Mac pro - hjælp søges.

Apple d.  13. december. 2014, skrevet af NKMS
Vist: 928 gange.

NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-12-2014 19:46:52
Svar/Indlæg:
5/1
Hej
Jeg er i en noget speciel situation. Min Mac pro primo 2008 er rendt inde i problemer efter opgradering til yosemite.
Jeg får sort skærm. Kan ikke gøre andet end at tænde og slukke via power knappen.

Er der nogen af jer der har en Mac pro med original mac grafikkort som jeg evt. kunne låne, for at se om min noget specielle problem kan løses?

Fik indleveret til Humac og de kan ikke lave den, da den er mere end 5 år gammel, og de kan ikke skaffe reservedel.

For noget tid siden skiftet jeg mit original grafikkort ATI Radeon HD 2600 XT 256mb GDDR3 ud med en ikke mac grafikkort. Under mavericks var der intet problem, alt spillede bare.
Jeg aner ikke om det er mit grafik kort, men er nød til at give det et forsøg.

Jeg har forsøgt mange ting via forskellige fora, og der er bare ikke hul igennem.
Hvis jeg kunne give ovenstående et forsøg, så kan jeg se om det er kortet eller noget andet.

Håber nogen kan hjælpe.
vh
/nick
simsondegn
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2014 20:06:40
Svar/Indlæg:
358/92
Prøv at sætte grafikkortet i en anden pci-e slot.


KHisdaKing
 
Nørd
Tilføjet:
13-12-2014 21:00:48
Svar/Indlæg:
97/2
kan du starte op i det der boot select ting?


NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-12-2014 21:21:51
Svar/Indlæg:
5/1

Prøv at sætte grafikkortet i en anden pci-e slot.

simsondegn skrev d. 13-12-2014 20:06:40

der er 4 slots; henholdsvis 2 stk. x16 og 2 stk. x4
Har prøvet dem alle og de giver samme resultat, sort skærm.

Mit nye ikke Mac grafikkort er:
http://extremepowerpc.com/item...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NKMS d. 13-12-2014 21:22:04.


NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
13-12-2014 21:30:21
Svar/Indlæg:
5/1

kan du starte op i det der boot select ting?

KHisdaKing skrev d. 13-12-2014 21:00:48

Hej
Nu du siger det, kommer lige tilbage til dit spørgsmål længere nede.

Der er lige et par ting jeg glemt at nævne i mit første indlæg.
Da jeg startede med at opgrader fra app store, så gik det fint og maskinen genstartede.
Alt fungerede tilsynladende, men da jeg skulle lukke ned eller bruge sleep-funktionen vil den hverken lukke ned eller "sove", medmindre jeg tvang den til det, altså holde powerknap nede.
Da jeg startede op gik det fint, men vil stadig ikke lukke ned eller "sove".

Af uransagelige årsager aktiverede jeg Filevault funktionen, og det var så ifm. den aktivering, at sort skærm startede.

Det eneste der tilsynladende fungerer nu er, at holde Command+R nede, så kommer jeg til recovery skærm.
Er det det du mener med "boot select ting"?

Så fandens usmart jeg er tog jeg ikke backup før opgradering, for tilsynladende kan jeg vælge forskellige ting fra denne menu.
Jeg har screenshots af det, vil det være til hjælp at smide dem op?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NKMS d. 13-12-2014 21:33:04.


KHisdaKing
 
Nørd
Tilføjet:
13-12-2014 22:49:39
Svar/Indlæg:
97/2
hvis du ikke kan gendanne så lav en ny installation med det gamle OSX hvor alt fungerede, evt brug transmac til at lave en usb stick med osx på

ved godt det er nederen, men shit happens, rigtige mænd tager ikke backup....de græder

you know


NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-12-2014 00:35:50
Svar/Indlæg:
5/1
ehm, jojo så langt er jeg med på at jeg kan slette alt, men jeg prøver inden da at se om jeg kan redde det inden det kommer så langt.
Derfor vil jeg prøve på at finde én som har originalt kompatibelt kort, for at se om det overhovedet er grafikkortet.

Noget som gør mig forvirret er at command + R fungere, altså skærmen viser recoveryskærm med forskellige muligheder. Betyder det at det slet ikke er mit grafik kort der er noget galt med?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NKMS d. 14-12-2014 00:36:30.


KHisdaKing
 
Nørd
Tilføjet:
14-12-2014 01:02:05
Svar/Indlæg:
97/2
det kan godt være fordi at det ikke "mac" kort fucker up, kan være du skal finde den præcise model de bruger, derefter lave et bios flash på det så det svarer til et kort som apple bruger, det er ikke alle kort du kan gøre dette med


NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-12-2014 01:37:17
Svar/Indlæg:
5/1
De kampatible modeller er: http://support.apple.com/kb/sp...
-ATI Radeon HD 2600 XT med 256 MB GDDR3-hukommelse og to dual-link DVI-porte
-NVIDIA GeForce 8800 GT med 512 MB GDDR3-hukommelse og to dual-link DVI-porte
-NVIDIA Quadro FX 5600 med 1,5 GB GDDR3-hukommelse, to dual-link DVI-porte og en stereo 3D-port

Jeg havde så den første som jeg solgt for et stykke tid siden igennem den blå avis. Den havde været til salg i lang tid uden en bid, og nu er jeg sgu selv på den.

Hvis man skulle tro de mac drenge, så skulle det helst ikke være flashede. Jeg ved desuden ikke hvordan man bærer sig ad med sådan noget.

EDIT: ehm, fandt sgu et i den blå avis, den første. men jeg solgt den jo fordi visse programmer ikke kunne opdatér (Finalcut pro x)
Er det forsøget værd alligevel?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NKMS d. 14-12-2014 01:40:44.


NKMS
 
Ny Bruger
Tilføjet:
14-12-2014 19:20:26
Svar/Indlæg:
5/1
For Satan! i helvede ! Og god jul!
I'm Back! Alt er intakt! og det var sgu det fandens grafikkort!

Solgt den gamle for 600, og købte en magen til til 500 😀

Så nu må jeg se om når alt er kørt i stilling om jeg kan skifte til Zotacen.
Ellers skal jeg have fat i en kraftigere Mac grafik kort.


Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2014 20:37:29
Svar/Indlæg:
294/44
Fedt at se du fandt problemet. Den firmware kan være ret drilsk for andre kort end Apples eget. De flashede kort rundt omkring på eBay f.eks bringer ofte andre fejl med sig også, så pas på med dem.



Mvh
"Ham der udleverede din maskine".