 kernede CPU'er bruger de stort set alle sammen corsairs 240mm lukket kredsløbs køler)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Waszipa d. 16-10-2014 02:15:28.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-10-2014 18:47:58
Svar/Indlæg:
2084/124
#0

#1+2 gav dig fornuftige svar, desværre kom en klaphat efterfølgende på banen, som ikke har læst hvad andre end han selv skriver :)

God læselyst, og hvis der skulle opstå specifikke spørgsmål er det bare at fyre løs på forum, der skal nok komme svar.


Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2014 19:23:28
Svar/Indlæg:
184/11
#0 Jeg gav dig alt den info jeg synes er relevant for vandkøling i #3. Desværre var der en klaphat der valgt at ignorere din post og begynde at diskutere med mig i stedet for. Men hey det er jo et forum og hvis man ikke kan forsvare sine posts kan man jo bare lade være med at poste dem 😀

Jeg skulle have hold det i PM's, undskyld vi stjal din tråd

MVH
Waszipa


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 16-10-2014 19:35:01.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-10-2014 19:48:24
Svar/Indlæg:
2084/124
Du er den bedste, i dit eget hoved om ikke andet ❤


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2014 13:12:16
Svar/Indlæg:
206/31
Hehe, interessant læsning (herinde)
Det blev da i hvertfald meget hurtigt forvirrende for en newb som mig..
Tror jeg vil glemme det jeg har læst, også benytte mig af de links folk har givet mig.

Tak for svar i hvertfald.. havde helt glemt jeg havde lavet tråden.. også vil jeg se om der skulle komme yderligere spørgsmål..


Confidenze
 
Overclocker
Tilføjet:
22-10-2014 15:38:24
Svar/Indlæg:
217/59
Da jeg kom helt herned i bunden var jeg nødt til at scrolle op igen for at huske hvad tråden startede med...



Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2014 15:43:37
Svar/Indlæg:
206/31
#20 hahaha :D