BSOD: driver, ram eller 3. med brugt system

Diverse d.  14. januar. 2015, skrevet af Struck
Vist: 758 gange.

Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2015 17:49:22
Svar/Indlæg:
183/1
Hej alle.

Jeg står med et problem jeg godt kunne bruge lidt sparing med jer omkring.
Jeg har købt en håndfuld brugte pc komponenter fra to brugere herinde i løbet af de sidste 2 uger (mere om hardwaren senere).
Jeg har imidlertid et stabilitetsproblem med det, jeg får random BSOD, og crashes.
de sidste tre BSOD, har været følgende
0x0000004e
0x0000001a
0x0000004e (igen)
google meddeler at de kan skyldes driver konflikter (google det selv evt)
jeg læser også noget om evt ram fejl, så jeg prøver at hente memtest86 for at teste rammene, jeg kan dog imidlertid ikke finde min usb stik, så jeg beslutter at prøve windows versionen, jeg åbner 7 instances af memtest 4.1 (windows) og sætter de 6 til hver at teste 2047mb, og den sidste til all unused memory. 2-3 af dem melder ret hurtigt fejl #2 ( http://hcidesign.com/memtest/s... ) som linket mener betyder (YOUR RAM IS BAD)

jeg finder så min usb stik, og prøver memtest 5.1 (usb bootable version) som kører en hel run på hhv. 1333Mhz og en på 2133Mhz uden problemer.
(jeg har tænkt mig at lade den stå hele dagen i morgen og køre check på 2133Mhz)

inden jeg fandt min usb stik, fandt jeg ud af at mine ram ikke er på gigabytes QVL for dette bundkort ( http://download.gigabyte.eu/Fi... )
men da jeg ved der ofte er mange ram der fungerer uden at være på QVL, skriver jeg til deres support for at høre om det er det der er mit problem.
Supporten anbefalede mig at prøve med et andet sæt (hvilket jeg ikke har) og desuden prøve med kun én stik af gangen, (hvilket jeg vil prøve senere, ihvertfald med memtest windows)

[B]Hardware:[/B]
Gigabyte Z87N-WIFI rev 1.0 med F6 BIOS
Intel Core I7-4770K 3,5 Ghz (vcore er sat til 1,137v er det normalt?)
Corsair Dominator Platinum 2x8GB 2133Mhz CMD16Gx3M2A2133C9
Samsung 840 EVO 250GB SSD
Corsair CX750M 750W
bemærk jeg kører på [B]integrated graphics[/B] som også tager lidt af rammene, jeg ved ikke om det er need to know, but its nice to know :)
Windows 7 64Bit Ultimate
cpu er kølet af en Noctua U14S som holder cpu'en kølig, maks omkring 65c.
jeg har desuden prøvet at forbedre kølingen på resten af boardet og rammene med en anden noctua blæser.

[B]Drivere:[/B]
så vidt vides skulle alle drivere være fra gigabytes hjemmeside.
En måde hvorpå man nemmest muligt kan undersøge dette?

[B]Side note:[/B]
om det er relateret eller ej aner jeg ikke, men jeg syntes det var værd at nævne.
bundkortet (nærmere lydkortet) registrer ofte et jackstik i de forreste stik i kabinettet, og kort efter (<1 sec) afbryder det igen. Jeg tænkte det nok var jack-stikkene der var i stykker, så jeg tog kablet ud af bundkortet, hvilket ikke har hjulpet, da den stadig gør det.
[B]Side note 2:[/B]
MB, ram, cpu, kabinet og køler er købt samlet, je ghar kviteringer men ikke æsker, sælger siger det "er brugt til test og ikke andet)
[B]Side note 3:[/B]
Jeg har ikke selv monteret bundkort eller cpu, så jeg har ikke kigget efter bukkede pins eller kortslutninger på bagsiden. men jeg skiller det gerne af hvis det skulle være nødvendigt.

I må undskylde min tråd blev ret lang, men jeg håber i er med så langt og har lyst til at hjælpe mig med mit problem. Hvis i mangler informationer så råb op. :)
Mange tak.
mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2015 18:11:43
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg har selv oplevet flere gange at unsupported memory giver problemer, så det kan sagtens være derfor. Du kan derfor prøve at finde en her på HWT der kan låne dig nogle DDR3 ram til at teste med. De skal selvfølgelig være på QVL listen ;)

Jeg har desuden oplevet at det kan være fejl i memory controlleren på CPU'en der har fejlet, hvilket jo så ikke løser dit problem.

Derudover vil jeg anbefale dig at læse denne tråd på Tom's (http://www.tomshardware.co.uk/... ) og bruge det foreslåede Microsoft tool. Det har tidligere reddet mig fra at skulle installere systemer om, når der bare var tale om en driver fejl.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2015 18:38:52
Svar/Indlæg:
2470/41
Prøv at starte maskinerne op på en Live-Linux.


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2015 20:13:40
Svar/Indlæg:
183/1

Jeg har selv oplevet flere gange at unsupported memory giver problemer, så det kan sagtens være derfor. Du kan derfor prøve at finde en her på HWT der kan låne dig nogle DDR3 ram til at teste med. De skal selvfølgelig være på QVL listen ;)

Jeg har desuden oplevet at det kan være fejl i memory controlleren på CPU'en der har fejlet, hvilket jo så ikke løser dit problem.

Derudover vil jeg anbefale dig at læse denne tråd på Tom's (http://www.tomshardware.co.uk/... ) og bruge det foreslåede Microsoft tool. Det har tidligere reddet mig fra at skulle installere systemer om, når der bare var tale om en driver fejl.

mazlink skrev d. 14-01-2015 18:11:43

This just in ->
ny BSOD
0x00000050
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Hvilket igen falder tilbage på rammene

jeg har prøvet med det der bluescreenview, men kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal bruge det til?
jeg har ingen dmp filer i C:\Windows\minidump\
jeg har en i C:\Windows\MEMORY.DMP
men jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter.

Prøv at starte maskinerne op på en Live-Linux.

McCleod skrev d. 14-01-2015 18:38:52

og hvad skulle det hjælpe? når jeg booter på memtest siger den jo stadig ingen fejl


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2015 21:04:44
Svar/Indlæg:
183/1
jeg har lige fået det microsoft WINDBG til at fungere. det tyder på at min memory dump ikke var fuldstændig. så det må prøves igen.
af en eller anden grund får jeg heller ikke minidump filer. (logbogen skriver også det ikke var muligt at lave en minidump af de fuldstændige dump)
jeg må se om jeg kan få den til at lave BSOD i morgen igen.
jeg vil så lade den stå natten over med memtest86 og se hvad den siger i morgen tidlig.

btw, windows hukommelses test melder alt ok.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2015 21:13:22
Svar/Indlæg:
4337/121
Prøv med en lille smule mere volt til RAM


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2015 23:42:20
Svar/Indlæg:
2470/41
#3

Linux kan hjælpe dig med at isolere fejl fra andet end RAM.


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2015 15:53:18
Svar/Indlæg:
183/1
Jeg prøver at låne et andet sæt ram, men på nuværende tidspunkt ved jeg ikke hvilke det er og om de vil være kompitibel med bundkortet. Jeg får dem i næste uge. Så andre forslag tages stadig gerne imod med kyshånd.

Den har nu stået og kørt memtest 5.01 siden i går aftes, 19 timer and counting. Uden fejl.
Stadig med begge blokke, og ved standard XMP profil, med 1,660v.
Senere vil jeg prøve med kun en klods, og se memtest (win) og se om den fejler, bagefter den anden. Begge bliver kørt i memtest (usb) i et par timer også.

Prøv med en lille smule mere volt til RAM

EasterKanin skrev d. 14-01-2015 21:13:22

Spec siger de skal have 1,65v og de får allerede 1,66v, så de får allerede lidt ekstra, men hvad forslår du jeg skal prøve med?


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2015 17:11:52
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg har et system med 8GB DDR2 1066MHz og der skal jeg give en god portion ekstra volt før de bliver stabile. Jeg kan ikke huske spec angående volt men de får 1,98V


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2015 21:53:13
Svar/Indlæg:
183/1
Update.
mens jeg kørte memtest (win) på den ene stik. gav den bsod, (indtil da var der ingen fejl i memtest) den gav mig en 0x0000007E, jeg har ikke slået den op. men smed den ind i windows debug, og den skriver rigtigt nok, som frygtet, Probably caused by : memory_corruption
jeg gemmer alle dump filerne, så hvis i ønsker yderligere oplysninger så skriv endelig.

jeg vil nu prøve samme test på den anden ram.


Struck
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2015 19:20:55
Svar/Indlæg:
183/1
Update.
jeg har ikke haft fejl på maskinen i over en måned, (siden sidste indlæg.
i dag gav den dog blue screen, med 0x0000001A memory_management
jeg analyserede den i windows debugger,
den melder.

Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+4ad3 )

så igen tyder det på en ram fejl, muligvis bare en kompatibilitetsproblem?
rammene kører pt. ved deres XMP værdier