SSD/HD defrag - mere kompliceret end som så!!

HDD/SSD/RAM d.  07. december. 2014, skrevet af Burgurne
Vist: 706 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2014 17:25:14
Svar/Indlæg:
5874/1287
SSD, Trim, defrag, vi har alle en (forkert??) mening om, at defrag ikke skal udføres på en SSD, emn at det er en rigtig god ide til harddiske. Det kan åbenbart ikke bare besvares med et JA eller NEJ til defrag (i gammeldags forstand) til SSD.

http://www.hanselman.com/blog/...

og videre

http://www.outsidethebox.ms/wh... #_Toc352763197

Da jeg havde læst begge links, følte jeg, at jeg var blevet lidt klogere ... eller ????

Det er lidt som religion, man tror, eller man tror ikke.
eviling

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2014 21:40:43
Svar/Indlæg:
442/14
På en mekanisk disk skal læse/skrivehovedet flytte sig, det skal det ikke på en SSD.

Dvs. der er ingen ydelsesforbedring at få ved at køre defrag på en SSD, hvor imod en HDD har godt af det. Data som ligger i forlængelse af hinanden tilgås ganske enkelt hurtigere på en HDD. På SSD er det lige meget hvor data ligger.

Så hvis du kører defrag på en SSD nedsætter du kun diskens levetid.

TRIM kan dog være ganske vigtigt, samt at man skal passe på med at fylde en SSD helt op.

Der hvor det bliver rigtigt sjovt er at finde svar på hvad man gør med en SSHD - altså hybrid disk som består af en lille SSD til cache og en HDD til dataene.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2014 11:23:18
Svar/Indlæg:
337/41
"TRIM kan dog være ganske vigtigt, samt at man skal passe på med at fylde en SSD helt op."

Hvorfor skal man passe på at fylde sin SSD helt op?

Hilsen Peter

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2014 14:29:42
Svar/Indlæg:
1495/34

På næsten alle SSD er der fra "fødslen" afsat et "Over Provisioning" (OP) areal. På de fleste SSD er det 5-10% af diskens kapacitet, dvs. hvis din SSD er på 120GB, så er den faktisk på 125-130GB - OP arealet udgør ca 6-10GB og det er ikke plads du kan råde over, men benyttes af Garbage Collectoren (GC). GC er en del af diskens firmware og kører uafhængigt af TRIM.

Blokke/pages på en SSD kan have 3 stadier -

VALID: Indeholder data du ønsker at beholde
INVALID: Indeholder data du har slettet
ERASED: Er klar til skrivninger

Skrivninger til en SSD kan kun ske til ERASED blokke/pages

GC (og TRIM) sørger for ERASED pages ved at "slette" INVALID pages og benytter OP arealet til temporær lagring mens der "collectes garbage" og mens TRIM kører.

Man kan udvide OP arealet, og derved give GC/TRIM mere plads at arbejde med ved at undlade at formatere en del af disken. Hvis du på en 120GB SSD kun formaterer de 100GB, så har du udvidet OP aralet med 20GB.

Hvis du udnytter en 120GB fuldt ud, og det er der ikke noget galt i, med mindre du tæsker den dagligt og den er fyldt helt op, så har GC/TRIM "kun" det OP areal producenten fra starten af har lagt ind.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2014 15:41:16
Svar/Indlæg:
5874/1287
#1 Du har da vist ikke læst de links jeg har sat i #0. Det du skriver, er jo de "fordomme" vi alle har hørt til hudløshed, og det er netop IKKE så simpelt, som du stiller det op (og som jeg også troede indtil jeg havde læst de 2 links!!).
At man ikke skal køre defrag lige så tit på en SSD som på en harddisk (af de grunde du nævner) er rigtig nok, MEN der er en anden grund som gør, at defrag på SSD bør køres ind imellem alligevel. Læs de link inden du (og andre) alt for skråsikkert mener at "defrag køres på HDD men aldrig på SSD" 🙂

#3 har en del af forklaringen, men så alligevel ikke. Udover OP arealet er der også en øvre grænse for _SAMLET_ antal defragmenteringer, som en SSD kan klare uden at gå ned i hastighed. Det er altså mere kompliceret end som så! Faktisk, så kender Windows selv til denne begrænsning, selvom vi ikke gør (jeg gjorde i hvert fald ikke)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 08-12-2014 15:42:21.