Kan man kræve anden stillings betegnelse ?

Hyggehjørnet d.  24. november. 2014, skrevet af SBHT
Vist: 1277 gange.

SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 13:34:54
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Jeg er uddannet IT-Supporter og har arbejdet med det i snart 10 år.

Jeg står for Daglig support af vores medarbejder i Fredericia, Aarhus og Aalborg. Jeg tager mig af printer, indkøb samt opsætning af udstyr (mobil, pc, skærm og andet hardware) jeg har det fulde ansvar for vores helpdesk da det er et system jeg har implementeret i virksomheden og så har jeg haft andre små ansvarsområder som en ftp server m.m.

Igennem det sidste år har jeg fået meget mere ansvar, f.eks. står jeg nu for en ny struktur af AD og jeg har fået kursus i Windows Server 2012, da meningen er at jeg skal være specialist i AD og GPO, jeg er også blevet ret dygtig til det! Desuden er jeg begyndt at arbejde rigtig i powershell og jeg elsker det 😎

Nu skal jeg og en kollega også stå for SCCM, min kollega bliver primær ansvarlig og jeg bliver sådan sekundær ansvarlig (hvis man kan kalde det, det).

Nå til mit spørgsmål: Kan man på et tidspunkt kræve en anden stillings betegnelse når man har fået andre arbejdes opgaver samt kursus indenfor disse områder?

Hvad hvis ens primær opgaver en dag ikke længere er support opgaver?

Også hvis man en dag står og skal søge nyt job (ikke at jeg skal det, da jeg elsker mit job) Men skulle man det, er man så "bare" stadig en IT-Supporter eller kan man "tillade" sig at kalde sig for IT Specialist eller anden titel det er mere sigende for sine kompetencer?

Hvad er Jeres mening om det, jeg synes det er svært men kunne være fristet til på et tidspunkt at kræve en anden stillings betegnelse og mere i løn der svare til de kompetencer jeg besidder :yes:
KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
24-11-2014 13:45:32
Svar/Indlæg:
1605/96
Jeg vil kalde det efteruddannelse.

Din uddannelse er stadig en IT-Supporter.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 13:54:55
Svar/Indlæg:
3340/386
Forstår godt hvad du mener, er også selv uddannet it-support, men laver mere end det på mit arbejde.

Holder også øje med servere og printere. Min chef kalder min stilling: it-konsulent

Det dækker åbenbart mere, men synes ikke den er fuld betegnelse for min stilling også.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2014 13:59:30
Svar/Indlæg:
2672/468
Inden for ingeniørfaget er det typisk

Ny Ingeniør
ingeniør
Senior ingeniør

Nogen kalder også det sidste step for specialist, men samlet er det jo at det alle er ingeniører med Mere eller mindre efteruddannelse/erfaring.

Vil også mene din job-betegnelse er IT-Supporter. Man kan så sige, at bestrider du et andet job end IT-supporter reelt er, så kan du kalde dig hvad det nu end er - hvis det har et navn, selvom din uddannelse siger noget andet.



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:04:24
Svar/Indlæg:
1881/22
Du kan jo sagtens være ansat som andet end IT-supporter, det er bare det som er din uddannelse.

Ville ikke KRÆVE en anden stillings betegnelse, men snak med din chef om det hvis det er vigtigt for dig. -bare husk at overveje de evt sociale problemer du kan skabe. Man ved aldrig om der sidder en anden i afdelingen med et ego som er for stort til hvid du lige pludselig for en "højre betegnelse".

Mht evt senere jobsøgning, er det vigtige alligevel de primære arbejdsopgaver du skriver på dit cv, i højere grad end den stillings betegnelse som står ude i siden.

Edit for mindre sprogspasser 🤡


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Ciric d. 24-11-2014 14:24:10.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:10:46
Svar/Indlæg:
1001/5
Måske bare mig der er underlig, men kan betegnelsen ikke være fløjtende ligegyldig? Har du fået mere ansvar, ja så kan du evt. diskutere løn med din chef. Men hvad har betegnelsen af betydning?? Om du så var IT-vicevært eller IT-specialist, hvis det er samme opgave, er titlen så ikke ligegyldig?? En titel er jo bare overfladisk, så folk har en ide om hvad det er du arbejder indenfor.

Hvis du skal søge nye jobs, så skal du søge flere titler. Ikke kun én. Alle virksomheder kalder deres stillinger noget forskelligt, men det er oftest de samme opgaver.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
24-11-2014 14:13:39
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvis du er ansvarlig for jeres helpdesk, tænker jeg også at IT-supporter er en passende titel.

Du kan ikke kræve særligt meget, men jeg ville da klart bringe det på banen, hvis ansvarsopgaver og kvalifikationer ikke er tilsvarende løn og titel.

Hos os følges løn og titel i øvrigt ad..


SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:27:18
Svar/Indlæg:
812/133
Men hvis ens arbejdsopgaver en dag ikke længere er support men mere administration? Er man så ikke mere systemadministrator, it-konsulent, specialist you name it, end IT support?

Jo i bund og grund kan det være lige meget og så alligevel ikke helt, hvis virksomheden måler løn op imod andre IT supporter og ens arbejdsopgaver samt ansvar på et tidspunkt ligger på et højere niveau?

Jeg tænker om titel og løn ikke hænger sammen et eller andet sted?


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:31:30
Svar/Indlæg:
3340/386
#7, kan godt følge dig, men synes du selv din løn passer til din daglig funktions opgaver?

Evt. overveje at tage et møde med din chef og personale afd.
Men det kan godt give bagslag, hvis din argument ikke er stærk nok.

Den er svær... 😳


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:38:27
Svar/Indlæg:
2897/83
kan du ikke tilføje: med særlig ekspertise i....


#10
SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:41:17
Svar/Indlæg:
812/133
#8 Jeg har nu nok ikke noget at klager over 🙂

Som sagt jeg har det godt på mit arbejde, det var egentlig blot for at lufte en tanke med Jer andre og høre hvad I andre har at sige 🙂

Jeg har fået så meget ansvar i forhold til tidligere og jeg har så mange succes historier igennem det sidste år, at jeg har rimelig stærke argumenter for mere i løn, hvis det endelig var 🙂

Det var bare at hvis ens titel ikke længere passer til det man faktisk laver, om man så kunne tage den op med sin chef om der ikke fandtes en mere sigende titel.

Men som i andre er inde på, ja så kan det vel være lige meget 🙂

Og mht. Løn går det nok mere ud på at kunne argumentere for det ansvar og kompetencer man har fået.


#11
SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 14:42:19
Svar/Indlæg:
812/133
#9 Det kunne også være en mulighed, IT Support m. speciale i... ja det kunne man osv. 😀


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-11-2014 15:16:53
Svar/Indlæg:
2826/100
Det med titler er noget mærkeligt noget..

Har både været ansat som System administrator og IT konsulent (og naturligvis elev), men jeg har ikke indtryk af at titlen har nogen indflydelse på jobmuligheder fremadrettet.

De jobmuligheder du får og de lønninger du kan forlange hænger i langt større grad sammen med hvad du har erfaring med, det er også det der skal spejle igennem hvis du eks. søger nyt job eller hvis du skal snakke løn med chefen.

Det eneste sted hvor jeg har oplevet at min titel har haft nogen betydning har været når jeg skulle købe noget i Tyskland for firmaet ;) Der vil de se en titel der er høj nok før de beskæftiger sig med at sende et svar.

Kan i øvrig sige at min titel lige pt. er IT konsulent, men samme titel har samtlige af mine kolleger, uanset om de som mig sidder med netværk, server eller 1. line support.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
24-11-2014 16:23:42
Svar/Indlæg:
983/167
Fatter squ ikke folk ikke er tilfreds med deres løn fortiden. Det er squ svært nok for mange at få arbejde. Vent da med at kræve mere til det begynder at gå stærkt igen.Om man har 180 eller 190 kr betyder ikke meget. det der betyder noget er at man er glad for at gå på arbejde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 24-11-2014 16:25:52.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2014 16:57:45
Svar/Indlæg:
3863/538

Hvis du er ansvarlig for jeres helpdesk, tænker jeg også at IT-supporter er en passende titel.

Du kan ikke kræve særligt meget, men jeg ville da klart bringe det på banen, hvis ansvarsopgaver og kvalifikationer ikke er tilsvarende løn og titel.

Hos os følges løn og titel i øvrigt ad..

Pizzadude skrev d. 24-11-2014 14:13:39


Hvor meget tjener en "pizzadude" i jeres firma??

(sorry kunne ikke lade være)

Jeg vil også mene at lønnen skal forhandles på kompetencer og ikke en titel.



#15
SBHT
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2014 20:15:58
Svar/Indlæg:
812/133
Det lyder meget fornuftigt, var nok bange for at min titel ikke fulgte med min udvikling hvis i forstår hvad jeg mener 🙂


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-11-2014 12:28:49
Svar/Indlæg:
2826/100
#13

Du kan til dels have ret.. om man får 180 eller 190 giver ikke meget forskel, men hvis man har været i samme virksomhed i mange år og måske endda er udlært der, så risikere du at sidde med en løn der svarer til de kvalifikationer og arbejdsopgaver du havde dengang.

Der er trodsalt noget af en forskel på at få 150,- og 190,- i timen.

Det var i øvrig ovenstående ændring i lønnen jeg fik da jeg skiftede fra mit tidligere job hvor jeg var udlært til mit nuværende.