AMD eller Intel?

Diverse d.  05. november. 2014, skrevet af Bach-Bach
Vist: 1871 gange.

Bach-Bach

Ny Bruger
Tilføjet:
05-11-2014 12:28:26
Svar/Indlæg:
3/1
Hey har hele tiden diskutteret med min ven om hvad der er bedst AMD eller Intel.

Vi kom frem til en konklusion at AMD var bedre til stationære og Intel til Bærbare Intel som lidt All Around god CPU)

Spørgsmål 1: Men er det rigtigt?
Spørgsmål 2: Hvilken CPU er sværest at køle ned/hvilken bliver sandsynligvis hurtigst varm.
Spørgsmål 3 hvilke CPU er best til gaming på stationære og hvilken er bedst til gaming på en bærbar?

Dog så har jeg lige nogle side question:

Hvilke ram typer bliver mest brugt i bærbare pc'er?

Vil DDR4 være meget bedre end DDR3? (jeres mening) Gerne vis i har noget fakta om det vil det være fedt 🙂 )
(når de DDR4 udkommer på market)

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 12:36:18
Svar/Indlæg:
1599/100
Okay.. Køligt du tør lægge dig sådan ud.

Der er en verden af forskel mellem AMD og Intel.

Jeg er personligt mest til Intel, og de gange jeg har snuset til AMD, er realiteten, af de bare ikke kan hænge på med Intel i den tunge ende. Der må være en grund til at alle de vildste gamer pc'er er bygget på Intel maskiner ik?

Mht. til varme, så mener jeg AMD er de mere kølige.

Til gaming, tja. det kommer MEGET an på hvordan den bærbar er smækket sammen, men som udgangs punkt, Intel med Nvidia gpu ville være mit ultimative valg. Stationær, Intel med Nvidia GPU'er, selvom jeg har AMD'er, så ved jeg godt Nvidia har sine fordele, og priser der matcher.

DDR4 er kommet, findes kun på X99 platform lige nu. Forskellen en minimal for den alm bruger af mærke.

Hvis du skal game, på budget, så havde jeg køre Z97 med I5 4690K, 280X gpu og 1600 eller 1866mhz DDR3, mindst 8gb.

Skal du lave minigamer, så hælder jeg mere til AMDs APU'er.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 12:46:18
Svar/Indlæg:
1881/22
Før du kan komme i nærheden af et fornuftigt svar, er du nødt til at stille nogle kriterier op.
*Hvilket brug er det til?
*Hvilket budget?
*Hvor vigtig er støj?
*Vil du overclocke?

Alt andet ender jo bare i en flamewar for teenagere og ligesindede 🤡

(Men imo er Intel langt foran AMD på langt de fleste fronter, og har svært ved at komme på et senarie hvor jeg ville vælge et AMD basseret system)

Bach-Bach

Ny Bruger
Tilføjet:
05-11-2014 14:10:01
Svar/Indlæg:
3/1
Helt rigtigt Pierre3400.
Håber ikke på en flamewar, men synes det kunne være lidt spændende at se folks meninger her inde (og oplevelser med det).
Jeg er også Intel menneske, men hører bare hele tiden at AMD er bedre end Intel. Selvfølgelig har de begge to hver sin fordel.

Ciric:
Skulle nok gerne kunne spille alle de nye spil der kommer på Fuld styrke. Budget er ikke fast da jeg ikke har nogen intentioner om at skulle bygger eller købe en, men mere var lidt nysgerrig 🙂
Støjen vil være vigtig. Den må gerne larme lidt så man kan høre den arbejde, men ikke særlig højt så det er tydeligt at høre.
Og ja den skal overclockes.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 14:17:25
Svar/Indlæg:
1599/100
Du snakker ikke med Fag folk hvis du hele tiden høre AMD er bedst, fordi AMD er mere dem som bare laver masse produktion af semi produkter og så bare presser prisen.

Eneste sted overhoved AMD laver noget som kan vøre med på top plan, er graffik kort, og den kamp taber de også, men pris kontra performance får du mest for penge ved AMD grafik kort.

Jeg kan ikke snakke for CPU/APU, som det jo er mere nu, hos AMD. Jeg køre på højere plan af Intel, og der kan AMD bare ikke være med. Skal du spille, så der kun en vej, Intel CPU. Grafik kort kan stadig snakkes om, AMD vs. Nvidia. Det budget som og ønsker som styre der.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 14:41:29
Svar/Indlæg:
2131/173
Pierre har helt ret.
Intel masseproducerer ikke, de laver kun to-tre CPU'er om året, så man skal være utroligt heldig for at få fat i en.
Til gengæld er Intel rimeligt dyre ifht. AMD, så slipper man jo for at rende rundt med lommen fuld af guld - optur.

Jeg har været små-uheldig og må nøjes med en AMD-processor, som desværre håndterer eksempelvis Far Cry 3 helt fint.
Mht. støj, så afhænger det overhovedet ikke af din køle-løsning, det er simpelthen AMD-processorne der larmer i sig selv, derfor er jeg eksempelvis tvunget til at game med høreværn.

Du skal ikke vælge hardware efter hvad du skal bruge det til, og din skærmopløsning er også ligegyldig.
Så gør som Pierre råder dig til, brug hele din opsparede formue på Intel, så lever du også evigt (det står med småt på bagsiden af Intels emballage)

Mangler du mere info, er det en rigtig dårlig idé at søge i forum, der er måske kun tre-firehundrede tråde om samme emne.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
05-11-2014 14:50:17
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg ved ikke om jeg vil kalde mig "fag-mand", men jeg har nu en gang en uddannelse i IT, og har haft fat i stort set alt hvad der er udkommet siden Core 2 Duo, både bærbar og stationær.

Er du interesseret i min mening til emnet kan du læse min tråd jeg skrev da jeg skiftede fra AMD til Intel:
http://hwt.dk/Forum/335066/Fra...

Flere brugere kommer også med input, og hvis du læser tråden igennem finder du ud af hvor stort et spørgsmål du faktisk har stilt, især når der ikke er flere kriterier end hvad du kommer med.

For at barbere det lidt ned:
Jeg synes AMD er bedst til en all round maskine, den er mere "snappy" at arbejde på, og i mange spil kommer den foran, især hvis man bruger CPU'en til streaming samtidig.
Et eksempel kan være at jeg ikke længere kan køre Tomb Raider på maksimum grafik med min 4770K mens jeg streamer, det kunne jeg med min AMD 8350.

Er du interesseret i DDR4 ydelsen, så kan du tage et kig på den seneste test der er kommet op på siden om 5930K. Jeg har lavet en hurtig test af RAM hastigheden:

http://hwt.dk/Test/47834/Intel...

DDR4 er meget hurtig, men forsinkelsen følger med, da vi ser meget høje timings.

Skal du blot spille vil der ingen forskel være, du skal aktivt bruge den båndbredde som dine RAM tilbyder, med spil når du ikke rigtig over 1866MHz.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2014 15:03:13
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg smider bare dette link, og melder mig ud af denne tråd herfra.
https://www.cpubenchmark.net/h...

Freedom

Superbruger
Tilføjet:
05-11-2014 18:36:21
Svar/Indlæg:
978/63
1. Intel
2. AMD

..... facts. slut

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 00:50:46
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg har haft begge dele.
Mit hit er Intel, ingen tvivl om det.
Den største optur ved Intel, er at du holder langt flere mønter i lommen når du sælger pisset for at få råd til en druktur.
Men ellers.. Jeg kan sgu ikke mærke nogen forskel i de spil jeg tæsker.
Jeg købte et dyrt Z77-board med en 3770K og supplerede selv med et 7970 og det setup smadrede alt for fuld skrue, så solgte jeg det 7970 og købte et nVidia sygt dyrt kort og ku ikke se noget, så solgte jeg det hele og endte op med et 8350 i 990fx og et 280X, det smadrede det hele lige så sindssygt som Intel-buildet.

Hvor skal vi hen.. Jeg kører ikke smart på folk, jeg synes tråden inden jeg sænker standarden - de tests, de grafer.. de benchmarks.. Jeg mener, smadrer dit setup de spil du elsker, så skal du bare ha' det.

I øvrigt skal jeg undlade at kommentere når jeg drikker.
Intentione er ikke at være nederen overfor Pierre eller andre, jeg synes bare topic er så gammel og der findes fede nok tråde hvis man gider søge.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
06-11-2014 07:41:56
Svar/Indlæg:
2470/41

Passmark er Intel-optimeret kode. Så naturligvis skal Intel klare sig bedst i de tests.
Hvis software rummer både Intel-optimeret og AMD-optimeret kode vil begge platforme blive udnyttet bedst muligt.

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 09:34:51
Svar/Indlæg:
1599/100

Jeg har haft begge dele.
Mit hit er Intel, ingen tvivl om det.
Den største optur ved Intel, er at du holder langt flere mønter i lommen når du sælger pisset for at få råd til en druktur.
Men ellers.. Jeg kan sgu ikke mærke nogen forskel i de spil jeg tæsker.
Jeg købte et dyrt Z77-board med en 3770K og supplerede selv med et 7970 og det setup smadrede alt for fuld skrue, så solgte jeg det 7970 og købte et nVidia sygt dyrt kort og ku ikke se noget, så solgte jeg det hele og endte op med et 8350 i 990fx og et 280X, det smadrede det hele lige så sindssygt som Intel-buildet.

Hvor skal vi hen.. Jeg kører ikke smart på folk, jeg synes tråden inden jeg sænker standarden - de tests, de grafer.. de benchmarks.. Jeg mener, smadrer dit setup de spil du elsker, så skal du bare ha' det.

I øvrigt skal jeg undlade at kommentere når jeg drikker.
Intentione er ikke at være nederen overfor Pierre eller andre, jeg synes bare topic er så gammel og der findes fede nok tråde hvis man gider søge.

comicsdk skrev d. 06-11-2014 00:50:46

Du har en meget bestemt måde at skrive ting på, du finder den meste sarkastiske måde at skrive ting på, i stedet for at komme en fornuftig forklaring på ting.

Nej du kan måske ikke mærke forskel. Men der er nok ingen tvivl om du heller ikke bencher.

7970 og 280X er helt ens kort. Så klart du ikke mærker den store forskel.

8350 og 3770K er også ret tæt løb, men på alle områder ud over prisen, der er 3770K'en hurtigere.

Men for at smide i søm i denne kiste, så kan de se denne test, som er test i Crysis 3, og med 7970/280x. På intet tidspunkt score AMD setup bedre i benching mod Intel.
https://www.youtube.com/watch?...

Ergo du får noget for de extra penge, om det er det værd, er noget helt andet, som der IKKE blev spurt om.

Bach-Bach

Ny Bruger
Tilføjet:
06-11-2014 10:07:34
Svar/Indlæg:
3/1
Pierre3400
Jeg har langt fra snakket med fagfolk. Men kunne være rart at finde ud af noget mere om Intel og AMD (derfor jeg skrev herinde)
Da jeg på et tidspunkt, ikke lige nu nok skal have en ny pc, og derfor gerne ville have lidt mere viden om det (fra folks oplevelser og erfaring) :)

VojenZ

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 11:27:19
Svar/Indlæg:
331/7
I min verden er det simpelt. Intel er bedst all around men også dyere.

Så forsøg først finde et budget og lav en intel pc. Prøv så bag efter med en AMD cpu pc på samme budget. Sammenlign dem med hinanden - hold det op imod hvad du skal bruge det til. AMD kan være bedre hvis du vil streame, da det kan udnytte flere kerner.

f.eks:

Til spil vil jeg f.eks. hellere have en FX 8350 og et 970, end en I5 4670K og et 770/780. Men er pengene underordet vil jeg vælge 4670K og 970.

Bach-Bach

Ny Bruger
Tilføjet:
06-11-2014 11:49:55
Svar/Indlæg:
3/1
VojenZ Havde jeg ikke tænkte over, det ville jeg da lige prøve.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2014 10:00:09
Svar/Indlæg:
2131/173
11

Ta' det roligt, Pierre.
Jeg så hvad du skrev til en anden bruger i køb/salg, så hvis jeg var dig ville jeg måske nok lige feje for egen dør.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2014 12:13:22
Svar/Indlæg:
5474/39
kammarater vil være enig med dig. Mange vil mene Intel gør lige så godt. ofte koster Intel mere end AMD.
Intel er rent teknologisk foran AMD. Igen, hvordan men sætter tingene op.

der er mange mener du ikke udnytter cpu kraften i mange spil osv... gider ikke for objektivt. Det er lidt skrive om man skal vælge fransk, tysk eller Asiatisk mærke af bil...

Lidt med snobbe efffekt osv...

hurtigt bliver en debat omkring noget kalder fordomme. Lidt i stil med Alfa Romeo går altid i stykker i motoren osv... Alle de der fordomme, franske biler har flere fejl end tyske osv. osv..
Selv om der mange fejl ved vw er stadig en god bil. desværre var nede køre 18,5 km/l sidste tankning af vw.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 07-11-2014 12:21:59.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
07-11-2014 18:26:06
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg stemmer på Cyrix CPU sammen med et 3Dfx kort ! Nothing comes close !

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2014 09:07:29
Svar/Indlæg:
2131/173
Du propper altså også nogle temmelig vilde ting i dit kabinet, no offence.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad du kan lave der udnytter de kræfter du potentielt kan trække ud af nogle af de byg jeg har set.
No offence, som sagt, jeg er bare nysgerrig.
Det må jo også koste en formue.

Edit, muligvis forveksler jeg dig med freakmaster.. Hukommelsen er ikke hvad den ku' ha' været.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 08-11-2014 09:08:42.