Er det ulovligt, at låne sine CD-keys ud til andre?

Diverse d.  18. november. 2014, skrevet af Senosk
Vist: 1016 gange.

Senosk
 
Overclocker
Tilføjet:
18-11-2014 19:28:32
Svar/Indlæg:
233/38
Hej alle.

Hvis en af mine venner har mistet sin CD-key til fx The Sims 3, og jeg så har spillet, må jeg så godt låne min CD-key til vedkommende, så vedkommende kan spille det igen? Eller skal vedkommende kontakte EA for, at få en ny CD-key.

Mit mere korrekte spørgsmål lyder, er det ulovligt, at låne sine CD-keys ud til andre eller hvad? Jeg tænker mere i henhold til ophavsretten osv.

Dette er i øvrigt udspringet fra en diskussion i en Facebook-gruppe og jeg kan umiddelbart ikke finde svar om det på nettet.
Jeg er bare rimelig sikker på, at det er ulovligt, men det mener andre ikke.

Tak på forhånd! :)

Nejihyuga
 
Nørd
Tilføjet:
18-11-2014 19:50:07
Svar/Indlæg:
60/2

En slutbruger aftale er ikke omfattet af den danske lovgivning.

Hvis du har købt et spil kan du gøre som du vil med det uden at komme i noget scenario som har noget med den danske lovgivning at gøre.

At bruge termen "Ulovligt" ville kræve at produktet var kommet i dine hænder på ulovlig vis, hvilket det ikke er hvis du har købt det.

Det du spørger om, har ikke noget som helst at gøre med lovgivning.



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2014 19:54:16
Svar/Indlæg:
1881/22
Svaret er præcis det samme som hver gang det er kommet op tidligere:

Der er intet i den danske lovgivning som forhindre dig i det, MEN hvis det er et brud spillets EULA, står det udgiveren frit for at udelukke en evt account fra evt servere som spillet måtte benytte sig af.


mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2014 22:35:48
Svar/Indlæg:
197/28
#2

Den praksis er bare blevet afgjort i en EU dom til at være ugyldig.

http://www.ign.com/articles/20...

The court is saying that anytime you pay money for a copy of a program, whether physical or digital, and have access to it for an unlimited period, that the rightholder no longer has exclusive distribution rights and no longer owns the game. You do.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af mrn d. 18-11-2014 22:37:05.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2014 22:44:49
Svar/Indlæg:
1881/22
#3 Det ændre ikke på deres ret til at lukke dig ude fra en server 😉
Du ejer spillet, men de ejer stadig serverne, og bestemmer hvem som skal have adgang dertil.


mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2014 23:02:40
Svar/Indlæg:
197/28
#4

Ifølge retten, så overgår alle rettighederne til den nye ejer, så hvis de udelukker dig fra alle serverne, så må man vel antage, at alle rettighederne ikke er til stede og de derfor overtræder dommen?


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2014 23:45:22
Svar/Indlæg:
1881/22
Nej. Det er ikke alle rettighederne som overgår til ejeren. Det er retten til spillet og til at videresælge det.
Som du selv citerer, så er det exclusive distribution rights de ikke har. Men det er ikke det samme som adgang til at spille på deres servere.

Hvis du læser efter så giver mange accounts ikke ubegrænset adgang til at spille, (wow er her et godt og ofte spurgt til eksempel).
Der køber du spillet, og lejer samtidig adgangen til en account. Men Blizzard er ikke forpligtet til ret meget. (At de så nok ville miste indtægter hvis de hev deres servere offline i et par måneder er en anden sag, men de er i deres gode ret til det).


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
19-11-2014 04:08:19
Svar/Indlæg:
4033/364
#0

Nej det kan du ikke.. det er brud på dansk lov... fordi...

Finten er at du ikke SÆLGER din key... i den føromtalte oracle sag , så er det i grove træk at du har ret til at sælge din kopi til en anden, men selvom du har en digital kopi, så skal den være ubrugelig ved salgstidspunktet. + at selvom man har en licens til flere brugere end man selv bruger, så må man ikke sælge dem..

Jeg kender ikke lige Sims 3 , men hvis der er noget online autorisation, så er mit gæt at nøglen bliver låst, så hverken dig eller din ven kan spille (med din nøgle).

#6
nemlig - sådan blev alle mulige abonnementer til software født.. så kan Adobe, MS etc. være sikre på at de ikke mister penge fordi folk sælger softwaren videre..


VojenZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 10:02:41
Svar/Indlæg:
331/7
I relation til #7.

Kan man overhovedet sælge keys på nye spil i dag - hvis de allerede er aktiveret til account?


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 10:46:16
Svar/Indlæg:
1881/22
#8
Kun hvis du hvis du vil i konflikt med køberen 🤣

...har endnu ikke mødt en key, som kunne aktiveres på to forskellige accounts. I det tilfælde skal man sælge hele accounten.