Proshop.dk - dårlig RMA oplevelse

Webshop/producenter d.  30. januar. 2015, skrevet af sortiarius
Vist: 3301 gange.

sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 13:59:18
Svar/Indlæg:
353/59
Hermed en dårlig RMA oplevelse med firmaet Proshop.dk som kan ses som en tudekiks til mig / advarsel om køb ved firmaet respektivt alt efter hvilke briller man tager.

Først og fremmest har jeg været kunde ved Proshop gennem mange år også da det hed SHG. Jeg har samlet computere siden jeg var teenager for snart 20 år siden.

Jeg købte mig udstyr til et komplet computersystem hos Proshop i 2012. Herunder et MSI bundkort der et år efter i 2013 spontant gik i stykker. Efter en måned uden computer fik jeg refunderet pengene (produktet kunne ikke repareres) og købte i stedet et Asus Sabertooth Z77 kort.

I uge 4 begyndte min stationære computer at fejle. Sort skærm og 100% blæser ved nogle af opstartene. Andre gange ingen fejl.

Efter godt en uge med dette kunne computeren ikke starte. Computeren har på intet tidspunkt været flyttet/åbnet (det er en stationær eller for den sags skyld overclocked.

Jeg indleverer bundkortet til RMA d. 26.01. Forudgående skiller jeg CPU og RAM fra bundkortet og ligger dem sammen med reklamationen. Jeg kontrollerer bundkortet herunder også CPU-socket pins og pakker det ned i original emballage.

Jeg afleverer produktet samme dag i Viborg butikken. Her inspicerer en Proshop ansat kort produktet og sender det til RMA.

D. 28.01 afvises reklamationen. Der er bøjede CPU-pins på soklen og dette dækkes ikke af reklamationsretten.

Åbenlyst er det ikke "spontant" bøjede CPU pins der pludselig får en stationær aflukket computer til at gå i sort efter en uges episodisk fejl. Jeg har kontrolleret at produktet var i fysisk i orden (udover det ikke fungerede!) før jeg afleverede det så jeg er sikker på jeg ikke har påført den bøjede pin.

Men jeg kan ikke dokumentere det. Jeg plejer faktisk at tage billeder af socket men har af uransaglige grunde ikke gjort det denne gang. Måske fordi sidste bundkort-RMA gik fint. Måske fordi jeg havde travlt den morgen.

Jeg har debatteret skriftligt og telefonisk med Proshop.dk og de fastholder at de er 100% sikker på de ikke har bøjet pins upåagtet og dermed 100% sikker på jeg har.

Reklamationen er således afvist.

Så i stedet for at skulle ud og købe ny CPU til et nyt bundkort (Sabertooth Z77 er udgået) der gik i stykker skal jeg nu ud og købe nyt bundkort+CPU fordi butikken på et eller andet tidspunkt i forløbet har bøjet en pin på det i forvejen defekte kort.

Det hidser mig kun yderligere op at jeg faktisk havde tænkt mig at vente med at opgradere til Intel Skylake. Nu skal jeg formentlig købe Devils Canyon for dyre penge og således havde outdated hardware om et halvt år.

Det er absolut sidste gang jeg handler ved Proshop.dk

Hvad havde jeg forventet?

Jeg havde forventet at når jeg har en så lang handelshistorik med firmaet som er tilfældet at de så havde ladet tvivlen komme mig til gode på et så relativt billigt produkt.

Anyways: Uanset om man synes jeg tuder eller ej så må læren være dokumenter ALTID at pins ser i orden ud før der afleveres noge til RMA.

ALTID!
slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 15:41:41
Svar/Indlæg:
1571/39
du er desværre ikke den eneste ,der har haft det problem .
er en kendt måde at undslippe at skulle rma produktet ☹ .
eneste måde er at ,som du selv er inde på at tage en billede af din/jeres sockler og med sende ved rma forespørgsler 😉 .
det er den eneste måde ,at sikre sig man ikke bliver kneppet i røven af dem på . :yes:


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 15:51:24
Svar/Indlæg:
353/59
tja, og omvendt kunne jeg have taget et billede før indlevering og så kunne de vel bare invende at "billedet blev taget før jeg beskadigede kortet".


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 15:59:05
Svar/Indlæg:
206/31
#2 hvis de havde gjort det, så havde det været totalt elendig kunde behandling, hvorfor skulle u tage billede, også ødelægge kortet bagefter..
Jeg ser det som man sikre sig selv når man tager billeder på den måde.

Anyways.. på grund af dine lange historik synes jeg det er ekstremt dårlig stil. Tror dog ikke de kigger på det, og jeg tror også de er ligeglade.. Det er bare træls at man også selv har været glad for at handle et sted, også det skal ødelægges fordi man en gang ikke får dårlig den behandling man føler man har ret til. Og én gang er nok til ikke at handle samme sted mere.. Har selv prøvet det samme.. Heldigvis ikke med proshop, og jeg siger heldigvis fordi jeg bor 10 min fra den i højbjerg.. Ville være træt af ikke at kunne hente min ting der mere..
Men høre oftere og oftere om dårlige oplevelser derude.. Mange gange værre end det her..

MEN de er i bund og grund i "deres gode ret" til at afvise pga bøjede pins.. Det kan diskuteres fra nu af og til BSOD, hvem der har gjort det, men butikken har retten på sin side i sådan en situation, da de er "autoriserede" så at sige ;)


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 16:02:40
Svar/Indlæg:
353/59
#3

Jep i know. Og jeg har heller ikke haft de store problemer med Proshop før.

Jeg fatter ikke det her er en god deal for Proshop.

1) Jeg køber ikke hos dem mere (tænker jeg kommer til at købe meget hardware i min resterende levetid). Før købte jeg næsten kun hos dem.

2) Jeg fraråder alle at købe hos dem. Fordi jeg mener det er småligt at de ikke kan erkende at der er en mulighed for at de og ikke jeg har lavet fejlen.

3) Jeg skriver disse ting på internettet.

4) De skal til at håndtere en klage fra forbrugerklagenævnet.

Jeg fatter simpelthen ikke at det er i noget firmas interesse. Det er jo ikke fordi jeg prøver at scamme mig til gratis produkter eller snyde her. Jeg har et bundkort som jeg har været glad for i 1½ år som går i stykker, formentlig dækket ind af returretten. Det vil jeg gerne benytte mig af. Det er det eneste jeg prøver på her. Jeg kan ikke tro at Firmaets økonomi vil ligge i ruiner hvis de i tvivlstilfælde tager kundens ord for forgodtbefindende i sådanne RMA sager. Jeg skulle mene deres økonomi kunne stå imod dette mod at få et godt ry.

Fx: Jeg har to gange påført min bil skader og ridser som jeg har kørt til BMW Århus med. De har poleret ridserne væk gratis begge gange. Selvom de var i deres gode ret til at tage penge for det. Ja jeg har endda ikke engang købt min bil hos BMW Århus. Men næste gang jeg skal have en BMW så køber jeg i hvert fald hos dem. Og jeg ved ikke hvor mange gange jeg har rost dem.

Der er vitterligt tvivl her om hvem der har påført den skade. Havde det ikke været smartere for Proshop.dk at lade tvivlen komme kunden til gode og køre den reklamation (som i øvrigt intet har med pins at gøre). Så havde jeg måske været i gang med at skrive en post om en god oplevelse i stedet.

Jeg fatter simpelthen ikke deres strategi. Hvis dette vitterligt er så stort et problem burde de inspicere kortene fysisk når de blev indleveret. Så havde vi slet ikke haft den her diskussion.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 16:11:39
Svar/Indlæg:
1599/100
Jeg gad ikke engang læse længere end Asus og bøjed pins.

Det har INTET med proshop at gøre. Med Asus skal du altid altid altid altid altid altid altid tag gide billede af pin, og huske CPU socket pladen til beskyttelse.

Søg: "asus bent cpu pins"

Og du vil finde utal af tråde, indlæg og informationer som giver samme resultat som det du oppe i mod. Du har tabt fordi du ikke kan bevise noget. Jeg har hørt denne historie så mange gange, hvilket stoppet mig i min læsning efter Asus og buggede pins.

Det IKKE proshop skyld, det her bunder i en Asus praksis hvor de snyder sig uden om at give dig et nyt bundkort.

Bum...


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 16:15:26
Svar/Indlæg:
353/59
Altså der var ingen bøjede pins da jeg afleverede kortet og der er tydeligvis bøjede pins nu. Og jeg brugte socket-pladen til beskyttelse så et eller andet er der jo tydeligvis sket et eller andet sted. Og det er proshop og ikke Asus der har afvist min reklamation.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 16:21:38
Svar/Indlæg:
1599/100
Fair nok, jeg har også leveret ting til Computersalg til RMA, og beskeden kom fra dem, men det var deres leverandør som havde fortaget RMA. Pointen er, Asus er mere end velkendt for dette stunt, og er grunden til jeg efterhånden tag min afstand fra Asus bundkort.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 16:51:52
Svar/Indlæg:
5224/222
Har haft en RMA med Asus bræt hos Komplett... ingen problemer overhoved, uden brok, billeder eller andet gejl 😀


Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 17:19:26
Svar/Indlæg:
294/44
Jeg havde forventet at når jeg har en så lang handelshistorik med firmaet som er tilfældet at de så havde ladet tvivlen komme mig til gode på et så relativt billigt produkt

bare fordi du har handlet der meget (i dine øjne), skal der vel ikke forskelsbehandles. 🙂


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 17:44:38
Svar/Indlæg:
353/59

Jeg havde forventet at når jeg har en så lang handelshistorik med firmaet som er tilfældet at de så havde ladet tvivlen komme mig til gode på et så relativt billigt produkt

bare fordi du har handlet der meget (i dine øjne), skal der vel ikke forskelsbehandles. 🙂

Sølling skrev d. 30-01-2015 17:19:26

Jeg synes ikke det er rimeligt at Proshop.dk har opført sig sådan i denne sag, uanset om man er førstegangskunde eller som mig har handlet der i årevis. Jeg synes man skulle lade tvivlen komme forbrugeren til gode. Det er der ingen tvivl om.

Når det er sagt så mener ikke der er noget i vejen for at firmaer yder store, eller langtids-loyale kunder bedre services end nye kunder. Når jeg tager til min vinhandler så får jeg også bedre priser end den normale kunde, og når min arbejdsgiver skal købe udstyr til arbejdspladsen får de også en bedre og billigere behandling end små kunder. Det er nu engang sådan verden fungerer.

Det jeg måske havde forventet var at Proshop så ville sige - "ok" vi er overhovedet ikke enige i din sag her - og det bliver vi heller ikke men fordi vi har været glad for dig som kunde og gerne vil have du fortsætter så lader vi reklamationen køre denne gang.

Det gjorde de tydeligvis ikke. Fair nok. Formentlig fordi jeg ikke er nogen speciel stor kunde. Min pointe er bare at det ud fra min 7 siders købshistorik derinde er rimelig åbenlyst at jeg ikke bare lige smider et defekt bundkort derind for at scamme lidt penge til et nyt produkt. Alle mine tidligere RMA sager derinde har været fuldt berettigede. Det svarer til Hr. Hansen der har haft en forsikring i 20år og nu skal gøre brug af den for første gang. Det kan godt være det er lidt lettere end Hr. Jensen der har 3 forsikringssager per år de sidste 2 år.

Anyways det var ikke i den retning jeg gerne ville trække den her tråd. Jeg vil gerne gøre opmærksom på et uheldigt forløb hvor jeg som forbruger ved jeg er blevet snydt for min reklamationsrret. Jeg kan bare ikke overbevise Sælger om det (jeg er overbevist om at Proshop ikke har påført skaden med vilje eller vel-vidende). Jeg følte bare lige jeg måtte forsvare ovenstående kommentar.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 18:16:41
Svar/Indlæg:
6181/270
Havde du den socketbeskytter på da du indlevere produktet til reklamation?


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-01-2015 18:17:28
Svar/Indlæg:
353/59

Havde du den socketbeskytter på da du indlevere produktet til reklamation?

Anonym20219355916 skrev d. 30-01-2015 18:16:41
Ja!


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 18:19:00
Svar/Indlæg:
1571/39
#11 se post 6
så ja det havde han
😉


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2015 18:37:13
Svar/Indlæg:
5474/39
deres garanti gælder ikke ved væskskader.

Jeg husker også de tager penge for deres arbejde ved rma.

gad ikke dengang betale timeløn og porto til dem. Købte nyt i stedet for.

Tilstår jeg syntes deres rMa politik er hård.

Det var ikke særlig meget mere kostede købe nyt af ældre Intel serie bundkort ens model. Slap for bøvl med Windows 7. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 30-01-2015 18:39:00.


#15
hilo
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2015 08:44:07
Svar/Indlæg:
525/25
😴


jerking
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2015 09:38:51
Svar/Indlæg:
546/55
nu har jeg handlet rigtig mange gange, og også haft en del rma, men aldrig blevet behandlet dårligt, men klart kommer man ind og brokker sig over et defekt produkt fra start af er tonen jo ligesom lagt , så tal i en god tone og så kommer der sikkert et ok svar retur


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2015 11:40:24
Svar/Indlæg:
656/40
Nu tænker jeg måske liiiidt svinsk.... Men kan du ikke finde et billede på nettet af kortet med cpu socket hvor der ikke er bukket pins og dermed sende med?.
Så har de vel intet at skulle have sagt? :)

Jeg har hellere aldrig haft problemer med deres RMA. Selv sådan noget som "defekt/fokert" lyd/følelse på min g500, har de byttet med et smil :)


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2015 13:13:46
Svar/Indlæg:
353/59
Det er lidt for sketchy for mig desværre. Men har heller ikke selv haft problemer før nu.


#19
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2015 14:04:27
Svar/Indlæg:
2587/91
Det er altid en kedelig oplevelse, når det sker - for det forekommer ofte. Derimod er kanalen, dvs. forhandlere og distributører, skyldfri når det drejer sig om Asus, fordi de som (mig bekendt) eneste bundkortproducent ikke godtager RMA med bøjede sokkelpins.

Gigabyte, EVGA, Intel, ja faktisk alle andre har også haft den regel engang. Men efter Core i-arkitekturen blev introduceret er bøjede pins blevet en mere udbredt produktionsfejl, og netop derfor har alle (undtagen Asus) ændret procedure i forhold til sokkelreklamationer.

Som hovedregel i branchen siger man typisk at omkring 2% af alle bundkort har bøjede pins ab fabrik.

Det tragikomiske er det er nemt at ordne. Selvfølgelig kan en distributør bare klare ombytningen, men selve det kun at skifte soklen på et bundkort, findes der en fuldautomatisk maskine til. Gigabyte har fx nogle af slagsen stående i hhv. Tyskland og Holland.

Håber du får medhold i din sag 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xt0m d. 31-01-2015 14:05:06.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2015 23:44:01
Svar/Indlæg:
5224/222
#19 God info 🙂