Core speed varierer - stress test

Overclocking d.  03. februar. 2015, skrevet af pingvinfod
Vist: 1997 gange.

pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 16:09:07
Svar/Indlæg:
7/1
Hej

Jeg har et irriterende problem, som jeg håber der er en der kan hjælpe mig med :)

Jeg vil igang med at overclocke min CPU

Jeg har derfor installeret Prime95 for at stress teste min maskine. Og se hvad den kan holde til

Jeg har prøvet at stresse den, med standart core speed og med overclocket core speed

Efter et par minutters stress test med prime 95 (small FFT's) dykker min core hastighed fra 4000 Mhz (som den er fra standart) til 1300 Mhz. ( Jeg tjekker med CPUz)

Når dette overnævnte sker er CPU'en alt mellem 58-64 grader

Efter noget tid når temperaturen er faldet lidt igen. stiger den igen til standart 4000 Mhz.

Jeg for jo ikke fulde udnyttelse ud af min CPU når den gør dette nummer. Og jeg kan ikke teste om den kan klare presset i længere perioder pga. at den dykker i core speed'en.

Er der en her indefra der kan svare på hvad der kan være skyld i det ?

Mit setup

AMD FX-8350 4Ghz
ASUS M5A99X EVO 2 Med nyeste BIOS (2501)
8 Gb 1866 Mhz RAM
Antec Kühler 920v2 (vandkølig)

Artic Silver 5 Kølerpasta


- Pingvinfod

Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 16:51:57
Svar/Indlæg:
337/41
Du kan starte med at slå "Cool 'N Quiet" funktionen fra i BIOS - den sørger for at clocke din CPU ned - dog burde den ikke gøre det, når CPUen er aktiv, men jeg har selv haft sammen problem med min FX-6300. Derfor foretrækker jeg at disable næsten alt strømbesparende, og i stedet lave et stabilt overclock og helt droppe Turbo-boost.


pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 17:22:52
Svar/Indlæg:
7/1
Hej Tak for dit svar!

Jeg har disable'et "Cool ´N Quiet"
Turbo-boost er Disable
C1E er disable
SVM er disable
Core C6 State enable
HPC mode Disable

Forstår heller ikke hvorfor den stadig gør det pjat 😢

#1- Gjorde din det ikke mere efter du ændrede på de indstillinger ?



pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 17:24:03
Svar/Indlæg:
7/1
Tanken at den måske er defekt, har også strejfet mig :no:


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 17:48:25
Svar/Indlæg:
337/41
Med overclock på 4,3ghz og alle strømbesparende features disabled forblev den på 4,3ghz hele tiden, så det har jeg ikke oplevet.

Nu har 8350'eren jo TDP på 125w, så den bliver jo noget varmere, men er 64 grader ikke en smule højt for en FX-processor?

Har du prøvet andre stresstests? Måske kunne der være noget "galt" med Prime-testen i dette tilfælde.
Jeg bruger AIDA64 stability-test (ikke at den er bedre normalt, men den kan også stresse alle kerner + cache)


pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 18:03:46
Svar/Indlæg:
7/1
Okay, min gør det også ved stock (uden OC)

Den har været oppe på 72. Nu er det lang tid siden jeg sidst har rodet med temperatur hvad angår CPU. Men mente da min gamle AMD Athlon Barton 2500+ blev 70 grader når man clockede den til 3200+.
Men det er mange år siden. Så er heller ikke helt sikker.

Men kan da godt se nu at 72 grader er lige i overkanten 😲
Mon den har taget skade :no:

Jeg prøver AIDA64. Så må jeg se om den gør samme nummer :)


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 18:24:48
Svar/Indlæg:
337/41
Har selv haft en Barton, og det var dengang AMD blev rigtig varme :) Nu er det faktisk Intel der bliver varmest, AMDs kan ikke holde til temperaturer over 65-70 nu om dage.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2015 19:33:42
Svar/Indlæg:
8947/160
6# Nu er det længe siden jeg ar haft et amd setup, men er det virkelig sandt de ikke kan klare mere end 65-70c , i så fald er det da noget møg, især med den tdp. Atså set fra en overclockers synspunkt. :no:


pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 19:52:23
Svar/Indlæg:
7/1
#7 Det kan være det næsten bedre kan betale sig at købe en med lidt mindre TDP også clocke den 😛

Men nu har jeg jo den her.

Aeeroh - Er det bare den der hedder system stability test i Aida64?

Jeg har lige 400 Gb jeg skal ha flyttet til en anden SSHD så prøver jeg testen.

Men jeg burde da kunne køre Prime95 på fuld tryk uanset hvad.

Andre der her forslag til hvad det kan skyldes, at den sænker clock hastigheden ? 😎


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 20:48:19
Svar/Indlæg:
337/41
#7
Kan ikke lige finde de officielle udmeldinger fra AMD, men jeg mener at 62 grader er angivet som maks. Men jeg tror først det bliver kritisk omkring de 70

Derfor er FX-cpuerne nu bestemt ikke dårlig at OC, og hvis man køber en FX er det ofte fordi man kan få nogle lette mhz ud af sådan en sag. Mange kører med 4,5-4,7 (hvilket burde været relativ let med en OK køler) hvor single-core performance begynder at ligne noget.


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 20:55:02
Svar/Indlæg:
337/41
#8
Ja, det er bare System Stability Test.

Hvordan er airflow i dit kabinet? Flere brugere har dette problem, og det menes at være pga. manglende køling på dine faser på bundkortet. Dog ser dit bundkort ud til at være af kvalitet, og med fin køling på faserne, så kan ikke helt forstå det er tilfældet.
Jeg har dog svært ved at se, at det er din CPU, som er selve problemet - jeg tror nærmere bundkortet kan være den, der driller.

Edit:
Citat fra en bruger, der havde samme problem (dog med et bundkort uden VRM-køling:

"You were 100 percent right. I cut a hole into the side panel of my case (not a big deal, case is old and I was getting a new one in a few paychecks) right over the VRM, where the heatsink should be, and placed an 80mm fan blowing straight onto it, lo and behold, under 100% load in prime95, i made it to a steady 60c for ten runs and it NEVER downclocked. So thank you very letting me know what the issue was, I am now planning on replacing the motherboard with one that can suit my needs a little better."

Fulde link til tråden:
http://www.tomshardware.co.uk/...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aeeroh d. 03-02-2015 20:58:17.


pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 21:08:16
Svar/Indlæg:
7/1
Det kan da også tænkes. Det er svært at sige hvis ikke andre er støt på samme problem, med samme MOBO. Mit chipsæt ligger på 24 grader. Så det er ihvertfald kølet godt nok.

Mit air flow burde ikke have noget at sige. Jeg kører med vand på cpu.

Der er 2 blæser på min køler radiator som kører push N pull.

Når jeg stress tester med stock 4 Ghz bliver den dog ikke så varm som nævnt tidligere. Den blev 72 grader da jeg havde den på 4,4 eller 4,6 Ghz mener jeg.

Max 55 grader ved 4 Ghz når min CPU blæser kører "silent"

Ved Clock på 4,6 Ghz sænker den hastigheden til 1700 Mhz ca. efter nogle minutter.



pingvinfod
 
Overclocker
Tilføjet:
03-02-2015 21:09:01
Svar/Indlæg:
7/1
Det kan da godt tænkes at den systemet automatisk sænker clock ved ca 60 grader og op efter


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2015 06:48:45
Svar/Indlæg:
3661/82
man kan ikke sammenligne cpu temp med tidlige cpu genratioenr de placering af male diodne er forskellige
tidlige cpu generation sad diiode paa bundkort i selve soklen og derved blev temp maalt udefra. i det sider de inden og bliver derfor maalt taettere paa varmekilden.

alt efter placering ad dioden maalers der selfoelig forskellig temp slev omder er samme varme og energi udvikling. saa sammenling paa tvars af akitakture skal tages med et gran salt.

neverthelss lyder det som andre siger som temp problem at din hastighed drossler ned.


foroeg din koeling og se om problemmet ikke forsvinder



p.s. blend mode tester generelt din cpu haardere end small fft