Overclocker
Tilføjet:
10-01-2015 12:34:45
Svar/Indlæg:
29/10
Hey HWT! :)
Da jeg endelig har fået en ordentlig køler på CPU´en, så har jeg valgt og overclocke den lidt, hvilket er endt rimelig fornuftigt, hvis jeg selv skal sige det.
Jeg har fået den op på 4.4Ghz med 1.190v og den er klippe stabil med maks 65 grader i IntelBurnTest (kørt i godt 2 timer + gaming bagefter)
Jeg har aktiveret XMP, da jeg læste at det smed rammene i deres rigtige hastighed, hvor mine ram steg fra 1333mhz til de standard 1600mhz (som de normalt skulle være), gerne nogle forklaring hvad XMP ellers gør?
Nu kommer spørgsmålene så.
Kan jeg overclocke rammene til 2400mhz eller mere og skal jeg eventuelt hæve volten på rammene lidt, hvis jeg ændrer frekvensen og hvor meget?
Jeg har kun rørt ved frekvensen og volten på min CPU men kan se at der er mange andre ting, man kan pille ved for at øge hastigheden/ens performance på CPU´en og her søger jeg lidt rådgivning til hvad jeg eventuelt kan gøre bedre/aktivere/deaktivere osv for at øge performance (gælder også for rammene)
Jeg har ikke lige prøvet at øge frekvensen mere men hvor meget volt kan CPU´en maks tage? har læst at folk har fået den samme CPU på 4.9GHZ med 1.35v men hvor er grænsen for at det er skadeligt, f.eks. kan jeg sætte frekvensen til 4.6ghz ved måske 1.250v uden det skader CPU´en?
Jeg ved godt at hver CPU er forskellige men de har vel alle sammen samme "smertegrænse".
og hvad med turboen på CPU´en, skal den slås fra?
Der kommer måske flere spørgsmål hen ad vejen men nu må vi se :).
Setup:
Intel i5 4690K vandkølet af Thermaltake water 3.0 ultimate
Corsair MXS3 vengance 8gb 1600Mhz
MSI z97 gaming 5
EVGA GeForce 580 superoverclocked
2tb Seagate 7200RPM
Corsair Force Series GS 128 GB
coorsair 650W strømforsyning
NZXT Switch 810 gummetal
Håber nogle har tid til at vejlede mig lidt her, da jeg er rimelig ny til overclocking :).
Tak på forhånd og fortsat god dag