Hvorfor gjorde DU ikke noget dengang?
Fordi jeg gik i 7. klasse? 😛
...hvad er dansk kultur i dine øjne og hvem skal jeg bruge som forbillede for at fuldende integrationen?
Dansk kultur er åbenhed, tolerance, frisind, en fornufts-baseret tilgang til livets udfordringer, en tro på videnskab og demokrati, pragmatisme over ideologi, solidaritet, medborgerskab, engagement, frihed for det enkelte individ, ikke at behøve underlægge sig de kulturdogmer der findes i omgangskredsen, hos forældrene, sexuelt frisind, lysten til at møde andre med tillid og respekt.
For nu bare at nævne et lille udvalg. Det handler på ingen måde om dine madvaner, tøjstil, hårpragt, eller spirituelle overbevisning.
Personligt spiser jeg også sjældent svinekød, men det af dyreetiske og biologiske årsager. Jeg drikker også sjældent alkohol, men kan da godt have en sjov tur i byen engang imellem.
Og nej, den danske kultur er ikke en ensformig størrelse, men der er nogle fællestræk, nogle ting der fungerer som klister der holder samfundet sammen.
Jeg bryder mig heller ikke om alle forandringer den danske kultur har gennemgået de senere år. Vi er blevet mere egoistiske, pengeorienterede, og mindre solidariske, mindre fredselskende.
hvad så med de kvinder der ser omvendt på det og netop betragter det frie valg som den rigtige frihed?
Det er jo lige præcis en af pointerne. Kvinderne lever i en kultur, og mennesker indretter sig efter den kultur de lever i. At gå med tørklæde er jo i høj grad noget der er kommet igen i de seneste 10-15 år, og altså ikke noget man har taget med sig hjemmefra, nødvendigvis. Dvs, at er det en kulturel norm at gå med tørklæde, så vil kvinderne gøre det, for at høre hjemme i den omgangskreds de har. Ikke fordi de føler en religiøs nødvendighed. Det sjove er jo, at profeten selv sagde at kvinderne skal gå ærbart klædt for ikke at friste mænd. Hijab og tørklæde er hadith og altså noget andre har fundet på at sådan skal det være, efterfølgende.
At det er en kulturel ting, og et kulturelt symbol på tilhørsforhold, ses jo også tydeligt på gaden - her ser man masser af kvinder i tørklæde, men i stramme jeans, masser af makeup og en sød lille top. Så, det er jo ikke fordi der står i koranen at de skal gå med tørklæde, men fordi det er en identitetsskabende faktor, at de tager tørklædet på. Det er jo heller ikke et ukendt fænomen at muslimske kvinder uden tørklæde bliver chikaneret af andre muslimer, der mener de bør gå med det. Gruppepres. Jeg synes det er synd og skam at de mange flotte piger skal gå og gemme sig væk. At de på den måde signalerer en afsondrethed der gør at jeg fx som dansk mand ikke må eller kan nærme mig dem, hvis jeg en dag skulle falde for en. At de ikke kan gå ud i byen og more sig, på samme måde som de unge mænd i kulturen gerne gør det.
Der er RIGTIG mange elementer i den danske kultur som jeg altid har elsket og værdsat....og gerne vil kæmpe for. Og her tænker jeg på sproget, venligheden, mentaliteten osv osv....store værdier der bliver taget ud af folks bevidstheder. Så er der familiekulturen, som også er ude af kurs...ikke kun i Danmark, men på globalt plan hvor materialismen og forbrugersamfundet for alvor slår rødder.
Og det er jo netop de værdier der er danske. Vi kan godt blive enige om at materialismen har nået ekstreme højder, men jeg er ikke sikker på hvor du vil hen med familiekulturen. Den lever i bedste velgående, og ligesom alt andet er det jo et personligt valg hvordan man indretter sin familie. Skilsmisse, 2 mødre, enemor, enefar, 4 forældre.. der er mange måder at indrette en god, dejlig familie på.
Hvem kan fortælle mig hvad dansk kultur er for en størrelse anno 2014 og er der plads til og i så fald, i hvilken grad er der plads til mangfoldighed og frihed?
Er det ikke en individuel og privat sag, hvad angår om man selv vil afgøre sit tøjvalg, valg af kost osv?
Jo, det handler bare ikke om mad, tøj eller andre materielle ting. Det handler om hvad din indstilling til samfundet, andre mennesker og livet er. Det handler om at du kan skrive under på frihedsidealer - ikke bare for en gruppe mennesker, men for det enkelte individ, der skal have friheden til at vælge uden at blive udstødt af flokken. Og være solidarisk, medmenneskelig og tolerant.
Jeg har sagt det ofte, men når man mener at have sandheden, især fundet i tusind år gamle bøger, så er det nok ikke de værdier der præger ens livsopfattelse. Hvis man tror, at gør man ikke som der står i denne bog, om den så er 2000 eller 1400 år gammel, at så havner man på en allestedsnærværende guds sorte liste, og er et undermenneske. Så har man ikke fattet en hat af hvad oplysningstiden og de vestlige værdier handler om.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af zubrowka01 d. 22-10-2014 20:15:10.