Råd om evt. SLI kontra anden upgrade ift. pris/ydelse?

Grafikkort d.  16. januar. 2015, skrevet af Whatever4ever
Vist: 717 gange.

Whatever4ever
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2015 17:18:52
Svar/Indlæg:
415/86
Hey there

Leger lidt med tanken at prøve SLI, men. samtidig tænker jeg også lidt at min CPU er flaskehalsen, så håber at nogle har gode råd og sidder inde med bedre viden end jeg.

Grunden til jeg formoder CPU er flaskehals kommer af at jeg i fx CS:GO kørte alt på MAX med mit tidligere setup (gtx580 - 1920x1080) og havde en FPS svingende omkring de 150, hvis jeg så satte alt på LOW fik jeg ikke flere FPS - konkluderede så at det er CPU'en der ikke kan følge med længere, noget om dette eller er jeg helt forkert på den?

Mit nuværende setup med gtx970 og oveni gået op i 2560x1440, samt G-SYNC ligger jeg stadig på omkring de 150 FPS i CS:GO, hvad vel er fair nok, nu opløsningen er højere - eller hva'?...

Anden grund til jeg overvejer at prøve SLI, udover jeg aldrig har haft det før, så så jeg gerne at jeg kunne køre FarCry 4 i ULTRA, med en FPS højere end 30, hvad den ligger og roder omkring hvis jeg prøver, ergo køre jeg det ift. hvad nVidia's Experience anbefaler, hvad er en blandet landhandel, hvor noget er HIGH, MEDIUM og få ting slået helt fra og det svinger mellem 45-65 FPS.

Ville jeg overhoved få flere FPS i FarCry 4 hvis jeg kørte SLI, eller ER CPU stopklodsen i dette tilfælde (også), ville være noget ked, hvis jeg bruger penge på endnu et kort og ikke får noget ud af det, udover større strømforbrug, mere larm og varme.?
Ville jeg få bedre ydelse hvis jeg brugte pengene på en SSD til mine games, fremfor den gamle HDD de ligger på nu i stedet for fx?

Pt. ikke så vild med at skulle upgrade CPU, da det bl.a. også kræver nyt MB, er heller ikke lige med på hvorfor den CPU jeg har evt. er så dårlig som den måske er(?), bevares den er af ældre dato efterhånden, men hastighedsmæssigt er den da ikke håbløs bagud ift. hvad man ellers kan købe i dag - men måske opbygningen af CPU i dag gør en masses ved ydelse kontra denne, hvad ved jeg - ikke meget ift. dette?

Hvad ville i gøre i given situation?

På forhånd tak.
CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 20:00:08
Svar/Indlæg:
872/65
Hvis jeg var dig ville jeg starte med at overclocke din cpu, 4-4,2ghz burde være rimeligt nemt at ramme, så kan du se om det giver nok ekstra ydelse.

Mht. ssd så vil det ikke have nogen indflydelse på din FPS men kun dine load tider.

Med det sagt så vil jeg helt sikkert anbefale dig at opgradere cpu + bundkort inden du kaster dig ud i et grafikkort mere


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CMJ d. 16-01-2015 20:11:33.


CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 20:29:21
Svar/Indlæg:
872/65
som du kan se her så burde du i hvertfald få over 30fps i farcry 4 med det kort du har.
http://www.tomshardware.com/re...


jonas-ktm
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:37:14
Svar/Indlæg:
420/72
jeg har prøvet et 680 i farcry 4 med alt på ultra og jeg lå på 35-40 fps så tvivler på han burde få mere med et 580.
jeg kører selv med et 950 i7 clocket til 4ghz stabilt og kører med et 970gtx msi og svinger mellem 70-110 fps med alt på ultra. så tror ikke din cpu er helt en flaskehals endnu, jeg skifter hverfald først min til oktober når intel skylake bliver releaset 😛


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:47:46
Svar/Indlæg:
486/37

#3 han sidder med et gtx970


jonas-ktm
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:58:08
Svar/Indlæg:
420/72
nåh læste det som et 580 haha :D 🤡 men kan da godt se det står tidligere setup :yes:


Whatever4ever
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2015 17:34:04
Svar/Indlæg:
415/86
#1/2
Okay, umiddelbar løsning bliver så OC af CPU, da jeg pt. ikke har sat mig ind i hvad jeg så evt. skulle have fat i ift. nyt MB/CPU og pris for den sags skyld - men... kender intet til OC, altid holdt mig fra det, lidt ræd for at brænde lortet af og så har jeg - ja ingenting, da jeg ikke bare lige kan gå ud og købe nyt, så...

Men hvis nogle vil være behjælpelig ift. OC ville det da være rigtig nice, har ikke noget indtryk af hvad der skal til overhoved , sådan ift. hvor nemt/besværligt det er at gå til...?

Men kan vi blive enige om at det er CPU der er flaskehals her, mht. at få flere FPS i fx CS:GO og FC4 for den sags skyld, som jeg mistænker, eller..? (bare lige for at få dét på plads)

#3
Hvilken opløsning, for hvis samme, så burde jeg vel også have flere FPS end jeg har, bevares min CPU er ikke OC, men som du er inde på, så det ikke den der er flaskehals - hmm hvad er så... (det sgu lidt af en jungle)


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2015 18:00:36
Svar/Indlæg:
2897/83
Jeg ville ikke bruge ordet "flaskehals" om 150 fps i et spil. I forhold til fc4 så jo mere du skruer op for grafikken, more flytter du begrænsningen fra cpu til gpu, så hvis du kører 2560x1440@ultra vil der ikke være den store forskel mellem din cpu og en nyere, måske 10 procent.

http://m.hardocp.com/article/2... #.VLqVcoHqGrU


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 17-01-2015 18:02:12.


Whatever4ever
 
Superbruger
Tilføjet:
18-01-2015 16:20:13
Svar/Indlæg:
415/86
#7
"Flaskehals", var så også bare for at bruge ordet i mangel af et bedre og i forbindelse med at jeg ikke får flere FPS i fx CS:GO uanset hvad Settings står på, så bare min tanke at det er CPU'en der ikke kan følge med, da det jo så åbenbart ikke er GPU'en, eftersom at FPS er det samme om det er low eller high, men igen, være jeg er forkert på den...

Bevares, er da som sådan også tilfreds med de 150, men ikke med de drops der også er, eller sagt på en anden måde; jeg forstår dem ikke.

Har leget lidt med FPS Benchmark i FRAPS og i følge FRAPSLOG får jeg følgende i forskellige settings:

144Hz
Avg: 201.377 - Min: 140 - Max: 251
144Hz G-SYNC
Avg: 141.200 - Min: 121 - Max: 145
120hHz G-SYNC
Avg: 119.333 - Min: 98 - Max: 122

Her er det så jeg ikke kan gennemskue om "det gør noget" at FPS dykker under hvad skærmens Hz er sat til, hvad den gør i alle 3 tilfælde, læste et sted at ens FPS ikke måtte komme under skærmens Hz, men sker så uanset hvad jeg bruger, har sågar prøvet 60Hz G-SYNC, dog ikke længere gemt så kan ikke lige paste.
Muligt at ved brug af G-SYNC at det ikke har noget at sige, hvad ved jeg...?

Har også leget med 3DMark og PCMark 8 (demo), men det blev jeg så godt nok ikke meget klogere af, da jeg ikke rigtig kunne hitte noget at sammenligne med, mht. PCMark 8 læste jeg at den også ville kunne foreslå hardware ændringer ift. ens score, men det har jeg intet set til, men muligt det kun er i købe versionen.
Mindes at Sandra også kunne, måske jeg skulle prøve at hitte den igen...

Ift. dit link, så udover at være et gtx980, MEN som jeg ser det, så ser SLI da ikke så tosset ud, hmm...


Whatever4ever
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2015 18:45:42
Svar/Indlæg:
415/86
Hmm...

Omformulere lige engang:

Hvad skal der til for at jeg:

Får flere FPS i CS:GO

Kan køre FC4 i Ultra med minimum 60 FPS

... med udgangspunkt i det setup jeg pt. har?