Er dette farligt for CPU?

Bundkort / CPU d.  01. december. 2014, skrevet af EuroPh
Vist: 800 gange.

EuroPh

Enthusiast
Tilføjet:
01-12-2014 03:07:39
Svar/Indlæg:
18/15
Godaften venner.

Jeg satte kølepasta på min i7-4770k cpu, og havde lidt på fingrene. Der røg lidt på den ene side af den.. og meget lidt på yderst bagside.. har fjernet det med en lille fiber klud.

Tror ikke at den har rørt noget på dens plads på motherboard. Er det helt galt ?? Blev lidt bekymret.

På forhånd tak.
Ebo

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 03:47:19
Svar/Indlæg:
709/10
Det er lidt afhængig af hvilken kølepasta som du har brugt. Langt de fleste er ikke elektrisk ledende, men nogle få som AC silver og Coloberate Byte, de kan altså godt finde på og brænde et bundkort af hvis du er uheldig.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 04:00:08
Svar/Indlæg:
1978/216
Hvis det var min ville jeg gøre den ren med noget sprit, eller isopropylalkohol. men jeg er lidt usikker på om bagsiden har godt af det?? ellers ville jeg lade den ligge et par dage til det pasta bliver knas tørt, også bruge en blød opvaske børste eller en blød tandbørste og måske en gang komprimeret luft til at blæse den helt ren.

Dit bundkort er lidt svære gøre rent, hvis der er kommet pasta ned på de fucking kobber ben.... men måske blæse meget forsigtigt med komprimeret luft, når det er blev tørt. men pas for guds skyld på de ben, lider de overlast eks. bukker, bliver skæve, så er dit bundkort lige til skrot! de er så godt som umulige at rette op igen

Jeg bruger selv en blød opvaske børste (som aldrig har været brugt til andet) når jeg feks skifter hardware, man gør det jo rent inden man sælger det 😀 så er det hurtiger at skyde det af til en god pris 🤣

Det er helt på eget ansvar, hvis du følger nogle af mine råd. held og lykke med det.

Men hør lige andres mening inden du foretager dig noget 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sjakalen d. 01-12-2014 04:03:30.

EuroPh

Enthusiast
Tilføjet:
01-12-2014 04:09:03
Svar/Indlæg:
18/15
Jamen er Antec thermal Grase elektrisk ledende?

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 04:22:22
Svar/Indlæg:
1978/216
Sig mig lige har du haft den CPU i hånden, da du kommer pasta på den, siden den bliver spermet ind i pasta??

Et godt råd til en anden gang

Næste gang sætter du CPU'en på plads i bundkort, spænder den fast med bøjlen. også kommer du meget, meget lidt pasta på toppen og fordeler det med eks et betalings kort.

jeg selv har gerne et gammelt kort, jeg klipper over, så det passer til overfladen på cpu'en

Husk at pasta, faktisk kun skal på for at fylde de mikroskopiske huller ud, som der er i overfladen på CPU'en også et mikroskopisk tyndt lag af pasta til at skabe kontakt mellem cpu og køleprofilen. for meget pasta, så virker det stik modsat... altså dårliger køling af cpu'en

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Sjakalen d. 01-12-2014 04:31:41.

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 14:19:18
Svar/Indlæg:
3321/21
Nej det er bare den billige silikone basserede.
Den kan du smører det hele ind i hvis du skulle ha lyst :D

Sprit og iso. alko gør ingen skade.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 23:42:39
Svar/Indlæg:
1978/216
#5 OK 🙂 nu har jeg jo aldrig haft paste på bagsiden eller haft brug for at gøre den ren 😲 så passet lidt på med at give gode råd til det 😀 hvorfor smøre hele plade fuld.. med pasta bare fordi den ikke tager skade af det :) det skal vel se pænt ud hehe