Ret pludseligt er mit system blevet super langsomt og sløvt. Hvis jeg er heldig, så kan jeg måske browse lidt på PC'en, men ellers går PC'en næsten i stå, når den skal køre noget lidt tungere. Ydelsen svinger også lidt for tid til anden, men den kører aldrig godt.
Jeg har konstateret at fejlen er at finde i systemet's ydelse, når den skal lære/skrive fra harddisken, men SMART info siger at der ingen fejl er. Jeg kan dog se på en graf over hardisken's læsehastigheden af den er helt gal.
Jeg har lavet et lille album med nogle informationer, som jeg godt kunne tænkte mig at høre meninger om. Sig til hvis jeg skal skaffe flere informationer.
Kan også skyldes malware så kør en scanning med f.eks malwarebytes
Tror ikke helt på malware i denne situation da PC'en er meget lang tid om bare at komme ind i selve windows, altså før login. Desuden, kører med en duel boot med w7+w8 og begge windows er lige langsomme. Så tror mere på at det skyldes selve hardwaren. Lige pt. kan jeg slet ikke komme ind i windows, da den bare står og loader pre-login i en evighed, men hvis jeg kommmer ind, så kører jeg lige noget malware scan. Jeg har dog haft ESET fireawall+antivirus køreende fra dag 1.
Jeg har også prøvet at skifte sata kable og port. Ellers må jeg vist bare prøve harddisken i en anden PC.
Svaret blev redigeret 8 gange, sidst af Kenneth T d. 22-12-2014 02:57:53.
Har posted SMART info i OP. Det er dog info taget med 'HD Tune'. Jeg har dog også kigget med CrystalDiskInfo, og den siger det samme, ingen fejl. Så enten er der noget andet galt end harddisken, ellers er SMART info altså ikke en perfekt garanti for at en harddisk virker. Jeg skal nok reportere, når jeg får scannet den i en anden PC. 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kenneth T d. 22-12-2014 12:33:30.
Alle temps som jeg har kigget på er fine (også harddisk temp), så nok heller ikke det.
Måske var det ikke tydeligt, men I kan se at lærehastigheden på harddisken i den ene run kører mellem 1-5 MB i sekundet, når den burde læse med over 100 MB i sekundet. I den anden run svinger læsehastigheden konstant mellem <10 og 175 MB i sekundet. Den burde ligge konstant i sådan en test, så det jo let at se et problem her.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Kenneth T d. 22-12-2014 19:25:39.
Det er ikke alle producenter, der giver brugbare tal i en SMART test. Seagate bruger deres egne opfundne værdier (Constellation serien...suk!). HGST (Hitachi) plejer dog at give "ordentlige" værdier i en test. Prøv med SmartCtl. Det er open source og er glimragende 🙂