ITX kabinet - feedback tak!

Case-modding d.  07. februar. 2015, skrevet af Vognen
Vist: 1045 gange.

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2015 08:59:13
Svar/Indlæg:
411/38
Hejsa folkens!

Jeg sidder p.t som skilærer i Østrig uden så meget andet at lave i min fritid end at drikke øl og surfe på nettet. Jeg er derfor nu gået i gang med at et ITX kabinet i SketchUp for sjov. Kabinettet skulle være så småt som muligt og samtidig understøtte et fuldt længde GFX og muligheden for et komplet vandkølingssystem. Størrelsen er jeg blevet ret tilfreds med, den er endt på 265x240x300 mm, hvilket gør det mindre end BitFeenixs meget populære Prodigy, Corsairs 250D og samme størrelse som Parvums nye ITX kabinet. Det er nu et nogenlunde færdigt produkt, og jeg kunne godt tænke mig noget feedback, da jeg temmelig seriøst overvejer at få lavet et af dem 🙂

De cool ting:
Reversed motherboard - kig på din sexede GFX-blok hele tiden! Vær Pimpmaster 2k15 til dit næste LAN, hvis du vælger en gennemsigtig blok
Som designet er lige nu plads til 3x120 mm blæsere, 2x120 rad i op til 50 mm tykkelse og 1x120mm i op til 30 mm. Altså hvad der burde være rigeligt til at køle et gfx og en processor uden det lyder som et fly

De knapt så cool ting
Kabinettet er lavet til en 1U PSU. Det sætter selvfølgelig sine begrænsninger, men eVGA sender allerede en med sine Hadron kabinetter, og samtidig er Parvums nye ITX kabinet også lavet til de små PSU'er, så helt underligt er det dog ikke.

Der er kun plads til to 2.5" diske. Personligt bruger jeg kun 2.5" diske nu, og for at spare på pladsen har jeg desværre måtte ofre pladsen til 3.5".

Kabinettet er designet op om vandkøling, og det betyder der ikke nok airflow i hardwarerummet til at kunne køle en fuld luftkølet PC. Dette kan måske løses ved at fjerne topvinduet og i stedet udskære et meshmønster eller lign.?


Billeder







Kom endelig med alle de spørgsmål I kunne finde på, al den kritik I kunne komme i tanker om, da det hele kan være med til at give mig et bedre produkt 🙂

- Vognen
zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2015 10:12:11
Svar/Indlæg:
867/18
Eneste kritik jeg kan komme på er, at de små 1u psu'er larmer noget så grusomt under belastning - ihvertfald dem jeg har hørt (hadron-psu'en inkluderet)


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2015 11:15:48
Svar/Indlæg:
1881/22
Kan du ikke få plads til en alm atx psu, hvis du vender den på højkandt, og laver lidt mesh i siden, uden at lave kabinettet ret meget højere?

Alternativt, (ville jeg nok selv gøre), så smid den rad op i toppen som udsugning, så der er plads til 60mm, evt i push/pull. Så burde du også kunne få plads til pumpe og res deromme. Dermed får du mere plads i den anden side.

Til sidst, så husk at nogle grafikkort er "tykkere" end standard pcb, så ville lige give 5 mm mere i bredden der. Du kunne også vælge at bruge pci-express riser, i stil med det Lian Li gør her:



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 07-02-2015 11:17:08.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2015 12:54:06
Svar/Indlæg:
411/38
Mange tak for den indtil videre feedback. Jeg vil lige undersøge mulighederne for at indsætte en SFX psu ala den fra silverstone. Det Gør kabinettet 4 cm højere, men samtidig løser det også problemet med en 1U psu. At skulle indsætte en almindelig størrelse psu vil gøre kabinettet for meget større.

Og med hensyn til bredden vil jeg lige kigge på det også 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 07-02-2015 13:09:07.


immortaldk
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2015 13:03:30
Svar/Indlæg:
1166/120
Vil ardrig kalde det for itx. Jeg har et 970 i mit custom build med pci rizer, som står i kbh.....
10 cm x 20 cm x 25 cm!
Det er ikke itx = matx


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2015 13:07:15
Svar/Indlæg:
411/38
Det vil også sagtens kunne gøres mindre, men jeg kan godt lide at se på mine goodies 😉


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2015 17:51:41
Svar/Indlæg:
867/18
Sfx psu'er er heller ikke helt støjsvage 😕

En atx psu er vejen frem, ihvertfald hvis fokus også er på støj


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2015 18:04:28
Svar/Indlæg:
411/38
Problemet er bare, at hvis der skal laves plads til en almindelig psu vil der være al for lidt plads til en radiator. Ellers skal højden øges for meget, og så er vi ovre i noget der minder om et mATX kabinet. 😕

Kabinettet er mest tiltænkt som et LAN-rig. Så det skal ikke være 100% lydløst, men på et tåleligt niveau

EDIT: Jeg kan se Silverstone's SX600-G siger små 32 db ved 400 watt belastning. Jeg tror ærlig talt blæserne eller eks. pumpen kommer til at larme mere 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 07-02-2015 18:09:49.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2015 08:40:18
Svar/Indlæg:
867/18
#7 jeg har deres 450w gold udgave, med samme db rating, og tro mig, den larmer, selv når den kun skal trække et rig med gfx i idle 😕 Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at lyden fra en 80mm har en højere "pitch" end en fra 120mm. Men, jeg har efterhånden haft mange psu'er mellem hænderne, og silverstone's sfx samt evga's 1u er helt klart de mest irriterende og støjende jeg har prøvet til dato

Men jeg har så også den holdning at en pc ikke skal kunne høres når man bruger den ved skrivebordsbrug



Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
09-02-2015 13:26:31
Svar/Indlæg:
202/5
Jeg havde selv tanker om at lave et lækkert lille ITX case i Parvum stil med vandkøling. Designet er mere eller mindre klar til produktion i en lasercutter, men efter omtanker så ville jeg hellere spendere pengene på et ekstra GTX 970 i et mATX kabinet (luftkølet), da de ikke larmer så synderligt meget og kan ikke høres med bøfferne på.

Jeg vil dog lige først notere at SFX PSU'er larmer. Har den 600W fra silverstone, og selvom den ikke kører med særlig høj RPM, så har den kliklyde 😕
Sidder man +1 meter væk, så kan det dog ikke høres, og ved højere load så er det GFX'erne som støjer mest.
Men vandkøler man og ønsker lydløshed, så er SFX PSU'er ikke vejen at gå.
Kan dog være Silverstones nye SFX-L 500W kan lave lidt om på dette.

Efter som jeg ikke skal bruges designet til ITX kabinettet, så kan du (hvis ønskes) godt få det:



Positive;
- Det er lavet til lækker custom vandkøling og til at fremvise alle vandblokkene fra én side af 🙂
Så det perfekte showoff case.

- Kan tage ATX PSU'er op til 17cm så en AX850 vil være det perfekte valg.

- Kan tage 2 SSD'er + en HDD

- Kølingen af ikke vandkølet dele skulle være i orden da der også er airflow over disse dele.

- Kan laves i akryl plader og samles med modding cubes fra Parvum.

- Inder volume er på sølle 11,7 Liter med dimensionerne 32,8 x 32,5 x 11cm

Negative:
- Der er kun plads til en 240mm radiator, max 30mm tyk, sammen med to 120mm blæsere (25mm tykke).
Det vil nu sagtens kunne køle fx et GTX 980 og en I7. Også uden det vil støje sønderligt meget, temperaturene vil bare være en smule højere end "standard" vandkøling.

- Der skal bruges en PCI-e riser.
De billige burde fungere fint, da man kun har et GFX.
De dyrere fra fx. 3M vil nok være mere stabile i længden. (koster 500 kr.).
Der er 10mm plads mellem blæserne og bagsiden af grafikkortet med en 30mm tyk radiator og 25mm tykke blæsere.

- Tight as shit, så det tager tid at få ordnet ledninger samt slanger/akryl tubes. Men det er vel meningen 🙂

- Reservoiret i toppen bliver nød til at være maks 50mm i diameter, da der også skal være plads til holderne.

- Blæserne i siden og bunden er af 80x80x25mm. Ikke nødvendigvis negative, da Noctua laver nogle udemærket blæsere i denne størrelse som ikke larmer for meget og flytter anstidigt med luft.
HDD kan fjernes og en 92mm blæser kan installeres i brunden.

Håber det kan bruges 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 09-02-2015 13:29:16.