Nå, men jeg kommer egentlig med et lille udbrud af GRÅD..
Det er sådan, vi her i Esbjerg, havde et led lyn-vejr i Fredags d.10.
HELDIGVIS døde min server ikke!
Men først i dag, 2 dage efter, oplevede jeg det særeste. Der kom ingen mails,DEJLIGT, men så alligevel her til eftermiddag undrede det mig, jeg INTET fik. Ind og kigge om der var hul igennem. NIX.
Nå, men hvad dælen.. så fejlsøger jeg, skifter kabler. Tænker SHIT mange gange.. Så prøver jeg en anden port, og vupti.. så var der hul igennem. Nej hvor blev jeg alligevel en smule bange.
Men så undrer det mig, hvorfor først nogle dage senere, og hvorfor kun 1 port ? -> og hvorfor ikke længere ned igennem systemet ?
Anyways.. Andre det er sket for i Esbjerg omårdet Fredag, så vil jeg da gerne høre jeres historie, hvis i har en.
/Rasmus
BTW: Går det at smide det igennem forsikringen, eller er det bare uheld ?
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Capiz d. 13-10-2014 18:01:29.
Men jeg oplever faktisk ret ofte at det kun er enkelte porte eller moduler som står af, og ikke hele switche ved tordenvejr.
Så det du har oplevet er ikke unikt, dog plejer det at blive opdaget lige efter det er sket 😉
Har oplevet en del gange at porten går i "chok" hvis man kan kalde det det. Og rigtig mange af de gange er en genstart af switchen nok til at porten kommer til at virke igen.
Andre gange når der har været torden dræber det alt udstyr, lige fra pcer i den anden ende af switchen, til moduler i switchen eller hele switchen.. Alt kan tilsyneladen ske 🙂
Jeg har før haft switche hvor portene er stået af en efter en. Min teori går på at det er statisk elektricitet der er synderen..? Da jeg aldrig kører med jord i mine strøm kabler.
Moderator
Tilføjet: 13-10-2014 18:31:57
Svar/Indlæg:
5039/109
Men at bytte den på garantien er nok lige at stramme den. Det er jo ikke en produktionsfejl men noget udefrakommende.
Vær glad for at den ikke tog andet med. Min far mistede en gang hele computeren under tordenvejr. Der havde været rigtig ildebrand inde i kabinettet. Husker tydeligt IDE kablerne der var brændt rene for isolering i større plamager, så der kun sad de tynde ledere tilbage.
ALLE -> Nu tvister jeg den måske lidt - men 3 dage efter lynnedslag -> hvad konkludere man så - lynnedslag eller pludselig defekt port ? -> JA, jeg ved det har virker Lørdag og Søndag !! Så det behøver vi ikke gisne om.
Du kan købe det til enkelte komponenter, tror tilmed at du kan få stikdåser med det indbygget, men vil varmt anbefale at ringe til en lokal elektriker og høre hvad det vil koste at få transientbeskyttelse på faserne i tavlen :)
Det er ikke lovligt selv at forsøge sig med at installere i tavlen.