Kender du nogen der har depression?

Hyggehjørnet d.  17. februar. 2015, skrevet af svedel77
Vist: 1253 gange.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
17-02-2015 17:50:40
Svar/Indlæg:
2263/307
Hej,

Depression rammer flere og flere. Også mig selv.
Jeg har derfor lavet en video der beskriver sygdommens natur. Den er både for patienter, og pårørende :

😉

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 17-02-2015 19:09:32.
hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2015 19:39:51
Svar/Indlæg:
7263/260
Det er nu godt lavet - synd din lyd hakker sådan?.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
17-02-2015 19:40:34
Svar/Indlæg:
2263/307

Det er nu godt lavet - synd din lyd hakker sådan?.

hamderD skrev d. 17-02-2015 19:39:51

Takker. Tror det er hvis den cacher filmen. Den hakker ikke her :S

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-02-2015 19:55:50
Svar/Indlæg:
15982/637
Rigtig fin video og forklaring. Har selv angst og depression inde i min tætteste omgangskreds, så jeg kender godt til "tilstanden" hvis man kan sige det sådan 🙂

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2015 22:17:13
Svar/Indlæg:
717/74
Flot video og tak for den!

Døjer selv med depression og angst. og i alle årene drak jeg for at holde det ud. fra ca. 13 årig til jeg stoppede.
uden problemer på det punkt. på 5 år

heldigvis. overvandt jeg min angst og kom til læge.
fandt ud af min læge var både dygtig og venlig.
videre til psykolog. derefter til psykiatrien.
stadig tilknyttet.

ssri kunne jeg ikke arbejde med blev nærmest konfus. gav det en chance men no go.

i dag er jeg på 300mg venlafaxin (serotonin- og noradrenalingenoptagshæmmere) (SNRI).
og har stor glæde af seroquel når tankerne går amok.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2015 00:26:29
Svar/Indlæg:
4337/121
Seroquel=Quetiapin er jeg enig i er tip top til tanke mylder, men jeg bruger det dog kun når det er rigtig slemt og forhindrer mig i at sove og det er sjældent 🙂

superman

Superbruger
Tilføjet:
18-02-2015 01:38:48
Svar/Indlæg:
894/91
Min kæreste er desværre ramt af det. Og hun kæmper meget med det. Men der er da også gode dage heldigvis. 🙂

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
18-02-2015 04:12:57
Svar/Indlæg:
2263/307

Flot video og tak for den!

Døjer selv med depression og angst. og i alle årene drak jeg for at holde det ud. fra ca. 13 årig til jeg stoppede.
uden problemer på det punkt. på 5 år

heldigvis. overvandt jeg min angst og kom til læge.
fandt ud af min læge var både dygtig og venlig.
videre til psykolog. derefter til psykiatrien.
stadig tilknyttet.

ssri kunne jeg ikke arbejde med blev nærmest konfus. gav det en chance men no go.

i dag er jeg på 300mg venlafaxin (serotonin- og noradrenalingenoptagshæmmere) (SNRI).
og har stor glæde af seroquel når tankerne går amok.

micbanand skrev d. 17-02-2015 22:17:13

Jeg får også Venlafaxin, det virker godt på mig. Plus Lamotrigin humørstabiliserende, som også er rigtig godt.

Waskus

Superbruger
Tilføjet:
18-02-2015 13:05:20
Svar/Indlæg:
394/3
Min kone har det også, hun valgte selv at stoppe med pillerne da hverken hun eller jeg kunne kende hende mens hun var på dem.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
18-02-2015 13:10:52
Svar/Indlæg:
5679/460
jeg har selv haft .. men er stabil og glad og har det godt på sertralin , det fik mig op af hullet og ud af osteklokken så jeg kunne nyde så simple ting som solskin og blå himmel :)

og nu er jeg i praktik for at komme igang med arbejde og videre med mit liv :) .. ca. 10 fra det started med at knække mig til nu :) .. og jeg smiler fordi jeg kan og er glad :)

vis jeg skulle give et tip .. "nyd de små ting" jeg kan lig og sidde i min vindues karm om sommeren og se ud over byen imens jeg spiser is .. de 5-10 min slapper jeg af og nyder solen og varmen :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 18-02-2015 13:12:05.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
18-02-2015 16:02:33
Svar/Indlæg:
2263/307

jeg har selv haft .. men er stabil og glad og har det godt på sertralin , det fik mig op af hullet og ud af osteklokken så jeg kunne nyde så simple ting som solskin og blå himmel :)

og nu er jeg i praktik for at komme igang med arbejde og videre med mit liv :) .. ca. 10 fra det started med at knække mig til nu :) .. og jeg smiler fordi jeg kan og er glad :)

vis jeg skulle give et tip .. "nyd de små ting" jeg kan lig og sidde i min vindues karm om sommeren og se ud over byen imens jeg spiser is .. de 5-10 min slapper jeg af og nyder solen og varmen :)

gandalf18 skrev d. 18-02-2015 13:10:52

Ja, det er rigtigt. Små ting tæller meget. Jeg havde angst den anden dag, men blev frisk om aftenen. Så videochattede jeg med Nonigs søn på 2 år. Jeg tænkte imens, at det her er meget vigtigt.

Gamer_Kate

Nørd
Tilføjet:
19-02-2015 10:38:15
Svar/Indlæg:
304/3
Jeg har haft depression i årevis og tager skam medicin for det. Havde jeg ikke kommet ind på en IT uddannelse i Skive ... sad jeg ikke og skrev det her. ☹
Jeg var tvunget i aktivering og blev mishandlet. Faldt ned i en dyb depression og forsøgte selvmord flere gange 😢
Det gør ondt, at fortælle og skrive om den slags 😢

Men heldigvis er det vendt og har et arbejde i dag som pc tekniker :yes:
Får altid nye venner tilføjet til LAN og har det smaddersjovt med vennerne 😛 🤣

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 15:02:42
Svar/Indlæg:
5474/39
jeg kan mærke negative på arbejde dag. med arbejde tror de er chef.
negativ andre i nærhed Af mig skal passe på. Bedre til ignorere negative.

depression af tænke på de firmaer bevist udnytter folk...

plejer bare beløn

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 19-02-2015 15:03:43.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 15:50:57
Svar/Indlæg:
4337/121
#12 Jeg fatter hat af hvad du skriver, men jeg er vild med det ❤

Polywog

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 17:31:18
Svar/Indlæg:
197/24
Jeg må godt nok erkende at jeg har svært ved at sætte mig ind, i det at have en depression.

Jeg har ikke selv haft verdens fedeste barndom - skilsmissebarn, vidne til tæv af mor, sygeligt jaloux stemoder, ender i kriminel løbebane, osv osv. Det har været en hård tur.

I dag, er jeg 30 og det hele køre på skinner - men det har ikke været nemt at nå hertil.

Jeg har dog aldrig overvejet at tage mit eget liv, tværtimod, jeg stod som 16´årig og overvejede at stikke af til et andet land, bare for at komme væk.

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 17:44:19
Svar/Indlæg:
867/18
#14 depression er ikke en psykologisk tilstand man "vælger", men en biologisk ubalance.

Ligesom sukkersyge kan være resultatet af mange års ubalance i insulinniveau, er depression et resultat af biologiske processer i hjernen, ofte opstået på grund af længere tids ubalance (fx stress, sorg, apati)

Så, tænk på hjernen som et resultat af komplekse kemiske processor. Dit sind er blot er resultat heraf. Tænk på depression som en ubalance i denne kemi, som fx sukkersyge.

Depression er ikke noget man vælger, og det er ikke noget man psykologisk kan tænke sig, eller tvinge sig selv ud af ved tankens kraft. Der skal ændringer i biologisk kemi til.

Du kan så bare være glad for at din hjernekemi er skruet anderledes sammen. Aka, du kan drikke en masse cola uden at få sukkersyge.

X-Man

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 17:44:52
Svar/Indlæg:
419/70
Er selv sygemneldt pga despression og stress for tiden, og har før hen os være sygemeldt med det samme med en gang angst anfald oven i, fik os medicin(sertralin), men det skidt rører jeg ALDRIG mere nogensinde, bla pga den kæmpe vægtforøgelse jeg fik pga detm så jeg idag vejer omkring 150kg, plus at den gang jeg fik det og de andre efterfølgende gang, anede jeg ikke præcis hvad der egentlig var af risiko ved og tage lortet, det ved jeg så idag, og det var en kæmpe kamp for mig da jeg skulle stoppe med og bruge dem, fik ingen hjalp af nogen art, til og lære selv og få styr på tingene.

X-Man

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 17:52:20
Svar/Indlæg:
419/70

Polywog

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 18:13:51
Svar/Indlæg:
197/24
#15 Det giver super god mening, det du skriver - Det sætter det hele lidt i relief for mig. Tak.

Og du har lidt ret, jeg har sgu altid været en anelse anderledes, men det er måske det, der skal til. 🤡

Cola er ikke lige mig, så jeg napper en pilsner...Alkohol fri, for at være helt præcis. 😀

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
19-02-2015 18:22:58
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg har haft depression i årevis og tager skam medicin for det. Havde jeg ikke kommet ind på en IT uddannelse i Skive ... sad jeg ikke og skrev det her. ☹
Jeg var tvunget i aktivering og blev mishandlet. Faldt ned i en dyb depression og forsøgte selvmord flere gange 😢
Det gør ondt, at fortælle og skrive om den slags 😢

Men heldigvis er det vendt og har et arbejde i dag som pc tekniker :yes:
Får altid nye venner tilføjet til LAN og har det smaddersjovt med vennerne 😛 🤣

Gamer_Kate skrev d. 19-02-2015 10:38:15

Jeg bliver både bange og ked af det, når du skriver at du har forsøgt selvmord flere gange. Af den grund er jeg flyttet til en by, med en psykiatrisk afdeling på sygehuset. Så kan jeg tage derud og få hjælp, hvis det brænder på. Men godt at høre, at du har fået det bedre. Først Århus, og nu Horsens.

Helix

Newbie
Tilføjet:
19-02-2015 18:57:34
Svar/Indlæg:
14/1
Ved ikke om jeg kan kalde det en Depression, det jeg har, men spiser til daglig 40mg Citalopram....

Har prøvet at snakke med psykolog, men kunne ikke lade vær med at lyve og ikke fortælle alting, kunne ikke åbne mig selv op på nogen måde.

I dag lever jeg bare for mig selv, ingen omkring mig og kan ikke være der for mine børn.. Jeg har svært ved at have folk tæt ind på livet af mig, da jeg hele livet bare har "levet" med at SKIDE på alle konsekvenser og gør det stadig den dag i dag..

Jeg syntes selv jeg har svært ved at komme videre og ved ikke hvordan, jeg er i dag 38 og føler inde i mig selv at jeg stadig er 20 år på mange punkter. måske pga. den barndom jeg har haft, med MORD og en stedfar der altid gennem tæsket min mor og stoffer, alkohol og hvad ved jeg...

Det passer måske ikke lige ind her, men havde lige lyst til at skrive det, det er jo let nok, når man bare sidder bag en skræm og skriver

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
19-02-2015 18:59:39
Svar/Indlæg:
2263/307

Ved ikke om jeg kan kalde det en Depression, det jeg har, men spiser til daglig 40mg Citalopram....

Har prøvet at snakke med psykolog, men kunne ikke lade vær med at lyve og ikke fortælle alting, kunne ikke åbne mig selv op på nogen måde.

I dag lever jeg bare for mig selv, ingen omkring mig og kan ikke være der for mine børn.. Jeg har svært ved at have folk tæt ind på livet af mig, da jeg hele livet bare har "levet" med at SKIDE på alle konsekvenser og gør det stadig den dag i dag..

Jeg syntes selv jeg har svært ved at komme videre og ved ikke hvordan, jeg er i dag 38 og føler inde i mig selv at jeg stadig er 20 år på mange punkter. måske pga. den barndom jeg har haft, med MORD og en stedfar der altid gennem tæsket min mor og stoffer, alkohol og hvad ved jeg...

Det passer måske ikke lige ind her, men havde lige lyst til at skrive det, det er jo let nok, når man bare sidder bag en skræm og skriver

Helix skrev d. 19-02-2015 18:57:34

Hvis du kan anstrenge dig til at åbne dig, enten for psykolog eller psykiater, kan du vente dig en fed tur. Min behandler har udført et sandt mirakkel. Men man skal finde en behandler, hvor kemien passer. Så du kan starte med et introduktionsmøde. Mange behandlere tilbyder dette gratis. Ellers bed om det.

Helix

Newbie
Tilføjet:
19-02-2015 19:04:18
Svar/Indlæg:
14/1
Ja har tænkt det mange gange, men ved ikke om jeg kan åbne mig selv på den måde, har aldrig kunne over for andre personer eller kærester.... Det ligger så dybt i mig og er stort set ALDRIG blevet snakket om ellers rørt op i, for så går jeg total i baglås og bliver meget agarsiv.... Men måske man skulle prøve, men der er langt fra tænker til handling for mig...

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 21:09:42
Svar/Indlæg:
4337/121
#22 Husk på at de får penge for det og deres eneste opgave er at hjælpe dig 🙂
Hvis ikke du åbner op spilder du bare tiden.