Overclock indstillinger ved ny installation af windows

Overclocking d.  22. januar. 2015, skrevet af Lundby
Vist: 825 gange.

Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2015 10:41:55
Svar/Indlæg:
33/4
Hej folkens!
Jeg har siddet og grublet lidt over et spørgsmål i noget tid, hvor jeg har forsøgt at læse rundt omkring på nettet om det uden held. Jeg søger nok efter det med de forkerte ord :)..

Men nu ved jeg, at der altid er en god hjælp at hente herinde fra mine tidligere oplevelser, så jeg prøver her, nu hvor jeg ikke selv kunne finde noget :)..

Det drejer sig om, at jeg gerne vil opgradere min harddisk i min stationær, som selvfølgelig kræver en ny installation af windows osv.
Men min PC er overclocket, og jeg fik det (dum som jeg er) gjort af en ven, frem for at jeg forsøgte selv, da jeg ikke er en haj til OC. Jeg kan godt finde ud af det - det er ikke det.
Forbliver mine OC indstillinger de samme, hvis jeg smider ny harddisk i og installerer windows på ny, eller skal jeg starte forfra med OC? :)..
Jeg har styr på at finde indstillingerne, men jeg vil helst være fri for at skulle igennem det igen.

Håber I forstår min problematik og kan hjælpe :)

Mvh.
AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2015 10:50:44
Svar/Indlæg:
1300/30
hvis dit OC er lavet i BIOS'en så bliver det ikke påvirket af hverken nyt OS eller ny harddisk. Kun hvis du skifter CPU og/eller RAM bliver dit OC nulstillet.


Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2015 10:54:55
Svar/Indlæg:
33/4
Alias, jeg har fået det lavet i bios. Jeg har ikke brugt noget som AMD overdrive eller noget til det. Jeg har kun testet med prime95, ellers er alt lavet i bios.

Jeg skal ikke skifte andet i computeren end harddisk til en SSD, så jeg burde være på den sikre side, hvis jeg installerer OS igen.

Bare så jeg lige er sikker. Bios er når jeg går ind i bundkort menuen ved opstart af computeren, ikke? :)


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
22-01-2015 11:06:51
Svar/Indlæg:
5039/109
Så længe det er gjort i BIOS så sker der ikke noget. Du behøver ikke at geninstallere windows, men kan nøjes med at klone disken.

Hent Macrium Reflect free, det er virkelig nemt og hurtigt.


Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2015 11:11:01
Svar/Indlæg:
33/4
Mazda, er det noget, der holder?
Jeg har kørt med samme windows installation i rigtig lang tid, så jeg tænker, at det er nemmere at installere det hele på ny, så jeg slipper for at hive alt muligt lort med over fra nuværende installation. Jeg har godt læst om, at man kan klone disken, men jeg har kun læst og set, at det er mega besværligt, mens hvis det program der holder, så overvejer jeg det da i hvert fald :)

Tak for tippet


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
22-01-2015 11:59:12
Svar/Indlæg:
5039/109
Det var mest hvis du ikke havde mod på at installere windows igen.

Det holder fint. Jeg har dog klonet fra en PCI SSD til en SATA SSD. SSD'en skal selvfølgelig være stor nok til de partitioner du kloner over på den.

Man skal efterfølgende ændre fra IDE til AHCI hvis det ikke allerede er slået til. Så får man mest ud af SSD'en.

Gik også nemt, fulgte dette, som findes utallige steder på nettet: http://winaero.com/blog/switch...


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2015 12:32:07
Svar/Indlæg:
1300/30
Jo BIOS er bundkort menuen når du starter pc'en 🙂

Hvis det er en gammel installation, så ville jeg anbefale en ny installation 🙂


Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2015 12:32:52
Svar/Indlæg:
33/4
Fantastisk!
Det var en dejlig bunke informationer at få - så har jeg lidt at arbejde med :)

Klap dig selv på skulderen - tak for hjælpen :)

VH


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
22-01-2015 12:37:39
Svar/Indlæg:
5039/109
Der skulle ikke være ulemper ved at klone udover alt det snavs man har samlet. Men er installationen ellers fin så er det nemmere.


Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2015 18:01:26
Svar/Indlæg:
709/10
I min optik, så kræver det altså en ny installation af windåse, når man skifter Hd eller som i dit tilfælde, til en SSD.
Bruger du windows 8.1, så tager installationen altså ikke ret mange minutter, og alt er friskt fra en start af.


Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
27-01-2015 13:55:01
Svar/Indlæg:
33/4
Det eneste jeg faktisk bare sidder og tænker over nu her er, at hvis jeg installerer en ny udgave af windows, så skal jeg vel have installeret drivere til bundkort osv. igen - kommer det ikke til at slette mine BIOS indstillinger? :)

VH


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2015 16:48:06
Svar/Indlæg:
1346/11
Nej, intet bliver slettet i Bios hvis du installerer ny windåse.

Jeg kan sige at jeg har en installation af winXP fra da den udkom og til nu, den har oplevet adskillige bundkortskift, cpuskift, you name it og den har været igennem det. Der har næsten ikke været problemer med noget og de små fejl der har været har jeg fixet. Jeg har for sjov skyld lavet nyinstallationer af Vista, 7, 8 og 8.1, men der har været stort arbejde i at installlere alt igen som jeg havde på XP.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2015 08:13:50
Svar/Indlæg:
1300/30
BIOS har INTET med dit wondows at gøre.. Den fortæller bare computeren hvad den skal køre uanset om du kører windows, linux eller OSX (lolz)


Lundby
 
Overclocker
Tilføjet:
28-01-2015 09:01:03
Svar/Indlæg:
33/4
Bare i orden - tak for hjælpen gutter! 🙂