Datateknikker udd krav??

Diverse d.  19. februar. 2015, skrevet af thias-
Vist: 1168 gange.

thias-

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 05:06:10
Svar/Indlæg:
396/229
Hej hwt

Jeg har planer om at skulle starte på datateknikker uddannelsen, jeg søger derfor nogen med erfaring omkring, hvilke krav de har??

jeg vil meget gerne forberede mig bedst muligt, og har sat mig for at ville lære noget om servere og netværk. Jeg ved ikke om jeg skal starte med linux eller microsoft eller omkring servere, og kender slet ikke noget til hvilke bøger der ville være gode at støtte sig op af.. håber i kan hjælpe

på forhånd tak!
PeRan

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 06:49:11
Svar/Indlæg:
102/19
Du kan altid tjekke uddannelsesguiden på ug.dk, ellers så er den uddannelse jeg tror du leder efter her:

https://www.ug.dk/uddannelser/...

Det ser ud til at det eneste krav er at du skal have bestået 9. eller 10. klasse, så hvis du har det, så er du godt på vej :)

Mikkel1242

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 08:05:00
Svar/Indlæg:
230/15
Der er ikke noget krav udover en 9 klasses eksamen. Datatekniker er enlig bare en udvidet IT-supporter.

En ting du dov kan holde øje med. Der er 2 veje du kan tage som Datatekniker og de har hvert deres grundforløb og det har jeg selv været ude for at jeg ikke ville starte forfra med min uddannelse.

Datatekniker med speciale i Programmering har et grundforløb for selv selv hvor Datatekniker med speciale i Netværk har det samme grundforløb som IT-supporter.

Datatekniker som programmering kan jeg desværre ikke sige så meget som da jeg ikke har taget den vej.

Datatekniker som Netværk kører du samme forløb som IT-supporter men du udvider og tager flere hovedforløb på skole.

Det som der bliver arbejdet med på skolen er Mircosoft til server miljø og på netværk er det Cisco.
Jeg fik lidt undervisning i linux men det var kun 2 uger hvor vi tog det helt fra bunden af.

Hvis du har nogen spørgsmål så bare kom med det 🙂
Så vil jeg give mit bedste svar fra min uddannelse.

ThomasK

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 08:33:35
Svar/Indlæg:
20/2
#2 - Mht. Grundforløb, så er det falsk information det du lukker ud der. Jeg har gået (og går stadig) på EUC Syd i Sønderborg. Jeg startede på grundforløbet, uden at vide hvilken gren jeg var, men grundforløbet var ens for alle, så det var ligemeget. Jeg har nu læreplads som Datatekniker med speciale i programmering, hvor de 2 første hovedforløb er det samme som IT-supporter og Datatekniker med Infrastruktur.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ThomasK d. 19-02-2015 08:34:29.

Mikkel1242

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 09:05:44
Svar/Indlæg:
230/15
#3 ikke for at sige du lyver men så er det forskelligt for hvilken skole du går på.
Syddansk erhvervskole (vejle og odense) har forskellige grundforløb for hvad du gerne vil gå på da de underviser i php på grundforløb og senere C og C# på hovedforløb. De forventer derved at du har andre kendskaber til det.

Nu har jeg nemlig en ven som tog den vej og måtte til at læse op på noget af det i sin fritid fordi de ikke kører samme grundforløb.

Jeg er personlig selv lige blevet uddannet IT-supporter for 3 måneder siden og har en anden ven som forsætter med Datatekniker som Netværk.

Syddansk Erhvervskole kører hovedforløb forskelligt for hvilken gren du vil ud af.

mikkel2833

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 09:22:40
Svar/Indlæg:
330/19
#4 Se det kunne TEC lære noget af...

Datateknikere med programmering/infrastruktur følges sammen med it-supportere, hele grundforløbet OG de 2 første hovedforløb..

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 09:24:15
Svar/Indlæg:
1881/22
Som tingene er lige nu på TEC, har IT-support, Data-Infra & og Data-prog, sammen grundforløb, H1 og H2. Mener at Data-Prog har andet H3 forløb, men kan godt være det først er fra H4.

Mht hvad som er godt at læse op på inden, så vil jeg sige: læs der hvor du kan mindst i forvejen. Er snart færdig med H2, og det som folk er dumpet på indtil videre, har været Linux og Cisco.

Mikkel1242

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 09:32:26
Svar/Indlæg:
230/15
Cisco kan være rigtig svær og det vil jeg også mene er der hvor de fleste vil dumpe.
Men syntes personligt ikke at linux er svært og ingen i min klasse dumpede til den.

Det med de forskellige hovedforløb og det kan jo have ændret sig siden jeg gik der. Det var også et f**kd op system de lavede på det tidspunkt -.- men det har de fået lavet.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 09:54:55
Svar/Indlæg:
1881/22
Enig i at Linux ikke er voldsomt svært ...slet ikke hvis man har rodet lidt med det før. Men det kommer meget an på hvilken lærer man har. (Der var to som dumpede på mit hold).
Jeg havde f.eks. stor glæde af at have haft sat en centos filserver op som hygge projekt inden.

canny

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 10:30:20
Svar/Indlæg:
1500/79

Der er ikke noget krav udover en 9 klasses eksamen. Datatekniker er enlig bare en udvidet IT-supporter.

En ting du dov kan holde øje med. Der er 2 veje du kan tage som Datatekniker og de har hvert deres grundforløb og det har jeg selv været ude for at jeg ikke ville starte forfra med min uddannelse.

Datatekniker med speciale i Programmering har et grundforløb for selv selv hvor Datatekniker med speciale i Netværk har det samme grundforløb som IT-supporter.

Datatekniker som programmering kan jeg desværre ikke sige så meget som da jeg ikke har taget den vej.

Datatekniker som Netværk kører du samme forløb som IT-supporter men du udvider og tager flere hovedforløb på skole.

Det som der bliver arbejdet med på skolen er Mircosoft til server miljø og på netværk er det Cisco.
Jeg fik lidt undervisning i linux men det var kun 2 uger hvor vi tog det helt fra bunden af.

Hvis du har nogen spørgsmål så bare kom med det 🙂
Så vil jeg give mit bedste svar fra min uddannelse.

Mikkel1242 skrev d. 19-02-2015 08:05:00

Du ved vel ikke om uddannelsen kan tages på aften skole ? :)

Mikkel1242

Overclocker
Tilføjet:
19-02-2015 12:18:45
Svar/Indlæg:
230/15
Jeg ved ikke om du kan men jeg vil ikke tro du kan på grund af du skal ud og have erhvervs praktik imellem dine hovedforløb 🙂

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
19-02-2015 14:09:12
Svar/Indlæg:
2826/100

Det kan den ikke, du kan tage den som et forløb hvis du allerede har arbejdet med IT igennem flere år og bare gerne vil have papirer på det.. Så får du alle hovedforløb i træk uden behov for erhvervspraktik.

canny

Superbruger
Tilføjet:
19-02-2015 14:18:17
Svar/Indlæg:
1500/79

Det kan den ikke, du kan tage den som et forløb hvis du allerede har arbejdet med IT igennem flere år og bare gerne vil have papirer på det.. Så får du alle hovedforløb i træk uden behov for erhvervspraktik.

martinta skrev d. 19-02-2015 14:09:12

Aha, på den måde :) Har de sidste på år gået med tankerne om at uddanne mig til min hobby, men det bliver sku svært med SU når man har hus og bil! xD

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 17:17:33
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg er selv blevet færdig med grundforløbet til IT-Supporter/Datatekniker på TEC i oktober. Og der er som flere andre også skriver ingen krav ud over 9. klasse, men da det faktisk lyder som om du gerne vil gøre det godt, vil jeg klart anbefale dig at kigge på noget programmering, almindelig windows administration og basis netværksviden. Det er nemt og næsten bedre at finde online sider med den viden du søger, og så sørg for at få noget praktisk erfaring under neglene hvis du kan. Rutine og det at man har set tingene før, og måske kender udtrykkene hjælper rigtig meget. Og så hold dig fra at sidde og spille, facebooke, glo videoer osv. under grundforløbet selvom det måske er kedelig undervisning ;)

Hvis du gerne vil, men har problemer med økonomien, så kan du prøve at tale med nogle virksomheder der søger elever, om de kunne være interesseret i at have dig mens du går på grundforløbet og videre på hovedforløbene. Jeg ved ikke om uddannelsesinstitutionerne eller kommunen måske også kan hjælpe i den sammenhæng, men det er måske et forsøg værd ?

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2015 19:18:29
Svar/Indlæg:
979/49
#12 Voksenlærling.