- Vi taler om en friskole
- Muligheden har jeg vendt - men uanset hvad, så ender det med, at elever og lærere ikke aner hvor de har smidt deres ting. For IT mænd, du og jeg, ved vi godt hvor det er, men det ved it-mindede ikke. Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, om vores elever ligger under gennemsnittet hvad angår it-kundskaber 🤣
- Eleverne har deres egne pc´er - det giver 156 forskellige opsætninger. Undervisningen skal være flydende, og det er ikke alle som installerer de programmer, som de skal. For folk udenfor folkeskole kan det virke mærkeligt, men sådan er virkeligheden altså.
- Mobiltelefon vil ikke fungere optimalt. Ipad vil være fint.
- Elever og lærere
Jeg er enig i, at det er dyrt, men med de udfordringer BYOD giver, så er et virtuelt miljø altså det rigtige. Det er en ret fin service at give, men med daglige problemer og frustrationer fra lærere, så må det altså koste lidt.
JEG er nødt til at skabe noget overskueligt for slutbrugeren - noget som er nemt for slutbrugeren. Det ved jeg published applications ville være, men jeg ved også, at vi ender i en situation, hvor brugeren ikke ved hvor de har gemt deres ting. Herved bliver deres problem pludselig mit problem. Lærere er nogen gange de mest krævende, da tekniske udfordringer kan ødelægge en hel lektions forberedelse. Tiden skal bruges på undervisning, og ikke at løse problemer såsom, "hvorfor har du ikke installeret det program", "Hvorfor ligger den fil ikke der" og "Hvorfor kører din computer så langsom".
Skolen har sparet en stor del på it de sidste mange år, så der er penge til denne investering, der ligger på ca 500.000 - jeg håber at ryge lidt under. Det er dog ALT it-udstyr som udskiftes incl. ny firewall, da uni-c lukker ned for deres sikkerhedsløsning samt en smartshare til at styre/overvåge den enkelte brugers båndbredde på fiberen.
Sammenligner jeg min investering med hvad en lejrskole koster, så er den peanuts i det lange løb ;)
Endvidere med tidshorisonten for indkøb af nyt udstyr i en folkeskole, så skal udstyret holde minimum 5 år og gerne 8. Nuværende server er 11 år gammel 🤣 🤣 🤣
Svaret blev redigeret 8 gange, sidst af Lohse d. 05-12-2014 23:27:06.