Bruge egen Linksys router på Stofa kabel internet

Diverse d.  20. december. 2014, skrevet af Aliaz
Vist: 6498 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2014 21:01:38
Svar/Indlæg:
1015/333
På Stofa MineSider er det vel "router-funktion" jeg skal deaktivere? Det har jeg prøvet.
Og min egen Linksys e1000 router er sat i en vilkårlig port. Kan ikke komme på nettet med min Linksys. Hvad kan der være galt / hvad mangler jeg?
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-12-2014 00:42:23
Svar/Indlæg:
4033/364
du kan kun have 2 enheder på dit modem - så hvis du har flere enheder på dit modem (trådløst) kan det være derfor. husk at smart TV normalt skal direkte adgang til modem (formodentlig pga. noget mac sikkerhed).

i gamle dage skulle man logge in på mini sider for at den kunne registerer det nye MAC adresse - som så skulle clones til den nye router, ved ikke om det stadig er sagen.

jeg formoder at du har sat kablet til WAN porten på din linksys ? husk at IP rangen skal være anderledes end den du får fra dit modem .. så hvis dit model giver 192.168.0.xxx så skal du vælge 192.168.1.xxx eller noget andet .

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2014 06:58:02
Svar/Indlæg:
1704/19
Din Linksys skal bare sættes op som Accespoint, når det er gjort så får den også helt automatisk et andet ip nummer.

Altså fra væg til Stofa router, kabel fra Stofa router til Linksys og det kabel skal du sætte i en af de 4 blå porte bag på router (den gule er no go).

big_tako

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2014 09:05:31
Svar/Indlæg:
232/36
Den eneste "rigtige" måde er at slå router funktionen fra i dit stofa modem/router og evt. vælger og sætte wifi til inaktiv. Derefter forbinder du dit stofa modem og din linksys router med et kabel - I linksys routeren smider du kablet i WAN/Internet porten.

Derefter burde det køre relativt hurtigt, så frem din linksys router virker fint. Du kan evt. prøve og lave hard reset på den.(Holde reset knappen inde i 10 sekunder).

Husk, at når du aktivere og deaktivere router funktionen i stofa's box, så er det en god ide og tage strømmen efterfølgende og tænde for boxen igen.

Håber det hjælper dig :)

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2014 21:24:20
Svar/Indlæg:
979/49
#3 +1

Du skal deaktivere router funktion på Mine sider.
Derefter SKAL din egen router være tilkoblet port 1 (eller også er det port 4), evt. kan du ringe ind til Stofa og de kan fortælle dig hvilken port den skal sidde i.

Det med at sætte din router til agere Access-point er noget vrøvl. Hvis du gør dette, vil dit Access-point bruge den ene af 2 offentlige IP adresser mens den næste trådløse enhed vil bruge den anden og sidste IP adresse. Der efter vil alt andet fejle.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gammelgaard_mink d. 21-12-2014 21:25:29.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2014 22:13:07
Svar/Indlæg:
1704/19
Et Accespoint er en bro der laves og intet andet, den går ikke på nogen måde ind og tager sin egen forbindelse til internettet, den benytter den eksisterende som den modtager fra router 1 i serien.

På gamle routere skulle man ind og lave de ændringer med ip osv men den tid er ovre, det sker automatisk hvis man bruger den pre installerede guide i enhed 2.

At kalde en ting noget vrøvl er fint nok, altså hvis man sætter sig ind i tingene før man siger det er noget vrøvl.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2014 00:55:27
Svar/Indlæg:
5421/53
#5 Men hvorfor skulle han sætte sit egen router som Access Point, hvis hans router er bedre end Stofa's? (Hvilket vil være tilfældet i stortset alle situationer).

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2014 16:30:15
Svar/Indlæg:
5750/124
#5 Det er da ikke noget vrøvl? Det er da nærmere en kagearm at foreslå at sætte en router til at fungere som access-point, hvis router funktionaliteten er slået fra i modem/routeren fra stofa. På den måde vil han for det første give sit "access-point" en offentlig IP-addresse, ikke have nogen DHCP-server, ingen firewall osv. HVIS #0's router fra stofa fortsat kører som router, og #0 blot vil forlænge sit netværks trådløse signal eller have et par ekstra porte, så er access-point sådan set helt fint, men derudover er det altså en gang vrøvl og virkelig ikke tilrådeligt! At kaste med sten når man selv bor i et glashus 😛

#0 Hvis det er en CISCO magen til den jeg har modtaget, så er det ind på "mine sider" -> router konfiguration (eller hvad det nu hedder) -> deaktiver router funktion (OGSÅ TRÅDLØST!!!)
NB! Du skal evt. indtaste MAC-adressen på din Linksys Router på siden.
Herefter er det er RJ45 (netværkskabel) mellem modemets port 0 -> WAN porten på din Linksys (den der er anden farve end de 4 andre).
Hvis ikke du har pillet ved din Linksys, og stofa's netværk fungerer hos dig som hos mig, så skal den blot køre std. opsætning inkl. benytte DHCP som teknik til at få sin offentlige IP osv. - er du i tvivl, og det blot skal virke, så reset din Linksys 🙂