System konsulent / Ansat i egen IT afdeling?

Diverse d.  03. november. 2014, skrevet af gammelgaard_mink
Vist: 1157 gange.

gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2014 15:16:07
Svar/Indlæg:
979/49
Hej HWT

Jeg er i den heldige situation at jeg flere jobmuligheder, som System konsulent eller i privat virksomhed med egen IT afdeling.
Jeg er dog lidt i vildrede om hvilken vej jeg skal vælge og vil derfor gerne høre, lidt omkring din erfaring med henholdsvis med at være ansat som System konsulent i et konsulent hus eller som ansat i privat virksomhed, med egen IT afdeling.

Hvorfor vælge det ene frem for det andet?
Hvorfor valgte du som du gjorde?

Alt morale prædiken og andet snik snak er ikke nødvendigt, da jeg har fået den flere gange. Min alder er i midten af 20'erne men er ikke relevant.
Det der er relevant er hvorfor du valgte som du gjorde, måske du har en pointe som jeg ikke har tænkt på endnu :)

Go eftermiddag.
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2014 16:04:13
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg ville vælge det firma der er mest villigt til at smide "efteruddannelse" efter dig, samt ej at forglemme, en ordentlig/fornuftig kontrakt med en god pension + evt. ekstra forsikringer.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2014 18:19:24
Svar/Indlæg:
3100/53
Gode kollegaer betyder også alverden for hvordan dine dage kommer til at gå, så vær sikker på at du kan se dig selv i den arbejdsplads du planlægger at være i.


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2014 19:46:48
Svar/Indlæg:
765/28
Jeg har prøvet begge dele, og jeg trives bedst med at være fast i en IT afdeling.
Men det er smag og behag.

Hvor jeg var som konsulent, så fik man mange flere spændende udfordringer og der blev smidt penge efter uddannelse.

Men konsulent jobbet kan gå ud over familie livet, da 37 timer om ugen er en sjældenhed.

Jeg skiftede fra konsulent jobbet da jeg blev far og blev tilbudt et job tæt på hvor jeg bor i dag. Før havde jeg en time hver vej.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2014 07:19:43
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 Undskyld jeg spørg men hvad er du uddannet som ? Og passer et af jobsne/arbejdsopgaverne dem bedre end den anden ?


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2014 09:11:40
Svar/Indlæg:
979/49
#1 Go pointe, tager jeg med i mine overvejelser. Især omkring ekstra uddannelse på sigt.
#2 :yes:
#3 Ja 37 kan godt være en sjældenhed, især hvis man ikke er så god til at sige nej til en opgave.
#4 Jeg nærmere mig ny uddannet Datatekniker inden for infrastruktur.
Kan egentlig godt lide konsulent arbejdet. Komme ud og se hvordan forskellige virksomheder arbejder, få en snak om hvad der er vigtig for kundens virksomhed og en god snak om dagligdagen.
På den anden side syntes jeg egentlig også godt om at have et 08-16 arbejde, fri når man kommer hjem og ikke skal spekulere i arbejde. Selvfølgelig vil der altid være nogle timer uden for normalt arbejdstid, bevares, men er rimelig forudsigelig hverdag kan nu godt være meget rart.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
04-11-2014 10:10:51
Svar/Indlæg:
206/31
Arbejder selv som system konsulent, og har endnu ikke haft en 37 timers arbejdsuge, efter snart 1 år..
Det er hårdt, og meget stressende til tider. Svært at få til at fungere når man har en lille lømmel der skal afleveres og hentes i dag institution.
Jeg er nu glad for det, men på et eller andet tidspunkt ville en stilling i en IT afd. med sådan forholdsvis faste arbejds tidspunkter og en mere, hvad skal man sige, kontrolleret dagligdag være rart.


System konsulent arbejdet ville jeg personligt mene er sjovere, og langt mere udfordrene samt lærerigt. Din alder taget i betragtning, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge, du får meget med i bagagen, og massere erfaring, og efter uddannelse / kurser / certificeringer.

Hurtig edit:
Så handler det selvfølgelig i bund og grund om at være et sted man trives, der er ikke noget værre end at møde på arbejde hver dag, og have en øv følelse i maven :)
Gode Kollegaer og et godt arbejdsmiljø er altså guld!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Galahat d. 04-11-2014 10:12:41.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-11-2014 11:37:18
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Nu skriver du "Især hvis man ikke er god til at sige nej til en opgave"

Det er ikke nødvendigvis et valg du har, hvis der er en kunde der har et problem og det er kritisk, så skal man finde tiden til det.

Kender flere der i perioder er stået op om morgenen, gået igang med arbejde og først er stoppet igen sent om aftenen, af den simple grund at flere forskellige kunder havde opgaver der ganske simpelt ikke kunne vente.. Og det er ikke én dag af gangen vi snakker om, det er over længere perioder på uger og måneder..

Jeg siger ikke det sker ofte, men det sker.

Det næste er så at du rigtig mange steder kommer til at arbejde meget solo, du kommer fra virksomhed til virksomhed uden rigtig at få et forhold til nogen du vil kunne kalde kolleger. Et eksempel er der hvor jeg arbejder lige nu, når der kommer en konsulent får de at vide hvad der skal laves og så får de deres eget lille "bur" de bliver gemt væk i til de er færdige..

På den positive side er naturligvis lønnen, du får typisk en noget højere løn som konsulent, men hver opmærksom på at det der kræves af dig bliver tilsvarende højt 🙂

Held og lykke med beslutningen. 😉


thomsen91
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
04-11-2014 14:37:27
Svar/Indlæg:
3/0
Vælg konsulent, af den simple grund at du er nyuddannet. som konsulent vil du få utrolig meget erfaring og kommer til at arbejde med mange forskellige systemer. Det giver dig en bred viden som du ikke vil få på samme måde ved at starte i en privat IT afdeling.

Prøv det eventuelt i et par år, der er ingen der siger dette er stedet du skal være resten af dit liv.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 16:00:49
Svar/Indlæg:
979/49
Tak for de mange svar, er meget værdsat. 🙂