Gammel PC - PSU skift - nu RAM problemer

Diverse d.  06. januar. 2015, skrevet af Taarten
Vist: 728 gange.

Taarten

Overclocker
Tilføjet:
06-01-2015 21:33:18
Svar/Indlæg:
54/9
Hej

Jeg skiftede PSU i denne PC for noget tid siden:
CPU: Q9400
MOB: Asus P5KC
RAM: 2x2 GB DDR3 PC10600 Geil
Ny PSU: Seasonic 650W et eller andet

Gammel tråd:
http://hwt.dk/Forum/335916/Str...

Da jeg samlede PC'en i sommers, (med den gamle PSU) så kørte jeg alt standard på BIOS = ingen problemer...

Nu har så haft forskellige issues med RAM klodserne (og har i hvert fald konstateret at begge klodser virker uafhængigt af hinanden. Jeg har nu indstillet timings og volt i BIOS (aflæst fra klodserne), og jeg har da haft maskinen til at boote til Windows 10 gange i streg - med begge klodser monteret vel og mærke.
Før det så havde den issues bare med 1 klods af gangen.

Det skal lige understreges, at bundkortet er lidt specielt, da det er udstyret med 4 x DDR2 slots og 2 DDR3 slots, og jeg har altså ikke den store tillid til det.

CMOS er selvfølgelig resat flere gange og sat op på ny, men "boot-problemet" ser ud til at opstå igen og igen...!

Kunne det være en ide' at finde nogle andre RAM til den...?
Taarten

Overclocker
Tilføjet:
06-01-2015 21:33:38
Svar/Indlæg:
54/9
Har endda sat nogle HyperX DDR2 i istedet for de oprindelige Geil DDR3...!

Men den skaber sig stadig. Reset CMOS - start op med kun 1 klods - sæt klodsen i et andet slot - pludselig starter den...!

Defekt bundkort...?

Den giver mig virkelig hovedbrud...!

Ridderlykke

Overclocker
Tilføjet:
06-01-2015 23:30:04
Svar/Indlæg:
305/11
Hvis du har en ven eller bekendt der lige ville låne dig nogle ram ville det da være cool

har godt været udsat for at 2 ram klodser ikke ville arbejde sammen det totalt smadret 😲

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2015 01:56:53
Svar/Indlæg:
3321/21
Jeg havde et lignende problem med et P5Q-Deluxe.

Så længe jeg ikke slukkede den, men bare satte den i stanby/dvale, kørte den klippestabilt i måneder.

Men hvis den blev slukket var det lig med flere timers "hygge", med at prøve sig frem med mine 12 ddr2 blokke, hvor nogle random blokke fik skidtet igang igen. Med tiden blev det dog mere og mere umuligt at få liv i den.
Med en blok startede den hver gang, dual-channel = 🤡

Jeg har læst om et par andre, med Asus kort fra den årgang, der pludselig får ram fnat.

Mit bedste bud er trætte kondensatorer i vrm området til ram og/eller chipsettet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 07-01-2015 01:58:31.

Taarten

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2015 09:13:42
Svar/Indlæg:
54/9
#2 Har 2 hold RAM klodser til maskinen, så ja det er prøvet...!

#3 Tja - det ender jo nok i et andet bundkort/sæt...!

Taarten

Overclocker
Tilføjet:
07-01-2015 09:15:06
Svar/Indlæg:
54/9
Linker lige til den tilsvarende tråd på hol.dk:
http://www.hardwareonline.dk/t...