Grafikkort til konvertering af mediefiler

Grafikkort d.  30. november. 2014, skrevet af Gylle
Vist: 706 gange.

Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 17:02:11
Svar/Indlæg:
1704/19
Står og skal finde mig et nyt grafikkort som jeg skal bruge til at konvertere mediefiler men jeg har ikke fulgt med i den udvikling der har været de sidste mange år på det område.

Jeg bruger DVDFab9.1 til at konvertere de rå BluRay filer til en ISO eller 3D mkv (krymper dem samtidig så de kun fylder ca 20GB), problem er at det tager et ondt år med den cpu og gfx jeg har nu og da DVDFab arbejder sammen med CUDA (giver stor tidsbesparelse ifgl DVDFab) så er det et Nvidia Gfx som der er tale om.

Min tanke er at pris skal være rimelig (bliver ikke brugt til gaming) men ydelse skal også være rimelig samt forbrug (el) skal heller ikke være voldsomt, hehe ja store krav men mon ikke seriøse firmaer som EVGA eller Asus har noget som en af jer kendere kan anbefale?

Håber på nogle gode råd 🙂

Carsten
Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 17:38:55
Svar/Indlæg:
2897/83
Ville vælge et grafikkort der er baseret på Maxwell arkitekturen.

Fx GTX 750 (Ti) til 800-1200kr alt efter om du vælger Ti.
eller GTX 970 til ca. 2500kr

http://en.wikipedia.org/wiki/M...


Maxwell-based GPUs also contain the NVENC SIP block introduced with Kepler. Nvidia's video encoder, NVENC, is 1.5 to 2 times faster than on Kepler-based GPUs meaning it can encode video at 6 to 8 times playback speed.
Nvidia also claims an 8 to 10 times performance increase in PureVideo Feature Set E video decoding due to the video decoder cache paired with increases in memory efficiency. However, H.265 is not supported for full hardware decoding, relying on a mix of hardware and software decoding. When decoding video, a new low power state "GC5" is used on Maxwell GPUs to conserve power.






Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 18:06:38
Svar/Indlæg:
1704/19
#1

Tak for svar, har kigget lidt på de GTX 750 gfx, er der nogen væsentlig fordel ved at tage en TI model og hvis du selv skulle vælge hvilken mærke ville du vælge hvis det var mindst støj samt bedst value for the money.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 18:58:02
Svar/Indlæg:
2897/83
Tja Ti er mellem 10-20% hurtigere. Personligt ville jeg vælge et 750Ti til 1000kr med 2Gb ram over et 750 med 1Gb ram til 800kr, men om det er det værd for dig ved jeg ikke. I forhold til producent så vælg bare det billigste, alle mærker er helt fine.

Det skal dog siges at jeg ikke selv har erfaring med CUDA/DVDfab, så jeg ved ikke hvor meget det vil hjælpe.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 19:08:46
Svar/Indlæg:
1704/19
DVDFab siger selv at CUDA vil gøre en stor forskel, de påstår op til 8gange end spille tid men måske lidt optimistisk 🤣

Har været igennem en del test efter dit indspark og noget tyder på at Palit er det man skal gå efter pga ram hastighed er en mindre flaskehals end hos de andre mærker.

En anden detalje er at de laver et som er passivt uden at det går udover std ydelse og endda har plads til en fornuftig OC hvis det skulle komme på tale men den tanke har jeg nu ikke.

http://www.alternate.dk/Palit/...


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 19:34:38
Svar/Indlæg:
2897/83
Ulempen ved et passivt kølet kort, er at det kræver bedre køling i kabinettet. Men ellers ser det fint ud. Ingen af grafikkortene bruger meget strøm eller laver meget støj. Det vil nok være andre blæsere i dit system der vil lave mest larm.

Det kan godt være at CUDA gør det op til 8 gange hurtigere, men er det med et GT640 eller et GTX Titan? 🤡


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 30-11-2014 19:36:17.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 20:00:09
Svar/Indlæg:
1704/19
Jeg har heldigvis masser af køling i mit Lian Li kabinet så det stresse mig ikke, typisk bruger jeg slet ikke GFX til noget alvorligt, spiller ikke eller ser film på pc så typisk er det bare til surfen og 3D CAD tegning.

Hehe i forhold til at det kun er min gamle Phenom II 965 cpu så kan det kun være meget hurtigere, programmet taler nemlig ikke sammen med mit oldnordiske ATI 3850 gfx men mindes det var 640kortet de skrev da det typisk var til htpc folk brugte program.

Lige nu tager det ca 6timer for en fuld BD, kan jeg gøre tiden bare to timer kortere er det en gevinst samt der kommer forhåbelig også snart en Phenom II x6 cpu i som DVDFab kan udnytte på alle kerner.

Det underlige er at jeg har aldrig haft interesse i gfx men alt andet i pc inc OS optimere jeg mest muligt med gode resultater og så kommer dette behov pludselig ind i min verden, er bare blank når det drejer sig om gfx 🤣

Kom til at købe det Palit og skulle der blive lidt varme problem når den skal lave lidt så må der jo en blæser på som kan afbrydes til daglig 🙂

Fedt med dit indspark for skulle lige ha de små grå til at fungere på det med Nvidia chippen som lyder spændende for fremtiden 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 30-11-2014 20:02:49.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 21:09:48
Svar/Indlæg:
2897/83
Og der er ikke noget af dit 3D CAD software der bliver accelereret af GPU'en?

Med den CPU kan jeg godt forstå du gerne vil have alt den GPU hjælp til konvertering du kan få.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2014 20:00:32
Svar/Indlæg:
1704/19
Det har du helt ret i det gør men det er ikke særlig krævende når det er teknisk tegning der er tale om og der løste mit gamle opgaven fint og helt uden lag.

Hehe ja den cpu er bedre til andre ting end lige konvertering af data tunge medier men kan sige at jeg lige har monteret det nye kort og sætter det til at lave en opgave idag 41GB data som skal køres igennem system eller ca 8 timer med den gamle løsning 🤣


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2014 23:51:06
Svar/Indlæg:
1704/19
Så fik jeg encoded filen og hallo en forskel på tid, den gamle tid stod på omkring 7.5 til 8 timer for en fil på den størrelse og nu kun 1 time og 10 minutter, kan ikke være gladere for dit gode råd med den GTX 750TI løsning.

Varme er ikke noget problem, ifgl Palit´s ThunderMaster var temp aldrig over 46grader så det kan man jo ikke sige noget til, den er 40 ved alm brug.

Noget som dog undre mig er at gfx slet ikke skal ha extern strøm, bundkort er nok (der er ikke lavet så¨man kan tilslutte et kabel) det andet er at kigger jeg under status i ThunderMaster software så viser den ikke Core Clock, Memory Clock, Power Usage,Core Usage eller Memory Usage og det burden der vel nu gfx laver decodning eller bare er i brug ?