NAS drev

Diverse d.  05. november. 2014, skrevet af Kendazh
Vist: 871 gange.

Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2014 17:36:19
Svar/Indlæg:
41/16
Håber på lidt kyndig vejledning.

På mit arbejde har vi nogle filer og dokumenter der skal deles mellem flere personer. Til at starte med har vi brugt Microsoft Sharepoint, som vores IT-leverandør talte meget varmt for. Det viser så desværre at Sharepoint har en del mangler, vedr. håndteringer af meget store filer. Derfor går snakken nu på om et NAS drev kan være løsningen.

Kan man bare købe et NAS drev og koble til at sit netværk, så alle har adgang til dette?
Er det muligt at sætte to drev sammen, så de spejler hinanden, og man derved har backup?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Kendazh d. 05-11-2014 17:36:31.
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
05-11-2014 17:54:55
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Hvilke behov har i præcist? Det må have været noget ret voldsomt for at jeres leverandør foreslår en sharepoint løsning o_O

Benytter i, i dag et AD og er jeres maskiner medlem af et domæne?

Hvis ja, så kan i sagtens benytte ovenstående til at dele filer og dokumenter imellem hinanden, det kræver lidt opsætning men vil være muligt.

Det kræver dog at i går efter noget Synology/QNAP størrelse NAS da jeg tvivler på at de billige kineser modeller understøtter LDAP authentikering.

Når det så er sagt så køb en med 2 eller 4 bays og sæt den op til at spejle diskene med hinanden, så vil du kunne tåle at miste en disk uden der sker det store ved det.. Bare husk, spejling er ikke backup, brænder bygningen eller hvis din NAS går ned er dine data væk hvis i ikke har en ekstra backup et eller andet sted.


Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2014 18:02:10
Svar/Indlæg:
41/16
#1

Sharepoint er en del af vores Microsoft365, så tror det var derfor vi blev foreslået det af vores leverandør. Det virker også fint til de alm. filer, billeder og dokumenter. Men vores Marketings-afdeling arbejder med større filer, som sharepoint har svært ved at håndtere, samtidig med at det går meget langsomt.

Vi har bare et almindeligt trådløst netværk i huset i dag. Tror ikke maskinerne er medlem af et domæne.

Jeg er fristet af de billige kinesere, da de på papiret ser ud til at kunne løse opgaven med at dele filer, samtidig med at medarbejderne kan få adgang til dem hjemme fra. Men vil jo også gerne at der kan laves en spejling.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
05-11-2014 19:33:46
Svar/Indlæg:
2826/100
#2

Hmm, inden vi lige går videre her, så overvej lige engang om det er værd at spare måske 2-3000,- med risiko for at du derimod mister det hele når en disk står af.. Personligt vil jeg sige nej.

Nu skriver du at du gerne vil have at medarbejderne får adgang til filerne hjemme fra, så hvad er det præcist der er målet?

Er det målet at du gerne vil have at alle medarbejderne har adgang til alle filer alle steder fra eller? Og hvor store er de filer din marketingsafdeling gemmer? Snakker vi GB per fil?


Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2014 20:43:16
Svar/Indlæg:
41/16
#3

Vi har fået et tilbud af vores IT leverandør, hvor det vil koste ca. 10k at sætte et NAS drev op for os. Derfor kan jeg ikke lade være med at kigge på dem til 1,5K, som vi kan sætte op selv. Med en spejling af dem, tænker jeg at vi har råd til at flere står af, inden vi kommer op på de 10k.

Filerne er 10-30mb, og der har Sharepoint vist sig at være en dårlig løsning. Det er simpelthen for langsomt til at arbejde med de filer.

Jeg vil gerne at de 3-4 medarbejdere, som har med marketing at gøre, kan arbejde med filerne alle steder fra. Os andre kan fortsat bruge Sharepoint, da det er fint til de små filer.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 00:01:10
Svar/Indlæg:
743/13
En god NAS koster snildt 2 - 3000 kr., og så kommer diske oven i. Derudover er der opsætning af NAS'et + muligvis brugerrettigheder, og adgang til NAS'et fra nettet. 10k er ved ikke at lyde så dyrt igen vil jeg sige.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-11-2014 00:19:39
Svar/Indlæg:
2826/100
#4

Når du kigger i de løsninger og siden jeg kan forstå på det at i ikke er Danmarks største virksomhed, så ville jeg nok gå efter noget i stil med disse.

NAS -> http://www.edbpriser.dk/nas-se...

1 TB diske --> http://www.edbpriser.dk/harddi...

Kan du så selv stå for opsætningen eller bruge nogle timer på den så har du sparet 7000,-

Den NAS du har der sætter du til at køre RAID 1 samt advare dig hvis en disk går i stykker via mail, så er du sikret et stykke hen af vejen mod hardware fejl.

Angående de 4 medarbejdere du har så vil Cloudstation sandsynligvis kunne løse deres problem, på den måde vil de kunne dele deres filer uanset hvor de er.

Jeg vil dog understrege at det er en løsning til mindre virksomheder, som ikke kan anbefales hvis i er en mellemstor virksomhed, derudover bør i også overveje at tage noget backup af NAS'en med jævne mellemrum.

Jeg vil skyde på du kan sætte ovenstående op på 2-3 timer incl. ventetid hvis du ved hvad du laver, så kan du lige ligge lidt til hvis det er første gang du roder med NAS.

Husk du skal have adgang til jeres router eller få jeres IT folk til at åbne for de porte der skal bruges hvis i ikke selv kan.

#5

Hvordan dælen kommer du frem til 10k ikke lyder dyrt når de kun skal bruge den til at have de par småfiler liggende på?

En 2 bay standard home use synology med 2 stk 1 TB diske i står til 2800,- derfra og op til 10k er der godt nok et stykke vej. Forudsat naturligvis at #0 er villig til selv at stå for at sætte det op.


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 00:31:58
Svar/Indlæg:
743/13
#6 Hvis IT-leverandøren skal finde et produkt de står inde for, købe varer ind, tjene lidt penge på det, opsætning af NAS og netværk, så går der hurtigt konsulenttimer på det. Det var der 10k ikke begynder at lyde så tosset mere. Jeg siger ikke at det er den rigtige løsning, hvis #0 mener han selv kan løse opgaven, til en meget bedre pris.

Jeg ville desuden ikke købe WD Green diske til en NAS, med mindre de er test OK i compability listen hos Synology og/eller QNAP. Green-diskene havde det i hvert fald svært i NAS-bokse tidligere.


Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2014 07:53:39
Svar/Indlæg:
41/16
#6
Tak for hjælpen, jeg tror det er den løsning jeg vil arbejde hen imod. Der er noget af det der lyder lige rigelig teknisk, men satser på det er noget jeg kan gøre selv.

#7
Hvilke diske vil du foreslå i stedet?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-11-2014 08:45:20
Svar/Indlæg:
2826/100
#7

Så er vi mere enige 😉

angående diske så er vi ovre i religion tror jeg, personligt har jeg haft mine Green diske igennem en del år efterhånden, og indtil nu uden nogen fejl, søger jeg lidt rundt på nettet finder jeg primært folk som har den samme oplevelse, så det er ærlig talt ikke noget jeg kan genkende.

alternativet fra WD (kender ikke til de andre producenters serier) så har de en reel NAS serie i deres RED udgave, men den har jeg til gengæld hørt om mange der har haft problemer med..

Så hvad skal man købe? Pest eller Kolera, vil våge den påstand at uanset om du køber Seagate, Western digital eller en helt 3. så er der altid nogen der har haft gode erfaringer med dem og roser den og andre der synes det er den værste gang lo*t.

#8

Hvis der er noget af det du bliver i tvivl om eller kører fast i er der mange herinde som helt sikkert kan hjælpe dig videre :)


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-11-2014 09:11:14
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg ville tage en WD RED disk i stedet


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 10:08:14
Svar/Indlæg:
765/28
Måske skulle I kigge på hastigheden af Internettet, hvis det tager for lang tid at uploade de store filer til sharepoint. Det er klart at det ikke er til at arbejde med hvis I sidder på en 20/2 Mbit. Du kan få en 50/50 fiber incl router for 2000 kr/mdr hos TDC (en erhvervs linie) incl installation. Den burde være kraftig nok til 30 MB filer.

Alternativt, så kan du få en 1 bays synology, som du kobler op mod onedrive, og laver cloud sync. Så gemmer du filerne på din NAS og lader NAS'en synce mod one drive. Jeg tænker på en DS114 https://www.synology.com/da-dk... og så en harddisk på x GB. - Jeg har ikke testet den løsning på en erhvervs løsning, så jeg ved ikke om det vil fungere i praksis.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2014 11:24:02
Svar/Indlæg:
4112/52
Du skriver det kører trådløst.
Det er roden til alt ondt mht. Tung data trafik, hvor kabler skal til, eller som minimum AC standsrden med MIMO aktiveret/kompatible enheder.

Edit:
Ang. Diske, vælg WD SE, RE eller RED, der er hhv til servere, raid eller desideret bygget med henblik på NAS.

tænk over det er til firms brug, hvlr driftsikkerhed er vigtigere end prisen, da data tab kan koste mange penge!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 06-11-2014 11:26:53.


Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
10-11-2014 10:35:00
Svar/Indlæg:
41/16
#11

Vi har en 100/100 Mbit forbindelse, så det er ikke hastigheden der er problemet. Det er simpelthen bare Sharepoint der ikke kan klare det. Det er fint at de giver en 1.000GB plads i skyen, men det kan de alligevel ikke håndtere. På min private Onedrive tager det f.eks. 5-10 minutter at downloade 100MB billeder til computeren.


Kendazh
 
Superbruger
Tilføjet:
10-11-2014 14:51:39
Svar/Indlæg:
41/16
#6

Dette er hvad vi er blevet tilbud af vores IT udbyder:
1 x SYNOLOGY DS1513+ 5-Bay NAS 5761,60
2 x SEAGATE Barracuda 3TB HDD til NAS á 1038,57
1 x INTEL SSD 530 series 240GB á 1096,42

Som jeg ser det, så ligger den høje pris i 1 x SYNOLOG DS1513.

Hvad er den største forkskel på den, og så den DS214 du foreslår?


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
20-11-2014 11:04:14
Svar/Indlæg:
1919/73
Jeg har anskaffet mig en WD EX2 6 TB med 2 x WD Red diske og selv en abe kan sætte den op.

Softwaren er lige til at gå til og der kan sættes et utal af shares op der kan deles alt efter ønske

3.000,- og den kan alt det du drømmer om

Skal du helt op på den store RAID klinge (RAID 10) så er der WD EX4 med plads til 4 diske.

De kan naturligvis som ekstra sikkerhed backes-up via externe HD på USB eller LAN/WAN.

Så har du både livrem og seler

Prøv at tage et grundigt kik på deres software og de mange muligheder.





Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CDCRenegade d. 20-11-2014 11:06:28.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2014 22:13:06
Svar/Indlæg:
4112/52
#14: "Maks antal samtidige filoverførsler"
128 på 214, mens 1513+ kan tage 512.
Der er større CPU i 1513+ (Atom 2.13GHz Dual core vs 1066MHz MARVELL Armada XP MV78230 dualcore.)

hvor stor er virksomheden (antal ansatte, ca.)?