Vandkøling af GFX?

Vandkøling d.  16. januar. 2015, skrevet af jimmy_hoffa
Vist: 1173 gange.

jimmy_hoffa

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:02:42
Svar/Indlæg:
195/51
Jeg har gjort mig nogle tanker vedrørende vandkøling af grafikkort. Det undrer mig lidt at man ikke har standardiseret pcb til grafikkort, således at fullcover vandkøling passer til flere kort.

Det kan jo tænkes at der ville være et marked for grafikkort, hvor udskiftning af vandkølere ikke var nødvendigt.

Kim

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Teresa d. 17-01-2015 19:29:49.
morra19

Moderator
Tilføjet:
16-01-2015 21:18:58
Svar/Indlæg:
2672/468
Der er faktisk en form for vandkøling der standardiserer kølingen en smule - jeg har skrevet en nyhed om det - så prøv evt. at lure dem igennem under køling.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:22:33
Svar/Indlæg:
20170/383

Fordi du skal have en ordentlig overskrift.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:32:10
Svar/Indlæg:
2845/91
Ja tak, den overskrift er ikke ligefrem veludtænkt.
f,eks:
Hvorfor er pcb til grafikkort ikke standardiseret

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2015 21:51:46
Svar/Indlæg:
5474/39
Ved ikke der er sikkert en grund.

Primært skyldes producenterne ikke ønsker mulighed end alm luftkøling.

Det er kun de dyreste kort har den anden standard. Kortet er lavet til modifikationer .

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2015 16:42:31
Svar/Indlæg:
3385/80
Det er pga. printet (PCB'et) at det ikke kan lade sig gøre. En stor del af problemet er selve grafikchippen, som med sine flere hundrede forbindelser er "lidt" krævende.

Dertil er så alle komponenterne der skal til for at grafikkortet virker, heriblandt strømstyringen.

Men det er ikke kun et spørgsmål om at få plads til det hele, der skal også tages højde for at nogle komponenter støjer. F.eks. vil strømstyringen lave en del støj, da det er ret store strømme den banker ud.

Men du kan heller ikke bare sætte en komponent langt væk, for printbanerne har faktisk en del induktans, som er noget lort for højfrekvent elektronik.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2015 18:18:25
Svar/Indlæg:
1713/31
Der findes universal kølehoveder som passer på alt, men kun køler coren.

Hvad har ellers brug for at køle på grafikkortet? Jeg må indrømme jeg ikke har sat mig ind i moderne ramchips, men førhen så blev ram slet ikke varme. Heatspreaders på normale ram til bundkortet var for syns skyld.
En DDR3 stang bruger max 10 watt, og nærmere 3-5 watt - noget der nemt kan køles med lidt airflow, og eventuelt en køleprofil på.

Bør være det samme for grafikkort, så fullcover er ikke nødvendig til den opgave.

Så er der mosfets, som kan blive rigtig varme. Men kigger man igen på bundkortet er de også passivt kølet og har altid været det. High-end grafikkort bruger ganske vidst mange flere watt end en CPU gør, men jeg vil postulere at i 9/10 tilfælde kan man også nøjes med at køle dem med køleprofiler og airflow.

Synes også hvis man kigger på mange fullcover hoveder, løber der ikke engang vand forbi mosfets, eller også kommer der vand derud i en "blindgyde" så det ikke er en del af vandflowet i kølehovedet, hvilket igen må give en indikation af det ikke er kritisk at køle dem.

jimmy_hoffa

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2015 18:48:29
Svar/Indlæg:
195/51
#6 det giver god mening, så kan man i princippet godt nøjes med et hovede, frem for et fullcover. Med mindre man virkelig vil have det sidste presset ud at kortet.

Anonym202181719486

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2015 18:52:51
Svar/Indlæg:
115/0
Vand hører ligesåmeget hjemme i en pc, som en brødrister gør i et badekar!

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2015 19:22:18
Svar/Indlæg:
1713/31

Hvad så med vand i en bil motor? hører det også hjemme der?

Fandt en Samsung PDF vedr. strømforbrug på GDDR5 som alle grafikkort bruger idag.

http://www.samsung.com/us/busi...

2GB GDDR5 der leverer 128GB/s båndbredde (4GBPS clock/256bit bus) skulle bruge omkring 11,8 watt.
Kigger man på et GTX 980 der har det 224gb/s båndbredde (7GBPS clock/256bit bus) og 4gb ram. Hvis man antager det er liniært (er det hvis rammene bruger 1,5v ligesom i PDF'en, hvilket er meget sandsyneligt) så bruger rammene i sig selv 75% mere strøm pga. højere clock frekvenz, og der er dobbelt så mange af dem (2gb vs 4gb). Det er 11,8 x 1,75 x 2 = 41,3 watt fordelt over 8 ramchips = 5watt per chip.

Så teorektisk er det bestemt muligt at passivt køle med airflow selv på high-end kort.

Hvad angår VRM/PWM/Mosfets er det svært at finde ud af præcis hvor meget varme de afgiver, men dog er de fleste bygget til at operarer stabilt ved 110-130 grader, hvilket jeg tvivler på man når med passiv køling og airflow.

Et universal kølehovede + køleprofiler til ram og VRM/PWM/Mosfets (sidder somregel standard på grafikkort) og evnt. en blæser tæt på grafikkortet er en løsning på højde med fullcover blokke.

Forskellen er udseendet, men hvis de fleste casemodders bruger alligevel glædeligt tusinder af kroner på smarte fittings og solid akryl tube, hvor man kan opnå den samme performance med akvarieslange og stnd. messing fittings. Går man op i udseende, må prisen på et fullcover kølehovede være med i budgettet som i forvejen er skyhøjt :)

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Salkcin d. 17-01-2015 19:28:30.

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2015 19:25:21
Svar/Indlæg:
3321/21

Faktisk skal du have et GPU hoved for at presse til det yderste, da de køler GPUen bedre.
Som #6 nævner kan det andet fint køles med heatsink + airflow. -Også med voltmod og højt OC.

En fullcover blok er den lette, pæne og dyre løsning.
Jeg har brugt det samme GPU hoved, på 20 forskellige grafikkort de sidste 7-8 år.