Spørgsmål til Overclocking af 4690K og RAM

Overclocking d.  10. januar. 2015, skrevet af g1a2m3e4r5
Vist: 865 gange.

g1a2m3e4r5
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2015 12:34:45
Svar/Indlæg:
29/10
Hey HWT! :)
Da jeg endelig har fået en ordentlig køler på CPU´en, så har jeg valgt og overclocke den lidt, hvilket er endt rimelig fornuftigt, hvis jeg selv skal sige det.
Jeg har fået den op på 4.4Ghz med 1.190v og den er klippe stabil med maks 65 grader i IntelBurnTest (kørt i godt 2 timer + gaming bagefter)

Jeg har aktiveret XMP, da jeg læste at det smed rammene i deres rigtige hastighed, hvor mine ram steg fra 1333mhz til de standard 1600mhz (som de normalt skulle være), gerne nogle forklaring hvad XMP ellers gør?

Nu kommer spørgsmålene så.
Kan jeg overclocke rammene til 2400mhz eller mere og skal jeg eventuelt hæve volten på rammene lidt, hvis jeg ændrer frekvensen og hvor meget?
Jeg har kun rørt ved frekvensen og volten på min CPU men kan se at der er mange andre ting, man kan pille ved for at øge hastigheden/ens performance på CPU´en og her søger jeg lidt rådgivning til hvad jeg eventuelt kan gøre bedre/aktivere/deaktivere osv for at øge performance (gælder også for rammene)
Jeg har ikke lige prøvet at øge frekvensen mere men hvor meget volt kan CPU´en maks tage? har læst at folk har fået den samme CPU på 4.9GHZ med 1.35v men hvor er grænsen for at det er skadeligt, f.eks. kan jeg sætte frekvensen til 4.6ghz ved måske 1.250v uden det skader CPU´en?
Jeg ved godt at hver CPU er forskellige men de har vel alle sammen samme "smertegrænse".
og hvad med turboen på CPU´en, skal den slås fra?

Der kommer måske flere spørgsmål hen ad vejen men nu må vi se :).
Setup:
Intel i5 4690K vandkølet af Thermaltake water 3.0 ultimate
Corsair MXS3 vengance 8gb 1600Mhz
MSI z97 gaming 5
EVGA GeForce 580 superoverclocked
2tb Seagate 7200RPM
Corsair Force Series GS 128 GB
coorsair 650W strømforsyning
NZXT Switch 810 gummetal

Håber nogle har tid til at vejlede mig lidt her, da jeg er rimelig ny til overclocking :).

Tak på forhånd og fortsat god dag
Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2015 12:42:19
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
pas afhænger rammende er kølling osv.
chipsene er gode osv. Det er ikke altid mere volt til rammene gør rammene hurtigere...

OC for meget sker bare det Rammende bliver ustabile. Du kan chance for ødelægge Ram blokkende ved hårdt fysisk overclocking. Jeg har aldrig været store OC, men standart hastigheder burde godt kunne kør med alm ram.

Pceren vil ikke starte op, hvis dit OC på rammene er for kraftigt. Skal til lave genstart af Bios eller Clear cosmos.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 10-01-2015 12:46:32.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2015 13:04:34
Svar/Indlæg:
3321/21
Der er ikke andet for end at prøve, det er ikke til at finde ud af hvilke chips de bruger længere.

Hæv timings, når du har fået MHz op kan du sænke dem enkeltvis efterfølgende.
Volt er igen svært da jeg ikke ved hvilke chips de har benyttet, men 1.7-1.75 burde de kunne tage til hverdag :)

Hvis du kan tage et billede af det klistermærke på siden af RAM blokken, kan jeg se om jeg kan finde ud af hvilke chips de har brugt.

Ang Haswell OC, er der masser på google, men igen, prøv dig frem.
http://www.overclock.net/t/141...


Så længe du ikke går amok med volt og piller kølingen af, er det så godt som umuligt at ødelægge noget.


g1a2m3e4r5
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2015 15:32:05
Svar/Indlæg:
29/10
#2 jeg kan desværre ikke tage et ordentligt billede med kameraet på min mobil men ser lige på det når jeg kommer hjem :)
forresten hvad med cpu ratio mode og core voltage mode? hvad gør de og hvad skal de stå på?


g1a2m3e4r5
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2015 16:06:17
Svar/Indlæg:
29/10
kan se at der er noget, som hedder base clock speed, som står på 100mhz pt, ville det være bedre og skrue lidt op for den også skrue ned for core ratio, som står på 45 pt?
og hvad er ring ratio? den står nemlig på 3900mhz


noaim
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2015 22:32:24
Svar/Indlæg:
2155/123
#4 det skal du ikke hører på de "nye" cpu'er med mindre man laver seriøst overclock. det eneste er egentlig bare multi og så volt på core