TV over RJ45

Media Center d.  10. november. 2014, skrevet af KingGuru
Vist: 1231 gange.

KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2014 14:31:06
Svar/Indlæg:
624/173
Jeg er igang med at renovere mit hus, værelse for værelse, og har I stuen lige lagt rør ind til antenne og netværkskabel. Men jeg overvejede om man kunne smide Tv og Net over same kabel og derved nøjes med ét datakabel I vægen, forudsat at det er min par-skærmet cat 6. Jeg har kigget lidt på IHC da den måske kunne noget af det, men det er på ingen made et gratis system. Nogle der ved hvad der kan lade sig gøre?
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2014 14:38:31
Svar/Indlæg:
3746/627
hvorfor ikke ligge et tomrør ind så kan du altid trække nyt.
Hvem ved hvad fremtiden bringer af kabler?


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2014 15:13:49
Svar/Indlæg:
624/173
mbm.
Det er tomme rør jeg har lagt ind. Skal bare finde ud af hvad jeg skal trække I dem lige nu. Der er ingen tvivl om at det skal kunne gøres om senere. Derfor de tomme. (alt andet er for kortsigtet). overvejer dog om jeg skal til at bruge større rør så jeg kan trække flere ting I dem, I forhold itl dem jeg har nu. Hovedet på et netværksstik kan ikke komme igennem, men kablet kan fint. Men 2, måske 3 kabler kan komme igennem idag.
Men Jeg tænker.. cat6 eller højere kan jo 10G. Der går nok mere end 2 somre før jeg det går ned. Men en dag gør det, så skal kablerne bare kunne skiftet. (Jeg lærte at kode I Java 1.22. Elsker at bygge modulært op.)


loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
10-11-2014 17:49:50
Svar/Indlæg:
1351/206
Jeg har alt via rj45 stk.
Antenne.
Internet.
Højtaler.
Radio.
Lan.

Alt samlet i et teknik skab.

Det tekniske ved jeg ikke noget om. Har betalt mig vfra det


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2014 18:23:13
Svar/Indlæg:
624/173
loopdk: IHC Data? (og kostede det din førstefødte?)


Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2014 19:58:26
Svar/Indlæg:
804/29
Jeg har IHC i hele hytten. Kablerne har el manden trukket. Jeg mener dog de er godkendt til 2 gbit. Men jo, det er dyrt. 500 pr stik og jeg har 20 ☹ tv modulet til IHC net er også dyrt, koster ca. 2200 og har kun 6 porte. Det er dog rigtig fed kvali, iperf melder 1 gbit på alle porte


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-11-2014 23:23:42
Svar/Indlæg:
2084/124
IHC er genialt hvis du vil kunne vælge det hele... Der er billigere løsninger hvis du vil låse dig til f.eks. TV over RJ45.


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2014 21:00:08
Svar/Indlæg:
624/173
Kan man benytte normal CAT7 kabel I huset I stedet for LK's kabler? Så længe det er pair isoleret


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
11-11-2014 21:35:17
Svar/Indlæg:
2084/124
Du kan faktisk bruge CAT5E med en række løsninger.

CAT7 bør være fint fint...
Her kommer så en ting mere.... LK står ikke til regnskab medmindre at man kun bruger deres, og sådan er det også med alle andre producenter.... 'Kun vores, eller vi kan ikke garantere at det virker iforhold til specifikationerne' :)


Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2014 22:16:28
Svar/Indlæg:
2192/67
#7
Det kan du sagtens. Men der er ikke nogen grund til at trække cat7 kabler når LKs IHC connectorer er til cat 6. Jeg ville nok trække skærmet CAT 6A til ihc net. CAT6A kabler er parrene individuelt skærmede, ligesom de er på IHC net kablerne.
Det ser sådan her ud:
http://www.schneider-electric....

Samtidig kan du risikere at du får støj på signalet hvis de ikke er skærmede. Det sker oftest når du sender AV signaler over netværkskabler. Men husk at AV signaler elsker båndbredde 🙂

Du skal lige være opmærksom på at IHC net connectorer ikke er magen til almindelige RJ45. Men kan derimod drejes når de sættes ind i stikket. Alt efter hvilken funktion man har behov for. Så et alm RJ45 han vil passe i lodret. Men hvis man så vil bruge en af de andre funktioner kan man dreje det "rundt" i stikket. Her skal man så bruge et specielt kabel.

Men så vidt jeg husker kan man godt bruge almindelige stik i væggen, også sætte en boks efter. Som så giver dig 1 TV, 1 netværk & 1 telefon. Men det lækreste er naturligvis hvis du har det antal udtag du har behov for de enkelte steder.

Du kan prøve at læse den her artikel, den er rigtig fin hvis man er lidt i tvivl!
http://www.flatpanels.dk/fokus...



KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2014 13:30:40
Svar/Indlæg:
624/173
Tak for linket.. det skal læses igennem når jeg lige får tid.


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2014 22:28:19
Svar/Indlæg:
624/173
JEg kan se der er nogle der benytter en splitter til at få flere ting ud af et kabel. Nogle der ved om det kan sætte s op således at alle kabler kan i princippet brugtes til alt, det er bare et spørgsmål om hvad man sætter på det i enden?


#12
Skum
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2014 14:48:53
Svar/Indlæg:
24/0
Du har kun x antal ledere. Til gigabit skal du bruge alle 4 par. Du kan så multiplexe forskellige signaler ind på linien, som IHC Data gør så vidt jeg kan forstå, hvilket så gør man "låser" sig til en specifik teknologi, med mindre man skifter det hele. I min optik har det ingen mening ifht. at trække 2 kabler, 1 antenne/coax, 1 RJ45 CAT whatever, og så bruge LKs dåser der har RJ45 og antennestik.

Det er mere eller mindre kun at overkomplicere problematikken, med mindre man self. ingen andre muligheder har fordi der ikke er plads eller hvad ved jeg.

Så kan man kalde mig gammeldags, men systemet virker uden problemer og uden nogle specielle multiplexer-systemer.

EDIT: Hvis man endeligt vil lave noget vildt synes jeg hellere man skal få sig et fint lille rack skab i sit "teknik" rum, og så fylde en TV server der skaber et streaming signal ind der, med x antal tunere i. Det giver meget mere mening ifht. de enheder man generelt bruger nu om dage i form af tablets, mobiltelefoner og whatnot...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Skum d. 16-12-2014 14:51:37.