Et spørgsmål til dem af jer der har haft vandkøling i nogle år eller flere

Vandkøling d.  30. oktober. 2014, skrevet af Ozgur
Vist: 1092 gange.

Ozgur

Nørd
Tilføjet:
30-10-2014 11:01:11
Svar/Indlæg:
137/13
Nu har jeg haft vandkøling i en månedstid, hvor det kører rigtig godt, men hvor sikker kan man være?:

Har i oplevet det gik galt, selvom i var sikker på at alt var som det skulle være, det kunne være nogle utætheder som skyldes fabrikationsfejl eller bare overrasket over det kunne leake?

Hvis i har nogle gode råd om hvad som helst indenfor vandkøling så kom endelig med dem 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
30-10-2014 11:17:23
Svar/Indlæg:
6368/477
Når det først er tæt bliver det ikke bare sådan utæt.

Jeg har oplevet en fabrikationsfejl på en enkelt CrossFire bro til min R9 290 kort. Det er Kryographics fra aqua computer med den aktive bagplade.

Der skal sidde en heatpipe ind i CrossFire broen hvor vandet løber forbi for at få bagsiden af grafikkortet kølet med vandet. Det lille hul som heatpipe'en skulle ind i var fabrikeret forkert og ville bare ikke blive tæt.

Ellers har jeg selv været udenom det (skruede en skrue for langt ned i en radiator så der gik hul).

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2014 11:22:20
Svar/Indlæg:
7765/230
:no:

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2014 11:23:07
Svar/Indlæg:
1881/22
Har samme oplevelse.
Når først det er tæt, så er det tæt.
Den eneste utæthed jeg har haft, var min egen skyld, da jeg tabte en radiator i forbindelse med at jeg skulle have delene ud af kabinettet 😳

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-10-2014 11:50:16
Svar/Indlæg:
2086/124
To gode regler;

1) Når du flytter på computeren, så vær sikker på at det er tæt efterfølgende.

2) Mest vigtige, kør ALTID omdrejningsmåler på pumpen, evt. med alarm.... En død pumpe kan betyde dødt hardware...

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2014 11:50:28
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg har haft vandkøling siden min Pentium 4. Dengang havde jeg en slange som sprang af, men det var heller ikke noget vildt vand dengang, det før vand blev meget mainstream.

Ud over det, har jeg i min sidste 5 builds ikke haft problemer. Når de tæt, så det tæt som der bliver sag, og der er ikke ikke meget tryk i såådan en kreds, så det skulle heller ikke være noget problem.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
30-10-2014 12:06:23
Svar/Indlæg:
5039/109
Har haft vandkøling i snart 10 år. To gange har jeg oplevet problemer.

En slange der revnede efter det var samlet og læk testet. Opdagede det ret tilfældigt og heldigvis mens computeren var slukket. Der løb væske ned fra min top monterede radiator. Den ene slange havde haft en lille rift som med tiden havde udviklet sig til en revne der gik lidt forbi studsen. Det var nok til at det sivede langsomt ud og dryppede ned på grafikkortet. Slangen var måske et nummer for lille til studsen. Det var på et Abit AN7 system med en 2400+ mobile Barton CPU. Lækker CPU.

Anden gang var på et nyere system, Asrock et eller med en Pentium E2160. Maskinen begyndte at genstarte igen og igen. Kunne ikke helt forstå det, men tiden mellem genstart blev længere og længere alt efter hvor lang tid den havde været slukket. Så gik ud fra det var et varme problem. Rigtig nok, vandet løb ikke rundt. Viste sig at den ene slange havde fået et knæk. Det kan de godt gøre efter noget tid hvor de ellers har siddet fint, men bukket rundt om en lidt for lille radius.

#5. Jeg har en tandhjulspumpe liggende fra et dialyse apparat, og den kan altså levere et tryk der vil noget. Hvis man klemmer en slange af, så popper den af studsen.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2014 12:07:09
Svar/Indlæg:
4222/223
PT har jeg ikke mistet noget hw. Jeg var dog bange for det i starten med det nuværende build, da pc'en ofte blev ved med og slå fra, og der lå noget væske på grafikkortet.
Men det var simpelthen fordi at fancontrolleren nogen gange ikke startede op, så der blev meget varmt i kabinettet. Og så var de alt for store de strips der var blevet brugt til ved kølehovedet til cpu'en

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2014 16:12:07
Svar/Indlæg:
2516/381
har haft vand vand siden sidste OC-lan i otterup, hvor jeg vandt et gavekort til coolbits,..

Endte med at gå all en, og købe et printkort til styring til ´pumpe og blæser, via software, noget koolance, tror jeg det hedder,

Har vel snart haft det i 7år, tror jeg. Har kun haft en utæt ramblok, som jeg havde købt brugt, den var simpel hen tæret igennem.. det var til nogle ddr2 pc9600.

Ellers er det kun mine egne fejl, der har skabt uheld, som jeg har rodet med computeren, og derfor har en studs har drejet sig lidt og blivet utæt,

Haft et par gange har vand ud over hele mit grafikkort for nogle år tilbage, hvor den slukkede computeren, spændte min studs fast igen. lod det tørre, og alt virkede igen, men det var det med studsen, altså min egen skyld.

Mit system er ikke blevet skiftet i gennem årene, kun opgraderet og skiftet lidt på den måde, stadig samme slanger, pumpe, radiator.
Havde på et tidspunkt køling på chipset, cpu, ram, og en boks til at køle og lyddæmpe mine raptor diske.

I dag er det kun cpu

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sesam d. 30-10-2014 16:13:22.

to125539

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2014 22:19:41
Svar/Indlæg:
154/23
Der er vel en direkte sammenhæng mellem risiko og, hvor grundig og omhyggelig man er med at sætte det sammen og kvaliteten af de dele man anvender. :yes:

Det eneste der personligt overraskede mig var, hvor lang tid det faktisk tog før al luft var ude af systemet og det blev lydløst - Måske var jeg bare uheldig, men det var et par lange timer med nervøse kig på reservoir og køkkenrulle overalt. 🤣

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-10-2014 22:34:24
Svar/Indlæg:
2086/124

Der er vel en direkte sammenhæng mellem risiko og, hvor grundig og omhyggelig man er med at sætte det sammen og kvaliteten af de dele man anvender. :yes:

Det eneste der personligt overraskede mig var, hvor lang tid det faktisk tog før al luft var ude af systemet og det blev lydløst - Måske var jeg bare uheldig, men det var et par lange timer med nervøse kig på reservoir og køkkenrulle overalt. 🤣

to125539 skrev d. 30-10-2014 22:19:41

Det bliver aldrig lydløst, det er en umulighed.
Men ja, og selv i dagene efter, eller sågar ugen efter, vil du stadig opleve at vandstanden i res. kan falde en smule.

Men ak ja, den med køkkenrullerne hører til 🤣

Ozgur

Nørd
Tilføjet:
31-10-2014 09:48:51
Svar/Indlæg:
137/13
Rigtig gode inputs tak skal i have.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2014 14:51:23
Svar/Indlæg:
1626/507
undskyld men hvis man køber en comupter i dag, lukker den ikke automatisk ned, hvis gfx eller cpu bliver for varm

Zeelock

Overclocker
Tilføjet:
01-11-2014 22:27:41
Svar/Indlæg:
233/22
Den fryser og viser måske grafik fejl sæt en max alarm via dit software så er du rimelig sikker.
Jeg har også været med fra start på vand faktisk startede jeg med alm kølervæske så var man også fri for at farve det blå var meget in dengang 😀 Men kør altid med psu starter når du fylder vand på og vær forsigtig det kan skulpe over når du starter pumpen.
Brug færdig blandet klar væske så får du med garanti ikke alger.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2014 22:32:17
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har haft singleloopvandkøling på gtx470. Lad være med begynde skifte vand på lukket kredsløb. Jeg fik revet hul på en slange i sin tid. Død gfx og bundkort, ingen garanti desværre. Da jeg var en klovn...

Jeg gad ikke til risikere en bøde på 400 kroner for snyde med RMA ved firma købte bundkortet fra. GFX var udenfor garantien.

gad ikke til betale licens til Microsoft købte ens bundkort igen. Jeg viste ikke om var OEM kode kørte med eller ej.

genneralt lade være med rykke i slangerne eller prøve på løsne fittings på kredsløb køre.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 01-11-2014 22:33:54.

Ozgur

Nørd
Tilføjet:
02-11-2014 01:18:51
Svar/Indlæg:
137/13

Jeg har haft singleloopvandkøling på gtx470. Lad være med begynde skifte vand på lukket kredsløb. Jeg fik revet hul på en slange i sin tid. Død gfx og bundkort, ingen garanti desværre. Da jeg var en klovn...

Jeg gad ikke til risikere en bøde på 400 kroner for snyde med RMA ved firma købte bundkortet fra. GFX var udenfor garantien.

gad ikke til betale licens til Microsoft købte ens bundkort igen. Jeg viste ikke om var OEM kode kørte med eller ej.

genneralt lade være med rykke i slangerne eller prøve på løsne fittings på kredsløb køre.

Shadowhunter skrev d. 01-11-2014 22:32:17

Skifte vand på lukket kredsløb, AIO eller custom loop?

Er det fordi du kom til at skrue fittings af da du ville løsne cap?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ozgur d. 02-11-2014 01:30:07.