Klog ord - bør helt sikkert også læses af alle IKKE DF'ere

Hyggehjørnet d.  21. oktober. 2014, skrevet af crankyrabbit
Vist: 5850 gange.

crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 12:53:03
Svar/Indlæg:
7765/230
Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2014 13:12:38
Svar/Indlæg:
206/31
Utroligt det skal komme fra en muslimsk kvinde når det er præcis hvad "vi" andre går og tænker.. Eller hvertfald hvad jeg tænker..

Kunne aldrig finde på at flytte til et andet land også kræve at de ændrede deres kultur, og vaner osv..


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 13:23:14
Svar/Indlæg:
867/18
Well, har nu nogle gange hørt om indvandrere fra muslimske lande der stemmer DF, netop af de årsager kvinden her beskriver. Der er jo mange indvandrere der netop kommer hertil for at leve med de vestlige værdier.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 15:08:26
Svar/Indlæg:
1881/22
Læst
...og jeg kommer stadig ikke til at stemme DF!


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 15:48:24
Svar/Indlæg:
2131/173
Det er altid problematisk når en kultur vil blande religion og lovgivning.
Og nej, selvfølgelig stemmer vi ikke på Dansk Folkeparti - så snotdumme er vi trods alt ikke.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 16:24:56
Svar/Indlæg:
5874/1287
Religion er menneskets dårligste opfindelse. Religion er nok den enkelte ting der har kostet flest menneskeliv gennem tiden.

I et moderne samfund, bør religion være en personlig sag, og ikke noget der har med lovgivning at gøre, og da slet ikke noget med undertrykkelse (uanset af hvilke personer) at gøre.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 16:31:58
Svar/Indlæg:
5474/39
#5
det er problemet med alt religion er der er begrænsninger. Biblen er 10 bud, Evige liv med Jesus kan genopstår fra døden.

#4
Nej, folk har tro ofte over lovgivningen i Danmark. Det er blandt andet problem.
Jeg har også selv fået dødstrusler fra Muslimer i Danmark. Derfor er mere skeptisk overfor islam, men ændre ikke på problemet med islam om folk stemme DF eller ej...


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 16:47:00
Svar/Indlæg:
7765/230
Nu er der jo ingen der siger at I skal stemme DF, for min skyld kan I stemme hva fanden I vil...
Men set fra min side af bordet, er det sgu det eneste parti der kan se hvad der vil ske med landet, hvis den nuværende "udvikling" fortsætter.... Så jeg stemmer fortsat DF... :yes:


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 16:55:56
Svar/Indlæg:
1571/39
ja jeg må sige jeg tager min hijab af for en som hende 🙂
hun siger det der skal siges , kort og kontant


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 17:07:14
Svar/Indlæg:
5474/39
#7
Jeg har bare accepteret, at muslimerne er anderledes på nogle områder. Det var også derfor lærte af en min fejl i byen en aften. troede ikke muslimer på den måde var anderledes end andre trosretninger. Jeg bare har været lidt uheldig ved jeg ikke...

Jeg ved bare, passe på overfor muslimerne. Deres måde være på er nogle gange dobbeltmoralske eller nogle af dem lever i parelle samfund.

Dont get me start forstår heller ikke årsagen til blive ved i Afghanistan. Modstanden mod vesten er massiv fra ISIS side, som ikke ønsker vesten skal blande sig i deres område.
Det minder lidt om samme historier fra Afrikas Somalia. Somalia vil være uden folk fra vesten.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
21-10-2014 17:10:35
Svar/Indlæg:
5039/109
Fantastisk med en der ikke bare tier, men taler imod islamificeringen.

Hvis muslimer virkelig er så trætte af de få brodne kar der ødelægger det for alle andre muslimer, hvorfor ser vi dem så aldrig i medierne? Ingen tør gå imod "fredens" religion.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 21-10-2014 17:12:27.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 17:17:12
Svar/Indlæg:
867/18
Problemet er jo ikke muslimer eller islam. Problemet er religiøse fundementalister, anti-demokrater, utilpassede og til tider kriminelle og voldelige mennesker.

Din hudfarve er mig endeløst ligegyldig, du kan gøre grøn, rød, blå, gul, lilla i dont care. Men, du skal skrive under på danske værdier når du er i danmark. Den holdning er vel ikke for meget at forlange. Problemet er, at vi har skabt et parallelsamfund, hvor folk lever i en kulturel (religiøs) bobble, og sværger ved nogle for vores samfund helt fremmede værdier. Og som skaber en dem-og-os forståelse af verden, hvor "griseefterkommere" og kartoffeldanskere ikke har værdi som menneske.

Det er problemet. Og så længe de insisterer på at være efterkommere med fundementalistisk religiøs baggrund, og opfatter sig selv som ikke-danskere, så står vi med håret i postkassen.


chr_Bisse
 
Overclocker
Tilføjet:
21-10-2014 17:57:32
Svar/Indlæg:
78/19
Her er en lille video om hvad jeg er bange for kommer til at ske. slevføldig er den overdreven men er bange for det kan ende sådan...

https://www.youtube.com/watch?...


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 18:06:13
Svar/Indlæg:
7765/230

Her er en lille video om hvad jeg er bange for kommer til at ske. slevføldig er den overdreven men er bange for det kan ende sådan...

https://www.youtube.com/watch?...

chr_Bisse skrev d. 21-10-2014 17:57:32

Nøjagtig det Ayatollah Seyyid Ruhollah Khomeini sagde...
Vi skal ikke bekrige vesten, men udvandre dertil og formere os i stort tal... Snart vil vi da være nok - til at overtage landet indefra helt legalt... 😩


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
21-10-2014 18:18:53
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Well den slags tager tid jo 😛

Tror mere vi kan forvente at se verdenseliten´s rigeste overtage verden på økonomisk plan, langt inden Khomeini´s følger for k*****t sig i mål 😲

https://www.youtube.com/watch?...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 21-10-2014 18:19:17.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 19:07:12
Svar/Indlæg:
5474/39
#13
Jeg tror ikke ser lige med det samme. Jeg er mere bekymret for udviklingen i vejret gør svære dyrke afgrøder i Danmark. Høj vindstyrke for afgrøderne til at bøje i vinden...

Med GMO kan gøre afgrøderne stærkere end naturlige før bukker under for vinden.

genneralt er mange ting kan gør en deprimeret bedre ikke kende for meget til emner.

#14
Genneralt problem med mennesket, at vi tror hurtige til udfør et stykke arbejde. Langt hen af vejen er automation/robotter hurtigere. Stadig masse ting, som robotter ikke kan gøre.
Desuden er også masse vedligeholdelse af maskiner. Det har været siden starten af industrialderen.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 21-10-2014 19:11:09.


#16
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 20:47:14
Svar/Indlæg:
638/78
Del og hersk fungerer og lever i bedste velgående og mere end nogensinde!

Nu nævnes ISIS, men de fleste glemmer at det er især US, UK, Frankrig, Israel og vestens allierede der har givet grobund for galningene. Saudierne og Qatar har stået for den finansielle del mens bevæbningen samt træningen er sket via de andre lande.
Dette faktum alene burde få de fleste til at mindes fiaskoerne i Afghanistan, Irak, Somalia, Libyen osv..hvor vesten kun skabte og udbredte radikalisering for netop at bruge dem imod andre 'rigtige' aktører - dvs lande og regimer der ikke falder indenfor folden. Og her taler vi om lande der ikke havde plads til al-Kayda sympatisører og traditionelt ikke var kendt for fanatisme. Ja, IS bruges i en proxy-krig imod alle muslimer og imod alle der har en politisk opposition til besættelsen af flere lande eller politikken i visse hovedstæder - herunder støtten og alliancen med de værste udemokratiske regimer i hele den muslimske verden.

For mig at se, så er denne kvinde blot en brik i en politisk smædekampagne, ligesom så mange andre flygtede iranere fra MKO, der spiller dobbeltspil. MKO var i mange år på EU's og US' liste over terrororganisationer og blev via lobbyisme og "massive bidrag" fjernet fra listen - til trods for at de havde snesevis af terrorhandlinger på samvittigheden?

Skal man virkelig være dansker ned stort D, så har vi nok at værne om - og her tænker jeg på at store kooperativer langsomt men sikkert kører landet i finansiel sænk.
Vidste I for eksempel, at der fra lille Danmark i 2012 blev udført kr 4700 milliarder til ubeskattet til skattely? Alt imens der på stribe lukkes skoler, plejecentre, hospitaler og andre institutioner for de svageste i samfundet? Som dansker bekymrer det mig nok så grusomt at vi med den nuværende økonomiske kurs ender som et forgældet uland alt imens politikerne konstant får os til at vende blikket den anden vej eller pege på andre.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ali d. 21-10-2014 20:49:21.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 21:09:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
#16 Du blander tingene lidt sammen her. Økonomi linker ikke direkte til de religions-problemer som den kvinde påpeger.

Du har ret mht økonomi-problemet, det har bare ikke direkte noget at gøre med, at flere og flere muslimer bliver fundamentalister, både her og i andre vestlige lande. Muslimerne selv kan jo heller ikke enes indbyrdes, Sunni og Shia muslimer slås jo som protestanter og katolikker gjorde i gamle dage her.

Ellers kan vi jo tage Jamie Olivers kommentar fra sidste uge til os i Danmark:
How come, that a pedophile in prisons gets better and more fresh food than old loyal people are getting in Denmark? Which of these has payed the most in taxes?
(Det var i forbindelse med problemet med vacuumpakket mad til de ældre)

Som #13 stemmer jeg også på DF, bl.a. for at få bedre forhold til de ældre, men det er uden for denne tråd, så i stedet vil jeg sige, at jeg stemmer DF for at dæmme op for de radikales lalleglade tilgang til, at alle er velkomne i DK. Det er alle, IMHO, ikke! Alle som vil integrere sig, og deltage i samfundet, er velkomne, men der er jo desværre en hel del, der IKKE vil dette. Og desværre ikke bare indvandere, men også nogle af deres efterkommere.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 21:35:45
Svar/Indlæg:
867/18
#16 du har helt sikkert ret i at vesten selv har haft del i problemerne i Mellemøsten - helt tilbage fra dengang briterne trak nogle linjer på et kort og skabte kunstige landegrænser på tværs af regionale, kulturelle og etniske forskelligheder.

Men, at du kalder kvindens beskrivelse af hendes oplevelse af forandringen i kulturen blandt indvandrere for smædekampange, det forstår jeg ikke. Enhver kan jo tage en tur til nordvest kvarteret/Nørrebro i København og ved selvsyn opleve den lukkede kultur der har udviklet sig i nogle områder. Der er heldigvis mange rare, venlige mennesker, men der er altså også dem der spytter efter mig på gaden, råber vredt efter mig, truer mig bare jeg kommer til at se på dem - eller overfalder mig på gaden (ja, det har jeg faktisk prøvet - og kan ikke komme på andre grunde til det end min danske herkomst )

Så, der er sg et kulturproblem blandt visse grupperinger i dette samfund.

Dermed ikke sagt at man ikke skal gøre sig blind for at kritisere andre vestlige magter, for de fortjener mindst samme kritik. Lige sådan de nye økonomiske herremænd der forarmer og udbytter verdensbefolkningen, inklusive danskerne.

Det nytter bare ikke at man som dansker -etnisk eller indvandret - ikke kan føle sig hjemme og tryg i danmark. Denne kritik er ikke et enten eller, men et både og. Vi skal turde sige fra, uanset hvem der er de største banditter

Lad os lige, som et tankeeksperiment sige at hver 5 indbygger i theran eller baghdad fra i morgen var lyshåret og glatbarberet. Hvor længe tror du de ville få lov at blive? Skal vi acceptere at folk, der bor her i landet, er religiøse fundementalister, der hader etniske danskere, undertrykker kvinder og mener at kalifatet bør indføres?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af zubrowka01 d. 21-10-2014 21:39:28.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 21:36:03
Svar/Indlæg:
2131/173
Integration er muligvis det ord der irriterer mig mest i den politiske debat, som om vi ikke selv har grupper af mennesker der ikke deler den generelle opfattelse af hvad et fællesskab betyder.

I øvrigt er det også en anelse ulækkert at vi kaster med bomber i Syrien, mens vi strammer reglerne for flygtninge.
Var der nogen der sagde stupido -ja, det tror jeg nok.


#20
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2014 21:44:26
Svar/Indlæg:
638/78
#17 kan kun give dig ret i at antallet af radikale såkaldte muslimer er stigende, men når jeg læser at en stigende intolerance og had også blandt europæere også er i fremmarch, så kan man enten forsøge, at (bort)forklare dette had og endda forsøge at blåstemple det fordi man selv er sunket derned, hvor logikken og fornuften (der beror på højere værdisæt) viger for den følelsesladede tankegang, der er nemmere at blive manipuleret med. Eller man kan holde fast i de værdier man vitterligt altid har troet på og forsvare samt bevare dem og samtidigt fordømme afstumpede personer, der opfordrer til at at gøre det man selv fordømmer i andre.

Om man er nazist, ekstremist fra en hvilken som helst religion er underordnet---> de opfordrer alle til vold og intolerance og fortjener ingen plads i noget samfund!

Kan nogen mon se, at ekstremister fra alle fløje og regioner i stort set hele verden, vinder frem og at der samtidig også er flere og mange troende fra de store religioner der nu ser den fælles trussel der er skabt af dem der spekulerer i krige/konflikter og udbreder anarki og mistillid, nu forsvarer hinandens rettigheder og til enhver tid fordømmer enhver der kaster benzin på bålet. Og netop dét med at undertrykke sit had og manglende forståelse samt tolerance er ikke noget kun de religiøse der kæmper med, det er da noget alle individer har ligeså tæt på livet.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ali d. 21-10-2014 21:51:00.


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 00:15:21
Svar/Indlæg:
1123/442
DF er da det mest oplagte parti at stemme på for ikke-muslimske danskere med et umådeligt lavt IQ, for der er jo absolut ingen tvivl om, at vi muslimer vil hjernevaske jer med vores oldgamle religion, tage jeres arbejdspladser, sende penge til terrororganisationer, voldtage vores piger og omvende alle kristne til muslimer og hvis de ikke makker ret, skærer vi hovedet af dem.

Helt ærligt, det er så ynkeligt. DF er en pest for DK og en skamplet på et ellers venligt og åbenhjertet land. Det skræmmer mig faktisk en del at mine børn kommer til at vokse op i et land, hvor et DF er eksisterende. Så bliver det lidt svært at kunne forklare ord som "åbenhjertet", "tolerance", "menneskelighed" og "respekt". 😕


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af darkplayer d. 22-10-2014 00:21:13.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 01:04:07
Svar/Indlæg:
867/18
#21 98% af de der stemmer df, stemmer ikke fordi de har racistiske fordomme, men fordi de gerne vil beskytte en kultur som de kender den. Danskerne lagde religionen fra sig i det 20. århundrede, og derfor føler de sig provokerede af nogen der vitterligt tror på hvad der står i en 2000 eller 1400 år gammel bog. Bare spørg en kristen i danmark om det er nemt at være "rigtig" kristen, og du vil sandsynligvis få et svar der minder om den måde troende muslimer føler sig betragtet på.

En ting der altid har undret mig personligt, er at muslimer definerer sig selv som muslimer, og ikke som fx arabere, persere, irakere, osv. Men at det simpelthen er så fundementalt for selvforståelsen, at identiteten forankres i en 1400 år gammel bog.

Man er jo nødt til at være pragmatisk, og spørge om et lille land som danmark kulturelt kan bære at 1/5 del af indbyggerne er af udenlandsk herkomst, det være sig folk af bulgarsk, mellemøstlig, kinesisk eller hvilken som helst anden baggrund.

Det er altså et helt virkeligt problem at vi i danmark har parallelsamfund, der lever efter normer og regler der ikke er danske. At mange af de nytilkomne og deres efterkommere i 3 og 4 generation, stadig ikke betragter sig selv som danskere, eller skriver under på det danske værdisæt. Det kan jeg jo høre når jeg går på gaden i københavn. Der bliver snakket om "os" og "dem" - dvs, muslimer vs danskere. Der er områder i københavn man ikke har lyst til at begå sig i, af frygt for at få tæsk. Piger, man ikke må snakke med eller komme kærester med, da man bliver opsøgt af pigens familie og bedt om at holde sig væk ellers..

I, der skriver herinde, hører sandsynligvis ikke til denne del af befolkningen der opfører sig som om vi ikke boede i danmark. Men det er der mange der gør. Og så længe debatten ikke tages internt blandt "muslimerne", så parallelsamfund, ideologi, æresopfattelser og livsfilosofier ikke udfordres indefra - ja så vil "gammeldanskerne" jo betragte det som noget uforståeligt, noget der ikke hører til i et moderne demokratisk land, hvor vi selv er vældigt stolte af især de sidste 150års oplysningstid og efterfølgende demokratisering af landet. Det er simpelthen fordi de ser alle de uheldige tendenser der er blandt nydanskere og efterkommere, at folk stemmer df. Og de ser ikke problemerne blive behandlet indefra, der er simpelthen et larmende fravær af debat blandt muslimer - ihvertfald i de medier jeg normalt læser.

Jeg tror nu på det gode i mennesker - og jeg vælger at tro på at 90% af de indvandrere der er her, gerne vil de vestlige værdier og livsstil. Det er bare pisse ærgeligt at de sidste 10% får lov at ødelægge det for de andre. Og at de får så meget opmærksomhed, og lov til at sætte en dagsorden. Det er df en modreaktion på.


Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 05:20:37
Svar/Indlæg:
576/62

Nvm.......


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Symbol d. 22-10-2014 05:32:57.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
22-10-2014 15:17:45
Svar/Indlæg:
1630/101
Hmm Comics og Darkplayer.., så jeg har en lav IQ (er ellers 1.96 cm. høj), og snotdum! Rart at vide.

Darkplayer, din måde at nedgøre Muslimske synspunkter på er ikke særlig heldig. Jeg tror ikke at mange Muslimer kunne finde på at "angribe os" på den måde.. eller er du ramt af indestængt ironi?

De Muslimer, som jeg kender, er alle fint "integrerede" i Danmark. De arbejder.. eller søger arbejde på livet løs. De er virkeligt nære og gode venner - men jeg stemmer stadigt på Dansk Folkeparti. Jeg er ikke enig i deres (til tider) rabiate udtryksformer og "Integrationsordføreren" kunne let afløses af en bedre person politisk og udtryksmæssigt. Som jeg, til nu, har læst tråden, så bryder man sig ikke om IS.. er det så "politisk korrekthed", som er skyld i jeres foragt for mennesker, som stemmer på DF, som netop ikke lægger skjul på vreden?? eller er det noget andet?


#25
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 18:07:39
Svar/Indlæg:
638/78
#10 måske fordi de fleste ikke har samme 'taletid' i medierne som IS/AQ får? Men kan til din oplysning fortælle dig, at jeg på ingen måder undgår at stå frem og fordømme og tage afstand fra ekstremisme...og det uanset i hvilken form den viser sig.

Synes bare den kvindes vækker minder fra hende den anden tossede iranske kvinde, der havde en debat med Omar Marzouk...hun var da også helt ude i hampen og blev blot brugt i politisk øjemed!
Der er mange iranere bosat i vesten, der bliver udnyttet for at fremme en helt anden agenda, end den der tilsyneladende lægges op til. For et par år siden blev det i samtlige medier og i radioen, hver time, banket ind i lytternes hoveder, at to iranere var blev pågrebet i USA med bombeplaner, hvor målene angiveligt skulle være saudiernes og israelernes konsulater. Hele sagen blev en farce, for det viste sig at de to mænd der hævdede at arbejde for Irans regering, faktisk var eksil-iranere og aktive i MKO (som via lobby blev fjernet fra terrorlisten) og at de begge var kendt for kriminalitet og bedrageri. Stort set alle analytikere og kommentatorer stemplede sagen, som pinlig fordi der var så mange løse ender og intet gav mening eller passede - hverken på pågrebne eller fra officielt hold. Sagen døde ligeså stille ud....for pludselig ville regeringen gerne glemme hele sagen?
Da Irak blev invaderet og besat i 2003, hvor MKO havde deres største base blev der også indgået sjove og underlige aftaler med fjenden? Til trods for at MKO var på alverdens terrorlister, så blev deres lejr ikke angrebet og jævnet med jorden og alle deres medlemmer sendt i fangenskab på Guantanamo...nixen, tværtimod, så blev det en årelang sag, hvor den amerikanske administration holdte hånden over terroristerne og ikke tillod irakerne at rydde lejren, for nu hvor Saddam var væk, var der ingen grund til at have dem mere; Saddam brugte dem som spydspids imod Iran og forsynede dem med alt hvad de ønskede sig. Og de folk fra MKO jeg har set/mødt, har ikke været noget behageligt bekendtskab.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ali d. 22-10-2014 18:14:21.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 18:21:17
Svar/Indlæg:
867/18
#25 jeg kan slet ikke se hvad kvindens fustration over fundementalistiske muslimer, eller den "religiøs-ificering" der har været af muslimer i vesten, og parallelsamfund har at gøre med efterretningstjenesters false flag operationer.

For mig at se, så har kvinden en pointe, som muslimer burde diskutere internt. Når man flytter til vesten, så er det fordi man ønsker at leve efter vestlige normer. Ikke for at oprette mini-stater i staterne hvor islam kan praktiseres i en fundementalistisk udgave


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zubrowka01 d. 22-10-2014 18:39:42.


#27
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 19:09:15
Svar/Indlæg:
638/78
For årtier siden advarede flere danske sociologer imod det der dengang lignede en tendens til at ghettoer vandt frem og dannedes. Der blev forslået konkrete tiltag for at undgå denne udvikling og der blev peget på ulemperne ved at lade det fortsætte fordi de havde jo set, hvordan det var gået i feks UK. Der blev en masse mennesker med udenlandsk baggrund, socialt udsatte, alkoholikere osv samlet i hele bydele og kvarterer.

Hvorfor gjorde DU ikke noget dengang?

Noget helt andet er: hvad er dansk kultur i dine øjne og hvem skal jeg bruge som forbillede for at fuldende integrationen?

Betyder det at jeg skal spise medister og røde pølser...selvom mange danskere jeg kender slet ikke spiser svinekød?
Betyder det at jeg skal iklæde mig tøj, som du går i?
Betyder det at jeg skal drikke mig stiv hver weekend eller hver anden fordi jeg kender nogle der gør det - eller skal man slet ikke drikke fordi man kender nogle der aldrig rører spiritus?

Folk taler så meget om kultur? Og det selvom kulturen de seneste især 30 år har set store forandringer. Forandringer som ikke alle danskere er lige begejstret for. Er kultur ikke et vidt begreb....jeg kender så mange danskere der lever med vidt forskellige kulturer - og det være sig madkultur, social kultur, værdikultur...ja, endda køkultur osv. Hvem af dem repræsenterer den danske kultur allemest korrekt og kan jeg være sikker på jeg ikke skal udskifte den om 5 år fordi du så har skiftet mening?

Denne kvinde har det åbenbart fint med ikke at gå med tørklæde, hvilket jo er fint fordi det er en frihed hun har savnet. Men hvad så med de kvinder der ser omvendt på det og netop betragter det frie valg som den rigtige frihed?

Der er RIGTIG mange elementer i den danske kultur som jeg altid har elsket og værdsat....og gerne vil kæmpe for. Og her tænker jeg på sproget, venligheden, mentaliteten osv osv....store værdier der bliver taget ud af folks bevidstheder. Så er der familiekulturen, som også er ude af kurs...ikke kun i Danmark, men på globalt plan hvor materialismen og forbrugersamfundet for alvor slår rødder.

Hvem kan fortælle mig hvad dansk kultur er for en størrelse anno 2014 og er der plads til og i så fald, i hvilken grad er der plads til mangfoldighed og frihed?
Er det ikke en individuel og privat sag, hvad angår om man selv vil afgøre sit tøjvalg, valg af kost osv?


#28
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 19:28:04
Svar/Indlæg:
638/78
Mit næste indlæg vil handle om, hvorfor DF i mine øjne, i tillæg mange danskeres, i realiteten er det israelske Likud parti's forlængede arm i Danmark....og det er der (desværre) rigtig mange indikationer der taler for!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ali d. 22-10-2014 19:28:36.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 20:13:06
Svar/Indlæg:
867/18
#27

Hvorfor gjorde DU ikke noget dengang?

Fordi jeg gik i 7. klasse? 😛

...hvad er dansk kultur i dine øjne og hvem skal jeg bruge som forbillede for at fuldende integrationen?

Dansk kultur er åbenhed, tolerance, frisind, en fornufts-baseret tilgang til livets udfordringer, en tro på videnskab og demokrati, pragmatisme over ideologi, solidaritet, medborgerskab, engagement, frihed for det enkelte individ, ikke at behøve underlægge sig de kulturdogmer der findes i omgangskredsen, hos forældrene, sexuelt frisind, lysten til at møde andre med tillid og respekt.

For nu bare at nævne et lille udvalg. Det handler på ingen måde om dine madvaner, tøjstil, hårpragt, eller spirituelle overbevisning.

Personligt spiser jeg også sjældent svinekød, men det af dyreetiske og biologiske årsager. Jeg drikker også sjældent alkohol, men kan da godt have en sjov tur i byen engang imellem.

Og nej, den danske kultur er ikke en ensformig størrelse, men der er nogle fællestræk, nogle ting der fungerer som klister der holder samfundet sammen.

Jeg bryder mig heller ikke om alle forandringer den danske kultur har gennemgået de senere år. Vi er blevet mere egoistiske, pengeorienterede, og mindre solidariske, mindre fredselskende.

hvad så med de kvinder der ser omvendt på det og netop betragter det frie valg som den rigtige frihed?

Det er jo lige præcis en af pointerne. Kvinderne lever i en kultur, og mennesker indretter sig efter den kultur de lever i. At gå med tørklæde er jo i høj grad noget der er kommet igen i de seneste 10-15 år, og altså ikke noget man har taget med sig hjemmefra, nødvendigvis. Dvs, at er det en kulturel norm at gå med tørklæde, så vil kvinderne gøre det, for at høre hjemme i den omgangskreds de har. Ikke fordi de føler en religiøs nødvendighed. Det sjove er jo, at profeten selv sagde at kvinderne skal gå ærbart klædt for ikke at friste mænd. Hijab og tørklæde er hadith og altså noget andre har fundet på at sådan skal det være, efterfølgende.

At det er en kulturel ting, og et kulturelt symbol på tilhørsforhold, ses jo også tydeligt på gaden - her ser man masser af kvinder i tørklæde, men i stramme jeans, masser af makeup og en sød lille top. Så, det er jo ikke fordi der står i koranen at de skal gå med tørklæde, men fordi det er en identitetsskabende faktor, at de tager tørklædet på. Det er jo heller ikke et ukendt fænomen at muslimske kvinder uden tørklæde bliver chikaneret af andre muslimer, der mener de bør gå med det. Gruppepres. Jeg synes det er synd og skam at de mange flotte piger skal gå og gemme sig væk. At de på den måde signalerer en afsondrethed der gør at jeg fx som dansk mand ikke må eller kan nærme mig dem, hvis jeg en dag skulle falde for en. At de ikke kan gå ud i byen og more sig, på samme måde som de unge mænd i kulturen gerne gør det.

Der er RIGTIG mange elementer i den danske kultur som jeg altid har elsket og værdsat....og gerne vil kæmpe for. Og her tænker jeg på sproget, venligheden, mentaliteten osv osv....store værdier der bliver taget ud af folks bevidstheder. Så er der familiekulturen, som også er ude af kurs...ikke kun i Danmark, men på globalt plan hvor materialismen og forbrugersamfundet for alvor slår rødder.

Og det er jo netop de værdier der er danske. Vi kan godt blive enige om at materialismen har nået ekstreme højder, men jeg er ikke sikker på hvor du vil hen med familiekulturen. Den lever i bedste velgående, og ligesom alt andet er det jo et personligt valg hvordan man indretter sin familie. Skilsmisse, 2 mødre, enemor, enefar, 4 forældre.. der er mange måder at indrette en god, dejlig familie på.

Hvem kan fortælle mig hvad dansk kultur er for en størrelse anno 2014 og er der plads til og i så fald, i hvilken grad er der plads til mangfoldighed og frihed?
Er det ikke en individuel og privat sag, hvad angår om man selv vil afgøre sit tøjvalg, valg af kost osv?


Jo, det handler bare ikke om mad, tøj eller andre materielle ting. Det handler om hvad din indstilling til samfundet, andre mennesker og livet er. Det handler om at du kan skrive under på frihedsidealer - ikke bare for en gruppe mennesker, men for det enkelte individ, der skal have friheden til at vælge uden at blive udstødt af flokken. Og være solidarisk, medmenneskelig og tolerant.

Jeg har sagt det ofte, men når man mener at have sandheden, især fundet i tusind år gamle bøger, så er det nok ikke de værdier der præger ens livsopfattelse. Hvis man tror, at gør man ikke som der står i denne bog, om den så er 2000 eller 1400 år gammel, at så havner man på en allestedsnærværende guds sorte liste, og er et undermenneske. Så har man ikke fattet en hat af hvad oplysningstiden og de vestlige værdier handler om.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af zubrowka01 d. 22-10-2014 20:15:10.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 20:43:55
Svar/Indlæg:
922/13
Kloge ord?
















comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2014 22:07:40
Svar/Indlæg:
2131/173
24

Jeg tror ikke du skal lægge for meget i det.
Blandt mennesker jeg hænger ud med, er det meget normalt at mobbe de politiske modstandere, det er der indtil videre ingen der er døde af.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2014 02:48:11
Svar/Indlæg:
7765/230
#30
Ja ca 120% klogere end dit indlæg... 😴 😴




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 23-10-2014 02:49:20.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2014 06:54:00
Svar/Indlæg:
922/13

#30
Ja ca 120% klogere end dit indlæg... 😴 😴


crankyrabbit skrev d. 23-10-2014 02:48:11





tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
24-10-2014 15:36:39
Svar/Indlæg:
1630/101
#29 - Velformuleret, eftertænksomt og dejligt at læse for mig 😀 .

#31 - jamen så har jeg noget som du bør lægge meget i.. bland min omgangskreds tager vi mobning meget alvorligt og fornærmer andre mennesker os i flæng og kalder os grimme ting uden at have belæg for det - så bliver vi fornærmede og dømmende.

Og sådan er vi forskellige - bare dog mennesker ville tænke sig om inden de skriver ord, som fornærmer andre.. både om tro og politisk overbevisning. Lidt høflighed, eftertænksomhed og selvdisciplin er ikke af vejen.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2014 10:01:43
Svar/Indlæg:
2131/173
34

Jojo.. Man kan også tage alting vildt seriøst og få en sag ud af det, men det var så ikke intentionen at fornærme nogen.
Jeg håber da du og din omgangskreds kan ta' lidt lidt pis på hinanden uden at være fornærmede på hinanden de næste tredive år.
På den anden side, det må I selv ligge og rode med.