GTX 970 med 3.5vram i stedet for 4vram

Grafikkort d.  24. januar. 2015, skrevet af wepor
Vist: 1240 gange.

wepor
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2015 23:56:46
Svar/Indlæg:
444/92
Læste på Guru3d og geforce forum at flere har oplevet at de ikke kan bruge 4vram men kun de 3.5vram på kortet.

http://www.guru3d.com/news-sto...

https://forums.geforce.com/def...

Nvidia har dog kommet med en forklaring på dette, hvad er jeres mening om dette?
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 00:02:19
Svar/Indlæg:
2151/51
Jeg glæder mig til at se en mere dybdegående test af det.

Jeg tror som sådan godt kortet kan udnytte de fulde 4GB, de sidste 512 MB har bare meget lav båndbredde? Sådan har jeg forstået det. Om det har nogen betydning finder vi nok snart ud af. Nvidia var helt sikkert klar over det her, så de må vel have ment det ingen betydning ville have.

EDIT: http://wccftech.com/nvidia-gef...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 25-01-2015 00:11:46.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 00:20:09
Svar/Indlæg:
2011/185
Der er helt sikkert et eller andet problem når de sidste ram bruges og BF4 crasher hos mig når ram forbrug overstiger de 3,5 GB vram. Det her er ikke okay Nvidia.

Her er en ram test på min egen maskine med 2 GTX 970 i sli. fejlen i bunden skyldes at jeg ikke deaktivere skærm og areo i Windows, som jeg helts skulle gøre inden bench, men gider ikke bruge tid på det. Som det kan ses på billed falder båndbredden drastisk på mine kort efter ca. 3.2-3,3 GB vram. Konsekvensen er at spil crasher eller køre mega langsom. Har ind til videre kun testet med BF4:




Kortet har fysisk 4 GB vram eller helt precis 4096 MB ifølge GPU-z.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 25-01-2015 00:23:54.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-01-2015 01:52:32
Svar/Indlæg:
15982/637
Er fuldstændig kold over for alt den fuore. Min stak at GTX 970 virker fint her og jeg spiller Falcon 4.0 Allied Force + Geo Mod High Res ground textures og når 3.8GB vram forbrug og har intet crash eller ydelses drop.

Senest har GTX 980 brugere jo også rapporteret og samme "problem" i 4K opløsning, men drastisk ydelses tab når 3.5GB vram usage blev nået (en del på overclockers.co.uk)

Det er jo lidt det samme som med GTX 660 og GTX 660Ti dengang med deres 192bit båndbredde hvor de 1.5GB var på 192bit, men de resterende 0.5GB ville blive kørt over een 64bit memory controller. Der spekulerede folk jo også over den tabte ydelse som reelt var intet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-01-2015 02:04:15.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
25-01-2015 07:29:45
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg bruger 3.8 GB vram i Assassins Creed Unity, og det klarer mit 970 Gaming fint.


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 10:38:33
Svar/Indlæg:
2151/51
#3 Men hvordan skulle 980 være ramt af det her, når den ikke mangler texture units? De manglende SMMs er jo grunden til at det sker, så vidt jeg har forstået.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 12:20:44
Svar/Indlæg:
3321/21
Nvidia har meldt dette ud:
http://www.anandtech.com/show/...

Som det ses er der ikke noget desideret performance drop i spil test, når man ser på det procentvise fps drop sammenlignet med GTX 980.

Men de vil ikke afvise at nogle kort måske har problemer, og at de vil se nærmere på det.


Kørte i øvrigt testen (Nai's Benchmark) på mit 660Ti, det ser heller ikke for godt ud, og jeg kan godt fremprovokere et ydelsesfald på 15-20% i benchmarks.
-Her loadede jeg en stor portion vRAM med selvsamme test, og kørte derefter en benchmark.

Men det var dog ikke hver gang ydelsen faldt, man kan jo ikke helt bestemme, hvilke vRAM der allokeres.


81ish
 
Nørd
Tilføjet:
25-01-2015 18:12:45
Svar/Indlæg:
118/11
Mine 970 SLI g1 fra gigabyte. Når helt op på 3.9 vram og intet problem med fps fald i assassins creed unity. Med min 4k skærm.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 81ish d. 25-01-2015 18:21:55.