Uber = Pirat taxa, ulovligt (hvorfor?)

Hyggehjørnet d.  19. november. 2014, skrevet af SBHT
Vist: 3200 gange.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 11:36:39
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Uber er netop blevet meldt til politiet, men hvorfor har så mange personer noget imod nytænkning?

Hvad er f.eks. forskellen på Uber og gomore? hvorfor er det ene mere lovligt end det andet?

Synes umiddelbart at Uber lyder som en nice ordning og læser man om folks erfaringer fra udlandet, virker det meget positivt.

Jeg er rystet over taxa priser her i danmark, for mig er konkurrence derfor velkommen, men er det fordi der nu sidder en masse vognmænd og skider i bukserne af skræk?

For 2 år siden var jeg i Dubai og jaja det kan jo langt fra sammenlignes med Danmark med helt seriøst 4 km taxa tur 15-16,- samme distance i en fed luksus taxa cirka 40-50,- samme distance her hjemme langt over 100,- 😢

Hvad er Jeres holdning til Uber? Nogen her på siden der har brugt dem i udlandet?
Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 11:49:48
Svar/Indlæg:
2186/186
Jeg syne det er et super fedt koncept. Men i og med vi har de regler som vi har i Danmark og såvel også Tyskland, så vil det aldrig blive lovligt.

Når man som privatperson tager penge for ren taxakørsel, så er der tale om pirattaxa og det er ikke lovligt.

Uber blev ligeledes politianmeldt i Tyskland og tabte sagen og de er dermed ulovlige i Tyskland. Jeg tror det bliver samme udfald her i landet.

I mine øjne er det lidt ærgerligt, da det kunne være sundt med den konkurrence, da det er urimeligt dyrt at køre med taxa her i landet og priserne er så ens, at det minder om karteldannelse.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 11:54:04
Svar/Indlæg:
812/133
#1 Men hvad er forskellen på gomore og Uber så? Er de ikke begge samkørsel? Hvorfor er gomore ikke pirattaxa?

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:01:39
Svar/Indlæg:
2418/151
Gomore er private biler som udlejes, det nok derfor de undgå mange afgifter og forsikringer, og Uber er lidt det samme, de køber bilen til normal pris, så undgå de alle de regler som Taxier skal have i deres biler... er det ikke ca sådan folk?

Zeelock

Overclocker
Tilføjet:
19-11-2014 12:02:56
Svar/Indlæg:
233/22
Konkurrence er en god ting men så skal det også være på samme vilkår Uber som jeg ser det mangler en lang række bevillinger til både taxi og limo kørsel og kan sammenlignes ledt med pirat kørsel når det er sagt syntes jeg der tænger til at blive ryddet op i de forskellige taxi selvskaber det er blevet alt for dyrt for taxi vognmænd at være tilmeldt mener det er over 10000kr pr. mdr. de betaler hvilket er med til at hæve prisen hvis de skal leve af det. En taxi chaufførs timeløn svinger meget og er langt under standarten for time lønninger generelt

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:05:28
Svar/Indlæg:
2186/186
Forskellen er, at Man via Gomore tilbyder et lift og ikke bare ren taxakørsel.

Man har derfor et formål med, at man alligevel skal køre fra den ene destination til den anden og derfor er der tale om samkørsel.

Det er i hvert fald på den baggrund, at Gomore klarede frisag, da de ligeledes blev politianmeldt

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:08:11
Svar/Indlæg:
2418/151
#4 Det har du ret i, jeg har en papfar som har kørt Taxi og det var hård konkurrence og der var mange sære interne regler...

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:09:33
Svar/Indlæg:
2418/151
#5 det du kalder for et lift ryger jo ud når man betaler for det, så det en forretning.

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:22:10
Svar/Indlæg:
397/31
Uber er ikke samkørsel, der ringer du efter en bil der modbetaling kører dig fra A til B.
Gomore aftaler du med en bilrettighedsindehaver at han/hun medtager dig på hele eller dele af den tur bilrettighedsindehaver ALLIGEVEL villa have kørt.

Vedr det med karteldannelse, så gives der af taxinævnet i de respektive kommuner et givet antal licenser. I de licencer der angivet hvor meget der må tages for en given tur, på et givet tidspunkt og i et givet område. Af denne årsag er der samme priser.

sdjensen

Superbruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:34:23
Svar/Indlæg:
112/0
Hvad siger forsikringen egentlig til at du tager en tilfældig person med på en tur?

Jeg tror ikke at min forsikring vil gå med til at betale for mig hvis jeg kører galt da det jo er erhvervskørsel når du får penge for turen.

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 12:35:31
Svar/Indlæg:
6181/270

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 13:02:12
Svar/Indlæg:
5474/39
Der er nogle særlige lovgivning i Danmark for drive en forretning. Det var lovligt gå ud skyde en hare, så derefter stå at sælge kødet på torvet inde i byen. harekød smager godt, jeg har spist 4-6 hare igennem tiden er skudt i Danmark. Derfor man i Danmark vedtaget nogle faste regler for hvordan man drive en firma.

Uber lever ikke op til de krav stilles på området.

Du må heller ikke lovligt sælge slik fra Tyskland i Danmark. Det er også ulovligt, men mange gør alligevel... Staffen for blive taget er minimal. Jeg har også set folks sønner af folk fra Skat overtræde lovgivningen. Jeg bliver selv sådan lidt underligt, hans far håndhæver loven. søn går ud gør modsatte.

Taxi, branchen har deres love skal overholdes. Lovgivningen er ikke ens i verden. Europa køre med noget hedder CVR-nr, som alle firmaer osv. skal have før de lovligt må sælge vare i Danmark.

der så er meget handel med uregisteret forretninger på markedspladser osv. er noget andet. Da der er nogle andre spilleregler/lovgivning.

10.000 kroner ikke meget i Danmark. Det siges gennemsnitsdansker har værdier for 2 mio. kroner i banken... 🙂

Lønningerne i Danmark er bare ikke steget i mange år. de fleste firmaer kør med underskud osv...

Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2014 13:15:10.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 13:24:18
Svar/Indlæg:
2897/83
Gomore truer heller ikke taxa branchen, da det jo ofte handler om lange ture på tværs af landet, hvilket de færreste nok vil bruge en taxa til. Og som allerede nævnt er det jo et lift/deling af fællesudgifter ligesom man kan arrangere fælleskørsel til og fra arbejde.

På den ene side kan jeg godt se det gode i mere konkurrence, men det bliver jo også unfair hvis der ikke bliver betalt moms og skatter af turene. Forsikringer dækker heller ikke i uber, og man er som passager ikke dækket lige så godt som i en taxa. Fx. har taxachauffører bedre uddannelse via deres erhvervskørekort.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 13:41:29
Svar/Indlæg:
812/133
Tak alle, så blev jeg det klogere 🙂

Damsgaard87

Overclocker
Tilføjet:
19-11-2014 14:00:58
Svar/Indlæg:
71/26
Muligvis OT...

Har en kammerat der er taxidriver, og de absurde priser man betaler med taxa, er imo pga staten og ikke fordi taxa selskaberne er griske. Tvivler på de har samme regler i andre lande som fx Dubai der bliver refereret til.

Min kammerat delte det her på FB for et par dagen siden.

"En normal taxi som kører hele tiden, laver ca. 5-600 kr. i timen - men så skal den også tjene penge hele tiden, det gør den aldrig.
Ud af de penge skal vognmanden svarer skat og lønninger, men han skal også stå for samtlige udgifter på bilen, samt pladsleje i taxi firmaet, uniformer til sine chauffører og hvad der ellers er.
Det er ikke mange penge som er tilbage til vognmanden - og flere vognmænd jeg har talt med, udtaler at det kan ikke svare sig for dem, hvis de kun har en bil, at have chauffør på, de skal op og have 3 før det giver et fornuftigt overskud.
Chaufføren er oftes provotionslønnet, så kommer der ikke penge i kassen, så er der heller ikke nogen løn til chaufføren.
Deraf ofte den "spændende" kørsel i taxi, for jo hurtigere man kører en tur, jo hurtigere kan man få en nu tur, og jo flere penge tjener man - logisk nok, men idiotisk at det skal være sådan."

Det er taget ud af en sammenhæng hvor de er træt af Flex Taxi da de mister kunder.

TheisBP

Nørd
Tilføjet:
19-11-2014 14:05:37
Svar/Indlæg:
48/4
Jeg kører taxa i frittiden, ved siden at studiet..
Og jeg må sige at der INGEN penge er at hente her i det vestjyske, jeg har en timeløn på under 30 kr nogle gange, også skal der betales skat af det..
Der er selvfølgelig også nogle gode nætter i weekenden, hvor en timeløn kan være 100-200 kr..

Men man kan ikke bare afvise konkurrence, men hvis der skal konkurreres, så skal det være på lige vilkår.
Det vil sige at de skal have fat i en bevilling til hver af deres biler og uddannede chauffører og forsikringer osv...

Når de har bragt alt det i orden, så ser jeg ingen grund til at de ikke må køre taxakørsel, og konkurrerer om mine 30 kr i timen..
Men indtil da, så skal de holde sig væk.. :)

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 15:22:55
Svar/Indlæg:
5474/39
Taget taxi i Hamborg, da det er billigt. Jeg kunne køre meste af byen tynd for 10 _ eller tyskerpenge...

Jeg syntes ikke Taxi er så slemt dyrt i Esbjerg. Især ikke, når man boer i kommunen. Det er længe siden sidst har kørt taxi. Plejer give 200 kroner for køre fra centrum og hjem. Hjælper lidt på det, når man er flere om betale eller jeg kan betale hjem kammarat selv give resten af vejen hjem. han starter ved 0 udkanten af byen, hvor jeg står af. Kammarat boer i udkanten af Esbjerg kommunen, så han er glad for vil give noget af lange tur.
Han boer så i dag i universitets ghettoen over ved Odense.

jeg ville sådan set ikke hænge hans søn ud på nettet. Jeg er heller ikke selv perfekt. nogle gange undre mig over ting.

de fleste priser er sat af staten i Danmark.
el, vand og varme osv. fast afgift overstiger mit forbrug...
Det virker meget kommunistisk med fastpris per lejlighed.

de første ca. 300 kroner fast afgift til staten på elregningen.

Amu kurserne er også fastpriser af staten.

overførselsindkomst (SU og kontanthjælp/uddannelsehjælp) er fastsat af staten...

Det var nedkæmpningen af statens magt, som var med til få Anders Fogh til magten. Blandt andet med flere ting.

Danmark er også fattigt land.

Anders Fogh tilbage i 2000 ville stoppe faste omkostning til staten. (minimal stat, som var grund filsofien i Venstres valg kampagne tilbage i 2000.)

Muslimerne må selv om, hvordan de laver deres regler i deres land. Dubai er penge se bare på politibiler køre rundt i. Det er nærmest normalt dernede have en Lamborghini til politibil...

Det arbejdes måde er ofte været brugt indenfor industrien. Det kaldes arbejde på Concord i Danmark, hvor hurtigt gennemstrøm betyder alt...

Svaret blev redigeret 14 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2014 15:43:33.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 15:50:04
Svar/Indlæg:
5474/39
Følger sig rigtigt direktør, når man sidder på bagsæddet i sådan taxa.
Mangler man bare DJ playboy Backseat of my car.

så der bare klar til fest...

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-11-2014 18:21:57
Svar/Indlæg:
2086/124
Synes begge dele er noget skidt.
Danske arbejdspladser går tabt, folk ryger på overførselsindkomst, og både indkomst skat, virksomhedsskat, og moms går tabt..

Forbrugerne vinder, korrekt - men Danmark bliver fattigere, og på en destruktiv vis...

Dubai er et fantastisk sted, hvor pøblen dør på stribe for at de rige dernede, og så turister kan nyde godt af det, virkelig noget at nyde :)
Dubai er en lufthavn, og intet andet hvis man har en samvittighed.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af M.Beier d. 19-11-2014 18:27:13.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2014 18:25:49
Svar/Indlæg:
5224/222
I forhold til lønniveau og priser så er taxi i dk ikke særlig dyr. Og i øvrigt... f*** Dubai

PCDania

Superbruger
Tilføjet:
19-11-2014 20:32:57
Svar/Indlæg:
598/0
Er det samme Uber som denne:
http://www.dailytech.com/Uber+...

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-11-2014 20:58:53
Svar/Indlæg:
2086/124

Er det samme Uber som denne:
http://www.dailytech.com/Uber+...

PCDania skrev d. 19-11-2014 20:32:57

Ja....

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2014 13:40:13
Svar/Indlæg:
5474/39
gid rige muslimske oile sviner nede i Dubai kunne tage menneskestrøm er fra Mellemøsten.

Mellemøsten må være hell på planten jorden.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2014 14:37:11
Svar/Indlæg:
812/133
Nu tog den debat vist en anden drejning 😐

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2014 15:04:03
Svar/Indlæg:
5474/39
jeg havde noget brug for skrive.

Jeg tror Uber kan blive lovligt i Danmark. Jeg gider ikke tage chancen samle fremmede op på vejen i bil.

http://borsen.dk/nyheder/avise...

lad os da bare gøre Danmark fattigere ved køre videre ud af liberale tanke af Anders fogh med minimal stat.

Skal ikke gøre mig klog på om denne app, ændre meget. Utroligt, at pirattaxa er blevet lovligt...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 20-11-2014 15:07:25.