Powerline netværk eller WiFi?

Diverse d.  01. december. 2014, skrevet af mcreiner
Vist: 931 gange.

mcreiner
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 14:14:08
Svar/Indlæg:
302/90
Da jeg står og skal flytte i en lejlighed hvor jeg ikke har mulighed for kablet internet, er jeg desværre nødt til at kigge på andre muligheder.

Jeg kiggede først på dette netkort fra Asus, som kan køre Wifi:
https://www.komplett.dk/asus-p...

Men er i tvivl om hvor vidt jeg kan bruge det til og spille bl.a. WoW og Battlefield 4, især fordi routeren er en Jensen (ukendt mærke) med indbygget cable modem. Så ved ikke om den kan udnytte det netkort.

Men var så i en butik og fik at vide at jeg skulle kigge på et Powerline netværk, som kører igennem lejlighedens el-net.
Er det stor sandsynlighed for at alle stikkontakterne i huset har forbindelse til hinanden?

Og hvilke systemer kan i anbefale der til? Skal være med indbygget stikdåse, så jeg stadigvæk kan trække strøm fra kontakten.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af mcreiner d. 01-12-2014 14:14:29.
Confidenze
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2014 14:20:46
Svar/Indlæg:
217/59
Jeg ville måske være forsigtig med powerline i en lejlighed, da de andre beboere i bygningen sandsynligvis kan få fat i dit signal hvis de også bruger powerline. Men det kommer helt an på hvordan el-nettet er skruet sammen i bygningen!

Umiddelbart ville jeg sige at Wi-Fi er Wi-Fi... Hvis signalet er kraftigt nok, så skulle der ikke være nogen problemer.
Men hvorfor kan du ikke bruge kabel?! 😐


mcreiner
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 14:27:24
Svar/Indlæg:
302/90
Det har du selvfølgelig ret i, den havde jeg ikke lige tænkt over. Ved dog ikke hvor stor sandsynligheden er for at de andre også har det.

Jeg er ikke i tvivl om at Asus kortet er kraftigt nok, det er mere om den lille router/modem kan sende et kraftigt nok signal, til at jeg ikke bliver smidt af hele tiden, eller at det kommer til at køre for ustabilt.

Må desværre ikke bore huller i hverken væg eller dørkarm ind til det rum computeren står i :no:


Mikkel1242
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2014 17:54:14
Svar/Indlæg:
230/15
Den Powerline jeg bruger her hjemme kan man kører med "sikker" linje. Det vil sige at de 2 stik kører med en nøgle som de har give hinanden når man sætter dem om 🙂 Det vil gøre at de ikke kan snakke med andre end hinanden 🙂

Men der kan også være det minus ved powerline er at nogen el-net ikke deler "forbindelse" med hinanden. Det jeg prøver at sige er at hvis du sætter den ene i et område som køkken som kører over en sikring og du sætter den anden ende i en andet område på en anden sikring er det ikke sikkert at de kan snakke sammen 😕


mcreiner
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 18:56:30
Svar/Indlæg:
302/90
#3 Jeg har netop læst en del i eftermiddags, og fandt dog også frem til at de kan bruge en krypteret nøgle.
Det med om de sidder i samme fase kan jeg hurtigt finde ud af.
Men hvilke mærke/model bruger du? Og kører det stabilt nok?


Mikkel1242
 
Overclocker
Tilføjet:
01-12-2014 23:29:46
Svar/Indlæg:
230/15
Jeg bruger Netgear XAV1101 🙂 ca. 3 år gammel og der er sket meget siden men den kører mega stabilt 🙂 har aldrig haft problemer med dette 😎


mcreiner
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2014 08:08:11
Svar/Indlæg:
302/90
Super, jeg tror jeg vil give det et forsøg med Powerline netværket så. 🙂


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2014 08:14:32
Svar/Indlæg:
4112/52
Det med om det er samme Fase er det mindste af det, da du så bare skal vende den om, så kører du på nullen i stedet for.
Men hvis du har automat sikringer kan de gøre signalet bliver forringet kraftigt, sammenlignet med smelte sikringer.

Hvad gør du ikke må bore i væggen?
Det kan jo lappes når du flytter igen!

Ellers smid en kraftig WiFi router/AP op, så skal du nok få forbindelse.
Ofte giver power line netværk ringere forbindelse/hastighed en selv relativt dårligt WiFi.


Mikkel1242
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2014 08:39:46
Svar/Indlæg:
230/15
Hvis man skal bruge WiFi vil skal man have en "OK" forståelse for at få det bedste ud af det når man bor i lejlighed da støj fra andre beboer's wifi godt kan irritere ens WiFi der hjemme 🙂

Det jeg vil gøre hvis du skal sætte Wifi op er at finde ud af hvilke kanaler der burges i nærheden og så vil jeg sætte netværket op på det område der bruges mindst og så vil jeg bruge en router med aftagelige antenner hvis jeg vil have større/bedre antenner på hvis det skulle være. Router jeg vil vælge skal også kører AC protokol og mere vil jeg ikke mere 🙂

Så den netkort du fandt i #0 vil passe rigtig godt til det setup 🙂