Okay, lidt længere pause, da svigerfar desværre døde her til aften, så jeg fik lidt andet at tænke på 😢
Nå, tilbage til tråden her. Prøvede #11's indstillinger med stock-køler, og den bootede fint. MEN da jeg bare åbnede et vindue (Chrome browseren), BSOD og en ret umulig PC at få gang i igen (jeg blev rigtig glad for den lille knap der hedder "reset CMOS").
Men alligevel gav dette mig en ide. "Load Default Setup" aktiverer jo onboard grafik også, så jeg gik i BIOS og disablede (det er et fordansket engelsk ord, som jeg ikke kender et rent dansk ord for!) Intel onboard grafik, onboard serialport, og satte min ram til XMP 1. Slukkede for maskinen, og prøvede igen at montere den store køler, da jeg i mellemtiden havde lånt til kølepasta fra nabo'ens søns Noctua køler (det hedder NT-H1). Da den var bootet op ledte jeg efter jeres forslag, nemlig ASUS RealBench, og fandt en ver 2.2 til download. Måske fordi jeg ikke har ASUS mobo, så slettede Bitdefender RealBench.exe lige så hurtigt, jeg kunne kopiere den ud af zip-filen!! 😕
Slog så BitDefender fra, og så kørte den fint. Fandt ud af, at benchmark nr 2 sætter 100% CPUforbrug (H.264 Video Encoding), og YES! Den myldrer derudaf med 4,4Ghz og bliver "kun" ca 70° varm ved en vCore på 1,272 (med enkelte "spikes på 1,305) målt med cpu-z. Så den megen varme og den høje vCore ser ud til at være væk, kan det have noget at gøre med onboard grafik nu er slået fra?? Eller er denne (for mig) ukendte kølepasta bedre end noget gammelt artic silver jeg havde liggende?
Idle på cpu'en er også faldet til 26°-28° (rummet er 23°) så det kan næppe gøres bedre.
Jeg er for stor en tøsedreng til at prøve Prime95 igen, så jeg vælger at tro på jer, og tage det ASUS program for gode varer. Faktisk kan det ASUS-program jo bruges til at teste meget mere end 100% CPU-forbrug, så snart jeg får lært BitDefender, at dette program ikke er farligt. Jer der kender det, kan man regne med dette ASUS-prg til test af OC af grafikkort også? (MSI GTX 770 lightning)
Min sidste tak på nuværende tidspunkt går til #23 for forklaringen mht AVX2 instruktioner. Der må være røget noget mere end tankelæsning i min børnelærdom, for dette vidste jeg heller ikke. 🙂