Problemer med opstart

Bundkort / CPU d.  01. december. 2014, skrevet af cyco
Vist: 870 gange.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 15:55:21
Svar/Indlæg:
161/53
Har samlet comp. bestående af Asus rampage IV Black edition, corsair psu 860i, asus gtx 980 strix, asus raidr PSI SDD (herpå win 8.1), Intel 4930 cpu og Kingston 2400X (fremgår af vendorlist)

Alligevel har jeg en del problemer med opstart. Dvs. når den først er kommet i Windows, kører den fint, dog lidt langsom til at reagere på nettet nogle gange, hvilket jeg ikke tidligere har haft problemer med.

Bundkort lyser gennem en masse fejlkoder når den starter op, hvilket tager vildt lang tid. Kan dog ikke nå at læse fejlnumrene, men lander på enten AE eller 34. Desuden lyser 2 gule dioder op på bundkort.

Er overbevist om det er et sted i BIOS jeg skal rette til, aner bare ikke hvad der skal ændres eller ses på.

Nogen med gode forslag????

Mangler Info? så skriv det og jeg nævner det fluks!
Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
01-12-2014 16:26:59
Svar/Indlæg:
2045/273
Ja mere info om de gule LED'er der lyser og hvor de sidder. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 01-12-2014 16:27:31.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 17:00:53
Svar/Indlæg:
161/53
#1 skal lige tjekke op på det i morgen 😕

faldt dog over dette svar i en tråd på ROG "Those Yellow LED's are to indicate which PCI ex slots are populated. They are meant to be on. Dont worry about them and enjoy your board!!!!!"

Hvad der så gør den starter vildt langsomt aner jeg ikke, måske kører den memtest, eller det er et problem med min raidr disk i psi????

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
01-12-2014 17:17:42
Svar/Indlæg:
2045/273

Fint så fandt du måske svaret selv. Det kunne jo have været en eller flere af de 4 LED'er der sidder på stribe i højre side og som er hjælp til fejlsøgning da de kan give et hint til hvor fejlen er.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 17:24:57
Svar/Indlæg:
161/53

Ja og nu bliver jeg så i tvivl om hvilke led de henviser til. Mine er gule og sidder yderst til højre på boardet. Tror der er omkring 9 led, hvorefter der sidder nogle mindre hvor det er den første som lyser (finder ud af navn i morgen). Altså ikke dem til venstre for pci-on/off tabs.

Men med det hardware skal det okke tage 1 minut at starte op....noget er galt!!!

cyco

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 17:27:39
Svar/Indlæg:
161/53
Måske det også kan være noget med UEFI indstillinger på Raidr disken? Kunne ikke installere Windows med den pal på disken sat til UEFI, men godt uden. Måske jeg skal flytte tab tilbage til UEFI nu Windows er installeret?

Aner ikke hvad det UEFI-BIOS er for noget

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
01-12-2014 17:47:11
Svar/Indlæg:
2045/273
Jeg kiggede bare i manualen til dit bundkort. Der er alle LED'er beskrevet. 😀

cyco

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 17:50:44
Svar/Indlæg:
161/53

Blev du klogere, for det blev jeg slet ikke. derfor denne tråd 😉

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
01-12-2014 18:39:17
Svar/Indlæg:
2045/273
Ja jeg som jeg siger står der i hvert fald hvad alle Led'erne er til og så vidt jeg husker står det på bundkortet lige ved siden af selve LED'en. Men man er nødt til at lokalisere dem med manualen ellers er de næsten ikke til at finde.

Det er på side 45 i online manualen.

http://dlcdnet.asus.com/pub/AS...

🙂

Meekx

Enthusiast
Tilføjet:
14-12-2014 15:31:14
Svar/Indlæg:
15/3
Nice setup :) (Har samme system som dig 🤡 har ikke opdateret mine informationer, da jeg sjældent skriver)

34 og AE er bootup, så det skal du ikke tænke på (som Renissen er inde på - Det er foresten memory initialization og legacy devices)Du skulle gerne ende på AA når du er inde i windows. de to lys er SATA dioder der indikere hvilke der er aktive (de blinker når der er trafik - som igen Renissen er inde på 😀 )

At det køre langsomt ? er det kun i windåsen, eller er det også i spil? kan måske være noget med 980'eren - der er nogle på gforce forummet der taler om det, det er åbenbart et issue med 9xx serien ( forums.geforce.com I 9xx forummet ) der er også nogen der har raporteret problemer med cpu parking og 980 (ved ikke med 970) så evt prøv at sætte den på høj ydeevne i strømstyring (fjerner parking af cores)

evt prøv også at gå tilbage et par versioner af drivers til kortet, da det kan være at de ikke spiller max på lige nøjagtigt dit setup (nisser i maskineriet)

Håber dog du hurtigt finder en løsning, da det da er træls :s

Meekx

Enthusiast
Tilføjet:
14-12-2014 16:04:13
Svar/Indlæg:
15/3
sorry glemte noget og kan ikke edit 😕

Køre du på onboard lyd ? kan være der er noget konflikt - evt prøv med en anden driver (eller uninstall driver og prøv uden onboard, for at se om det stutter mere)

cyco

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2014 13:55:09
Svar/Indlæg:
161/53
#10 Har lige været væk fra comp nogle dage, men lyder bestemt til du kan hjælpe mig.

Vedr. konflikt, er der sat lydkort i, hvilket jeg da vil prøve at pille ud. vedr. gtx980 ved jeg ikke lige hvad cpu parking betyder ;-/

Dog kører maskine fint indtil videre i win8.1 når den endelig kommer dertil, for det tager fandme meget lang tid!

cyco

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2014 22:40:02
Svar/Indlæg:
161/53
#9 #10

Fantastisk!!!! Fjernede lydkortet og nu kører den derudad. Lidt ærgerligt det skulle konflikte idet jeg laver en del musik. Men tusinde tak for de fantastiske inputs på mit problem.

Meekx

Enthusiast
Tilføjet:
29-12-2014 15:15:51
Svar/Indlæg:
15/3
God jul og godt nytår 🙂

Er super glad for det virker! til nød kan du evt bruge den lyd der er i dit 980, til du får fat på noget andet. (bruger selv denne løsning)

cpu parking er at din maskine drosler ned for x antal cores alt efter hvad du laver og hvad load er (dette er dog slået fra når du køre med max ydelses profilen i strømprofiler)de 980'er problemer der har været (stutter) ser ud til at være løst med nyere drivers, har ikke faldet over noget siden.

Din opstarts tid kan evt være fordi du er på mekaniske drev, evt skift til en ssd (høj læse hastighed) havde en raptor selv, så vidt jeg husker er de på 70 +/- mb læst per sec ? ssd'er er oppe på en 520 mb per sec (sata), så markant hurtigere læsning fra drevet. (har ikke styr på raid, så holder mig fra at åbne munden der)

(Min opstart på en gammel crucial c300 med en læse hastighed på en 250 mbsec er det sekunder det tager at starte op, har ikke præsise tal - men trykker på knappen stiller koppen, sætter måsen i stolen og bum. )

Eller at du har en tung opstart grundet for meget der skal hives ind (programmer og lign.)

evt kig i din opstart via kør -> msconfig -> start fanebladet og kig om der ligger noget der ikke skal være der.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Meekx d. 29-12-2014 15:17:21.

cyco

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2014 10:22:07
Svar/Indlæg:
161/53
#13 mht opstart. er det ikke fordi der ligger mange programmer osv. maskine helt fresh! Tilmed kører jeg kun win8.1 på min raidr i psi og har yderligere tilkoblet en samsung evo 1tb ssd, så ingen mekaniske drev.

den starter hurtigt i dag lydkortet er ude, men skal dog lige blinke 2 gange ved post og rog billede, hvilket jeg ikke forstår.

tusinde tak for din service og godt nytår!