Proshop.dk - fratrukket beløb ved reklamation?

Webshop/producenter d.  14. februar. 2015, skrevet af Ticonderoga
Vist: 5407 gange.

Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2015 23:49:19
Svar/Indlæg:
466/65
Jeg har efter et længere slagsmål med Proshop langt
om længe fået accept på at kunne sende mit GTX 970 tilbage
grundet Nvidias "ramgate".
Mit kort er lige over en måned gammelt, så jeg kunne ikke
bruge den normale returret, men måtte i stedet reklamerer og derefter lave en RMA med formål at få købet ophævet.
De modtager mit kort og alt er i orden da jeg har gemt både emballage og det original tilbehør, men kort efter får jeg en mail hvori de skriver at de vil fratrække 300,-
af det refunderede beløb da jeg ikke har returneret spilvoucheren.
De sender mig desuden et link til deres handelsbetingelser
hvor der står at de vil fratrække de 300,- hvis spilvoucheren ikke sendes med når man bruger returretten.

Men hvordan kan de tillade sig det når det er en reklamation og ikke returret jeg benytter mig af?
Jeg vil mene at jeg jvf. Købelovens paragraf 58 har ret til at få det fulde beløb retur da jeg brugte spilvoucheren inden den mangel som medførte ophævelse af købet blev opdaget.

https://www.retsinformation.dk...

P.S Jeg ønsker ikke en diskussion om Nvidias kort fejler noget eller ej, et har jeg allerede på skrift fra Proshop at de gør 🙂
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 00:28:28
Svar/Indlæg:
2246/14
Hvis de har godkendt en RMA og ikke en retur er jeg 100% sikker på at du skal have pengene tilbage. Umiddelbart kan de ikke trække penge fra når de laver en RMA.
Snak med forbrugerrådet/klagenævnet. Det koster 160 kr at klage, så det er nok ikke tiden værd, men hvis du gerne vil have ret er det nok vejen frem.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 00:39:32
Svar/Indlæg:
8947/160
Altså hvis du har fået spillet har du jo fået dit, godt det ikke er mig der forhandler hardware. Syntes ikke helt du kan tillade dig at være utilfreds.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 00:57:21
Svar/Indlæg:
466/65
Det er Nvidia der har betalt for koden, forhandleren har jo som sådan intet med de spilkoder at gøre, så kan ikke helt se hvorfor de skal tjene 300kr på koden. Specielt når
de iflg. eget udsagn sender kortet retur til leverandøren og får det krediteret.


DJcooling
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2015 09:43:42
Svar/Indlæg:
129/7
Tænk lige på at proshop kan jo ikke levere kortet videre tilbage til Nvidia som oprindeligt hvis der mangler noget deri, dertil inkluderet spillet/voucher koden! Er det ikke meget logisk? Du skal jo levere ALT tilbehør tilbage, det skal proshop jo også når de kører sag med Nvidia, de kan jo heller ikke bare beholde spillene!!


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 09:55:24
Svar/Indlæg:
466/65
Den var kun gyldig til 31/1 så kan ikke se hvad de skulle bruge den til.
Hvis et kort går i stykker efter 4 måneder og man reklamerer, ville det også være fair
at man blev fratrukket penge fordi man feks ikke har gemt emballagen etc.?
Hvis det var returretten jeg benyttede så kunne jeg forstå det da kortet skal kunne sælges igen, men ikke når det er en reklamation


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 10:46:36
Svar/Indlæg:
1300/30
Jeg ville stille mig tilfreds hvis jeg var dig. De 300,- det har kostet dig har du fået et spil for. Så alt i alt slet ikke så ringe.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 11:39:44
Svar/Indlæg:
6181/270
#6 det ville jeg så ikke når der er tale om en reklamation har har lavet på kortet.


Temp
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2015 11:43:00
Svar/Indlæg:
196/5
Ja det er jo en uheldig situation. Proshop burde jo sådan set refundere det fulde beløb når de acceptere at ophæve købet. Men tror desværre godt de kan gøre det, men prøv evt. og vent lidt tid og se om der er andre (også andre lande) der får det fulde beløb tilbage. Så kan du bruge det som argumentation.

Helt grundlæggende burde nVidia gå ud og sige at de selvfølgelig holder dem der returnere deres kort skadesfri, forstået som at de burde sikrer sig at alle fik deres fulde beløb retur og voucheren var et plaster på såret 🙂


slupper
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2015 11:56:37
Svar/Indlæg:
124/3
#8 Hvis han ikke reagere inden for en kort tid ramme nok er den ihvertfald tabt 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af slupper d. 15-02-2015 11:57:16.


morteng
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 12:08:51
Svar/Indlæg:
242/71
Ville du have klaget hvis de ikke havde sent spil voucheren med da du købte dit graffikort? (de villle enhver)
Er det så uretfærdigt at voucheren skal leveres tilbage, da den fulgte med ved det produkt du købte?

Du kunne jo enlig også have solgt voucheren, og derved tjent penge på det, og ja, det ville folk da hurtigt udnytte


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2015 12:24:01
Svar/Indlæg:
983/167
Den er squ svær. Man køber jo ikke grafikkortet fordi der følger et spil med, men det er en gulerod for at få folk til at købe det.

Jeg er enig at man burde få det fulde beløb tilbage, men det er ikke producenten af grafikkortet eller Nvidia der tager kortet tilbage, det er for proshops egen regning, som jeg forstår det.

Aflevere lortet tilbage og lad dem beholde de 300, fordi du har jo enten selv beholdt spildet eller solgt det, og dengang du købte kortet havde spildet en værdi på ca 300, så dit evt tab bliver jo ikke så stort.


Fonzi
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 13:21:59
Svar/Indlæg:
262/18
Det letteste vil nok være at kontakte Forbrugerstyrelse ang. dit spørgsmål - hjælpen er gratis og du behøver ikke betale de 160,- før end du ved om du har en sag:

http://www.forbrug.dk/Forbruge...

Husk at melde tilbage hvad de siger - kunne være godt at vide til en anden gang.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 13:28:00
Svar/Indlæg:
2131/173
Der gælder specielle betingelser når man handler hardware med vouchers, de gør endda opmærksom på det på hjemmesiden.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 13:35:12
Svar/Indlæg:
6181/270
#13 hvor?


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-02-2015 13:59:31
Svar/Indlæg:
853/71
Hvad med lige at dele det link de sendte til dig? Hvis der står, at de fratrækker de 300 kr, hvis du returnerer varen uden voucher, kan jeg ikke se de gør noget galt.
Du "betalt" for et spil til ca. 300 kr. da du købte dit GTX 970, og nu brokker du dig over, de ikke vil give dig det gratis....
Kort og godt. Hvis det står i ProShop´s handelsbetingelser, er der ikke noget at komme efter!! Jeg er godt klar over de færreste læser det hele.

Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvor mange der ville returnere deres 970´er, hvis ikke medierne havde rodet op i fejlen 🙂


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 14:06:22
Svar/Indlæg:
949/9
#15 Hvad skal vi bruge din sidste kommentar til? Håbløst.

Jeg står i samme situation som #0, blot ved Komplett. Jeg har ikke sendt det retur endnu, vil lige høre hvordan de forholder sig til den spilvoucher.

Jeg ved at Caseking/OCUK trækker _10/£10 hvis den mangler, hvilket jo er væsentligt mindre end ProShop.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 14:22:59
Svar/Indlæg:
2676/147
Havde taget det 300 kr. tab, og var kommet videre i mit liv.
Det at de tager kortet retur synes jeg er flot, og når det står i deres betingelser, så er det sq ikke noget at komme efter.

Og hvis det er en RMA, og ikke en retur, så kan de ifølge de nye regler selv vurdere hvad de synes det skal koste at 'glemme' at ligge i kassen, eller andre mangler.

Synes bestemt ikke de er unfair, men det er bare mit pov :)


Achim-Muma
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 14:26:52
Svar/Indlæg:
65/12
synes faktisk at det er fair at de trækker noget fra. Hvor i denne købs/returnering proces mener du at du har "fortjent" et gratis spil? eller sagt på en anden måde - hvorfor skal proshop betale dig et spil for at de nu skal bøvle med returneringen....

Om det så er _10/£10/300... ja bum bum - jeg ville sige tak fordi I tager det retur og tænke pyt....

§57 ..."køberen ikke berettiget til at få købesummen tilbage, medmindre han tilbageleverer det modtagne i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var ved leveringen."

mener ikke du leverer det tilbage i væsentlig samme mængde.

just my 5 cents


81ish
 
Nørd
Tilføjet:
15-02-2015 14:44:29
Svar/Indlæg:
118/11
Da jeg afleveret mine 970 hos komplett så har de ikke trukket penge fra for spille voucherne. Ved selvf. Ikke om det er en fejl eller noget.


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 15:22:52
Svar/Indlæg:
1300/30
#19 nej det er sikkert bare god service ved komplett, men er deres egen beslutning.

#0 Syes seriøst du går i lidt små sko. Vær glad for at du har fået langt det meste retur, samt har fået et spil. Og hvis du ikke er tilfreds med deres service så køb et andet sted næste gang.

Ligefrem at skulle til at klage over dette er squ for småligt. Bare min mening


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 15:26:00
Svar/Indlæg:
466/65
#10
Kuponen er udløbet da returneringen skete.
Desuden er det svært at spekulerer i at ens grafikkort
ikke opfylder de specifikationer det er solgt under.

#15
http://www.proshop.dk/Handelsb...

Det er betingelser ved returnering, men jeg har ikke benyttet med af returretten men reklameret med henblik på ophævelse af købet, og jo, jeg har skam læst betingelserne men de finder ikke anvendelse her.

#16
10_/10£ ville jeg kunne gå med til, men 300 DKK svarer til 15 % af mit samlede køb og det er helt hen i vejret.

#17/#18
De skal tage det retur iflg. købeloven så der er ikke noget at takke for der.

§ 58. Selv om genstanden er gået til grunde eller forandret, kan køberen, uanset bestemmelserne i foregående paragraf, hæve købet, såfremt undergangen eller forandringen skyldes en hændelig begivenhed eller genstandens egen beskaffenhed eller foranstaltninger, som udkrævedes til dens undersøgelse, eller som er trufne inden den mangel, der medfører ophævelse af købet, er opdaget eller burde være opdaget.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ticonderoga d. 15-02-2015 15:26:23.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 15:29:37
Svar/Indlæg:
3385/80
#15 Det holder jo bare ikke. Hvor længe skal man vente med at bruge vouchers så? Skal man vente 2 år, så der ikke er garanti længere og dermed ingen risiko for problemer?

Da det er grafikkortet du køber, og ikke vouchers, så bør reklamationen ikke påvirkes af om du har brugt voucheren eller ej.

Hvis det var mig, ville jeg sige til Proshop:

Enten giver i mig det fulde beløb, eller også kører jeg sagen ved Forbrugerklagenævnet. Jeg har købt et produkt som ikke var som lovet, og det kan på ingen måde være mit problem at producenten vælger at give gratis vouchers med i købet. Det er et grafikkort jeg har købt, ikke vouchers. Produktet er solgt med falske specifikationer, og dermed ikke mig der har gjort noget galt.


Fonzi
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 15:33:18
Svar/Indlæg:
262/18
Hvis det er holdninger det handler om; så syntes jeg også det er unfair de trækker de 300,- Hvis det er standard voucheren fra Nvidia så skriver de selv noget lign.: "You have the weapon. Now get the game free."

Hvor nøgleordet er 'free' - altså tillægger Nvidia ikke voucheren nogen værdi, hvilket så Proshop heller ikke kan gøre - IMO.


Achim-Muma
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 15:57:56
Svar/Indlæg:
65/12
#21 jamen når du er så sikker på at du har ret og de holder sig til deres betingelser er der jo to muligheder.

1. kør en sag og brug 10-15 timer på det + 160 kr(som du får retur hvis du vinder), men tænk nu på hvad din fritid er værd - selvfølgelig sammenholdt med din retfærdighedsfølelse.
2. Pyt/move on og stop med at hendel med dem.

ret eller ikke ret - jeg synes det er fair 😕



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Achim-Muma d. 15-02-2015 16:01:01.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 18:17:00
Svar/Indlæg:
5474/39
Paragraf 58 virker til være om skrevet med tiden...

Tjekke jura dk


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 19:57:42
Svar/Indlæg:
466/65
#24
Så du synes det er fair at de værdisætter en udløbet spilkupon betalt af Nvidia til 300,- selvom der er tale om en reklamation og ikke brug af returretten?


Achim-Muma
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 21:40:48
Svar/Indlæg:
65/12
#26 ja det synes jeg er fair. Og ud fra andre indlæg i tråden er jeg ikke den eneste...


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 21:51:18
Svar/Indlæg:
466/65
Jamen jeg har også nogle gamle udløbene AMD reward kuponer.
Ville du gerne give 300,- for dem ?


Achim-Muma
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 21:55:55
Svar/Indlæg:
65/12
#28 så fordi jeg og andre ikke er af samme opfattelse som dig vælger du at blive ubehøvlet og personlig. Hvorfor spørger du så overhovedet - for at alle kan give dig ret i din sag?

Som jeg skriver så må du jo køre en sag mod dem hvis du er så sikker.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 21:59:42
Svar/Indlæg:
466/65
Prøver bare at sætte tingene i perspektiv.
Hele pointen med ophævelse af et køb er at man som køber skal holdes skadesfri.
Det er jo ikke min fejl som forbruger at NVidia markedsføre et produkt forkert.


Achim-Muma
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2015 22:13:14
Svar/Indlæg:
65/12
Forstår godt du er træt af det. Men når de skriver det i deres betingelser bliver den svær at komme udenom. Om 300 er for højt kan diskuteres, men det er trods alt ikke således at du ikke har fået noget for de 300.

Forstå godt det er træls, men glæd dig over spillet og tænk pyt/øv bøv med det. Jeg ville ikke gide at tage kampen for 300.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2015 23:33:35
Svar/Indlæg:
6181/270
#31 selvfølgelig skal han sgu tage det op i Forbrugerklagenævnet.
Han opretter en reklamations sag og bruget dermed ikke returretten, hvor det nu er lovligt i følge de nye regler for en forhandler at trække penge fra hvis produktet ikke et komplet.


#33
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 00:02:30
Svar/Indlæg:
709/10
#0

Du køber en vare i god tro, alt inklusive for x antal kr.

du føler dig snydt og leverer ikke varen tilbage inklusive det, som den er købt med inkluderet i pakken. Altså i min optik, så har Proshop ikke gjort noget, som helst galt, ellers kunne du jo selv tage det op med Nvidia i stedet for.

Det er sgu små sko og gå i.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 00:14:06
Svar/Indlæg:
983/167
#33 :yes:


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 00:27:30
Svar/Indlæg:
6181/270
#33 Han udnytter ikke returretten men reklamationsretten. Det er to vidt forskellige ting.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 00:28:32
Svar/Indlæg:
949/9
#33 Så nøgternt kan du bare ikke opstille det, i og med der ikke er tale om en fortrydelsesret her.

Hvis nu grafikkortet var gået i stykker og der blev fortaget en RMA, forhandler er desværre udgået for produktet, og refundere kunden, ville du så forvente at de fratrække de 300kr i denne situation også?


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 08:56:30
Svar/Indlæg:
466/65
#36 Tak 🙂
Lige præcis min pointe.

I princippet skulle jeg så opbevare spilvoucher, emballage og alt tilbehør i hele kortets garantiperiode
eller risikere at blive trukket penge hvis der skulle komme en reklamation


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2015 09:13:52
Svar/Indlæg:
4981/47
Der er ikke noget at komme efter der, det er brug af returetten du har gang i, og selvom de og du kalder det en RMA, så er det stadig en alm returnering af varen rent juridisk. Varen feljer jo ikke noget, og er kun godtkendt indleveret/tilbage leveret til refundering, grundet aftaler lavet efter "åh-nej-mit-kort-ER-jo-anderledes-end-et-980" dramaet tog til 😛

Men uanset hvad vi kalder det her, RMA eller retunering af varen, må du forvente efter de nye regler at tage et nedslag i prisen, nu du ikke har leveret produktet tilbage i fuld stand så at sige.

Efter de nye regler vil du her uanset sagens kategori-anskuelse, få et nedslag på beløbet du for tilbage.

#36

Det er jo så netop også eneste tilfælde hvor han ikke ville skulle æde et nedslag, selvom spillet var taget i brug, produktet er jo som nævnt indleveret efter sær aftale med nvidia/proshop, så det er realt ikke en RMA, uanset at det realt ikke har nogen betydning her 🙂


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 10:57:25
Svar/Indlæg:
6181/270
http://www.forbrugerombudsmand...

Køberens rettigheder ved mangler
Forbrugeren har i første omgang krav på vederlagsfri afhjælpning (fx reparation) eller ombytning til en identisk fejlfri vare, medmindre du kan acceptere at tilbagebetale købesummen eller give et prisafslag.
Forbrugeren vælger som udgangspunkt mellem afhjælpning og ombytning.
Forbrugeren kan dog ikke forlange afhjælpning eller ombytning, hvis det er umuligt eller vil påføre dig uforholdsmæssige omkostninger.
Afhjælpning og ombytning skal ske uden udgifter for forbrugeren. Det betyder fx, at du også skal betale transportomkostningerne.
Afhjælpning eller ombytning skal ske "inden rimelig tid". Tager det for lang tid, eller hvis manglen ikke bliver afhjulpet i første omgang, kan forbrugeren have krav på at få købesummen tilbage (hæve). Han kan også kræve ombytning eller et afslag i købesummen, hvis han hellere vil det.
Ved ophævelse af købet kan du ikke forlange, at varen bliver tilbageleveret i originalemballagen. Du skal endvidere tilbagebetale hele købesummen, selvom forbrugeren har brugt varen i en periode.

Er det mig eller bryder Proshop lige købeloven?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Anonym20219355916 d. 16-02-2015 10:59:21.


VojenZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 11:16:33
Svar/Indlæg:
331/7
#28 Har du aktiveret spillet/spillene? I så fald kan du ikke lave den sammenligning.

Og hvis du ikke har aktiveret spillet/spillene - kan du så ikke sende voucheren ind til dem istedet for de 300 kr.



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 11:45:24
Svar/Indlæg:
6181/270
Da jeg købte mit Palit GeForce GTX 780 Jetstream - 3GB hos proshop fulgte der 3 spilvouches med i pakken, 1 af dem virkede ikke.
Skulle jeg have sendt proshop en efteropkrævning på 299 kr. fordi den ikke virkede?


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 12:08:48
Svar/Indlæg:
466/65
Proshop er nu selv blev opmærksom på denne tråd og jeg vil derfor gerne pointerer at dette ikke er et forsøg
på at miskrediterer eller tilsvine Proshop på nogen måde.
Jeg er bare i tvivl om mine rettigheder i forbindelse med
denne sag og derfor opretttede jeg tråden, så lad os holde den gode tone.


Anonym202252161947
 
Newbie
Tilføjet:
16-02-2015 12:18:52
Svar/Indlæg:
2/0
#39
Der er væsentlig forskel på emballage samt ikke at tilbagelevere pakken med tilbehør. Forestil dig eksempelvis at købe et jakkesæt med en skjorte som en "ekstra gave" som tilbehør. Du finder derefter ud af at jakkesættet er blevet syet af børn selvom producenten havde påstået der ikke var brugt børnearbejde. Tøjforretningen tilbyder at tage den retur selvom du har brugt den og har haft gavn af det i x måneder men du har ikke skjorten længere. Ville du også der forvente fuld pris tilbage?
Proshop får jo kun et hvis antal vouchere i forhold til antallet af grafikkort. Når de nu tager den retur bliver de nød til at sælge det som demo uden en voucher hvilket nok gør at den kun kan sælges til et par hundrede mindre i forhold til hvis voucheren havde været med. Jeg har derfor svært ved at se at de tjener 300 kroner.


#41 Jeg har prøvet ved dem engang at min ikke virkede, de sendte mig en ny som virkede.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 12:29:06
Svar/Indlæg:
466/65
Goddag til Ignuz. Ny bruger fra Højbjerg 😲

Der medfølger ikke voucher til Galax kortet længere iflg. deres hjemmeside.
Jeg købte mit kort til 2099,- inkl. voucher, returnerede det og fik 1799,- refunderet.
Pt. står kortet til 2499,- uden voucher på deres hjemmeside. Så selv hvis det sælges som demo kort...


Anonym202252161947
 
Newbie
Tilføjet:
16-02-2015 13:04:58
Svar/Indlæg:
2/0
Den er fra 2013 : ) Bruger den blot normalt kun til at handle via privatbeskeder .


Tror ikke der er nogle nvidia kampagner i øjeblikket, de andre forhandlere ( komplett) osv. har i hvertfald ikke noget så vidt jeg kan se.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 13:45:17
Svar/Indlæg:
949/9
Nå, svaret fra Komplett er at de kreditere det fulde beløb, også selvom spilvoucher ikke kommer retur. Så længe det er i original emballage og i god stand.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 16:24:37
Svar/Indlæg:
466/65
#46
Super, det er godt service 🙂

Jeg ved også godt hvor mit næste hardwarekøb kommer fra :yes:


Wobli
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 16:31:07
Svar/Indlæg:
99/31
Du har betalt for et grafikkort, ikke et spil - Det har du fået gratis, og derfor har dette ingen værdi.

Jeg kan slet ikke forstå Dem.
hvis jeg var dig ville jeg klage. Det vil også tage noget af proshops tid, og så kan de lære at man ikke skal pisse på kunder som de gør på dig her.

Umiddelbart virker det på tråden som om, at man skal være glad for at købe ens hardware hos komplet.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 16:45:17
Svar/Indlæg:
466/65

Du har betalt for et grafikkort, ikke et spil - Det har du fået gratis, og derfor har dette ingen værdi.

Jeg kan slet ikke forstå Dem.
hvis jeg var dig ville jeg klage. Det vil også tage noget af proshops tid, og så kan de lære at man ikke skal pisse på kunder som de gør på dig her.

Umiddelbart virker det på tråden som om, at man skal være glad for at købe ens hardware hos komplet.

Wobli skrev d. 16-02-2015 16:31:07


Det har jeg såmænd også lyst til, men jeg vil ikke ofre 160,- på en klagesag i et forsøg på måske at kunne få 300,- ekstra.

Resultatet bliver bare at jeg bruger mine penge et andet sted fremover 😕


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ticonderoga d. 16-02-2015 16:45:37.


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 17:34:32
Svar/Indlæg:
1498/226
Det er så sjovt, de prøver at "score" kassen, når de vælger at acceptere en RMA..

Prøv lige at forestille jer, man køber er titan-z, bruger det et par måneder, hvorfor det så går i stykker.. for at kunne få det byttet, skal du lige betale differencen mellem dit brugte kort og et nyt, før du kan få et nyt.

Det er måske i grove træk en anelse over grænsen, men i det tilfælde for #0 -> er det jo lige præcis det de gør. De tilskriver selv en "bøde" for at tage kortet retur.

Hvad hvis der sker en RMA senere hen, og man får et nyt kort, skal man så have nye spil til en værdi af 300, eller skal du af med pengene for at få et nyt kørt ?

Det er nogle sjove "regler" de pludselig har fundet på.
Hvis de vil have nogle penge, burde de have kørt en udvidet retursag 😀


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 18:22:55
Svar/Indlæg:
833/98
I min verden gør du brug af en returret, du kan jo godt returnere noget selv efter 14 dage, det er helt op til butikken.

OG ved brug af returret, skal du levere det hele tilbage, hvis du forventer at få hele beløbet tilbage, længere er den vel ikke.

Havde det været en RMA med et defekt kort, havde det været en anden sag, og selvf skulle du i den situation ikke aflevere alt tilbage nødvendigvis.

Men i og med du returnere det, skal alt da klart følge med. Ville du selv hvis du havde en butik, betale alt tilbage til en kunde, fordi han havde fortrudt købet, men kun kom med halvdelen ?? jeg ville i hvert fald ikke


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 18:33:53
Svar/Indlæg:
949/9
#51 Prøv nu lige at læs tråden INDEN du svare. Der er jo netop IKKE tale om returretten.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2015 18:36:16
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg undrer mig godt nok over, at folk ikke kan forstå, at dette ikke er en returnering, men en reklamation. Køber har ikke modtaget korrekt produkt iht. Specifikationerne. Proshop skal derfor ombytte hans produkt til et der matcher det som de har reklameret med - det kan de ikke eftersom fejlen er Nvidias, og de er derfor nød til at udbetale penge i stedet.

Der er ikke tale om returnering, der er tale om RMA.


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 18:40:32
Svar/Indlæg:
90/4
#0 Før nogen kan komme med et bud på rimeligheden i Proshops ageren, er vi nødt til at vide mere om handlen.
Hvordan er handlen oprindelig foregået?
1. Har salgsannoncen reklameret for et gfx plus et gratis spil?
2. eller var det blot et grafikkort, og til din store ovarraskelse, havde forhandleren/producenten lagt et bonusspil med uden at det har været en del af handlen?

Hvis 1, så har spillet naturligvis en værdi, og skal derfor fratrækkes, når du returnere gfx'et.
Tænkt ekspempel: Hvis vi forestiller os, at du køber en grøn og en gul peperfrugt hos din købmand, og den grønne returneres fordi den er rådden, så får de selvfølgelig kun pengene tilbage for den grønne peberfrugt.

Hvis 2, så er du i din fulde ret til at få refunderet hele beløbet, og det er uanset om det er RMA eller en almindelig ophævelse af handlen.
Igen tænkt ekspempel: Du køber en grøn peberfrugt hos købmanden. Da du når til kassen, får du i anledning af butikkens fødselsdag en gratis nøglering. Du opdager efterfølgende, at peberfrugten er rådden. Du skal derfor have en fulde betaling retur for peberfrugten, også selvom du beholder nøgleringen.

/Ersgaard


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 18:43:10
Svar/Indlæg:
90/4

Jeg undrer mig godt nok over, at folk ikke kan forstå, at dette ikke er en returnering, men en reklamation. Køber har ikke modtaget korrekt produkt iht. Specifikationerne. Proshop skal derfor ombytte hans produkt til et der matcher det som de har reklameret med - det kan de ikke eftersom fejlen er Nvidias, og de er derfor nød til at udbetale penge i stedet.

Der er ikke tale om returnering, der er tale om RMA.

morra19 skrev d. 16-02-2015 18:36:16

Det er fuldstændig ligegyldigt. RMA eller returret har intet med dette at gøre. Hvis alle elementer i handlen ikke returneres, så skal værdien af de manglende ting modregnes. Der er dog enkelte minimumsbeløb, fx. hvis der mangler en skrue eller lignende af ringe værdi.

/Ersgaard


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 18:45:28
Svar/Indlæg:
5224/222
#55 Og værdien af en gratis spil kupon er?

Vælger klart (fortsat) komplett fremover proshop 🙂


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2015 18:53:42
Svar/Indlæg:
2672/468
#55 det er ikke korrekt, han kunne have nøjedes med at sende kortet ind til dem, uden emballage eller noget, og de skulle stadig refundere det fulde beløb.

Hvis dit grafikkort er defekt efter 1 år, ville du så også acceptere et afslag i pris fordi du ikke havde original emballage. Nej vel? De skal bare ombytte kortet til et der virker, eller indrette tilfælde opfylde specifikationerne, kan de ikke det må de udbetale prisen varen er købt for.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 19:34:21
Svar/Indlæg:
983/167
Dammm hvor længe skal der koges suppe på den her tråd.
Retur hos proshop er at det skal leveres retur i væsentlig samme stand som man har modtaget det. Følger der spil voucher med, trækker de 300kr som er fair, og det står i deres betingelser.

Jeg købte et gtx 970 mere hvor der var spil voucher med, efter 2 dage fik de det retur fordi jeg ville ikke køre sli alligevel.

Spil voucher modtog jeg i en forsejlet pose, som jeg ikke åbnede, og jeg vil det fulde beløb tilbage.

Havde jeg åbnet det og enten solgt eller selv brugt spillet havde jeg fået 300kr mindre retur. men så vil tabet heller ikke være så stort fordi spil voucher går for omkring 200kr.

Kom nu videre med livet, og aflevere lortet tilbage og tab, måske de 300kr.

Eller behold lortet vi game for vildt. 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 16-02-2015 19:36:31.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 19:37:59
Svar/Indlæg:
949/9
#58 Dammm hvor længe skal vi gentage os selv. Du kan ikke sammenligne din sag og #0s. Din er en retursag, mens #0s er en reklamations sag, som skal sidestilles med et defekt produkt.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 19:41:16
Svar/Indlæg:
983/167
#59 Derfor gælder samme regel med spil voucher stadig.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 19:43:12
Svar/Indlæg:
949/9
#60 Du mener altså at hvis det i stedet var et defekt kort, så ville Proshop stadig fratrække 300kr? Det tvivler jeg stærkt på.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pelinox d. 16-02-2015 19:43:27.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 19:45:31
Svar/Indlæg:
983/167
Ja hvis du modtager et kort med spil voucher, og du åbner eller bruger koden kan de med god tro trække 300,- som jeg også syntes er fair


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 19:51:02
Svar/Indlæg:
949/9
#62 Vel irrelevant hvad du syntes er fair 🙂

Proshop har ikke haft nogen udgift i forbindelse med den spilkode, de har blot modtaget den fra Nvidia(eller distributør), og smidt dem i kasserne. Hvorfor skal Proshop så tjene 300kr på #0?

#0 Har jo købt et grafikkort, hvor et gratis spil fulgte med - hvorfor har denne gratis spil kode pludselig en værdi på 300kr når den skal returneres under en reklamation?

Jeg vil æde min hat på at Proshop under ingen omstændigheder ville tage de 300kr havde #0s kort været defekt.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 19:52:07
Svar/Indlæg:
833/98
Er vi ikke enige om at nvidia ikke har trukket kortene tilbage, men siger der ikke er noget ivejen ?? Og at det er butikkerne der vælger at du kan RETURNERE dem og få penge igen ??

Og når butikkerne vælger du kan sende dem retur, er det vel også fair at alt kommer med ??

Havde det været defekt i ordets forstand, så det ikke kunne vise billede osv, ja så er det RMA, ellers er det en returnering


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 20:05:34
Svar/Indlæg:
1300/30
#61 Hvem siger kortet er defekt? Det blir vel returneret pga den omtalte RAM "fejl"? Det er vel op til diskussion om kortet er defekt eller solgt på baggrund af falsk markedsføring?

Anyways efter selv at have overvejet det og læst folks synspunkter, syntes jeg nu alligevel at Proshop burde returnere det fulde beløb. Og så må de tage den med nvidia med den voucher. De har vel også god grund til at føle sig snydt af nvidia i den her sag.

Det er generelt lidt skræmmende hvor få butikker i dag der rent faktisk går op i at tilfredsstille sine kunder, og ikke bare score en hurtig gevinst på et enkelt salg.

Jeg syntes dog stadig at trådholder skal komme videre velvidende at han bare skal købe sine varer et andet sted fremover. 300,- som han reelt har fået et spil ud af, er ikke nogen jeg personligt syntes man skal bruge en masse kræfter på. Vælg dine kampe med omhu 😉


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 20:08:48
Svar/Indlæg:
466/65
#64
Nej butikkerne vælger ikke noget uanset hvad Nvidia siger.
De danske butikker skal overholde den danske købelov og det skal Nvidia ikke.

Hvis sælger eller et tidligere salgsled (fx producenten eller importøren) har givet urigtige eller vildledende oplysninger om varen, anses varen også for mangelfuld, medmindre du kan bevise, at oplysningerne er rettet inden aftalens indgåelse.

Ergo er det ikke brug af returretten, men en returnering med ophævelse af købet for øje.



Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 20:18:08
Svar/Indlæg:
466/65
#65
Jeg er skam kommet videre 🙂
Har talt med forbrugerhotlinen som har oplyst mig at jeg ikke kan klage medmindre værdien overstiger 800,-

Jeg synes bare det hele kunne være håndteret meget bedre fra Proshops side.
Først skulle jeg bruge utallige mails og true med at klage før de ville accepterer min reklamation.
Da de så endelig accepterer og kortet er kommet retur, får man lige et ekstra spark i form af de 300,-.

Hvis man endelig står stejlt på at der skulle fratrækkes noget kunne man måske have foreslået en 50/50 løsning eller tilbudt en mindre rabatkode til deres webshop som plaster.
Men nej, " hvis du er utilfreds må du klage".

summa summarum så bruger jeg mine penge et andet sted fremover, andet kan jeg ikke gøre 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ticonderoga d. 16-02-2015 20:19:18.


Ersgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 20:40:34
Svar/Indlæg:
90/4

#55 det er ikke korrekt, han kunne have nøjedes med at sende kortet ind til dem, uden emballage eller noget, og de skulle stadig refundere det fulde beløb.

Hvis dit grafikkort er defekt efter 1 år, ville du så også acceptere et afslag i pris fordi du ikke havde original emballage. Nej vel? De skal bare ombytte kortet til et der virker, eller indrette tilfælde opfylde specifikationerne, kan de ikke det må de udbetale prisen varen er købt for.

morra19 skrev d. 16-02-2015 18:53:42


Det er fortsat irrelevant. Hvis handlen er indgået for to produkter, nemlig et grafikkort og et spil, så skal begge ting returneres for fuld refusion. Om det er RMA eller returret har intet at sige. Det forudsætter naturligvis, at handlen er indgået for to varer, som jeg også tidligere nævnte. Er handlen alene indgået via køb af et grafikkort, og forhandleren eller producenten efterfølgende synes de vil være flinke og give en gave til sine kunder, er det naturligvis en anden sag.

#55 Og værdien af en gratis spil kupon er?

Vælger klart (fortsat) komplett fremover proshop 🙂

Pvt.P.Nutz skrev d. 16-02-2015 18:45:28


Det "gratis" spil har alligevel en værdi 🙂
Bliver det ikke returneret, vil værdien blive fratrukket. Det er lige efter reglerne, uanset om køberen ikke synes det er retfærdigt.

Det afgørende er, hvad køber har haft i indkøbskurven, da køber og sælger er blevet enige om handlen. Det han har betalt for, og som han vil have refunderet (både RMA og via returret) skal alt sammen returneres. Så vidt det er muligt og det findes rimeligt, gælder det også at emballagen skal returneres. Det kan dog ikke forventes, at køberen gemmer emballagen i længere tid, hvorfor butikken ved RMA også oftest vil acceptere, at denne ikke længere eksisterer.

At Proshop så burde udvise en smule kundetække, er en helt anden snak.

/Ersgaard


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2015 21:04:13
Svar/Indlæg:
466/65
#68

Hvad så hvis fejlen ved kortene var blevet opdaget i februar?
Skulle jeg så have gemt kuponen og ladet den udløbe i forventning om at der måske kunne opstå en mangel ved produktet og jeg derfor ville blive nødt til at sende kuponen med retur?
I øvrigt er der stadig ikke tale om RMA eller returret her 😕


Spacepirat
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-02-2015 21:07:41
Svar/Indlæg:
48/10
Der er tale om en reklamations sag i dette tilfælde, da varen har en mangel i forhold til det oplyste fra forhandler/producent, ja den er jo faktisk gal hele vejen i kæden.
Sælger har derefter 4 muligheder:
Udbedring af mangel - ikke muligt
Ombytning af vare: igen ikke muligt, da de alle har manglen
Afslag i prisen muligt
Ophævelse af købet - som i dette tilfælde.

Om proshop så er i sin gode ret til at fratrække 300. Ja det er de egentlig, hvis værdikupon er givet som en rabat ved købet til senere indløsning. Dog kraver dette at kuponen er påtrykt dens værdi i dansk mønt og dette er oplyst ved køb. Jvf. Markedsføringsloven paragraf 10 stk. 2

At de så vælger at påråbe deres ret, hvis gældende regler er overholdt, er i min optik at skyde sig selv i foden rent pr mæssigt, især med denne tråd som efterfølgende.
Dette har allerede kostet dem langt mere end 300 i fremtidig omsætning.

Det var mine 25 øre.

Lige en lille fodnote, nu er det jo hellere ikke proshop eller nogen anden forhandler der er så flinke at tage kortene retur, alle producenter af kortene har været ude og sige at de tager dem retur, derved er udgiften for proshop minimal da de højst sandsynligt får krediteret de kort der kommer ind.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 21:54:21
Svar/Indlæg:
983/167
#63 Er da fuldstændige ligeglad med din mening 🤡

#60 Du mener altså at hvis det i stedet var et defekt kort, så ville Proshop stadig fratrække 300kr? Det tvivler jeg stærkt på.

Pelinox skrev d. 16-02-2015 19:43:12


Ja selv om det er et defekt kort du levere tilbage vil de trække 300 kr for den Spil voucher som de er i deres gode ret til.

#62 Vel irrelevant hvad du syntes er fair 🙂

Proshop har ikke haft nogen udgift i forbindelse med den spilkode, de har blot modtaget den fra Nvidia(eller distributør), og smidt dem i kasserne. Hvorfor skal Proshop så tjene 300kr på #0?

#0 Har jo købt et grafikkort, hvor et gratis spil fulgte med - hvorfor har denne gratis spil kode pludselig en værdi på 300kr når den skal returneres under en reklamation?

Jeg vil æde min hat på at Proshop under ingen omstændigheder ville tage de 300kr havde #0s kort været defekt.

Pelinox skrev d. 16-02-2015 19:51:02


Hvis du ikke tror på det, så Ring til dem, og spis din hat bag efter 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 16-02-2015 21:55:15.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2015 22:19:12
Svar/Indlæg:
949/9
#65 Ved ikke hvem der siger kortet er defekt, ikke mig i hvert fald 😉

#71 Ser ingen grund til at kontakte Proshop eller andre forhandlere, jeg ved at de aldrig ville gøre det, havde kortet været defekt.

Jeg tvivler desuden stærkt på, at Proshop havde refunderet kunden 300kr, havde kortet været defekt og spilkoden leveret tilbage intakt, og de sendte et nyt kort ud, uden denne spilkode, da kampagnen jo er udløbet.

Men det er jo hip som hap, vores meninger ændre nok ikke noget, desværre. Men det vil man da tage til eftertanke næste gang man skal købe noget hardware 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Pelinox d. 16-02-2015 22:20:30.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2015 22:27:13
Svar/Indlæg:
983/167
#72 undskyld men roder du ikke godt og grundig rundt i dine svar og spørgsmål 😐


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2015 00:34:39
Svar/Indlæg:
949/9
#73 Syntes jeg ikke. Giver god mening, svare blot på #65 som henvendte sig til mig af grunde jeg ikke kender 🙂

Alt efter #71 er henvendt dig.

Pointen var(skulle man være i tvivl) hvis nu #0s grafikkort havde været defekt og blev returneret MED spilkoden, tror du så at Proshop havde refunderet ham 300kr, i og med det erstatnings kort han ville modtage, jo ikke kom med en spilkode? 🙂


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Pelinox d. 17-02-2015 00:41:27.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 08:26:46
Svar/Indlæg:
466/65
#71

Der tager du altså fejl. Jeg har haft RMA på defekte AMD kort til både komplett (Sapphire) og Caseking (VTX3D) dengang de kørte Radeon gold kampagnen og ikke begge tilfælde blev jeg ikke fratrukket noget beløb selvom kuponen længe var brugt. Caseking refunderede endda fragten på næsten 300kr til Tyskland.

Hvis det er en praksis som du ved Proshop benytter sig af ( mens alle andre ikke gør), så har jeg det bare endnu bedre med min beslutning om ikke at handle hos dem mere 🙂


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2015 10:38:14
Svar/Indlæg:
983/167
#75
Jeg ved, at når man køber et stk hardware hos proshop hvor der følger en spil voucher med, som er i en forseglet pose, og man aflevere HW tilbage, og/hvis posen har været åben trækker de 300kr fra beløbet. Det er alm praksis hos proshop.

Det er også kun fair, fordi ellers kunne man bare købe eks et Grafikkort hvor der følger en spil voucher, man napper spillet og aflever kortet tilbage, og får det fulde beløb tilbage. Det kan jo på ingen måde hænge sammen.

Jeg har brugt rigtig mange penge hos proshop og det forventer jeg stadig at gøre, fordi jeg har aldrig haft problemer med dem,og skal også lige sige at jeg har skam haft sendt vare retur til dem.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 11:24:54
Svar/Indlæg:
466/65
#76

Nu talte Pelinox om RMA hvor et kort var defekt og ikke en alm. returnering


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2015 11:42:16
Svar/Indlæg:
983/167
#77
Det er det samme, om det er RMA eller returret, er spil voucher åbnet eller brugt trækker de 300, som er fair, i min optik.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 11:49:07
Svar/Indlæg:
466/65
RMA og returret er IKKE det samme.
Ved returret skal produktes kunne sælges igen, det er ikke tilfældet ved RMA.

Eksempel :
Du køber et grafikkort til en given pris hvor der følger en voucher med til nogle få udvalgte spil.
Denne voucher er betalt af producenten/distributøren.
Efter X antal måneder har dit grafikkort en defekt og du sender det til RMA. Hvis ombytning eller udbedring ikke er muligt skal de refundere dig købsprisen.
Her fratrækker de så åbenbart 300,-.
Er det fair at du skal straffes økonomisk for at dit grafikkort blev defekt?


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2015 12:17:36
Svar/Indlæg:
983/167
Seriøs, piver over 300 kr og du har fået et spil for de penge. Ja sku er det fair hvorfor skal man havde et gratis spil.
Jeg kunne forstå man piver over det, hvis det nu er et spil til en værdi af 30kr man får med i pakken, men man får et ny udkommet spil til en værdi af 250-300kr

Men er det sådan et stort problem, så aflevere da kortet og spil voitcher med retur til proshop, og du får alle dine penge retur 😉


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Polle68 d. 18-02-2015 12:21:10.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 12:21:23
Svar/Indlæg:
466/65
#80
Jeg må underkaste mig dit overbevisende argument
(Ironi kan forekomme)

Men sket er sket og jeg har allerede købt mit næste hardware 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ticonderoga d. 18-02-2015 12:38:26.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2015 12:44:18
Svar/Indlæg:
983/167
#81
Næste kapitel....Hvad har du købt?? 🙂 😀 😉


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 12:48:25
Svar/Indlæg:
466/65
En EVGA Supernova G2 750 W Psu og en 200 mm Bitfenix spectre pro blæser til mit kabinet 😲


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2015 12:58:03
Svar/Indlæg:
949/9
Men hvis Polle ved det er praksis ved Proshop, så er det jo blot et incitament til ikke at handle ved Proshop fremover. 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Pelinox d. 18-02-2015 13:05:30.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2015 13:07:10
Svar/Indlæg:
983/167
#84

Jeg forstår skam godt spørgsmålet, men er ikke enig i, at det er urimelige at man vil trække 300kr fra, pga den voucher der følger med.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 18-02-2015 13:09:26.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2015 15:35:45
Svar/Indlæg:
983/167
Nu blev det min tur til at blive snydt af Proshop ☹ så ikke flere jyske dollar fra min side i den butik


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-03-2015 15:42:41
Svar/Indlæg:
2826/100
#86

Hva nu da? samme som #0?


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2015 15:43:23
Svar/Indlæg:
983/167
Stol ikke på Proshop`s medarbejder

Lad mig starte med at sige, at jeg har handlet meget hos proshop, og været en trofast kunde igennem rigtig mange år, men det fik en ende i dag.

Jeg Havde købt et Asus gtx 970 strix, hos proshop D.06-12-2014.
Der har så været en fejlinformation omkring kortet (ikke proshop`s skyld) men nvidia`s omkring noget Ram issues, på alle GTX970 kort.

Jeg havde for ca 14dage siden fået oplyst hos en proshop`s medarbejder via telefon, man kunne aflevere kortet tilbage til proshop og få sine penge tilbage, dog ville de trække 300kr fra fordi der fulgte en spil voucher med, og det syntes jeg nu også er ganske fair.

Jeg snakket med dem igen pr telefon her torsdag D.26-02-2015 og fik bekræftet, at man kunne aflevere kortet tilbage, til og med lørdag D.28-02-2015 men jeg skulle være opmærksom på at de ville trække 300 kr for den spil voucher, som fulgte med.

Jeg valgte at køre derop lørdag D.28-02-2015 med kortet, og den medarbejder der tog imod det, skulle lige ringe til en der arbejder inde i deres RMA afdeling, og havde bekræftet at det var ok det blev leveret tilbage, og de kun trækket 300kr for den spil voucher. Det kunne han bekræfte derfor blev det leveret tilbage.

Her mandag får jeg en mail fra Proshop at de vil acceptere min RMA men de ville trække 500kr. Jeg ringer dem op for at høre hvad nu det er for noget, da der hele tiden er blevet sagt at der kun vil blive fratrukket 300kr af købsprisen.

Jeg får nu at vide at kortet skulle være i hænde hos Asus inden månedens udgang, men det kunne proshop jo ikke nå så derfor vil de trække 500kr fra, i stedet for 300kr som der heletiden har været sagt.

Derfor stol ikke hvad de siger hos proshop, Skriv evt. medarbejders navn op, på ham du snakker med i telefonen, gerne tidspunkt og hvad kl, og vil man være helt sikker Optag samtalen eller kontakt dem via mail.

Proshop har valgt at miste en god og trofast kunde igennem mange år pga. 200kr men det kan blive småt for alle. 😀 Jeg må jo æde de 200kr og så er sagen lukket.

Det er gået hen og blevet en princip sag for mig fordi de skal overholde det de siger i telefonen og i butikken, men vælger at løbe fra det.

Og skulle Proshop prøve at forklare sig ud af dette indlæg, så tro dem ikke, man kan ikke stole på det de siger ☹

Jeg har så dd bestilt nyt hardware hos en af deres konkurenter, for over 5000kr, de penge havde jeg gerne smidt hos proshop, også selv om de ikke er de billigste. Men nu er det slut, ikke flere jyske dollar fra min side hos proshop.


jerking
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2015 16:20:33
Svar/Indlæg:
546/55
Forstår ikke helt hvorfor de er så negative, jeg har aldrig haft problemer med dem men, starter man med at svine dem til eller er flabet imod dem kan jeg måske godt forstå de er sådan, det et jo altid træls med sådanne ting, og svært at få alle tilfreds


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2015 16:36:54
Svar/Indlæg:
983/167
Har skrevet det samme inde på trust,
Proshop har svarret og mener de har hjulpet mig, men det er nu Asus der har godkendt, at dem der ønsker det, kan lever 970 kortet tilbage, at det så skulle være være indleveret hos Asus inden udgangen af Februar er en anden sag som jeg ikke er blevet informeret om, jeg har kun fået at vide at det skulle være indlevet hos proshop inden udgangen af Februar måned, som jeg også overholdt.

Men proshop frasiger sig alt, og vil ikke indrømmer at de fejlinformeret mig, og det gør de gerne for 200kr 😩

Jeg havde min kone med der op, og hun hørte det samme som jeg har beskrevet, af hvad der blev sagt i Lørdags.

En skam jeg ikke fik navne på dem der var der oppe hos proshop i lørdags, for de kunne bekræfte det jeg fik at vide i Lørdags, og som jeg har skrevet.

Syntes proshop er flabet i denne sag.

Så må vi jo se om det bliver sat til salg hvor det er mindst 500kr under nyprisen.

jeg har ædt de 200 og så er det op på hesten igen 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 02-03-2015 16:37:48.


Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
02-03-2015 16:46:18
Svar/Indlæg:
949/9
Pinligt af ProShop.. Hvis de ikke har informeret kunden om det, må de jo æde den udgift. Jeg tvivler desuden stærkt på at ASUS står og kræver 200kr for den lidt senere levering 🤣

Havde jeg været dig, havde jeg af princip ringet til ASUS. De har telefonisk support i Danmark.


Aznia
 
Newbie
Tilføjet:
05-03-2015 09:19:12
Svar/Indlæg:
3/0
hold da op der er meget bro-science her.

Alle dem der snakker om 'det er fair' - jura er ikke til, for at være fair.

Alle dem der udtaler sig juridisk omkring de spil voucher, burde gøre sig lidt mere klog på, hvordan deres sammenhæng er med grafikkortet.

Spilvoucher der er pakket sammen med grafikkort i en kampagne, skal ses som en 'gulerod', for at sætte gang i salget på grafikkortet. De er en gratis ting, man kunne få med, hvis man købte grafikkortet på det givne tidspunkt, og dermed opnåede nvidia at sælge grafikkort, der alligevel ville have været solgt - nu bare til en højere pris. Det er åbenlyst for at få forbrugere til at lade være med at vente til prisen på kortene er faldet, da man ved at smide et par spil i, kan få forbrugeren til at 'acceptere' den nuværende pris, som uanset hvad, er højere end prisen hvis man havde ventet nogle måneder, og dermed købe nu i stedet for senere pga. spil voucher. Det er et salgstrick.

Uanset hvad, vil hensigten med købet være, at købe grafikkortet - ikke spillene, da man ikke kan retfærdiggøre, at bruge omkring 3000 kr på et par spil. Hvis man ville have spillene, købte man dem i butikken for langt mindre end de 3000 kr.

Det er påpeget længere oppe i tråden, at Nvidia selv har påpeget, at de er gratis. Dermed har de ingen værdi, og det er forventet, at de bliver brugt uden nogle muligheder for, at få noget igen, hvis kortet reklameres for.

På selve spil voucheren står der, at de ikke må videresælges. Det er fordi, der ikke må tjenes penge på noget der er givet gratis. Det er samme idé med de små prøver i forskellige butikker fx. matas som ikke må sælge separat, men må gives med, når man handler i matas.

Ved reklamation kan man ikke forvente mange ting tilbage ved en ophævelse via RMA - i nogle tilfælde kan man ikke engang forvente selve produktet tilbage. Men de gratis spil vouchers kan de lige så godt afskrive med det samme.

lad os også lige slå fast at returretten er normalt fastsat som 14 dage efter modtagelse af vare, medmindre butikken giver garanti for en længere fortrydelsesret. I og med at der her er tale om over 1 måned, er der næppe snak om fortrydelsesret længere - men reklamation.

de 300 kr i straf for mangel af spil voucher i medfør ved brug af fortrydelsesret er en fortolkningssag. Da ved fortrydelse skal varen leveres tilbage i nogenlunde samme stand og mængde, vil man kunne sige, at det er sagligt. Men i og med, at nvidia har sagt, at de er gratis, kan man også se det som usagligt.

Ved reklamation kan man uanset hvad ikke pålægge de 300 kr som strafbøde.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Aznia d. 05-03-2015 09:28:38.


Ticonderoga
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2015 14:32:38
Svar/Indlæg:
466/65
Som jeg har sagt tidligere i denne tråd, så er jeg også færdig med at handle der.
Jeg forstår ikke at de insistere på at fratrække disse småbeløb når de efterhånden må være klar over det koster
dem kunder.

#92
Jeg talte i øvrigt telefonisk med forbrugerklagenævnet omkring problemstillingen med at de sender en voucher i købet med og så efterfølgende tillægger den en vis værdi.
Det var lidt af en gråzone juridisk, men da de specifikt
skriver "Nvidia Voucher 0 DKK" på deres faktura under linjen med selve grafikkortet på fakturaen, mente han godt at man kunne prøve at køre en sag på det.


Aznia
 
Newbie
Tilføjet:
05-03-2015 15:02:06
Svar/Indlæg:
3/0
#93 Jeg vil ikke mene, at man kan betegne det som en gråzone, da loven er som den er omkring reklamation. Til gengæld er fortrydelsesret en service som butikkerne yder, da forbrugere er ''dumme'' og kan ombestemme sig eller lader sig lokke - man kan også se det som god handelsskik. Men det vil også sige, at købeloven ikke regulerer handelsbetingelserne butikkerne sætter ved brug af fortrydelsesretten, og derfor kan de - ved brug af fortrydelsesretten - helt rigtig opkræve 300 kr, hvis spil vouchers mangler.

For mig ser det enten ud som, at proshop ikke kan sin grundlæggende jura omkring handel - da det er tydeligt, at de jo ikke kender forskel på, hvornår fortrydelsesretten og reklamation skal bruges.

Eller også er det meget bevidst, at de har sat det som en fortrydelse istedet for en reklamation, netop fordi de så kan gå efter deres egne fastsatte handelsbetingelser og tjene 300 kr.

Uanset om det er først eller anden mulighed der er til grund her, er det meget skidt for et handelsfirma.

- og jeg vil også tænke en ekstra gang, inden jeg handler med dem pga. det her 🙂 øv sikke en sur situation.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2015 17:48:35
Svar/Indlæg:
353/59
Proshop er fuldstændig ligeglade med begreber som kunde loyalitet og "komme tvivlen til gode".

Jeg har været kunde hos dem og før da SHG.dk og har købt for mange_mange tusinde kroner gennem tiden. Har en profil med 7 siders fakturaer derinde. Pga. de leverer hurtigt og har en butik hvor jeg er bosiddende har de tit været førstevalget selvom det deres produkter lejlighedsvist kostede et par kroner mere end andre forhandlere.

Min kunderelation til firmaet fik brat ende da jeg i forbindelse med en RMA på et defekt bundkort fik den afvist pga. bøjede CPU pins - noget jeg havde kontrolleret for selv før jeg indleverede produktet. Bundkortet sad før det gik i stykker i et aflukket kabinet og holdte pludselig og spontant op med at fungere. Idet CPU-socket pins ikke "spontant bøjer" indeholdt produktet derfor en fejl før de nu bøjede pins.

Proshop erkendte at skaden kunne ske ved enten af- eller påmontering af CPU-beskyttelses soklen men nægtede at erkende at der var mulighed for det kunne være sket på deres vegne. Dvs. bøjede pins er kun muligt at påføre for kunden ikke for Dem.

Der var kun hån til overs for udtryk som "tvivlen til gode" og langvarige kunderelation. Så jeg er også _færdig_ med dem. Dette for et produkt som jeg kunne få for et par hundrede kroner. Latterligt beløb som jeg kan drikke en god flaske vin for en fredag aften men sagen blev principiel for mig.

Håber du gør som jeg og kører en sag ved forbrugerklagenævnet. Det er nemt og billigt (160kr som du får igen ved forlig/vundet sag) mens de skal betale mange tusinde kroner hvis de taber.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 05-03-2015 17:51:56.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2015 19:57:00
Svar/Indlæg:
5224/222
Er sikker på at de kommer til at tjene tusindvis af kroner fra den gode reklame sådan nogle sager giver 🙂


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
05-03-2015 20:39:17
Svar/Indlæg:
983/167
#96 Hvem tænker du på Proshop??


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2015 07:59:47
Svar/Indlæg:
5224/222
#97 Yes. Altid godt for firmaer når tråde som den her dukker op ved en google søgning 🙂