Tilslutning af autoradio hvordan med konstant strøm?

Diverse d.  25. januar. 2015, skrevet af Silent Sniper
Vist: 5204 gange.

Silent
 
Skribent
Tilføjet:
25-01-2015 12:33:13
Svar/Indlæg:
3222/204
Kære nørder, jeg brug for jeres hjælp.
Sagen er at jeg har købt en ny Pioneer MVH-X370BT autoradio til min FORD Mondeo 1.8 Fashion model 1995. Problemet er at efter indkodning af radio stationer, så gemmes de altså ikke når bilen har være uden tænding, hvilket jeg har læst mig til skyldes at der mangler konstant strøm når bilen har være slukket.

Hvordan får jeg lavet dette? ganske rigtigt jeg er ikke den store bilnørd derfor spørger jeg jer om hjælp 🙂

For god ordensskyld, så er det altså ikke mig som har lavet det klippe/klistre rod på ISO stikket 😕

ISO Multistikket i bilen






Pioneer MVH-X370BT ISO stik



Manual
http://docs.pioneer.eu/Manuals...



ISO stik som virker (dog uden konstant strøm)



ISO stik som ikke virker



Jeres råd modtages med kyshånd 😲 🙂


Tråden blev redigeret 6 gange, sidst af Silent Sniper d. 25-01-2015 13:00:03.
don
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 13:14:43
Svar/Indlæg:
1380/8
har du prøvet at bytte rundt på de to strøm kabler, for en ene skulle meget gerne være fra batteri af og den anden fra tænding, så det skulle bare være at bytte rundt på strømkabel 3 og 5


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
25-01-2015 13:24:18
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #1 Takker for svar 🙂

Altså du tænker på Pioneer MVH-X370BT ISO stikket at bytte rundt på 3 og 5 ?


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 14:04:37
Svar/Indlæg:
3233/128
Find den ledning der ikke har konstant strøm og lus den fra en 12V, så kører det bare...


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
25-01-2015 14:08:54
Svar/Indlæg:
1451/40
Det er som regel nok at bytte om på den gule og røde ledning, som du har mellem bilens originale ledningsnet og radioen.
Ellers har du med garanti et multimeter / voltmeter et sted i din værktøjskasse. så på stel med den sorte og så mål hvilket af ledningerne der er fast 12v og hvorfor en der har tændingsstrøm når du drejer nøglen


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2015 14:36:27
Svar/Indlæg:
3385/80
http://www.carsound.dk/log/dow...

Afsnittet "Multistik".


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
25-01-2015 16:10:29
Svar/Indlæg:
4981/47
Lur mig om ikke det er det ISO stik som er sakset om til en anden radio tilligere, som er problemet her... Der er rimlig stor chance for at der som #1 er inde på, er byttet noget rundt her... og det er som regle styrestrøm og +12V der byttes rundt.

Slukker eller går radioen i standby når du tænder bilen´s motor ?

Hvis ikke, så er der ihvertfald ikke sat styrestrøm ordenligt på... og nogen radioer ter sig altså uden styrestrøm, andre nægter helt at tænde op uden... og er der byttet rundt på styrestrøm og +12V forbindelsen, ja så har du en konstant styrestrøm kørende, istedet for en konstant +12V forbindelse, som ellers skulle holde live i radioen, og styrestrømmen ellers skulle styre hvornår radioen skal tænde og slukke sammen med bilen..

Så jeg tør efter lige at have tygget på den mens jeg skriver her, godt påstå at der er byttet rundt på den konstante 12V og styrestrømmen 😛 Det harmonere faktisk meget godt med din radio som virker, men ikke helt efter hensigten 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 25-01-2015 16:11:10.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
25-01-2015 18:40:08
Svar/Indlæg:
3222/204
Fedt med alle de svar 🙂 tak alle sammen! 🙂

-> #6
Radioen slukker, lige for at tænde kort tid efter når motoren er startet 😳

Har fundet multimeteret frem fra værktøjskassen, skal lige have målt igennem når det er blevet lyst igen, så man kan se hvad man laver.





Silent
 
Skribent
Tilføjet:
27-01-2015 23:51:30
Svar/Indlæg:
3222/204
En lille status opdateringer, efter jeg har målt igennem med et multimeter.

Fandt desværre ingen konstantstrøm i bilens multistik til radioen, hvilket giver god mening når jeg kigger på det klippede ISO stik som vist her:




Som det ses, er det røde + gule kabel sat sammen til eet, det røde er tændingsstrøm hvor det gule er til konstantstrøm.

Tændingsstrømmen er det blå/sorte kabel (fandt jeg ud af med multimeteret)




Pillede siderne af midterkonsollen af og fandt ud af hvor der evt. kunne hives noget strøm fra.




Fandt endvidere nogle diagrammer



Link
http://www.mirez.co.uk/Radio.h...

http://www.talkford.com/commun...

Så løsningen må være at lave en lus eller andet "fusk" så den har konstantstrøm 😎


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 27-01-2015 23:53:54.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
28-01-2015 08:09:12
Svar/Indlæg:
4981/47
Pinout du selv har postet her passer ellers meget godt på at den Gul/rød ledning som går til blå (til antenne-motor) på Iso-stikket er til 12V+ konstant måske...

Nu har jeg godt nok også siddet her og stirret mig blind på det, men det virker til at der er fusket noget forkert tidligere, alt passers ellers meget godt med det pinout, på nær det antennemotor stik som ifh til pinout så skulle sidde på den konstante 12V+ 😛


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
28-01-2015 09:58:48
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #9 Hvis vi kigger på diagrammet (ved jo ikke om det passer 110% til netop min bil) men der er det Orange/sort hvor det røde kablet fra ISO stikket skulle sidde, hvis vi følger diagrammet, hvor den konstante strøm i følge diagrammet skulle sidde på blå/sort men i mit tilfælde er det faktisk lige omvendt eller mangle på samme 😎

Da den blå/sorte virker når der er tænding på bilen.

Tvivler på der har været pillet ved ledningsnettet i bilen, men man ved jo aldrig, men det ser altså ikke ud til at være tilfældet.

Ville i bruge nogle kabelsko til at trække strøm, eller noget andet mere korrekt? tænker om det er nødvendigt med en sikring i mellem?