Tænker jeg vil prøve det selvom man kun får 50% mere ydelse for det sidste kort, i know.
Problemet er dog, skal jeg finde en triple sli MB til min nuværende 2500k@4.8ghz
Eller
Skal jeg punge ud og få noget 5820k, selvom der ikke rigtig er mere cpu ydelse at hente.
Jeg hælder imod at beholde mit 2500k, men hvis det nu begynder at ikke kan holde ghzsne mere, det lever på tredje år med det clock, så er det lidt spildt penge.
Hvis det kun er til gaming vil du få mere ud af en 4690K.
Og det kan ikke betale sig og køre 3 vejs SLI du får ikke ret meget ud af det sidste kort, plus det vil sindsygt varmt fordi kortene ikke får nok luft og det vil æde en masse strøm.
Medmindre du køre med 4K så er 2 vej SLI fint til alt hvad du kan kaste efter dem af spil.
Tror det er minimalt hvad der er at hente ekstra med en 4690k, og jeg er ret sikker på varme ikke er et problem. Men spørg Gripen90 herinde fra, han har masser af erfaring med multi gpu løsninger. Han har stort set kørt med 3 kort så længe man har kunnet. PT mener jeg han har 2 setups med 970 kort, et med 2 kort, og et med 3. 😲
Se cpu ydelsen her for de forskellige CPU's hhv sandy, ivy og Maxwell. Og se så hvor lidt forskel der er i 1920x1080. Og så skal du regne med at både ivy og haswell ikke clocker nær så godt som din 2500k, når alt det bliver lagt sammen yder din cpu hvis ikke lige så godt så meget meget tæt på feks haswell. http://wccftech.com/intel-sand... . Så det du skal er bare at finde et bundkort der kan håndtere dine gfx ordentligt.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shutdown d. 26-01-2015 02:03:57.
Tænker jeg vil prøve det selvom man kun får 50% mere ydelse for det sidste kort, i know.
Problemet er dog, skal jeg finde en triple sli MB til min nuværende 2500k@4.8ghz
Eller
Skal jeg punge ud og få noget 5820k, selvom der ikke rigtig er mere cpu ydelse at hente.
Jeg hælder imod at beholde mit 2500k, men hvis det nu begynder at ikke kan holde ghzsne mere, det lever på tredje år med det clock, så er det lidt spildt penge.
Jeg vil være tilbøjelig at sige, at medmindre du kan finde et bundkort til 3 way Sli kompatibel med den CPU brugt, så go for it... ellers så ville jeg tage X99 vejen uden tøven. Du kan få et MSI X99 board der kan tage 3 way SLi og så en 5820K CPU du kan bruge til 3 way SLi til 8x/8x/8x pci-e 3.0 kørsel. Du kan få et fint board til 1300kr. Dit OC på din CPU er fint, men man kan ikke rigtig længere sammenligne på rå MHz på den måde mere. Jeg kan illustrere med at en 5820K på 3.3GHz base clock er tilsvarende en Core i7 3930K let OC'et til 3.6GHz base clock. Så mellem Sandybrigde-E og Haswell-E er der ca en 300MHz forskel mellem de to typer CPU'er hvis de skal matche en reel hastighed.
Men overall med dit 4.8GHz OC så kan du godt "brødføde" 3 stk 970 kort. Det bliver så blot på en PCI-E 2.0 bus og med 3 kort kan du forvente at tabe ca. 5 FPS i gennemsnit end hvis du havde brugt PCI-E 3.0. Jeg lavede selv tilbage i 2012 en lille test med 3x GTX 670 kort på X79 platform og en ci7 3820 CPU, hvor jeg prøvede at køre PCI-E 2.0 vs 3.0 og der var ca 5FPS mere i snit at hente på 3.0.
Hvis det kun er til gaming vil du få mere ud af en 4690K.
Og det kan ikke betale sig og køre 3 vejs SLI du får ikke ret meget ud af det sidste kort, plus det vil sindsygt varmt fordi kortene ikke får nok luft og det vil æde en masse strøm.
Medmindre du køre med 4K så er 2 vej SLI fint til alt hvad du kan kaste efter dem af spil.
Det er ikke sandt. Du får noget ud af det tredje kort, men jo det varierer. 3 way SLi skaleringen har siden jeg sprang på vognen i 2009 kun gået i een retning og det er bedre skalering hele vejen. Når det er værst så måske 20% og når det er bedst så ca 70~80%. Hvor meget "meget" er, er også individuelt. Hvor springet mellem første til andet kort måske er 40FPS, så kan springet fra andet til tredje kort måske være 25FPS - men det er stadig 25FPS mere end de to kort og det skal med i betragtningen. Dertil 3 way SLi giver kun mening (i dag) ved minimum 2560x1440 opløsning og højere. Under denne opløsning er CPU'en en flaskehals og kan simplethen ikke fordre data hurtig nok til de 3 kort. Ved at øge opløsningen så sættes mere belastning på GPU'erne og CPU flaskehalsen forsvinder. Dertil så er det også at huske på at 3 kort ikke kun er til flere FPS, men giver også muligheden for at smide mere AA på og bruge div. SweetFX effekter uden at ydelsen falder. Mht varme - til 3 way SLi på luft skal man ALTID bruge kort med en radial blæser ! Forsøger man på alt andet med TwinFrozr, Windforce, ACX kølere mv så løber man ind i varme problemer (been there done that - twice!). Strømforbrug - jo det varierer, men lige med GTX 970 da ligger jeg under 620watt i load for mit system med OC'et CPU og 3x OC'et 970 kort + 3x SSD'er, 2x HDD'er og en stak 120mm blæsere.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 26-01-2015 03:47:08.